Клас 7.
Автор уроку: Баруздіна Ж.А. учитель Підгороднянської ЗОШ І-ІІІ ступенів.
Мовна тема. Не з дієсловами.
Соціокультурна тема. Квіти - мої діти. Українське образотворче мистецтво.
Мета: поглибити знання семикласників про дієслово, сприяти зміцненню навичок правопису дієслів з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил;
формувати навички правильно писати дієслова з вивченою орфограмою, розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища;
виховувати шанобливе ставлення до праці талановитих співвітчизників, до духовної спадщини українського народу за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу;
формувати комунікативні та пізнавально-інформаційні компетентності.
Цілі уроку:
учень знає:
значення дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль;
як знаходити дієслово в реченні;
як визначати форми його, граматичні ознаки, належність дієслова до певної дієвідміни, засоби творення видових пар дієслів;
учень уміє:
правильно вимовляти дієслова й писати їх із вивченими орфограмами;
аргументувати написання орфограм;
знаходити і виправляти допущені помилки на вивчені орфографічні правила, а також помилки у формі залежного слова.
Тип уроку: урок формування знань умінь і навичок.
Форма проведення уроку: урок - практикум.
Методи і прийоми: творче спостереження з елементами аналізу, робота з картками, творче реконструювання з елементами зіставлення, робота з деформованим текстом, робота з підручником, вибірковий диктант, вправа «незакінчене речення», створення ситуації успіху.
Засоби навчання: підручник «Українська мова. 7 клас», текст «Сповідь», картини Катерини Білокур.
Обладнання: репродукції картин художниці Катерини Білокур «Півонії», «Богданівські яблука».
Оформлення дошки.
по центру:
запис теми уроку;
справа:
портрет Катерини Василівни Білокур;
зліва:
виставка репродукцій картин художниці Катерини Білокур «Півонії»,
«Богданівські яблука».
Перебіг уроку
Етап метод, прийом, форма, навчальна ситуація
|
Час |
Зміст діяльності вчителя |
Зміст діяльності учня |
І. Мотиваційний етап. 1. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку. Вправа «Міні-інтерв’ю». - Яким був попередній урок? - Якою була перерва? - З яким настроєм ви прийшли на урок? - Яка зараз повинна бути атмосфера на уроці, щоб ви змогли засвоїти нову тему? - Отже, давайте створимо таку робочу атмосферу.
2. Актуалізація суб’єктного досвіду та опорних знань учнів. Аргументація твердження. Дієслово - самостійна частина мови. Прошу аргументувати це твердження. 3. Робота з текстом. |
5 хвилин |
Забезпечує емоційне налаштування учнів до уроку.
Перевіряє та коригує здобуті на попередніх уроках знання учнів, сприяє усвідомленню значення творчості Катерини Білокур. |
За допомогою вправи «Міні-інтерв’ю», налаштовуються на активну роботу.
Читають текст, визначають тему, основну думку тексту, стиль та тип мовлення. Називають дієслова з не, пояснюють правопис.
|
ІІ. Етап цілевизначення і планування.
|
3 хвилини |
Визначає перелік цілей уроку, ознайомлює з темою уроку. |
Вибір учнями особистісно значущих цілей. |
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Уважно прочитати теоретичний матеріал і сказати, на які правила не було прикладів у тексті (додаток №1).
Змінити дієслова, які вказують на неповноту дії або її половинчастість. Пояснити правопис.
Утворити словосполучення, у яких дієслова, які не вживаються без не, є головним словом (додаток №2).
Із запропонованих словосполучень вибрати нормативні (додаток №3).
5. Робота з деформованим текстом. Відновити текст, дібравши дієслова із довідки. Поставити дієслова у відповідній особовій формі минулого часу та неозначеній формі. Пояснити написання не з дієсловами (додаток №4). 6. Робота з підручником. Учні самостійно опрацьовують ст.26 щодо написання слів немає та не має?
7. Вибірковий диктант. Учениця читає вірш (додаток №5).
8. Творче конструювання. Побудувати речення-заклики використовуючи слова не будьте, не нехтуйте, не забувайте, не славити, непокоїти (додаток №6).
|
32 хвилини |
Координує роботу учнів з підручником.
Пропонує виконати завдання дослідницького характеру.
Пропонує пригадати, що називається словосполучен ням.
Координує роботу учнів.
Пропонує виконати завдання з деформованим текстом. Координує роботу учнів.
Координує роботу учнів з підручником.
Добирає текст відповідно до соціокультурної теми.
Демонструє написані на дошці слова, правопис яких необхідно запам’ятати. |
Самостійно працюють з підручником, знаходять інформацію про написання не з дієсловами.
Спостерігають над мовним матеріалом, записують слова, пояснюють чому вони пишуться з не разом. Обґрунтовують у яких словах не виступає префіксом.
Утворюють словосполучення, записують у зошит, визначають головне слово.
Нормативні словосполучення і слова записують у зошит.
Записують відновлений текст з дієсловами, вживаючи дієслова у особовій та неозначеній формі минулого часу. Пояснюють написання не з дієсловами.
Самостійно працюють з підручником, знаходять інформацію про написання слів немає та не має.
Учні пояснюють написання частки не з дієсловами за допомогою орфографічних правил.
Будують, записують речення. Визначають і пояснюють орфограми у словах. |
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап. 1. Вправа «Мікрофон». Давайте спробуємо узагальнити вивчений на уроці матеріал. Дайте відповідь на такі питання, використовуючи мікрофон: - У чому відчували труднощі, які саме? - Чого ви навчилися на цьому уроці? - Чи досягли мети уроку? - Яка форма роботи на уроці сподобалася, а яка ні? Чому? - Чи задоволені своєю роботою на уроці? (оцінка власної діяльності та взаємооцінка). - Чи вдалося досягти УСПІХУ? 2. Цінування. Оцінювання. 3. Інструктаж домашнього завдання.
|
5 хвилин |
Підводить підсумки уроку, оцінює діяльність учнів, проводить інструктаж домашнього завдання. |
Перевіряють здобуті знання, аналізують свою діяльність на уроці, визначаючи досягнення та труднощі, дають самооцінку своїй роботі та оцінюють роботу однокласників. |
Додатки до уроку.
Додаток 1
Прочитати висловлювання. Чи можна вважати його текстом? Назвати дієслова з не. Пояснити правопис.
Сповідь
Було й до мого часу багато художників-самоуків, але тих доля склалася інакше: їх здібності ще ззамолоду помічали і їм допомагали: одних забирали в школи, другим допомагали поодинокі художники. А мені, як ви знаєте, не судилося: ще в той час, як училася, то ні з якими знавцями мистецтва й не зустрілася. А разом з тим мій розум, моє єство, моя велика любов до малювання не давали мені покою ні вдень, ні вночі.
За К. Білокур.
Додаток 2
На дошці записано словосполучення та окремі дієслова. Треба замінити їх дієсловами, які вказують на неповноту дії або її половинчастість. Пояснити правопис.
Погано чути – недочувати;
погано бачити – недобачати;
голодувати – недоїдати;
відчувати неприязнь – недолюблювати;
мало спати – недосипати;
знижувати оцінку – недооцінювати;
виконувати неповністю – недовиконувати.
Додаток 3
Дослідження – редагування.
Не впадати в око – не кидатися в очі;
Мені не пощастило – мені не повезло;
Не загубити силу – не втратити силу (не знесилитися);
Не відкрити очі – не розплющити очі;
Не компостувати – не компостирувати.
Нормативні словосполучення і слова записують у зошит.
Додаток 4
Робота з деформованим текстом.
Відновити текст, дібравши дієслова із довідки. Поставити дієслова у відповідній особовій формі минулого часу та неозначеній формі. Пояснити написання не з дієсловами.
Катерина усвідомлювала, що малярства, якщо таланту, а до нього – упертості і наполегливості. Та ще й громадськість, на жаль, а батьки і справжнього покликання майбутньої художниці.
Довідка: нема, не навчитись, не помічати, недолюблювати, не розуміти.
Малярство – вид образотворчого мистецтва, що зображує фарбами предмети і явища реальної дійсності на полотні, дереві, папері, стіні.
Додаток 5
Вибірковий диктант.
Богданівка – це Богом дане,
Не чортом прокляте село,
А та земля, де на світанні
Найбільше квітів розцвіло.
І гомонять вони, як люди,
І мова їхня - голосна.
Таких квіток ніде не буде,
Такі не хиляться, не в’януть,
Таких морози не приб’ють
І навіть росами тумани
Перед світанком не заллють.
На них немає не пилинки,
Це їх не можна не любить.
Це їх самотня добра жінка
Колись навчила говорить.
Додаток 6
Творче конструювання.
Побудувати речення - заклики, використовуючи такі слова:
Не будьте, не нехтуйте, не забувайте, не славити, непокоїти.
Список використаних джерел.
1. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти.
2. Омельчук С. А.Уроки української мови для 7 класу: навч. Посіб.
С. А.Омельчук. – К.: Дивослово, 2015.
3. Українська мова 5 -9 класи. Програми для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2013.
4. Уроки з української літератури для 7 класу. //Бібліотечка «Дивослова». – 2015. -№5-6
5. Журнал «Українська мова та література в школах, гімназіях, ліцеях» №8 2008.
6. Дмитро Степовик «Скарби України»: науково-художня книжка. - Київ «Веселка» 1991.