Урок "Дієприслівник. Узагальнення й систематизація вивченого"

Про матеріал
Конспект уроку української мови для 7 класу на тему "Дієприслівник. Узагальнення й систематизація вивченого". У розробці використано матеріал про Героя України Костянтина Могилка.
Перегляд файлу

Урок української мови «У небесному польоті» для 7 класу

 

Тема : Дієприслівник. Узагальнення і систематизація вивченого

Мета: повторити, узагальнити й систематизувати опрацьований матеріал про дієприслівник, домогтися засвоєння учнями вивчених правил; удосконалювати уміння застосовувати набуті знання на практиці, розвивати творчу уяву, мислення учнів, уміння правильно та послідовно викладати свої думки;

виховувати  національну свідомість, гордість за героїв – земляків, естетичний смак, пошану до української мови.

Обладнання: презентація до уроку, роздатковий матеріал, портрет героя України Костянтина Могилка.

                                                        Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань учнів.

Доброго дня, дорогі діти! Сьогодні гарний день – ясний і безхмарний. Подивіться на небо за шкільним вікном і помилуйтеся його ніжним, чистим кольором. Подаруйте один одному доброзичливий погляд, який відповідає  гарній погоді.

  1. Оголошення теми та мети уроку.

На сьогоднішньому уроці ми повторимо,  систематизуємо  й закріпимо вивчений матеріал з теми «Дієприслівник як особлива форма дієслова».

Але працювати ми будемо в незвичній формі. Наш урок присвячується небу і всьому, що з ним пов’язано. Тому пропоную об’єднатися у дві групи – «Мрійники» і «Пілоти».

  1. Фронтальне опитування.

1. Що називається дієприслівником?                                                                                                                                                                                   2. Які морфологічні ознаки дієслова має дієприслівник?

3. Які морфологічні ознаки прислівника має дієприслівник?

4. Як визначити  час і вид дієприслівника?

  5. Наведіть приклади дієприслівників недоконаного і доко­наного виду.

  6. Що таке дієприслівниковий зворот?

 V. Виконання вправ на закріплення.

Вправа «Я – редактор».

Відредагуйте речення. Запишіть правильний варіант.

  1.  Відчиняючи вранці вікно, видно небесну блакить.
  2.  Працюючи надворі, стало раптом дуже холодно.
  3.  Мріючи про політ, ним було прочитано цікаву книгу.
  4.  Сучасний літак зацікавив хлопців, перебуваючи на екскурсії.

Творча лабораторія.

Утворіть від поданих у дужках дієслів дієприслівники і запишіть їх. Визначте вид та час утворених дієприслівників.

  1. Сонце, (зупинити) посеред неба, здавалося, уже не рухається далі.
  2.  Під місяцем, то (темніти), то (просвітліти), рухалися сизі хмари, хвилювалося жито.
  3.  Зоря, (вклонятися) небу, падала на берег.
  4. Сонце жбурляє пригорщі золота, всесвітом (грати) в росах.

Лігвістичний волейбол.

 Від поданих дієслів утворіть дієприслівники і запишіть у два стовпчики: а) доконаного виду; б) недоконаного виду.

Оздобити, ускладнювати, боротися, зняти, запитати, скла­дати, створити, використати, допомагати, плавати, заборо­няти.

Якщо ви правильно виконали завдання, з других букв записаних дієприслівників складеться початок приказки: «... по польоту» ( Знати сокола по польоту).

Синтаксичний марафон.

Спишіть речення, ставлячи розділові знаки. Виконайте розбір дієприслівників як особливої форми дієслова.

I група

Цілі потоки синяви залива­ють світ ніжачи землю духом неба і свободи.

II група

Із прадавніх часів небо дивуючи незвіданим непереможно вабило до себе людську думку.

Гра «Творчий аукціон».

Складіть речення. Підкресліть дієприслівникові звороти. Змініть місце зворотів у реченнях, поясніть розділові знаки.

I група

Пілот, відчуваючи, літаком, маленьким, керує, себе, птахом.

Відчуваючи себе маленьким птахом, пілот керує літаком.

II група

Небо, пробиваючись, сміється, крізь, радості, похмуре, сонце.

Сонце, пробиваючись крізь похмуре небо, сміється від радості.

Завдання «Уважний слухач».

 Випишіть з прослуханого тексту дієприслівники. Визначте час і вид.

 Випускник нашої школи Костянтин Могилко – командир авіаційної ескадрильї «Блакитна стежа», якому посмертно присвоєно звання «Герой України». Здійснюючи обльоти повітряного простору, він побував у багатьох країнах Європи. Керуючи фоторозвідником, у червні 2014 року Костянтин здійснював політ над Слов’янськом. Терористи,  випустивши ракету, підбили його літак. Командир екіпажу, скерувавши літак за межі міста, ціною власного життя запобіг жертвам серед мирного населення. Вшановуючи пам’ять загиблого героя, випускники нашої школи – гімназії встановили меморіальну дошку на честь Костянтина Могилка.

Розподільний диктант.

 Запишіть дієприслівники у два стовпчики: а) ті, що пи­шуться з не окремо; б) ті, що пишуться з не разом.

(Не)навидячи, (не)навчившись, (не)хтуючи, (не)аплодуючи, (не)обминаючи, (не)дбаючи, (не)наївшись, (не)волячи, (не)ізолювавши, (не)маршируючи, (не)малюючи, (не)інтригуючи, (не)сходячи, (не)зчувшись, (не)рвуючи, (не)цінуючи, (не)іскрячись.

Якщо ви правильно виконали завдання, з перших букв записаних дієприслівників, що пишуться з не окремо, скла­деться початок прислів'я:

«...  камінь мохом обростає». (На однім місці камінь мохом обростає).

 Гра «Політ фантазії».

Скласти сенкан зі словами

I група – Веселка

II група  - Блакить

  1. Підсумки уроку. Оголошення оцінок.

Вправа «Мікрофон».

Сьогодні на уроці я засвоїв (-ла), повторив (-ла)…

Найбільше мені сподобалося …

 VII. Домашнє завдання: написати твір–мініатюру «Небесна райдуга», використовуючи речення  з  дієприслівниковим  зворотом.

 

 

docx
Додано
25 лютого 2023
Переглядів
408
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку