Тема. Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки при дієприслівниковому звороті
Мета:
на основі вивченого матеріалу поглибити знання учнів про зворот; познайомити з поняттям дієприслівниковий зворот;
формування комунікативної компетентності:
мовленнєвої компетенції (уміння застосовувати знання мови на практиці, користуватися мовними одиницями);
мовної компетенції (знання одиниць мови та правил їх поєднання);
предметної компетенції (уміння на основі активного володіння загальною лексикою відтворювати в свідомості картину світу);
прагматичної компетентності (здатність до здійснення мовленнєвої діяльності, зумовленої комунікативною метою, до вибору необхідних форм, типів мовлення, урахування функціонально стильових різновидів мовлення).
домогтися засвоєння учнями правил утворення, розпізнавання дієприслівникового звороту; знаходження дієслова – присудка, яке він пояснює, постановки розділових знаків при звороті; формувати вміння користуватися цими правилами на практиці;
розвивати творче мислення, удосконалювати культуру мовлення;
виховувати любов до Батьківщини, патріотизм, інтерес до здорового способу життя.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Форми роботи: колективна, індивідуальна, робота в парах (робота з підручником, з дидактичним матеріалом).
Обладнання: підручник, дидактичні завдання.
Епіграф до уроку:
Здоров’я маємо – не дбаємо,
а загубивши – плачемо.
Нар. творчість
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
Доброго дня, діти!
Який сьогодні у вас настрій? Передайте його за допомогою сигнальної картки (червоний колір – поганий, зелений – гарний, синій – нейтральний).
Прошу вас
Перш за все усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. А на уроці зосередьтеся для того, щоби впоратися з вправами, які вам пропонуватимуться впродовж заняття. Будьте старанними й уважними. Адже на уроці вам потрібно
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно попрацювати.
Хочу звернути увагу, що у кожного з вас на столі є картка самооцінки, у якій, вписавши своє прізвище, ви оціните свою роботу наприкінці уроку за 6 критеріями. Виконавши всі завдання уроку, ми з вами не тільки вивчимо нову тему, а й зробимо ще один крок у підготовці до ЗНО.
Тож розпочнемо урок.
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдання уроку. Оголошення епіграфа уроку
Сьогодні ми продовжимо подорож у цікавий світ морфології й вивчимо таке явище, як дієприслівниковий зворот. Отже, запишіть тему сьогоднішнього уроку: «Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки в реченнях із дієприслівниковим зворотом».
- На сьогоднішньому уроці, вивчаючи тему «Дієприслівниковий зворот», ми й спробуємо довести «Що означає бути здоровим?». А епіграфом нашого уроку будуть такі слова: (Записати в зошити)
Тепер, коли вже знаєте тему уроку, скажіть, будь ласка, що ви очікуєте від уроку?
Інтерактивний прийом «Очікування». СОНЦЕ НА ДОШЦІ БЕЗ ПРОМЕНІВ, а на променях діти пишуть очікування, які в кінці уроку доклеють.
(Сьогодні на уроці я хочу:
А давайте ваші очікування звіримо з таблицею, яка допоможе зрозуміти, що ви повинні знати і вміти наприкінці уроку.
ЗНАТИ:
|
УМІТИ:
|
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- На минулих уроках ми познайомилися із дієприслівником і його граматичними категоріями. Давайте пригадаємо раніше вивчене у вигляді гри «ТАК чи НІ».
● «ТАК чи НІ»
- Дієприслівник означає додаткову дію або стан (ТАК)
- Дієприслівник – це особлива форма прислівника (НІ) ( особлива форма дієслова)
- Дієприслівники відповідають на питання що робити? що зробити? (НІ) (що роблячи? Що зробивши)
- Дієприслівники не змінюються. (ТАК)
- Дієприслівники доконаного виду утворюються за допомогою суфіксів -вши, -ши (ТАК)
- Дієприслівник має ознаки дієслова і прикметника. (НІ) (дієслова і прислівника)
- Від дієслова дієприслівник узяв категорію виду, часу. (ТАК)
- В реченні дієприслівник виступає в ролі присудка, рідше означення. (НІ) (обставина)
- Дієприслівники мають лише минулий і теперішній час. (ТАК)
● «М’яч». Утворити від поданих словосполучень дієприслівники разом з залежними словами (по колу).
Займатися спортом (займаючись спортом), зміцнювати імунітет (зміцнюючи імунітет), дбати про здоров’я (дбаючи про здоров’я), оздоровлювати організм (оздоровлювати організм), не знати втоми (не знаючи втоми), боротися із лінню (борючись із лінню).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Діти, ми недаремно зараз використали словосполучення про здоров’я. У цьому нам допоміг ще й наш головний атрибут. Сьогодні особливо гостро постає проблема виховання здорової молоді. Ми добре знаємо, що здоров’я – найбільша цінність, яку, на жаль, багато людей починають цінувати та берегти, вже втративши значну частину цього скарбу. Мало народитися здоровим, треба вміти його зберегти. Тож, незважаючи на труднощі нашого життя, кожен із нас повинен свідомо ставитися до власного здоров’я.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1) - У кожного на парті лежить картка з алгоритмом. Даю вам хвилинку познайомитися із цим алгоритмом.
Алгоритм роботи з дієприслівниковим зворотом 1. [ … граматична основа ? …] – основна дія 2. [ … дієприслівник ? … ] – додаткова дія 3. [… дієприслівник залежні слова ?]. 4. […, дієприслівник + залежні слова,…] - дієприслівниковий зворот (ДЗ) 5. [ ДЗ , ]. [ , ДЗ ]. [ , ДЗ , ]. |
2) - Ми з’ясували, що дієприслівниковий зворот може стояти будь-де і виділяється комами. Але є випадки, коли він не виділяється комами. Про це ми будемо говорити на наступному уроці.
3) Щоб закріпити знання, які ми отримали, розглянувши алгоритм, запишемо речення – Вирішити проблему здоров’я повинна сама людина, дотримуючись правил здорового способу життя.
4) – Випишіть дієприслівник дотримуючись і розберіть його за будовою.
5) Робота з підручником. Читання ланцюжком.
6) Проблемне питання: Чи у кожному з наведених речень є дієприслівникові звороти? Зверніть увагу на перше речення. Дієприслівник, який вживається без залежних слів, називається одиничним дієприслівником.
Тренер, не вагаючись, обрав найкращих спортсменів для змагань.(Зробити синтаксичний розбір)
7) Робота з текстом. «Гра в класики». Прочитайте речення. Речення в яких немає дієприслівникового звороту ви перестрибуєте, де є – записуєте. А в кінці відтворіть це на практиці.
Поради щодо занять фізкультурою.
● Починайте ранок із зарядки.
● Не виконуйте фізичні вправи при поганому самопочутті, під час хвороби.
● Займайтесь вправами і спортом піклуючись не тільки про здоров’я а й про задоволення від руху.
● Не займайтеся спортом безпосередньо після їжі.
● Перед вправами робіть розминку розслаблюючи м’язи і суглоби.
● Робіть вправи в спортивному одязі.
● Починайте з невеликої кількості вправ поступово збільшуючи навантаження.
● Робіть вправи регулярно урізноманітнюючи їх.
● Після вправ приймайте душ.
ФІЗКУЛЬТ.ХВИЛИНКА
Щось не хочеться сидіти,
Треба трішки відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки,
І зроби чотири кроки
10) «Руки догори». Як ми вже знаємо, дієприслівниковий зворот може виділятися однією комою, якщо стоїть на початку або вкінці речення, і двома, якщо стоїть всередині речення. Отже, я читатиму речення з дієприслівниковим зворотом, а ваше завдання піднімати одну руку, якщо дієприслівниковий зворот виділяється однією комою, і дві руки – коли двома.
1. Добре попрацювавши, краще відпочиватимеш. 2. Поспиш в охоту, зробивши роботу. 3. Лінь, лежачи на печі, змерзне. 4. Не спечеш калачі, сидячи на печі. 5. Зробивши діло,гуляй сміло.
Записати на дошці , правильно інтонуючи його. Завзятий відпочиває, обтираючи піт, а ледачий мучиться, перевертаючись на другий бік.
V. Підсумки уроку. Оцінювання.
- Спливає час. Наближається до кінця наш урок. Тепер потрібно підсумувати нашу роботу. Так, багато чого нового, корисного, цікавого ми почерпнули про дієприслівниковий зворот. Тож давайте перевіримо, чи справдилися наші очікування(спираючись на план уроку, спроектований на екран, учні визначають, чого досягли на уроці).
- Ми з’ясували …
- Засвоїли…
- Навчилися…
- Розвивали…
- Важким було…
- А ще ми говорили про здоров’я та здоровий спосіб життя. Тож давайте подаруємо промені нашому сонечку, яке спостерігало за нами весь урок. (КЛЕЮТЬ ПРОМЕНІ)
Заповнюють «КАРТКИ САМООЦІНЮВАННЯ»
V. Домашнє завдання. Щоб з’ясувати ваше домашнє завдання, в цьому нам допоможе загадкова торбинка. Кожен з вас отримає сюрприз із цієї торбинки, це і буде вашим домашнім завданням, до того ще й подяка за вашу гарну роботу.
Оцінювання учнем власної участі у роботі
Прізвище та ім’я учня _______________________
Оцініть себе по кожному запитанню в балах від 0 до 2:
Всього балів____
Оцінювання учнем власної участі у роботі Прізвище та ім’я учня ________________________
Оцініть себе по кожному запитанню в балах від 0 до 2:
Всього балів____
Оцінювання учнем власної участі у роботі Прізвище та ім’я учня ________________________
Оцініть себе по кожному запитанню в балах від 0 до 2:
Всього балів____
Оцінювання учнем власної участі у роботі Прізвище та ім’я учня _________________________
Оцініть себе по кожному запитанню в балах від 0 до 2:
Всього балів____
Оцінювання учнем власної участі у роботі Прізвище та ім’я учня ________________________
Оцініть себе по кожному запитанню в балах від 0 до 2:
Всього балів____
Оцінювання учнем власної участі у роботі Прізвище та ім’я учня ________________________
Оцініть себе по кожному запитанню в балах від 0 до 2:
Всього балів____