Урок української мови в 7 класі з елементами інтеграції на тему: "Усний твір розповідного характеру в художньому стилі про виконання певних дій на основі власних спостережень"

Про матеріал
Матеріал уроку дозволить сформувати в учнів вміння чітко і послідовно розповідати про трудові процеси, дотримуючись вимог стилю; розвивати навички роботи з довідковою літературою. Школярі вчитимуться реалізувати себе, здобувати знання й уміння через власний досвід.
Перегляд файлу

Урок української мови в 7 класі з елементами інтеграції

 

Тема:  Усний твір розповідного характеру в художньому стилі про виконання певних дій на основі власних спостережень

Мета: Формувати вміння чітко й послідовно розповідати про трудові процеси, дотримуючись вимог стилю, розвивати навички роботи із довідковою літературою, згадати ремесла в Україні, їх розвиток, пробуджувати усвідомлення необхідності працювати, щоб жити;

          розвивати словесне логічне мислення, творчі здібності;

          виховувати любов до рідного краю, інтерес до навчання, почуття самореалізації, бажання здобуття знань і умінь через власний досвід і самоосвіту

Обладнання: підручник, тексти, опорні схеми Відоме,Нове, демонстраційний матеріал з трудового навчання

Тип уроку: комбінований інтегрований урок української  мови та трудового навчання

                                                                                Ніколи не пізно відчути

                                                                                Музику серця в душі

                                                                                Ніколи не пізно згадати

                                                                                Те, що забули усі.

                                                                                                      Н. Пришляк

 Що знаєш, що вмієш,

 За плечима не носити.

 Народна мудрість

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Без сумніву, кожен із вас, діти, спостерігав за тим, як хтось із членів вашої сім’ї виконує домашню роботу. Та і самим доводилося справлятися із дорученням по дому чи виготовляти якусь річ. Хоча й виникають труднощі під час роботи, але швиденько ми їх долаємо і милуємося наслідком праці.

А чи маєте результати, якими можете похвалитися? Можливо, серед нас уже є професіонали у якійсь справі? Із якою домашньою роботою ви можете впоратися без проблем? (Учні дають відповіді)

Сьогоднішній урок незвичайний. Він обов’язково має ще раз підкреслити стару істину, що все в житті людини гармонійно пов’язане: явища, почуття і навіть шкільні предмети на уроці ми працюємо над темою Опис процесу праці за власним спостереженням у художньому стилі. На допомогу нам прийде урок трудового навчання з надзвичайно цікавою темою.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Відкрийте зошити, запишіть дату і тему сьогоднішнього уроку, епіграф. Про ваші вміння я заговорила не випадково, бо на занятті будемо ділитися власними спостереженнями над процесом праці, будемо формувати вміння чітко й послідовно розповідати про трудові процеси, дотримуючись вимог стилю, розвиватимемо навички роботи із довідковою літературою, згадаємо про ремесла українців та багато іншого. І все це буде сприяти розширенню нашого світогляду.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Слово вчителю трудового навчання

Будь-який народ має берегти традиції своїх предків, адже без цього, як відомо, не може бути майбутнього. Лялька-мотанка багата на символіку, адже недарма її ставили в хаті, як оберіг. Крім того, її передавали від матері до доньки. Це був своєрідний символ неперервного звязку  між поколіннями. Завжди, коли починали робити такі ляльки, нитки намотували по спіралі. Спіраль – символ нескінченності. Та найголовніше в ляльці – хрест. У вигляді хреста роблять поперечні та поздовжні лінії на тулубі та голові ляльки. Наші пращури неабиякого значення надавали очам, тому що на обличчі ляльки-мотанки не було очей. Щоб її власницю через дзеркало лялькової душі не врекли. Натомість на голові був намотаний хрест. Вважалося, що через нього дитина може побачити все, що сама захоче. Хрест на обличчі – це багатозначний символ. Він нагадує про чотири сторони світу, стільки ж сезонів у році. Хрест у колі – сонячний знак, лялька з таким обличчям несе в собі сонячну енергетику. У голівку мотанки часто зав’язували зерна пшениці. Робота з виготовлення ляльки цікава тим, що сама символіка підсилюється думкою: ниточка не обрізується, поки лялька не скрутиться. Це символ нашого життя-буття.

        Українська народна лялька є втіленням добра й лагідності. Це оберіг людської душі й долі, символ предків. Це символ Великої Матері, яка створила все суще і береже дотепер народжені нею душі.

1. Повідомлення учнів про різновиди ляльок (мотанки, вузликові, шиті, ганчіркові)

V. Закріплення вивченого матеріалу

 Бесіда

– Чим, на вашу думку, процес праці відрізняється від окремої трудової операції? Навести приклади.

– Який тип мовлення є найдоречнішим для інформування про процес праці?

– Як практично відрізнити розповідь від опису?

– Чи доречним у тексті-розповіді є слова, що вказують на послідовність виконання дій? Навести приклади таких слів. (Спочатку, потім…)

– Наскільки доречним в тексті-розповіді про процес праці є елементи опису та роздуму? (У тексті-розповіді про процес праці з елементами опису та роздуму називаються ознаки виконуваних дій та їх аргументація, це робить текст змістовнішим і багатшим).

З метою перевірити знання про стилі і типи мовлення виконаємо завдання.

1. Записати текст, визначити стиль, типи мовлення (з карток)

Гончар викладав купку глини на верхню частину круга. Нижню частину він штовхав ногою. Час від часу зволожуючи руки, майстер надавав виробу потрібної форми.

Зверніть увагу! Розповідь про процес праці містить перелік певних операцій у тій послідовності, у якій їх слід виконати, щоб здобути результат, тобто продукт праці. Назва особи, що виконує такі трудові операції, у реченнях розповіді є відомим. Назва трудової операції є новим.

2. Визначити відоме і нове в записаному тексті

3. Робота з картками

Який тип мовлення покладено в основу кожного з уривків? Про що саме тут розповідається? Що стало результатом трудового процесу? У першому уривку визначити відоме. Чи є відоме у другому уривку? Як ви гадаєте, чому? Визначити стиль кожного з уривків. Свою думку аргументувати. (Тексти на додаткових картках).

Картка

Перш, ніж почати шити, необхідно ввести голку в матеріал, притримуючи кінці ниток (верхньої і нижньої), потім плавно опустити лапку для притискання і зробити 2-3 повороти маховиком. Слід уважно дотримуватися вказівок, яким чином заправляються верхня нитка (котушка) і нижня нитка (човник), інакше машинка шити не буде. Коли вже лапка опущена і почалося шиття, то однією або двома руками притримуйте тканину, аби вона рівно заходила під стіжок. Треба бути уважним і не поспішати, бо якщо близько тримати руку від лапки, палець ненароком може потрапити під голку.

Прісне тісто замішують на сироватці з яйцем, дають йому відстоятись. Розкачують в руках качалку діаметром 2-3 см, розрізають її на шматки. Кожен шматок обвалюють в борошні, розкачують варениці. Начиняють їх сиром, картоплею, тушкованою капустою. Варять у крутому окропі.

 Отже, зробимо висновок. Розповідь про трудовий процес може бути складена в   художньому, науковому чи діловому стилях.

Зверніть увагу, що особливістю наукового та ділового стилів є те, що трудові операції, про які йдеться, стосується не конкретної особи, а узагальненої, будь-якої особи взагалі. Трудові дії не стосуються і певного часу. Мається на увазі, що так слід робити всім і завжди.

Через те назва виконавця тут може опускатися, для назви дії найчастіше використовуються дієслова 3-ї особи множини: так роблять. Часто в ділових та наукових розповідях про трудові процеси використовують поєднання слів можна, треба, слід, необхідно з зазначеною формою дієслова: треба з’єднати, слід пофарбувати.

Така розповідь має характер інструкції, її мета – передати точні узагальнені відомості про процес праці, до її виконання, до результату трудових дій. Така розповідь емоційна, образна. У ній використовуються художні засоби: епітети, порівняння тощо.

Діти, чи не забули ви, як писати твір? Пригадайте, із скількох частин він складається? Назвіть їх. (Вступ. Основна частина. Кінцівка)

 4. Складання плану твору-опису процесу праці

Орієнтовний план

1. Де, коли і за яких обставин ви спостерігали за трудовим процесом.

2. Послідовність виконання певних трудових дій.

3. Що зацікавило нас у роботі. Оцінка результатові праці.

Скажіть, будь ласка, а чи відоме вам слово ремесло. Хто зможе пояснити його лексичне значення? А давайте звернемося до тлумачного словника.

5. Словникова робота

Ремесло – дрібне виробництво з допомогою ручної техніки предметів народного вжитку. (Народні ремесла).

6. Складіть речення зі словом ремесло (усно). А які ремесла знаєте ви? (Діти відповідають).

На сьогоднішнє заняття кілька учнів підготували нам невелику довідку про найбільш поширені в Україні ремесла. (Повідомлення про вишивку, гончарство, лозоплетіння, бондарство).

В Україні є ще один вид ремесла – витинанки. Про них окрема розповідь.

7. Повідомлення про витинанку

На сьогоднішньому занятті ми з вами багато говорили про трудові процеси. Тож я хочу вам запропонувати стати учасником одного з них. А допомагатиме нам працювати ваш учитель трудового навчання

8. Виготовлення учнями під керівництвом учителя ляльки-мотанки

9. Інструктаж з охорони праці

10. Інформація про необхідні інструменти та матеріали

11. Самостійна практична робота учнів(звучать українські народні мелодії)

– Молодці. Із поставленим завданням ви впоралися. У всіх вийшли чудові вироби.

– А тепер давайте звернемося до плану, користуючись ним, складемо невеликий твір-опис процесу праці, учасником якого ви щойно були самі. Тема твору: Як виготовити ляльку-мотанку.

(Учні будують усно твори, потім працюють на чернетках).

– Наше заняття наближається до кінця. А я хочу вас запитати: чи всяка робота може принести задоволення? А від чого це залежить? (Треба бути зацікавленим у результаті роботи).

 

 

 

VІ. Підсумок уроку

1. Інтерактивна вправа Мікрофон

2. Оцінювання результатів роботи

VІІ. Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру за матеріалами уроку.

 

 

 

doc
Додано
17 листопада 2019
Переглядів
5478
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку