Урок "Частка не з дієсловами"

Про матеріал

Конспект уроку з української мови для 7 класу "Частка не з дієсловами".Повторення правил написання частки не з дієсловами; вивчення нових правил і закріплення набутих знань на практиці; вчити правильно вживати дієслова в мовленні; розвиватокспостережливості, уваги, пам'яті, логічного мислення та творчих здібностей; виховання бережливого ставлення до природи.

Перегляд файлу

Українська мова 7 клас

ТЕМА: Частка не з дієсловами.

 

МЕТА: повторити правила написання частки не з дієсловами; вивчити нові правила і закріпити набуті знання на практиці; вчити правильно вживати дієслова в мовленні; розвивати спостережливість, увагу, пам'ять, логічне мислення та творчі здібності; виховувати бережливе ставлення до природи.

 

Обладнання: плівка з співом лісових птахів; комплект фотографій «Рідні серцю місця»; пісня Ю.Рибчинського «Три поради»; роздавальний матеріал.

 

Хід уроку

 І.Актуалізація опорних знань

1. Слово вчителя.

Діти! Нещодавно мені до рук потрапив текст з дивною назвою «Звинувачувальний документ». Ось саме з нього мені хотілося б розпочати сьогоднішній урок. Давайте з ним ознайомимося і висловимо свою думку щодо почутого.

(На парті перед учнями лежить аркуш з текстом. Один учень читає текст.)

 

 2.Робота з текстом.

 

    ЗВИНУВАЧУВАЛЬНИЙ

ДОКУМЕНТ

      Ще у 1976 році на Україні заснована «Червона книга фактів». Це звинувачувальний документ, який природа пред’явила людині. До неї заносяться зникаючі види рослин і тварин. Вони взяті під охорону. Тому книга і має червоний колір обкладинки, який закликає берегти рідкісні рослини і тварини від зникнення.

     Розробляючи заходи, які сприяють охороні та збереженню живої природи, учені вважають, що до цієї важливої справи необхідно залучати школярів.

(За А.Давидовим та Г.Ю. Кузнєцовим)

 

  • Про що говориться в тексті?
  • Чому текст має таку назву?
  • Яке важливе питання порушується?

 

(Дійсно, у цьому тексті порушується питання природозахисту – одне з важливих питань великої екологічної проблеми, яка гостро постала сьогодні перед людством всього світу, в тому числі і перед українцями.)

 

  • Що ж таке екологія?
  • Які рослини нашої місцевості занесені до Червоної книги України?

(Конвалія, Сибірський пролісок, дубравний тюльпан..)

 

3.Перевірка знань теоретичного матеріалу.

 

  • Дати визначення поняття «дієслово»;
  • У тексті виділити дієслова.(Учень називає дієслова, обґрунтовуючи свій вибір.)

 

У цей час 4 учнів працюють з індивідуальними картками.

 

КАРТКА 1

 

Кросворд «Піраміда»

Вписати у порожні клітинки дієслова майбутнього часу в простій формі недоконаного виду, утворивши їх від дієслів майбутнього часу доконаного виду з лівої частини.

1 п і д у  _ _ _ _ _

2 в и м и ю   _ _ _ _ _ _

3 н а г  р і ю   _ _ _ _ _ _ _

4 п о к л а д у   _ _ _ _ _ _ _ _

5 п р и к л и ч у   _ _ _ _ _ _ _ _ _

6 п о л а г о д ж у   _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

7 п р о д и к т у ю   _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

 

КАРТКА 2

 

Вставити пропущені літери е, и, є, ї в закінченнях дієслів, визначити дієвідміну.

Збира..т..ся, каж..мо, спровад..мо, очіку..те, потривож..ш, пиш..ш, чист..ш, змож..мо, унад..тися, вір..мо, бор..т..ся, туж..ш, виправ..т..ся, пошл..мо.

 

ІІ.Мотивація навчальної діяльності.

 

     1.Оголошення теми та мети уроку.

 

Тема уроку «Частка не з дієсловами». Упродовж уроку ми пригадаємо правила написання не з дієсловами, вивчимо нові правила написання не з дієсловами; поговоримо про екологію нашого селища.

(Можна, щоб учень сформулював мету уроку)

 

ІІІ.Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

 

     1.Слово вчителя.

Уявно подорожуючи сьогодні по Кочетку, ми просто не обійдемося без частки НЕ. І мені на думку спливають слова Т.Шевченка : «Село на нашій Україні – неначе писанка село, зеленим гаєм поросло…»

Пригадайте, що ви знаєте про правопис частки не з дієсловами? (не з дієсловами найчастіше пишеться окремо.)

 

2.Завдання учням.

Списати речення, розкриваючи дужки. Пояснити розділові знаки. (Один учень працює біля дошки.)

 

1.Люблю весну, та хто її (не) любить, коли життя цвіте, як пишний сад (В.Сосюра). 2.На ледачій землі і трава (не) росте (Народна творчість). 3.Хто (не) пожалує рослини чи скотини, той (не) пожалує людини (Народна творчість).4.Воістину жорстокість (не)має меж (В.Степовий). 5.Ще назва є, а річки вже (не)має…(Ліна Костенко).

 

3.Бесіда.

-Яку роль виконує не у кожному з речень?

-Чи погоджуєтесь ви з тим, що і в четвертому, і в п’ятому реченнях не з дієсловами пишеться окремо?

(Підвести учнів до розв’язання проблемного питання.)

-Спробуйте пояснити лексичне значення співзвучних дієслів у цих реченнях. При потребі можете змінити форми дієслів.

-Перекладіть четверте і п’яте речення російською мовою.

-Чи однаково переклали ми співзвучні дієслова в українській мові?

-Який висновок можна зробити?

 

4.Робота з підручником.

Колективне опрацювання правил за підручником.

 

 

5.Слово вчителя.

Дуже часто лексичне значення слова впливає на його правопис. Ви в цьому переконалися на попередньому етапі роботи, про це свідчать приклади співзвучних дієслів, наведених у підручнику.

Явище омонімії спостерігається і тоді, коли не є заперечною часткою, а до- префіксом, або не входить до складу префікса недо-.

Але слід запам’ятати одне – якщо не виступає заперечною часткою, то з дієсловами завжди пишеться окремо.

Тепер ми вже з вами знаємо, що не з дієсловами може писатися як разом, так і окремо.

 

 ІV.Закріплення вивченого матеріалу.

     1.Завдання учням. Гра «Не з дієсловами».

 

А зараз ми підемо до річки Сіверський Дінець, до квітучих пагорбів Кочетка.

 

(Включається музична картина).

 

 Щоб було нам веселіше йти, пропоную дорогою пограти в гру «Не з дієсловами». Споглядаючи довкілля (бо ж ми йдемо з певною метою), називатиму вам прислів’я , до яких входять дієслова з не. Вам, звісно, треба продемонструвати, як правильно написати не з дієсловами. Двоє учнів працюють біля дошки. Готові? Рушили!

(Не)має бджоли без жала, а троянди без колючок. Коли (не)має риб, то добре і гриб. І соловей (не) співає, коли чого їсти (не)має. (Не)вмієш пекти хліба, буде пекти раків. Грім (не) гряне, ледачий (не)встане.

 

     2.Слово вчителя.

Бачите, діти, ми з вами незчулися, як прийшли до призначеного місця. Чи можна недооцінювати красу цієї місцевості? Неповторний краєвид, пахощі лікарських трав. А дехто її дійсно не цінує.

А тепер, думаю, краще нам продовжити подорож по селищу не всім разом, а рядами і в парах.

 

3.Робота в парах.

1 ряд пройдеться вулицями рідного селища, уважно придивиться до природного середовища, поспілкується з мешканцями селища, а те, що побачите чи почуєте на тему екології, висловіть у двох реченнях, але так, щоб обов’язково були дієслова, які без не не вживаються.

2 ряд помандрує вздовж берегів річки Сіверський Дінець і запише 4-5 словосполучень або декілька речень, до яких увійдуть дієслова з префіксом недо.

(Звернути увагу: смітники обабіч дороги, пляшки, склянки, папірці, непотріб на березі річки, вирубані лісосмуги, обламані гілки дерев…)

 

3 ряд залишиться біля мене, посидимо над ставом під зеленими шатами дерев, поміркуємо над довкіллям, складемо декілька речень з дієсловами, які пишуться з не окремо.

 

     4.Слово вчителя.

Тож подорожуючи по Кочетку, можна побачити різну красу. (Розглянути фото «Рідні серцю місця.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пропоную повернутися всім до класу, де продовжимо роботу над правописом не з дієсловами.

 

     5.Робота з текстом. Розподільно-вибірковий диктант.

Один учень нашої школи написав твір. Ваше завдання прослухати текст і виписати дієслова з не у дві колонки: у першу – коли не пишемо окремо, у другу – разом,пояснюючи їх написання.

 

    Над Кочетком летіли лебеді…

     Кажуть, що краса врятує світ… А хто врятує красу від нашої жорстокості та бездушності?

     Нещодавно (а саме 9 листопада) я випадково став свідком розстрілу п’ятьма браконьєрами лебедів, що, втомившись в далекій дорозі, сіли перепочити на річці Сіверський Дінець поблизу селища. Так, це було не полювання, а саме розстріл.

     Лебеді, полювання на яких забороняється, звикли до доброго ставлення до них людей і  зовсім їх не бояться. Не злякались вони, коли на греблю виїхав автобус, не злякалися навіть тоді, коли почалася стрілянина. Непокоїтись їм не було причини. І лише коли двоє птахів були вже мертві, третій здійнявся у небо, але, зробивши велике коло, слідуючи лебединій вірності, повернувся назад, де його і настиг постріл. Все це я спостерігав з протилежного берега. Лебідь завжди був символом вірності та любові, родинного щастя та материнства, і дуже боляче бачити, як для декого він перетворився на шматок м’яса. Прикро, що такі «мисливці» нехтують неоціненним даром природи.

 

V.Підсумок уроку.

 

Отже, як же пишеться не з дієсловами?

Оцінювання учнів.

Знову хочеться всім нагадати слово Кобзаря: «Село на нашій Україні – неначе писанка село, зеленим гаєм поросло…»

А щоб наше селище Кочеток було завжди як писанка, а ми з  вами міцні й здорові, послухаємо пісню «Три поради» на слова Ю.Рибчинського.

 

VІ.Домашнє завдання.

1.Опрацювати параграф за підручником.

 

2.Написати творчу роботу «Щоб гаї шуміли» за поданим початком.

 

Щоб гаї шуміли

    У ранкову літню пору поле розбудило голоси дітей. Це учні нашого класу приїхали сюди, щоб посадити гай. Дівчата несли саджанці дерев,  хлопці – відра і лопати.

    Ми працювали весело і завзято. І невдовзі стрункими рядами вишикувались на полі молоді деревця: дуби і берези, осики і сосни. Вони надійно захищатимуть посіви від суховіїв та ураганних вітрів.

    А як радітимуть люди, побувавши  у нашому гаю. Тут зустрінуть їх дзвінкий щебет пташок, пахощі лісових квітів і трав. І хочеться звернутися до ровесників: …

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 листопада 2018
Переглядів
6073
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку