ВПРАВИ З КЛЮЧЕМ
до теми
«Службові частини мови»
1. І.Завдання: запишіть у дві колонки сполучення слів – у першу з непохідними прийменниками, у другу – з похідними.
з непохідними прийменниками |
з похідними прийменниками |
під ліс |
поза село |
на стіл |
із-за хмар |
з кого |
попід вікно |
за став |
з-під шуб |
у коло |
коло себе |
від львів’ян |
залежно від герц |
через плече |
з-понад хвиль |
серед доріг |
|
ІІ. Підкресліть останню літеру останнього слова у сполученнях слів і по вертикалі прочитаєте частину прислів’я, іншу частину якого продовжіть самі.
(Слово не горобець…- вилетить не спіймаєш). Поясніть його значення.
2. І.Завдання: розподіліть у три колонки сполучення слів, до складу яких входять прийменники різні за будовою – у першу з простими прийменниками, у другу – зі складними, у третю – зі складеними.
з простими |
зі складними |
Зі складеними |
від лампи |
побіля хат |
залежно від гриму |
в намулі |
посеред гаю[йу] |
під час бою |
за морем |
попід намети |
у напрямі до дерева |
у піску |
поміж перцем |
згідно з науковцями |
ІІ. Підкресліть передостанню літеру останнього слова у сполученнях слів і по вертикалі прочитаєте кінцеву частину вислову М.Т.Рильського. Попередню частину цього вислову назвіть самі, вкажіть, з якої це поезії.
(“Як парость виноградної лози, плекайте мову”; поезія “Мова”).
3. І.Завдання: розподіліть у дві колонки сполучення слів, до складу яких входять сполучники різні за значенням – у першу з сурядними сполучниками, у другу – з підрядними.
з сурядними |
з підрядними |
і лісом, і степом |
тому що бадьорий |
метр або кілометр |
швидкий, наче гепард |
чи лікар, чи аптекар |
незважаючи на те що ємкий |
пряник та батіг |
так що зодіак |
не шовк, зате батист |
згідний з тим щоб завуч |
ІІ. Підкресліть третю літеру з кінця останнього слова у сполученнях слів і по вертикалі прочитаєте фразеологічний вислів, поясніть його значення. (Пекти раків).
4. І.Завдання: розподіліть у три колонки сполучення слів, до складу яких входять сполучники різні за будовою – у першу з простими сполучниками, у другу – зі складними, у третю – зі складеними.
з простими |
зі складними |
Зі складеними |
сім чи вісм |
зате швидко |
іду, тому що треба йти |
і вдень, і вночі |
весна, неначе королева |
рідко через те що не часто |
мати, а не дочка |
іду, щоби йшлося |
ясно, дарма що дощить |
робота, та не турбота |
дорого, проте якісно |
йду з того часу як |
але виконав |
мрієш, якщо ти романтик |
|
ІІ. Підкресліть першу літеру першого слова у сполученнях слів і по вертикалі прочитаєте частину прислів’я, іншу частину якого продовжіть самі. Поясніть його значення. (Сім раз відміряй – раз відріж).
5. І.Завдання: розподіліть у дві колонки сполучники різні за будовою - у першу – прості та складні, у другу – складені.
прості та складні |
складені |
але |
отже ж |
ледве |
не зважаючи на те що |
аби |
причому ж |
немов |
тим що |
адже |
аніж поки |
тільки |
оскільки ж |
немов |
з тим що |
та |
звідки що |
|
дарма що |
ІІ. Підкресліть другу літеру кожного слова та третю літеру предостаннього слова першої колонки і прочитайте назву поезії В.А.Симоненка. (“Лебеді материнства”).
6. І.Завдання: розподіліть у дві колонки сполучення слів – у першу з прийменниками, у другу – зі сполучниками.
з прийменниками |
зі сполучниками |
біля стін |
Зате вік |
плече в плече |
тому що наперекір |
через клуб |
немовби плакати |
із-за гір |
проте загін |
на руку |
ні йти, ні їхати |
з-поміж бід |
але й бліц |
щодо весен |
дарма що білі |
напередодні ятрити |
|
ІІ. Підкресліть останню літеру кожного останнього слова і прочитайте частину прислів’я, іншу частину продовжіть самі. Поясніть значення цієї народної мудрості.
(Не брудни криниці, бо захочеш водиці).
7. І.Завдання: розподіліть у три колонки слова (сполучення слів) відповідно – у першу колонку частки, у другу – сполучники, у третю – сполучення слів з прийменниками.
частки |
сполучники |
сполучення слів з прийменниками |
якраз |
якби |
у всіх |
ані |
коли |
через вас |
лиш |
неначе |
із-за Іри |
егеж |
або |
задля тих |
саме |
|
десь біля |
авжеж |
|
з-поміж жаб |
ач |
|
посеред жита |
лише |
|
наприкінці відпусток |
атож |
|
надто близько |
-сь |
|
|
ІІ. Підкресліть у першій колонці другу літеру від початку, у другій колонці – першу літеру, у третій колонці – третю літеру від кінця і прочитаєте народну мудрість, поясніть її значення. (Книга вчить, як на світі жить).
8. І.Завдання: розподіліть у три колонки частки відповідно до принципу написання – разом, окремо, через дефіс.
разом |
окремо |
через дефіс |
ось |
не можу |
грав-таки |
невже |
атож би |
отож-то |
власне |
чи ж бо |
раділи-бо |
годі |
елліни ж таки |
ірис-таки |
ані |
просив би |
личить-бо |
ледве |
оговтався ж |
от-таки |
ІІ.Підкресліть у першій колонці другу літеру, у другій та третій колонках – першу літеру і прочитаєте рядок з автобіографічної поезії Т.Г.Шевченка. Назвіть цю поезію?
(“Село неначе погоріло...”; поезія “І виріс я на чужині”).