Урок : Ліна Костенко. «Чайка на крижині», «Крила"

Про матеріал
Конспект уроку, містить фото презентації. Методична розробка уроку з теми: Ліна Костенко. «Чайка на крижині», «Крила». Утвердження ідеї про те, що духовне багатство - найбільший скарб у житті
Перегляд файлу

 

                            Царенко Ольга Сергіївна,

                                                               учитель української мови і літератури,

                                                    «старший учитель» Фастівської гімназії №10

 

                           

 

 

Урок української літератури

 7 клас

 

Тема:  Ліна  Костенко. «Чайка на крижині», «Крила». Утвердження  ідеї про те, що духовне багатство - найбільший скарб у житті

Мета уроку: проаналізувати поезії  Ліни Костенко «Чайка на крижині», «Крила»; з’ясувати  значення поняття «диптих»; дослідити різницю між матеріальним і духовним; розкрити духовне наповнення людини, її крилатість; формувати вміння грамотно висловлювати свої думки, робити висновки, співставляти ; сприяти  формуванню гуманістичного світогляду, вихованню  високих моральних  якостей, прагненню духовно збагачуватися.

 

Тип уроку: урок  засвоєння нових знань.

 

Обладнання: презентація вчителя, фліп-чарт, куб, ілюстрації  диптихів, ілюстрації  міфологічних персонажів.

         Епіграф уроку:      

Я дерево, я сніг, я все, що я люблю.

    І, може, це і є моя найвища сутність.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності учнів

 Сьогоденність бурхлива й розмаїта, цікава і вражаюча. Часто приходжу до думки, що разом із шаленими темпами прогресу час перестає бути нашою власністю. «І кожен фініш - це по суті старт». Всі кудись поспішають, намагаються встигнути,  бояться не втратити щось… Але разом  із швидкими темпами життя із людських стосунків – причому теж  дуже стрімко- зникають такі поняття, як: повага до старших, щирість у стосунках, порядність, співчуття до чужого болю. На їх місце приходять грубість, брутальність, жорстокість. Геніально про це сказала Ліна Костенко:

Здається ж, люди, все у них людське,

Але душа ще з дерева не злізла.

То ж давайте  на нашому уроці поміркуємо над проблемою духовності в житті людини.

III. Оголошення  теми та завдань уроку

- Запишіть, будь ласка, тему уроку.

- Учитель просить учнів прокоментувати епіграф до уроку.

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

Учитель: Дійсно, поетеса любить життя у всіх його проявах. А  основна тема її творів -  про найвищу людську сутність, про  призначення  життя, його сенс.

  1.               Демонстрація презентації «Ліна Костенко»

 (Слайди № 4, 5, 6, 7, 8, 9)

  1.               Вчитель: Не можу не зачитати вам мої улюблені рядки із поезій Ліни Костенко (виразне читання напам’ять):
  •             Віддай людині крихітку себе,

        За це душа наповнюється світлом.

  •             Життя іде-і все без коректур.

        І як напишеш, так уже і буде

  •             Душа летить в дитинство, як у вирій,

        Бо їй на світі тепло тільки там.

  •             Нерівня душ – це гірше, ніж майна.
  •             І все на світі треба пережити.

       І кожен фініш - це по суті старт.

       І наперед не треба ворожити

       І за минулим плакати не варт.

  •             Не бійся правди, хоч яка гірка.

       Не бійся смутків, хоч вони, як ріки.

       Людині бійся душу ошукать,

       Бо в цьому схибиш-то уже навіки.

  •             Духовний Чорнобиль давно вже почався.

       А ми ще тільки його боїмось.

  • Хай буде все небачене – побачено,

Хай буде все пробачене – пробачено.

Єдине, що від нас іще залежить,

Принаймні, вік прожити як належить.

     Отже, поезія Ліни Костенко неповторна, вона торкається до найзаповітніших куточків душі кожного. Для неї творчість – це «мить якогось потрясіння». Пропоную вашій увазі вірш «Буває мить якогось потрясіння» у виконанні Ліни Василівни.  Аудіозапис ( Слайд№10)

  1.               Сьогодні на уроці ми ознайомимося з диптихом «Чайка на крижині», «Чайка», який Ліна Костенко написала  в Польщі, зокрема в порту міста Щецин . Яка ж історія написання цих віршів?

Фото одного з мальовничих куточків ви бачите на екрані. (Слайд№11)

   

Слайд№12.  Факт біографії

У  цей час вирішувалося наболіле для поетеси питання: переїжджати до Польщі, на батьківщину коханого,  Єжи  - Яна Пахльовсього,  чи залишатися в Україні. Уже народилася донечка - Оксанка. (Тепер Оксана Пахльовська, відомий учений, перекладач). В порту Щецина  поетеса  спостерігала за чайками і побачила рідний корабель. Перемогли патріотизм і мужність. Було прийнято рішення: Ліна Костенко обирає Україну. «Я люблю, коханий, Київ і Варшаву, але батьківщина в кожного одна», - так пізніше напише вона у вірші «Спогад».

  1. Знайомство учнів з поезіями «Крила», «Чайка на крижині».

Почнемо із визначення терміну «диптих». ( Слайд№13)

   - На дошці представлені зображення диптихів.

5. Виразне читання поезій  «Крила», «Чайка на крижині»

Аналіз поезій. Бесіда за змістом

    - Яке у вас  склалося загальне враження  від прочитаного? (за допомогою техніки «Мікрофон»).

    - Визначити тему та головну думку віршів.

    - Чим схожі та чим відрізняються поезії «Чайка на крижині» та «Крила»?

    - Які людські якості, на думку авторки, є найціннішими?

    - Чим друга частина поезії не схожа на першу?

    - Яка різниця між диптихом і дилогією?

    - З якою дилогією ми вже знайомі? (М.Стельмах «Щедрий вечір» та  «Гуси - лебеді  летять»)

    - Доведіть, що вірш «Крила» та «Чайка на крижині» - це диптих.

    - У поезіях спільна ідея та спільний алегоричний образ крил. Що таке алегорія?

    - Доведіть ,що образ крил є алегоричним.

 Висновок. У вірші «Крила» конкретним художнім образом є крила, а прихованим реальним явищем є такі людські якості, як: піднесення, натхнення, незалежність - це все духовний світ. «Людина начебто не літає, а крила має..»

     Отже: крила мають птахи, а люди – символічні крила - духовність.

  • А ще які істоти мають крила? (птахи, мухи, бджоли, коники, міфологічні істоти)

Міжпредметні зв’язки. Нагадати  давньогрецькі міфи про Дедала, Ікара, Меркурія, героїв,  які мають крила. (Випереджувальне завдання: підготувати розповідь про міфічних персонажів, які мають крила, із демонстрацією ілюстрацій).

6. Наступне наше завдання: дослідити різницю між матеріальним і духовним, розкрити духовне наповнення людини, її крилатість. Для цього ми об’єднались у групи (Завдання для груп на слайді №14)

   -   Група «Мислителі» - мислять логічно. Методом  «кубування»  мають                                                                                                                 встановити призначення крила як частини  організму.  (6 сторін кубу)

Крила  це:

рівновага в польоті,

захист від негоди,

здобування їжі,

втеча від ворога,

полювання,

для високого польоту.

-   Група «Естети» – мислять образно. За допомогою фліп-чарту  скласти інформаційне гроно на тему «Людські крила». (Людські «крила» це: правда, чесність, вірність у коханні, мрія, довіра, вічне поривання, щедрість на турботи, швидкість до роботи).

   -   Група «Письменники» пишуть есе «Мої крила - це…» 

V. Узагальнення  засвоєного матеріалу

1.  Заслуховування учнівських  висновків

          2.   Висновок учителя

 Для чого людині крила? Хіба вона літає? Сьогодні ми з вами з’ясували, що людина літає. І не тільки уві сні. Крила людські – це духовне наповнення, що проявляється індивідуально. Чому одні літають від щастя, а інші ніколи? Це залежить від самої людини, від її прагнення, бажання, цілеспрямованості. Людина літає, коли переживає успіх, високі почуття радості, кохання.

Таким чином, духовне багатство робить людину багатою. Отже, духовне багатство - то найбільший скарб.

3. Міні-дискусія

- Теза вчителя: В оповіданні  Олекси Стороженка «Скарб», яке ви вивчали, головний герой Павлусь знайшов скарб і був щасливий. Єдине в нього було горе: коли лежав під грушею, то достиглі плоди не падали йому до рота. Я думаю, що Павлусь був щасливий. Доведіть або спростуйте думку.

 - Учні аргументують свої думки.

VI. Рефлексія           

- Які враження від уроку?

 - Усний твір-роздум «Які мої крила?»

VII. Домашнє завдання. Оцінювання  (Слайд №16)

VIII. Відеозапис вірша «Крила» у виконанні Богдана Ступки  

В народі кажуть: «опустити крила»,  «обпалити собі крила», «підрізати крила». Бажаю вам, щоб ці  слова ніколи не стосувалось ваших  крил. Бажаю вам, щоб у вас виросли  міцні крила і душа ваша була крилатою від любові та успіхів. Дякую за урок.

 

                                      Список використаних джерел

1. Брюховецький, В. С. Ліна Костенко : Нарис творчості / В. С. Брюховецький. –К. : Дніпро, 1990. - 262 с. 

2. Жулинський, М. Лицарство Духа : ( Про Ліну Костенко ) М.Жулинський. // Вітчизна. – 2000. №3 - 4, -с. 2 – 5.

3. Літературна енциклопедія. У двох томах / авт.. – уклад. Ю.І.Ковалів. –К. : академія, 2007. Т.2. 624с.

4. Ковальчук , О. Українська література. Розробки уроків за новою програмою. 7 клас. О.Ковальчук .– К. : Шкільний світ, 2003. - 128с.

5. Мірошник, С. І. Компетентнісний підхід у навчанні української літератури на основі впровадження технології розвитку критичного мислення [Електронний ресурс] / С. І. Мірошник // Народна освіта. – 2011. – Випуск №2 (14). – Режим доступу : www.narodnaosvita.kiev.ua//vupysku\2\statti\.

6. Панченко, В. Нетанучі скульптури Ліни Костенко. / В. Панченко, // Вітчизна. – 1988. №8. С. 17-21.

docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
17 лютого 2023
Переглядів
1590
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку