18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Вправи з ключем до теми "Службові частини мови"

Про матеріал
Дидактичний матеріал: вправи з ключем до теми "Службові частини мови" має на меті систематизувати знання учнів з теми; носить творчо-розвивальний характер, виховує любов до краси слова.
Перегляд файлу

ВПРАВИ З КЛЮЧЕМ

до теми

«Службові частини мови»

 

1. І.Завдання: запишіть у дві колонки сполучення слів – у першу з непохідними прийменниками, у другу – з похідними.

з непохідними прийменниками

з похідними прийменниками

під ліс

поза село

на стіл

із-за хмар

з кого

попід вікно

за став

з-під шуб

у коло

коло себе

від львів’ян

залежно від герц

через плече

з-понад хвиль

серед доріг

 

ІІ. Підкресліть останню літеру останнього слова у сполученнях слів і по вертикалі прочитаєте частину прислів’я, іншу частину якого продовжіть самі.

(Слово не горобець…- вилетить не спіймаєш). Поясніть його значення.

 

2. І.Завдання: розподіліть у три колонки сполучення слів, до складу яких входять прийменники різні за будовою – у першу з простими прийменниками, у другу – зі складними, у третю – зі складеними.

 

з простими

зі складними

Зі складеними

від лампи

побіля хат

залежно від гриму

в намулі

посеред гаю[йу]

під час бою

за морем

попід намети

у напрямі до дерева

у піску

поміж перцем

згідно з науковцями

ІІ. Підкресліть передостанню літеру останнього слова у сполученнях слів і по вертикалі прочитаєте кінцеву частину вислову М.Т.Рильського. Попередню частину цього вислову назвіть самі, вкажіть, з якої це поезії.

(“Як парость виноградної лози, плекайте мову”; поезія “Мова”).

 

3. І.Завдання: розподіліть у дві колонки сполучення слів, до складу яких входять сполучники різні за значенням – у першу з сурядними сполучниками, у другу – з підрядними.

з сурядними

з підрядними

і лісом, і степом

тому що бадьорий

метр або кілометр

швидкий, наче гепард

чи лікар, чи аптекар

незважаючи на те що ємкий

пряник та батіг

так що зодіак

не шовк, зате батист

згідний з тим щоб завуч

ІІ. Підкресліть третю літеру з кінця  останнього слова у сполученнях слів і по вертикалі прочитаєте фразеологічний вислів, поясніть його значення. (Пекти раків).

 

4. І.Завдання: розподіліть у три колонки сполучення слів, до складу яких входять сполучники різні за будовою – у першу з простими сполучниками, у другу – зі складними, у третю – зі складеними.

з простими

зі складними

Зі складеними

сім чи вісм

 зате швидко

іду, тому що треба йти

і вдень, і вночі

весна, неначе королева

рідко через те що не часто

мати, а не дочка

іду, щоби йшлося

ясно, дарма що дощить

робота, та не турбота

дорого, проте якісно

йду з того часу як

але виконав

мрієш, якщо ти романтик

 

 

ІІ. Підкресліть першу літеру першого слова у сполученнях слів і по вертикалі прочитаєте частину прислів’я, іншу частину якого продовжіть самі. Поясніть його значення.  (Сім раз відміряй – раз відріж).

 

5. І.Завдання: розподіліть у дві колонки  сполучники різні за будовою - у першу – прості  та складні, у другу – складені.

 прості та складні

 складені

але

отже ж

ледве

не зважаючи на те що

аби

причому ж

немов

тим що

адже

аніж поки

тільки

оскільки ж

немов

з тим що

та

звідки що

 

дарма що

ІІ. Підкресліть другу літеру кожного слова та третю літеру предостаннього слова першої колонки і прочитайте назву поезії В.А.Симоненка. (“Лебеді материнства”).

 

6. І.Завдання: розподіліть у дві колонки  сполучення слів – у першу з прийменниками, у другу – зі сполучниками.

з прийменниками

зі сполучниками

біля стін

Зате вік

плече в плече

тому що наперекір

через клуб

немовби плакати

із-за гір

проте загін

на руку

ні йти, ні їхати

з-поміж бід

але й бліц

щодо весен

дарма що білі

напередодні ятрити

 

ІІ. Підкресліть останню літеру кожного останнього слова і прочитайте частину прислів’я, іншу частину продовжіть самі. Поясніть значення цієї народної мудрості.

(Не брудни криниці, бо захочеш водиці).

 

7. І.Завдання: розподіліть у три колонки слова  (сполучення слів) відповідно – у першу колонку частки, у другу – сполучники, у третю – сполучення слів з прийменниками.

 

частки

сполучники

сполучення слів з прийменниками

якраз

якби

у всіх

ані

коли

через вас

лиш

неначе

із-за Іри

егеж

або

задля тих

саме

 

десь біля

авжеж

 

з-поміж жаб

ач

 

посеред жита

лише

 

наприкінці відпусток

атож

 

надто близько

ь

 

 

ІІ. Підкресліть у першій колонці другу літеру від початку, у другій колонці – першу літеру, у третій колонці – третю літеру від кінця і прочитаєте народну мудрість, поясніть її значення. (Книга вчить, як на світі жить).

 

8. І.Завдання: розподіліть у три колонки частки відповідно до принципу написання – разом, окремо, через дефіс.

разом

окремо

через дефіс

ось

не можу

грав-таки

невже

атож би

отож-то

власне

чи ж бо

раділи-бо

годі

елліни ж таки

ірис-таки

ані

просив би

личить-бо

ледве

оговтався ж

от-таки

ІІ.Підкресліть у першій колонці другу літеру, у другій та третій колонках – першу літеру і прочитаєте рядок з автобіографічної поезії Т.Г.Шевченка. Назвіть цю поезію?

(“Село неначе погоріло...”; поезія “І виріс я на чужині”).

 

docx
Додано
17 листопада 2019
Переглядів
2463
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку