План – конспект уроку українська мова 7 клас.
Тема : Дієприслівник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета : ознайомити учнів з дієприслівником як особливою формою дієслова;
Формувати вміння й навички розпізнавати дієприслівники в реченнях, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль;
Виховувати позитивне ставлення до української мови та народної культури. Викликати інтерес до їх вивчення, стимулювати бажання досліджувати мовні явища.
Обладнання : підручник, записи на дошці, наочний матеріал.
Мова – така ж жива істота, як і народ, що її витворив,
І коли він кине свою мову, то вже буде смерть його душі,
Смерть усього того, чим він відрізняється від інших людей.
Панас Мирний.
Хі д уроку
I Організаційний момент.
Слово вчителя.
Доброго дня, школярі! Сьогодні у нас з вами незвичайний урок – урок – подорож. Ми вирушимо з вами до цікавої країни Мовознавство. Нехай наша з вами подорож буде приємною, цікавою і незабутньою.
II. Актуалізація опорних знань.
Станція « Теоретична».
Перше завдання називається « Незакінчені речення».
1.Дієслово – це самостійна частина мови, яка….. (означає дію предмета або стан івідповідає на запитання Що робить? Що робив? Що буде робити?).
2.Дієслова бувають двох видів……( доконаного і недоконаного).
3.Прислівник – це незмінна самостійна частина мови яка, …….(передає ознаку дії, ознаку предмета або ознаку іншої ознаки)
4.Прислівник в реченні найчастіше виступає в ролі…….( обставини)
5.Дієприкметник – це особлива форма дієслова, яка має властивості двох частин мови ……. ( дієслова і прикметника).
6.Дієприкметник і дієслово мають спільні властивості……. ( вид, теперішній і минулий час, активний і пасивний стан, може керувати іменником)
7.Дієприкметник і прикметник мають спільні властивості………( питання, узгоджується з пояснюваним іменником у формі роду, числа і відмінка, в реченні виступає означенням)
Записати речення, визначити дієслова та їх форми.
Настала зима. Легенькі сніжинки, граційно кружляючи у блакитному небі, тихо падають на землю. Наче тополиний пух, вони тулилися край дороги, западаючи між корінням дерев.
III. Оголошення теми і мети уроку.
Тема нашого уроку – це дієприслівник як особлива форма дієслова,значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Сьогоднішній урок навчить нас:
- давати визначенння дієприслівника як особливої форми дієслова;
- розпізнавати дієприслівники в реченнях;
- визначати морфологічні ознаки та синтаксичну роль дієприслівника;
- правильно використовувати дієприслівники у власному мовленнні.
IV. Спийнятття і засвоєння учнями нового матеріалу.
1.Робота з підручником. Зачитування правила учнем.
2.Складанння динамічної схеми ( запис у зошит)
Слово вчителя
Отже, дієприслівник поєднує в собі ознаки дієслова та прислівника.
ДІЄПРИСЛІВНИК
від дієслова від прислівника
вид (доконаний і недоконаний) незмінний
час (теперішній і минулий) залежить від дієслова- присудка
має залежні слова у реченні – обставина
особлива форма дієслова
(що роблячи? що зробивши?)
-учи-, -ючи-, -ачи-, -ячи-, -вши-, -ши-
Отже, дієприслівником називається особлива незмінна форма дієслова, яка означає додаткову дію або стан основного дієслова-присудка. Відповідає на питання що роблячи? що зробивши?
Вид дієприслівника залежить від виду дієслова. Дієприслівник незмінна форма, тому він не має закінчення. У суфіксах дієприслівників –учи-, -ючи-, -ачи-, -ячи-, -ши-, -вши- завжди пиши букву И!
Наступна зупинка – « Дослідницька».
Слово вчителя :
1.Прочитайте речення на дощці, знайдіть дієслова і дієприслівники.
Верби дрімали, заглядаючи в воду.
Верби, схилившись над тихим Дінцем Дінцем, розчісують коси зелені.
2.Прочитайте, випишіть дієприслівники. Виділіть суфікси.
Не піймавши, притаївшись. Йдучи, пройшовши, шукаючи, не схиляючи, перехилившись, збившися.
3.Розподільний диктант (робота біля дошки)
Пригадайте на які питання відповідають дієприслівники доконаного виду?(що зробивши?), недоконаного?(що роблячи?)
Розподіліть дієприслівники за видами
Працюючи, сміючись, витрусивши, хитаючись, відкинувшись, кинувши, розсікаючи, глянувши, чекаючи, знаючи, взявши, падаючи, підбігши, блукаючи.
4. Робота з підручником. Виконання вправ.
V. Застосування вивченого матеріалу, тренувальні вправи.
Станція « Вершина знань».
Вправа (самостійна робота)
Прочитайте. Визначте дієприслівники. Підкресліть їх одієюлінією, поставте до них питання і визначте їх вид.
Зима, прийшовши на зміну дощам пізньої осені, часто починається з холодних вітрів. Дерева вже давно скинули своє листя, поступово занурюються у глибокий сон. Яскраве сонце світить лише кілька годин на добу, зовсім не зігріваючи.
На вулиці мороз, і люди видихають густі струмені пари. Усі одягнули теплі шуби, сховавши вуха під шапками, а руки в рукавички. Тільки ніс і щоки ніяк не вберегти від морозу, і вони стають рум’яними.
Зима – ніби справжня Снігова королева, холодна та іноді непривітна. Зате прекрасна у своїх білих шатах зі снігу й прикрасах із діамантів льоду. Накинувши на плечі шаль з вітру та хуртовини, зима нечутним кроком ступає по землі, радуючи нас своєю красою і веселими забавами.
Лексична робота
Творче конструювання
Утворити від поданих у дужках дієслів дієприслівники і запишіть їх. Визначте вид та час утворених дієприслівників. Пояснити прислів’я.
Учись, на інших (дивитись). (Тесати) дерево, кравцем не станеш. (Знати) ремесло, старцювати не будеш. ( Згуртуватись), хоч наспіваємось. Не цурайся коня, й трактора (придбати). Не спечеш калачі, (лежати) на печі. (Нюхати), не наситишся. (Упустити) з гачка рибу, за хвіст не впіймаєш. Краще скласти руки, ніж працювати, (опустити) рукава. Добре (попрацювати), краще відпочиватимеш.
(Нар. творч.)
Учись, на інших дивлячись. Тешучи дерево, кравцем не станеш. Знаючи ремесло, старцювати не будеш. Згуртувавшись, хоч наспіваємось. Не цурайся коня, й трактора придбавши. Не спечеш калачі, лежачи на печі. Нюхаючи, не наситишся. Упустивши з гачка рибу, за хвіст не впіймаєш. Краще скласти руки, ніж працювати, опустивши рукава. Добре попрацювавши, краще відпочиватимеш.
Гра « знайди зайве слово».
У поданих словах знайдіть зайве. Поясніть свій вибір.
Вибірковий диктант
З-поміж поданих форм дієслова випишіть тільки дієприслівники
Відчувати, прикріплений, спілкуються, побілілий, переживаючи, зачарований, прожили, виконавши, заквітчаний, виграючи, виготовлений, підсумовуючи, міркувати, перемістившись, виплеканий, танучи.
За Сергієм і Мариною Дяченками
Підкреслити у виписаних словах орфограму «літера и в суфіксах дієприслівників».
Пояснити значення поданих фразеологізмів
Два-три з них увести до самостійно складених речень (усно)Поклавши руку на серце (говорити правду, дивлячись крізь пальці (нічого не помічати), зціпивши зуби (стерпіти), засукавши рукава (з ентузіазмом, охотою), висолопивши язика (поспішаючи).
Творчий диктант
Від поданих дієслів утворити дієприслівники
Бажають, піклуються, дбають, відгукнутися, незчутися, нездужати, недочувати.
VІ. Підсумок уроку (рефлексія)
Станція «Олімп досягнень»
Бліц-опитування
Гра « Так або Ні».
Рефлексія. « Мікрофон».
Учні продовжують незакінчене речення.
« Після сьогоднішнього уроку я зможу……»
« На уроці я навчився ( лася)…..»
« На уроці я зрозумів ( ла)……».
VII.Домашнє завдання.
VIII. Виставлення оцінок і їх обгрунтування.
Урок закінчено. Дякую за увагу. До побачення.