Шаблон уроку.Не з дієсловами. Соціокультурна тема. Квіти - мої діти. Українське образотворче мистецтво.

Про матеріал
Урок формування знань умінь і навичок.Творче спостереження з елементами аналізу, робота з картками, творче реконструювання з елементами зіставлення, робота з деформованим текстом, робота з підручником, вибірковий диктант, вправа «незакінчене речення», створення ситуації успіху.
Перегляд файлу

Клас 7.

Автор уроку: Баруздіна Ж.А. учитель Підгороднянської ЗОШ І-ІІІ ступенів.

Мовна тема. Не з дієсловами.

Соціокультурна тема. Квіти - мої діти. Українське образотворче мистецтво.

Мета: поглибити знання семикласників про дієслово, сприяти зміцненню навичок правопису дієслів з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил;

формувати навички правильно писати дієслова з вивченою орфограмою, розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища;

виховувати шанобливе ставлення до праці талановитих  співвітчизників, до духовної спадщини українського народу за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу;

формувати комунікативні та пізнавально-інформаційні компетентності.

Цілі уроку:

учень знає:

значення дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль;

як знаходити дієслово в реченні;

як визначати форми його, граматичні ознаки, належність дієслова до певної  дієвідміни, засоби творення видових пар дієслів;

    учень уміє:

правильно вимовляти дієслова й писати їх із вивченими орфограмами;

аргументувати  написання орфограм;

знаходити і виправляти допущені помилки на вивчені орфографічні  правила,  а також помилки у формі залежного слова.

Тип уроку: урок формування знань умінь і навичок.

Форма проведення уроку: урок - практикум.

Методи і прийоми: творче спостереження з елементами аналізу, робота з картками, творче реконструювання з елементами зіставлення,  робота з деформованим текстом, робота з підручником, вибірковий диктант, вправа «незакінчене речення», створення ситуації успіху.

Засоби навчання: підручник «Українська мова. 7 клас», текст «Сповідь», картини Катерини Білокур.

Обладнання: репродукції картин художниці Катерини Білокур «Півонії», «Богданівські  яблука».

Оформлення дошки.

по центру:

запис теми уроку;

        справа:

портрет Катерини Василівни Білокур;

        зліва:

виставка репродукцій картин художниці  Катерини Білокур «Півонії»,

«Богданівські яблука».

Перебіг уроку

Етап

метод, прийом, форма,

навчальна ситуація

 

Час

Зміст діяльності вчителя

Зміст діяльності учня

І. Мотиваційний етап.

 1. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.

Вправа

«Міні-інтерв’ю».

- Яким був попередній урок?

- Якою була перерва?

- З яким настроєм ви прийшли на урок?

 - Яка зараз повинна бути  атмосфера на уроці, щоб ви змогли засвоїти нову тему?

- Отже, давайте створимо таку робочу атмосферу.

 

2. Актуалізація суб’єктного досвіду та опорних знань учнів.

Аргументація твердження.

Дієслово - самостійна частина мови. Прошу аргументувати це твердження.

3. Робота з текстом.

 

5 хвилин

 

Забезпечує емоційне налаштування учнів до уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перевіряє та коригує здобуті на попередніх уроках знання учнів, сприяє усвідомленню значення творчості Катерини Білокур.

 

За допомогою вправи «Міні-інтерв’ю», налаштовуються на активну роботу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Читають текст, визначають тему, основну думку тексту, стиль та тип мовлення. Називають дієслова з не, пояснюють правопис.

 

ІІ. Етап цілевизначення і планування.

  1. Вибір особистісно значущих цілей.
  2.  Ознайомлення з темою уроку.

 

 

 

 

3 хвилини

 

 

 

Визначає перелік цілей уроку, ознайомлює з темою уроку.

 

 

 

Вибір учнями особистісно значущих цілей.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Робота з підручником.

Уважно прочитати теоретичний матеріал і сказати, на які правила не було прикладів у тексті (додаток №1).

 

  1. Дослідження-обгрунтування.

Змінити дієслова, які вказують на неповноту дії або її половинчастість.

Пояснити правопис.

 

 

  1.  Дослідження- конструювання.

Утворити словосполучення,  у яких дієслова, які не вживаються без не, є головним словом

(додаток №2).

 

  1. Дослідження- редагування.

 Із запропонованих  словосполучень вибрати нормативні (додаток №3).

 

    5. Робота з           деформованим текстом.

Відновити текст, дібравши дієслова із довідки. Поставити дієслова у відповідній особовій формі минулого часу та неозначеній формі. Пояснити написання не з дієсловами (додаток №4).

6. Робота з

підручником. 

Учні самостійно опрацьовують  ст.26

щодо написання слів немає та не має?

 

7. Вибірковий диктант.

Учениця читає вірш

(додаток №5).

 

8. Творче  конструювання.

Побудувати

речення-заклики використовуючи слова не будьте, не нехтуйте, не забувайте, не славити, непокоїти

(додаток №6).

 

32 хвилини

 

 

 

Координує роботу учнів з підручником.

 

 

 

 

 

Пропонує виконати завдання дослідницького характеру.

 

 

 

 

Пропонує пригадати, що  називається словосполучен

ням.

 

 

 

 

Координує роботу учнів.

 

 

 

 

 

Пропонує виконати завдання з деформованим текстом. Координує роботу учнів.

 

 

 

 

 

 

Координує роботу учнів з підручником.

 

 

 

 

Добирає текст відповідно до соціокультурної теми.

 

 

Демонструє написані на дошці слова, правопис яких необхідно запам’ятати.

 

 

 

Самостійно працюють з підручником, знаходять інформацію про написання не з дієсловами.

 

 

 

Спостерігають над мовним матеріалом,

записують слова, пояснюють чому вони пишуться з не разом.

Обґрунтовують у яких словах не виступає префіксом.

 

Утворюють словосполучення,

записують у зошит, визначають головне слово.

 

 

 

 

Нормативні словосполучення і слова записують у зошит.

 

 

 

Записують відновлений текст з дієсловами, вживаючи дієслова у особовій та неозначеній формі  минулого часу. Пояснюють написання не з дієсловами.

 

 

 

 

 

 

Самостійно працюють з підручником, знаходять інформацію про написання слів немає та не має.

 

 

Учні пояснюють написання частки не з дієсловами за допомогою орфографічних правил.

 

Будують, записують речення. Визначають  і пояснюють орфограми у словах.

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Вправа  «Мікрофон».

Давайте спробуємо узагальнити вивчений на уроці матеріал. Дайте відповідь на такі питання, використовуючи мікрофон:

- У чому відчували труднощі, які саме?

- Чого ви навчилися на цьому уроці?

- Чи досягли мети уроку?

- Яка форма роботи на уроці сподобалася, а яка ні? Чому?

- Чи задоволені своєю роботою на уроці? (оцінка власної діяльності та взаємооцінка).

         - Чи вдалося      досягти УСПІХУ?

2. Цінування. Оцінювання.

3. Інструктаж домашнього завдання.

 

5

хвилин

Підводить підсумки уроку, оцінює діяльність учнів, проводить інструктаж домашнього завдання.

Перевіряють здобуті знання, аналізують свою діяльність на уроці, визначаючи досягнення та труднощі, дають самооцінку своїй роботі та оцінюють роботу однокласників.

 

 

 

Додатки до уроку.

Додаток 1

Прочитати висловлювання. Чи можна вважати його текстом? Назвати дієслова з не. Пояснити правопис.

 

Сповідь

        Було й до мого часу багато художників-самоуків, але тих доля склалася інакше:  їх здібності ще ззамолоду помічали і їм допомагали: одних забирали в школи, другим допомагали поодинокі художники. А мені, як ви знаєте, не судилося: ще в той час, як училася, то ні з якими знавцями мистецтва й не зустрілася.  А разом з тим мій розум,  моє єство, моя велика любов до малювання не давали мені покою ні вдень, ні вночі.

                                                                                                За К. Білокур.

 

Додаток 2

На дошці записано словосполучення та окремі дієслова. Треба замінити їх дієсловами, які вказують на неповноту дії або її половинчастість. Пояснити правопис.

Погано чути – недочувати;

погано бачити – недобачати;

голодувати – недоїдати;

відчувати неприязнь – недолюблювати;

мало спати – недосипати;

знижувати оцінку – недооцінювати;

виконувати неповністю – недовиконувати.

Додаток 3

Дослідження – редагування.

Не впадати в око – не кидатися в очі;

Мені не пощастило – мені не повезло;

Не загубити силу – не втратити силу (не знесилитися);

Не відкрити очі – не розплющити очі;

Не компостувати – не  компостирувати.

Нормативні словосполучення і слова записують у зошит.

Додаток 4

 

 Робота з деформованим текстом.

Відновити текст, дібравши дієслова із довідки. Поставити дієслова у відповідній особовій формі минулого часу та неозначеній формі. Пояснити написання не з дієсловами.

 

Катерина усвідомлювала, що малярства, якщо таланту, а до нього – упертості і наполегливості. Та ще й громадськість, на жаль, а батьки і  справжнього покликання  майбутньої художниці.

Довідка: нема, не навчитись, не помічати, недолюблювати, не розуміти.

Малярство – вид образотворчого мистецтва, що зображує фарбами предмети і явища реальної дійсності на полотні, дереві, папері, стіні.

 

 

 

 

Додаток 5

 

Вибірковий диктант.

Богданівка – це Богом дане,

Не чортом прокляте село,

А та земля, де на світанні

Найбільше квітів розцвіло.

І гомонять вони, як люди,

І мова їхня - голосна.

Таких квіток ніде не буде,

Такі не хиляться, не в’януть,

Таких морози не приб’ють

І навіть росами тумани

Перед світанком не заллють.

На них немає не пилинки,

Це їх не можна не любить.

Це їх самотня добра жінка

Колись навчила говорить.

 

Додаток 6

Творче конструювання.

Побудувати речення - заклики, використовуючи такі слова:

Не будьте, не нехтуйте, не забувайте, не славити, непокоїти.

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел.

1. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти.

2. Омельчук С. А.Уроки української мови для 7 класу: навч. Посіб.

    С. А.Омельчук. – К.: Дивослово, 2015.

3. Українська мова 5 -9 класи. Програми для загальноосвітніх  навчальних закладів з українською мовою навчання.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2013.

4. Уроки з української літератури для 7 класу. //Бібліотечка  «Дивослова». – 2015. -№5-6

5. Журнал «Українська мова та література в школах, гімназіях, ліцеях» №8 2008.

6. Дмитро Степовик «Скарби України»: науково-художня книжка. - Київ  «Веселка» 1991.

docx
Додано
19 січня 2022
Переглядів
232
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку