Урок "Дієприслівниковий зворот. Коми при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові"

Про матеріал
Конспект уроку для проведення у класі спортивного профілю, відділення "Футбол"
Перегляд файлу

Комунальний заклад Сумської обласної ради

«Обласний ліцей-інтернат спортивного профілю «Барса»

 

 

Конспект уроку української мови в 7 класі

Відділення: «Футбол»

 

 

 

Тема уроку: Дієприслівниковий зворот. Коми при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові.

Мета уроку:

ознайомити учнів з поняттям дієприслівникового звороту, сформувати вміння правильно визначати в реченні дієприслівникові звороти й одиничні дієприслівники, розставляти розділові знаки при них; виробляти вміння будувати речення, тексти з дієприслівниковим зворотом і одиничним дієприслівником;
створити умови для розвитку розумових та творчих здібностей учнів, їх критичного мислення;

сприяти формуванню здорового способу життя, моральності й духовної краси дітей, а саме поваги до зірок футболу (українських і світових), формувати вольові риси характеру, прагнення до перемог у спорті. 

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:

Знаннєва складова: учень (учениця) знає правила вживання розділових знаків у реченнях з дієприслівниковими зворотами і одиничними дієприслівниками.

Діяльнісна складова: учень (учениця) знаходить дієприслівник, дієприслівниковий зворот у реченні;

правильно інтонує речення з дієприслівниковими зворотами;

складає речення з дієприслівниковими зворотами;

складає монологи й діалоги, використовуючи виражальні можливості дієприслівників і дієприслівникових зворотів.

Ціннісна складова:  учень (учениця) критично ставиться до надмірного вживання в текстах дієприслівникових зворотів;

з повагою ставиться до людських захоплень, творчості як розвитку здібностей і талантів.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна.

Обладнання: футбольний м’яч, картки-завдання, жетони, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, екран та мультимедійний проектор.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

   І. Організація навчальної діяльності.

    1.Привітання. Емоційне налаштування учнів на роботу (Рефлексія-настрій).

Звучить  вірш  В.Клічака "Футбол!" (на фоні Гімну Ліги чемпіонів)

 

Згусток  енергії,  вивершок  грації  -

Хочеш,  не  хоч,  а  люби!

Над  стадіонами  громом  -  овації,

Примхи  нової  доби.

Там  супермени  м'ячиком  граються  -

Сила,  здоров'я,  краса!

Тисячі  "фанів"  докупи  збираються,

Клекіт  трибун  не  вгаса.

В  морі  емоцій  арена  купається...

Дружно,  плечем  до  плеча,

Маса  в  єдиному  ритмі  гойдається,

Очі  шукають  м'яча!

Шум  децибел  до  кімнати  вривається,

Телеекрани  гудуть...

У  коментатора  голос  зривається:

Наші  в  рахунку  ведуть!!!

Це  неповторне,  красиве  видовище  -

Удар  по  воротах  і  -  гоооол!!!

Нас  у  напрузі  триматиме  довго  ще

Його  Величність  -  Футбол!

   Учитель.

    Доброго дня, діти!

    Доброго дня всім, хто любить мріяти, хто не може уявити своє життя без футболу,  хто знає, що ця гра - найкраща на землі. Доброго дня всім присутнім колегам.

   Настрій в основному гарний, бойовий. Побажайте один одному успіхів. Отже,  до праці!(запишемо дату, класна робота)

Епіграфом уроку стануть слово великого українського тренера зі світовим імям -

 Футбол, звичайно, гра,
але така гра, яка не терпить, коли до неї ставляться,
як до розваги.
В. Лобановський  

Девіз нашого уроку  такий:

         Думати швидко!

        Виконувати не помиляючись!

        Працювати не втомлюючись!

        Писати, дотримуючись правил каліграфії!

 

    Сьогодні у нас урок-змагання.

   3. Правила мовознавчого змагання.

   - Усі учасники беруть активну участь у роботі .

    - Ви  також зможете попрацювати в парі, і насамкінець ви вже працюватимете в групах, виконуючи творче завдання.

   - Хоча футбол є грою командною, проте кожен набирає свої бали. За кожну правильну відповідь ви отримуєте м'яч, а в кінці уроку зможете купити за них бали.

      ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. «Естафета».

Діти ставлять один одному питання з теорії мови про дієприслівник за допомогою футбольного м’яча, спершу обов’язково називаючи ім’я  супротивника в кличному відмінку.

 Гра «Форми Дієслова»

  1.  «Думки  видатних». Коротко знайомимося з висловлюваннями видатних людей про футбол

     Ми завжди прагнемо до кращого. Забивши два голи, зазвичай відчуваємо, що здатні на більше, що ми повинні забити третій. Це і є перфекціонізм — те, що рухає до успіху в житті. 

                                                                                                             Ліонель Мессі

                                                             http://tsytaty.ukrayinskoyu.pro/futbol-2.html

пояснення слова перфекціоінізм

- прокоментуйте вислів Мессі

     3. 3 метою самостійного визначення теми уроку, повторюємо поняття про словосполучення (добираємо словосполучення до поданих слів і записуємо їх).

   3.1. Дати визначення словосполучення.

   3.2. Скласти й записати тематичні словосполучення «Футбол» за схемами:

              чим?

 

Пишаючись……………;

                    що? 

 

відвідавши  ……..;

     про що? 

 

говорячи   …………;

                     нащо? 

 

подивившись………… ;

                    чим? 

 

залитий………………. .

 

      3.3. Проблемне питання

   -Утворені словосполучення – дієприслівник(чи дієприкметник) + залежне слово. Чим у реченні виступає остання конструкція: «дієприкметник+ залежне слово»?

   - Як він відокремлюється в реченні?

    3.4.Завдання:

   - Чим тоді можна назвати 1-ші 4 конструкції?

   (Такі словосполучення називаються дієприслівниковий зворот).

       ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

     1.Слово вчителя.

 

     - Виходячи з формулювання теми, які питання нам слід розв’язати? (Що вивчимо, чому навчимося, які навички сформуємо?)

 Записування теми уроку в зошити: «Дієприслівниковий зворот. Кома  при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові».

    ІV.Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

  1. Робота з підручником (с. 101,102).
  2. Повернення до слайду (вислів Мессі). Знайти дієприслівниковий зворот, пояснити вживання розділових знаків.
  3. Робота творчих груп «Порівняльний аналіз»

     1) Розповісти, коли дієприслівниковий зворот і одиничний дієприслівник відокремлюється комами.

    2) Що спільного  у відокремленні дієприкметникового і дієприслівникового зворотів?

    3) Розповісти, коли дієприслівниковий зворот і одиничний дієприслівник не відокремлюється комами.

    4) Що відмінне  у відокремленні дієприкметникового і дієприслівникового зворотів?

    V. Закріплення вивченого матеріалу

    Пунктуаційний розбір (з тексту виписати речення, де є дієприслівник чи дієприслівниковий зворот, поставити розділові знаки).

Цікаві факти про футбол

  1. Своєрідним рекордсменом є захисник Мацціа, який грав в середині 60-х років за італійський клуб «Брешіа». На 38-ій секунді зустрічі з командою «Мантова» він забив м'яч у свої ворота створивши найшвидший автогол.
  2. У грі на першість Греції 1978 р. „Етнікос" приймав „Паок". Відкривши рахунок гості підбігши до лавки запасних бурхливо розділяли радість з її мешканцями не звертаючи увагу на пропозицію судді продовжити зустріч. Недовго думаючи футболісти „Етнікоса" у відсутність суперників почали з центру безперешкодно пройшли до їхніх воріт і зрівняли рахунок.

Творче конструювання

    З двох простих речень утворити одне, замінивши друге на дієприслівниковий зворот (перше речення - усно; друге - письмово на дошці; третє - письмово самостійно).

 

1.Знання допомагає людині рухатися вперед. Воно робить її сильною.

 2.З давніх часів до нас дійшли прислів'я і приказки. Вони ввібрали в себе мудрість народу.

  3.Народні казки допомагали простим людям жити. Вони вселяли надію на краще майбутнє.

 

  Весела естафета “Синонімічні забавки”

     По черзі заповнюємо таблицю, добираючи з довідки синонімічний фразеологізм до поданого вислову. Пояснити значення 2-х фразеологізмів, увівши їх у речення. 

Вислів

Фразеологізм

бути пасивним, не діяти

 

дуже важко працювати

 

братися ревно до роботи

 

задуматися, не знаючи, що робити

 

шукати те, чого знайти не можна

 

щиро, чистосердечно

 

       Довідка:           

    Засукавши рукава, чухаючи потилицю, склавши руки, шукаючи кістки в молоці, поклавши руку на серце, обливаючись потом.

Відповідь

Вислів

Фразеологізм

бути пасивним, не діяти;

склавши руки

дуже важко працювати;

обливаючись потом

братися ревно до роботи;

засукавши рукава

задуматися, не знаючи, що робити

чухаючи потилицю

шукати те, чого знайти не можна

шукаючи кістки в молоці

щиро, чистосердечно.

поклавши руку на серце

 

   VІ. Домашнє завдання:  

Знати правила  § 28

 Виконати вправу 290  

   *Скласти твір із використанням одиничних дієприслівників і дієприслівникових зворотів « Футбол і я».

 

   VІІ. Рефлексія

     1.«Мікрофон»

  • Ми засвоїли…..
  • Ми навчилися…..
  • Ми розвивали…
  • Важким було…
  • Отримані знання мені потрібні….

    - Що ви думаєте про урок?

   - Що вам сподобалося?

   - Що не достатньо вдалося з’ясувати?

Прослуховування гуморески Павла Глазового «Як ми з кумом футболістами були».

Побажання вчителя учням (і у футболі, і на уроках дотримуватися правил)

   2. Оцінювання учнів. (за кількістю жетонів)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
10 березня 2019
Переглядів
228
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку