Урок "Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки при дієприкметниковому звороті""

Про матеріал
Розробку уроку можна використовувати підчас дистанційного навчанння учнів загальноосвітніх навчальних закладів.
Перегляд файлу

 

Урок української мови 7 клас

Тема.Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях

із дієприкметниковими зворотами.

 

Мета: дати поняття про дієприкметниковий зворот; навчити учнів  визначати дієприкметникові  звороти в реченні; пояснювати постановку розділових знаків у реченні з дієприкметниковим  зворотом, формувати вміння правильно інтонувати такі  речення; розвивати логічне мислення; виховувати почуття любові до природи, рідної землі .

Міжпредметні зв’язки : українська література.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань, умінь та навичок.

Освітня діяльність

Мета: формувати мовні компетенції школярів.

Знати:

  • теоретичні  відомості про дієприкметниковий зворот;
  • правила вживання розділових знаків у реченнях із дієприкметниковими зворотами.

Уміти:

  • правильно інтонувати речення з дієприкметниковими зворотами;
  • пояснювати розділові знаки;
  • трансформувати речення з невідокремленими дієприкметниковими зворотами на речення з відокремленими дієприкметниковими зворотами.

Розвивати:

  • творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища.

Тип уроку: формування практичних умінь і навичок.

Обладнання: підручник: О. П. Глазова Українська мова, 7 клас (2016), дидактичний матеріал із даної теми.

Методи навчання:

  • монологічний;
  • діалогічний;
  • пошуковий.

Методи виявлення знань:усний; письмовий.

Форми організацій навчальної діяльності учнів:

  • парна;
  • індивідуальна.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.( налаштування на урок)

Енергійної онлайн-розминки "Національні привітання"( відео)

Оцінювання. Метод “Олімп Мудрості”. 

Для того, щоб відшукати відповідь на головне питання  уроку, ми піднімемося на Олімп Мудрості – найвищу вершину світу, на думку давніх греків. У процесі сходження на гору Мудрості кожен з вас побудує власний Олімп із камінчиків, які будуть отримані за правильні відповіді. В кінці уроку ви  поглянете на свої власні Олімпи.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 Вправа“ Ти – мені. Я- тобі ”перевіримо, що вам відомо про дієприкметник?

  1. Дієприкметник – це самостійна частина мови.
  2. Дієприкметники відповідають на питання який? яка? яке? які?
  3. У реченні дієприкметник є означенням та присудком.
  4. Дієприкметники поділяються на активні та пасивні.
  5. Активні дієприкметники бувають теперішнього і майбутнього часу.
  6. Активні дієприкметники теперішнього часу утворюються за допомогою суфіксів –уч-, -юч-, -ач-, -яч-.
  7. Як і прикметник дієприкметник має такі граматичні ознаки: рід, число, відмінок.

10) Дієприкметник змінюється за родами, числами, відмінками та особами.

11) Дієприкметники називають ознаку за дією або станом.

.Отже, ми повторили відомості про дієприкметник як особливу форму дієслова

Щоб розкрити тему сьогоднішнього уроку вам треба вирішити лінгвістичну задачу. (слайд)

ІІІ.  Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності на уроці.

 

Отже, сьогодні ми продовжимо подорож у цікавий світ морфології й вивчимо таке явище, як дієприкметниковий зворот.

Запишіть тему уроку: “Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях із дієприкметниковим зворотом”.

Мета уроку: навчитися  визначати дієприкметникові звороти в реченні; вміти  правильно інтонувати речення з дієприкметниковими зворотами та вживати у таких реченнях розділові знаки, складати речення з  дієприкметниковими зворотами; удосконалювати орфографічну та пунктуаційну пильність; будем виховувати патріотичні почуття (любов до рідного краю, краси його природи) .

 

 ІV. Вивчення нового матеріалу.

ІІI. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя.

 1) Що таке дієприкметниковий зворот?

Дієприкметниковий зворот — це дієприкметник із залежними від нього словами:   Навіть діти, занепокоєні батьківською тривогою, довго не засинали.

Дієприкметникові звороти належать до ускладнювальних елементів речення. Вони урізноманітнюють мовлення, роблять його яскравішим, точнішим.

Щоб правильно визначити межі дієприкметникового звороту, під час аналізу речення необхідно знайти в першу чергу пояснюване слово, потім поставити від нього до дієприкметника запитання який? (яка? яке? які?).

2) Що таке означуване слово?

Означуване слово — це іменник або займенник, від якого залежить дієприкметниковий зворот:

7-8-3-1

Дієприкметниковий зворот може стояти перед означуваним словом або після нього.

3) Правило виділення дієприкметникового звороту на письмі.

Дієприкметникові звороти, які стоять після означуваного слова, відокремлюються комами: На доброму шматкові виноградника, оголеному від зрубаних кущів, стирчали невисокі пні, порубані та поранені немилосердною сокирою. (М. Коцюбинський)

4) Дієприкметниковий зворот, що не виділяється комою на письмі.

Дієприкметникові звороти, які стоять перед означуваним словом, здебільшого не відокремлюються комами: Спить заколисана маминою піснею дитина.

5) Синтаксична роль дієприкметникового звороту.

Дієприкметниковий зворот у реченні виконує функцію означення:

7-8-3-1

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

Щоб закріпити теоретичний матеріал  пропоную вам звернутись до робочої дошки і виконати завдання “Ідеальна пара” ( слайд).


1.Лінгвістичне завдання “Ідеальна пара»”

Завдання: поєднати в пари  речення.  Запишіть відповідь тестомю .Свій вибір обґрунтувати. Розділові знаки в реченнях пропущено.

  1. У кожному жарті є правда добре прихована.
  2. Викроєну за чужими порадами сорочку носитимеш уночі.
  3. Омріяне щастя лежить не в скрині, а в серці.

А. Утрачену честь не повернеш.

Б. Намальовані фарбами квіти не пахнуть.

В. Існують прекрасні дороги націлені на перемоги.

Контроль: на дошці.

  1. У кожному жарті є правда, добре прихована.
  2. Викроєну за чужими порадами сорочку носитимеш уночі.
  3. Омріяне щастя лежить не в скрині, а в серці.

А. Утрачену честь не повернеш.

Б. Намальовані фарбами квіти не пахнуть.

В. Існують прекрасні дороги, націлені на перемоги.

Ключ-відповідь: 1 – В. 2 – Б. 3 – А.

2.Пунктуаційний практикум.

Завдання: записати речення, розставляючи розділові знаки. Підкреслити дієприкметникові звороти. Пояснити пунктограму.

  1. Я у степу край Дунаю свою хату маю густим лісом обсаджену красним цвітом прикрашену.
  2. Тепле й ніжне літо волошками повите посріблене дощами живе в очах у мами.
  3. У тиші настояній духом гречаним напахченій визрілим чаром городнім сиджу перед дідом.

Контроль: на зворотному боці картки

  1. Я у степу край Дунаю свою хату маю, густим лісом обсаджену, красним цвітом прикрашену.
  2. Тепле й ніжне літо, волошками повите, посріблене дощами, живе в очах у мами.
  3. У тиші, настояній духом гречаним, напахченій визрілим чаром городнім, сиджу перед дідом.

Редагування робіт, оцінювання.

3.Цифровий диктант. Виписати номери речень, у яких розділові знаки поставлені правильно( слайд) (2,5,6,8)

 

1. Сонце натомлене за день лягло спочити.

2. Сміялось небо, всіяне зорями.

3.Прийшла зима снігами вбрана.

4.3емлю, стомлену сном тихо озирає місяць.

5. Укутана снігами земля ще спить.

6. Бриніла тиша, плетена зірками.

7. 3 вітрами до світання гудуть сади оплакані дощем.

8. Kвіти, сріблені росою, дивляться на шлях.

4. Творча робота.

Завдання . Переглянути відео ролик “ Нескорені міста України” Скласти рекламний текст про наше місто , використовуючи дієприкметники.

Довідка.

Змиті дощем, старанно оброблені, укриті порохом, увесь пропахлий димом, усе ще зачудований, наляканий війною, наснажена життям, написаний в окопі, глибоко приховані спогади, зшите за кордоном, куплений батьком, схилене обличчя воїна, нажита важкою працею, розбуджені весною, скупані в сонці.

5.Робота з підручником.       Вправа № 230.

Пояснення до виконання.

Емодзі стали заміною наших емоцій у віртуальному світі – зараз ми без них як без рук. Тепер цими символами можна записувати цілі речення.Записати речення за допомогою емодзі, пояснити розділові знаки в них.

V.Підсумки уроку.

Про що ми дізналися сьогодні на уроці?

Що називається дієприкметнииковим зворотом?

Коли дієприкметниковий зворот виділяється комами?

VІ.  Оцінювання роботи учнів.(слайд)

VІІ. Домашнє завдання.  
п. 19 сторінка 116-120 . Вивчити правила до теми уроку, виконати вправу № 237                                                                       

Хочу наш урок закінчити побажанням.

Побажання.

Памятайте:

Під лежачий камінь вода не тече.

Будьте активними. Творіть.

Марно втраченого дня не повернеш.

Цінуйте кожну хвилину життя.

Не все говорене буває творене.

Перед тим, як щось пообіцяти, подумайте, чи зможете ви це виконати.

 

docx
Додано
17 лютого 2023
Переглядів
620
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку