Урок української мови 7 клас
Тема.Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях
із дієприкметниковими зворотами.
Мета: дати поняття про дієприкметниковий зворот; навчити учнів визначати дієприкметникові звороти в реченні; пояснювати постановку розділових знаків у реченні з дієприкметниковим зворотом, формувати вміння правильно інтонувати такі речення; розвивати логічне мислення; виховувати почуття любові до природи, рідної землі .
Міжпредметні зв’язки : українська література.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Освітня діяльність
Мета: формувати мовні компетенції школярів.
Знати:
Уміти:
Розвивати:
Тип уроку: формування практичних умінь і навичок.
Обладнання: підручник: О. П. Глазова Українська мова, 7 клас (2016), дидактичний матеріал із даної теми.
Методи навчання:
Методи виявлення знань:усний; письмовий.
Форми організацій навчальної діяльності учнів:
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.( налаштування на урок)
Енергійної онлайн-розминки "Національні привітання"( відео)
Оцінювання. Метод “Олімп Мудрості”.
Для того, щоб відшукати відповідь на головне питання уроку, ми піднімемося на Олімп Мудрості – найвищу вершину світу, на думку давніх греків. У процесі сходження на гору Мудрості кожен з вас побудує власний Олімп із камінчиків, які будуть отримані за правильні відповіді. В кінці уроку ви поглянете на свої власні Олімпи.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Вправа“ Ти – мені. Я- тобі ”перевіримо, що вам відомо про дієприкметник?
10) Дієприкметник змінюється за родами, числами, відмінками та особами.
11) Дієприкметники називають ознаку за дією або станом.
.Отже, ми повторили відомості про дієприкметник як особливу форму дієслова
Щоб розкрити тему сьогоднішнього уроку вам треба вирішити лінгвістичну задачу. (слайд)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності на уроці.
Отже, сьогодні ми продовжимо подорож у цікавий світ морфології й вивчимо таке явище, як дієприкметниковий зворот.
Запишіть тему уроку: “Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях із дієприкметниковим зворотом”.
Мета уроку: навчитися визначати дієприкметникові звороти в реченні; вміти правильно інтонувати речення з дієприкметниковими зворотами та вживати у таких реченнях розділові знаки, складати речення з дієприкметниковими зворотами; удосконалювати орфографічну та пунктуаційну пильність; будем виховувати патріотичні почуття (любов до рідного краю, краси його природи) .
ІV. Вивчення нового матеріалу.
ІІI. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
1) Що таке дієприкметниковий зворот?
Дієприкметниковий зворот — це дієприкметник із залежними від нього словами: Навіть діти, занепокоєні батьківською тривогою, довго не засинали.
Дієприкметникові звороти належать до ускладнювальних елементів речення. Вони урізноманітнюють мовлення, роблять його яскравішим, точнішим.
Щоб правильно визначити межі дієприкметникового звороту, під час аналізу речення необхідно знайти в першу чергу пояснюване слово, потім поставити від нього до дієприкметника запитання який? (яка? яке? які?).
2) Що таке означуване слово?
Означуване слово — це іменник або займенник, від якого залежить дієприкметниковий зворот:
Дієприкметниковий зворот може стояти перед означуваним словом або після нього.
3) Правило виділення дієприкметникового звороту на письмі.
Дієприкметникові звороти, які стоять після означуваного слова, відокремлюються комами: На доброму шматкові виноградника, оголеному від зрубаних кущів, стирчали невисокі пні, порубані та поранені немилосердною сокирою. (М. Коцюбинський)
4) Дієприкметниковий зворот, що не виділяється комою на письмі.
Дієприкметникові звороти, які стоять перед означуваним словом, здебільшого не відокремлюються комами: Спить заколисана маминою піснею дитина.
5) Синтаксична роль дієприкметникового звороту.
Дієприкметниковий зворот у реченні виконує функцію означення:
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Щоб закріпити теоретичний матеріал пропоную вам звернутись до робочої дошки і виконати завдання “Ідеальна пара” ( слайд).
1.Лінгвістичне завдання “Ідеальна пара»”
Завдання: поєднати в пари речення. Запишіть відповідь тестомю .Свій вибір обґрунтувати. Розділові знаки в реченнях пропущено.
А. Утрачену честь не повернеш.
Б. Намальовані фарбами квіти не пахнуть.
В. Існують прекрасні дороги націлені на перемоги.
Контроль: на дошці.
А. Утрачену честь не повернеш.
Б. Намальовані фарбами квіти не пахнуть.
В. Існують прекрасні дороги, націлені на перемоги.
Ключ-відповідь: 1 – В. 2 – Б. 3 – А.
2.Пунктуаційний практикум.
Завдання: записати речення, розставляючи розділові знаки. Підкреслити дієприкметникові звороти. Пояснити пунктограму.
Контроль: на зворотному боці картки
Редагування робіт, оцінювання.
3.Цифровий диктант. Виписати номери речень, у яких розділові знаки поставлені правильно( слайд) (2,5,6,8)
1. Сонце натомлене за день лягло спочити.
2. Сміялось небо, всіяне зорями.
3.Прийшла зима снігами вбрана.
4.3емлю, стомлену сном тихо озирає місяць.
5. Укутана снігами земля ще спить.
6. Бриніла тиша, плетена зірками.
7. 3 вітрами до світання гудуть сади оплакані дощем.
8. Kвіти, сріблені росою, дивляться на шлях.
4. Творча робота.
Завдання . Переглянути відео ролик “ Нескорені міста України” Скласти рекламний текст про наше місто , використовуючи дієприкметники.
Довідка.
Змиті дощем, старанно оброблені, укриті порохом, увесь пропахлий димом, усе ще зачудований, наляканий війною, наснажена життям, написаний в окопі, глибоко приховані спогади, зшите за кордоном, куплений батьком, схилене обличчя воїна, нажита важкою працею, розбуджені весною, скупані в сонці.
5.Робота з підручником. Вправа № 230.
Пояснення до виконання.
Емодзі стали заміною наших емоцій у віртуальному світі – зараз ми без них як без рук. Тепер цими символами можна записувати цілі речення.Записати речення за допомогою емодзі, пояснити розділові знаки в них.
V.Підсумки уроку.
Про що ми дізналися сьогодні на уроці?
Що називається дієприкметнииковим зворотом?
Коли дієприкметниковий зворот виділяється комами?
VІ. Оцінювання роботи учнів.(слайд)
VІІ. Домашнє завдання.
п. 19 сторінка 116-120 . Вивчити правила до теми уроку, виконати вправу № 237
Хочу наш урок закінчити побажанням.
Побажання.
Памятайте:
Під лежачий камінь вода не тече.
Будьте активними. Творіть.
Марно втраченого дня не повернеш.
Цінуйте кожну хвилину життя.
Не все говорене буває творене.
Перед тим, як щось пообіцяти, подумайте, чи зможете ви це виконати.