Вправи з ключем до теми "Службові частини мови"

Про матеріал
Дидактичний матеріал: вправи з ключем до теми "Службові частини мови" має на меті систематизувати знання учнів з теми; носить творчо-розвивальний характер, виховує любов до краси слова.
Перегляд файлу

ВПРАВИ З КЛЮЧЕМ

до теми

«Службові частини мови»

 

1. І.Завдання: запишіть у дві колонки сполучення слів – у першу з непохідними прийменниками, у другу – з похідними.

з непохідними прийменниками

з похідними прийменниками

під ліс

поза село

на стіл

із-за хмар

з кого

попід вікно

за став

з-під шуб

у коло

коло себе

від львів’ян

залежно від герц

через плече

з-понад хвиль

серед доріг

 

ІІ. Підкресліть останню літеру останнього слова у сполученнях слів і по вертикалі прочитаєте частину прислів’я, іншу частину якого продовжіть самі.

(Слово не горобець…- вилетить не спіймаєш). Поясніть його значення.

 

2. І.Завдання: розподіліть у три колонки сполучення слів, до складу яких входять прийменники різні за будовою – у першу з простими прийменниками, у другу – зі складними, у третю – зі складеними.

 

з простими

зі складними

Зі складеними

від лампи

побіля хат

залежно від гриму

в намулі

посеред гаю[йу]

під час бою

за морем

попід намети

у напрямі до дерева

у піску

поміж перцем

згідно з науковцями

ІІ. Підкресліть передостанню літеру останнього слова у сполученнях слів і по вертикалі прочитаєте кінцеву частину вислову М.Т.Рильського. Попередню частину цього вислову назвіть самі, вкажіть, з якої це поезії.

(“Як парость виноградної лози, плекайте мову”; поезія “Мова”).

 

3. І.Завдання: розподіліть у дві колонки сполучення слів, до складу яких входять сполучники різні за значенням – у першу з сурядними сполучниками, у другу – з підрядними.

з сурядними

з підрядними

і лісом, і степом

тому що бадьорий

метр або кілометр

швидкий, наче гепард

чи лікар, чи аптекар

незважаючи на те що ємкий

пряник та батіг

так що зодіак

не шовк, зате батист

згідний з тим щоб завуч

ІІ. Підкресліть третю літеру з кінця  останнього слова у сполученнях слів і по вертикалі прочитаєте фразеологічний вислів, поясніть його значення. (Пекти раків).

 

4. І.Завдання: розподіліть у три колонки сполучення слів, до складу яких входять сполучники різні за будовою – у першу з простими сполучниками, у другу – зі складними, у третю – зі складеними.

з простими

зі складними

Зі складеними

сім чи вісм

 зате швидко

іду, тому що треба йти

і вдень, і вночі

весна, неначе королева

рідко через те що не часто

мати, а не дочка

іду, щоби йшлося

ясно, дарма що дощить

робота, та не турбота

дорого, проте якісно

йду з того часу як

але виконав

мрієш, якщо ти романтик

 

 

ІІ. Підкресліть першу літеру першого слова у сполученнях слів і по вертикалі прочитаєте частину прислів’я, іншу частину якого продовжіть самі. Поясніть його значення.  (Сім раз відміряй – раз відріж).

 

5. І.Завдання: розподіліть у дві колонки  сполучники різні за будовою - у першу – прості  та складні, у другу – складені.

 прості та складні

 складені

але

отже ж

ледве

не зважаючи на те що

аби

причому ж

немов

тим що

адже

аніж поки

тільки

оскільки ж

немов

з тим що

та

звідки що

 

дарма що

ІІ. Підкресліть другу літеру кожного слова та третю літеру предостаннього слова першої колонки і прочитайте назву поезії В.А.Симоненка. (“Лебеді материнства”).

 

6. І.Завдання: розподіліть у дві колонки  сполучення слів – у першу з прийменниками, у другу – зі сполучниками.

з прийменниками

зі сполучниками

біля стін

Зате вік

плече в плече

тому що наперекір

через клуб

немовби плакати

із-за гір

проте загін

на руку

ні йти, ні їхати

з-поміж бід

але й бліц

щодо весен

дарма що білі

напередодні ятрити

 

ІІ. Підкресліть останню літеру кожного останнього слова і прочитайте частину прислів’я, іншу частину продовжіть самі. Поясніть значення цієї народної мудрості.

(Не брудни криниці, бо захочеш водиці).

 

7. І.Завдання: розподіліть у три колонки слова  (сполучення слів) відповідно – у першу колонку частки, у другу – сполучники, у третю – сполучення слів з прийменниками.

 

частки

сполучники

сполучення слів з прийменниками

якраз

якби

у всіх

ані

коли

через вас

лиш

неначе

із-за Іри

егеж

або

задля тих

саме

 

десь біля

авжеж

 

з-поміж жаб

ач

 

посеред жита

лише

 

наприкінці відпусток

атож

 

надто близько

ь

 

 

ІІ. Підкресліть у першій колонці другу літеру від початку, у другій колонці – першу літеру, у третій колонці – третю літеру від кінця і прочитаєте народну мудрість, поясніть її значення. (Книга вчить, як на світі жить).

 

8. І.Завдання: розподіліть у три колонки частки відповідно до принципу написання – разом, окремо, через дефіс.

разом

окремо

через дефіс

ось

не можу

грав-таки

невже

атож би

отож-то

власне

чи ж бо

раділи-бо

годі

елліни ж таки

ірис-таки

ані

просив би

личить-бо

ледве

оговтався ж

от-таки

ІІ.Підкресліть у першій колонці другу літеру, у другій та третій колонках – першу літеру і прочитаєте рядок з автобіографічної поезії Т.Г.Шевченка. Назвіть цю поезію?

(“Село неначе погоріло...”; поезія “І виріс я на чужині”).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Лінчук Анастасія Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ярошук Олена Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 листопада 2019
Переглядів
9348
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку