Комунальний заклад Сумської обласної ради
«Обласний ліцей-інтернат спортивного профілю «Барса»
Конспект уроку української мови в 7 класі
Відділення: «Футбол»
Тема уроку: Дієприслівниковий зворот. Коми при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові.
Мета уроку:
ознайомити учнів з поняттям дієприслівникового звороту, сформувати вміння правильно визначати в реченні дієприслівникові звороти й одиничні дієприслівники, розставляти розділові знаки при них; виробляти вміння будувати речення, тексти з дієприслівниковим зворотом і одиничним дієприслівником;
створити умови для розвитку розумових та творчих здібностей учнів, їх критичного мислення;
сприяти формуванню здорового способу життя, моральності й духовної краси дітей, а саме поваги до зірок футболу (українських і світових), формувати вольові риси характеру, прагнення до перемог у спорті.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:
Знаннєва складова: учень (учениця) знає правила вживання розділових знаків у реченнях з дієприслівниковими зворотами і одиничними дієприслівниками.
Діяльнісна складова: учень (учениця) знаходить дієприслівник, дієприслівниковий зворот у реченні;
правильно інтонує речення з дієприслівниковими зворотами;
складає речення з дієприслівниковими зворотами;
складає монологи й діалоги, використовуючи виражальні можливості дієприслівників і дієприслівникових зворотів.
Ціннісна складова: учень (учениця) критично ставиться до надмірного вживання в текстах дієприслівникових зворотів;
з повагою ставиться до людських захоплень, творчості як розвитку здібностей і талантів.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна.
Обладнання: футбольний м’яч, картки-завдання, жетони, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, екран та мультимедійний проектор.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організація навчальної діяльності.
1.Привітання. Емоційне налаштування учнів на роботу (Рефлексія-настрій).
Звучить вірш В.Клічака "Футбол!" (на фоні Гімну Ліги чемпіонів)
Згусток енергії, вивершок грації -
Хочеш, не хоч, а люби!
Над стадіонами громом - овації,
Примхи нової доби.
Там супермени м'ячиком граються -
Сила, здоров'я, краса!
Тисячі "фанів" докупи збираються,
Клекіт трибун не вгаса.
В морі емоцій арена купається...
Дружно, плечем до плеча,
Маса в єдиному ритмі гойдається,
Очі шукають м'яча!
Шум децибел до кімнати вривається,
Телеекрани гудуть...
У коментатора голос зривається:
Наші в рахунку ведуть!!!
Це неповторне, красиве видовище -
Удар по воротах і - гоооол!!!
Нас у напрузі триматиме довго ще
Його Величність - Футбол!
Учитель.
Доброго дня, діти!
Доброго дня всім, хто любить мріяти, хто не може уявити своє життя без футболу, хто знає, що ця гра - найкраща на землі. Доброго дня всім присутнім колегам.
Настрій в основному гарний, бойовий. Побажайте один одному успіхів. Отже, до праці!(запишемо дату, класна робота)
Епіграфом уроку стануть слово великого українського тренера зі світовим імям -
Футбол, звичайно, гра,
але така гра, яка не терпить, коли до неї ставляться,
як до розваги.
В. Лобановський
Девіз нашого уроку такий:
Думати швидко!
Виконувати не помиляючись!
Працювати не втомлюючись!
Писати, дотримуючись правил каліграфії!
Сьогодні у нас урок-змагання.
3. Правила мовознавчого змагання.
- Усі учасники беруть активну участь у роботі .
- Ви також зможете попрацювати в парі, і насамкінець ви вже працюватимете в групах, виконуючи творче завдання.
- Хоча футбол є грою командною, проте кожен набирає свої бали. За кожну правильну відповідь ви отримуєте м'яч, а в кінці уроку зможете купити за них бали.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Діти ставлять один одному питання з теорії мови про дієприслівник за допомогою футбольного м’яча, спершу обов’язково називаючи ім’я супротивника в кличному відмінку.
Гра «Форми Дієслова»
Ми завжди прагнемо до кращого. Забивши два голи, зазвичай відчуваємо, що здатні на більше, що ми повинні забити третій. Це і є перфекціонізм — те, що рухає до успіху в житті.
Ліонель Мессі
http://tsytaty.ukrayinskoyu.pro/futbol-2.html
пояснення слова перфекціоінізм
- прокоментуйте вислів Мессі
3. 3 метою самостійного визначення теми уроку, повторюємо поняття про словосполучення (добираємо словосполучення до поданих слів і записуємо їх).
3.1. Дати визначення словосполучення.
3.2. Скласти й записати тематичні словосполучення «Футбол» за схемами:
чим?
Пишаючись……………;
що?
відвідавши ……..;
про що?
говорячи …………;
нащо?
подивившись………… ;
чим?
залитий………………. .
3.3. Проблемне питання
-Утворені словосполучення – дієприслівник(чи дієприкметник) + залежне слово. Чим у реченні виступає остання конструкція: «дієприкметник+ залежне слово»?
- Як він відокремлюється в реченні?
3.4.Завдання:
- Чим тоді можна назвати 1-ші 4 конструкції?
(Такі словосполучення називаються дієприслівниковий зворот).
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1.Слово вчителя.
- Виходячи з формулювання теми, які питання нам слід розв’язати? (Що вивчимо, чому навчимося, які навички сформуємо?)
Записування теми уроку в зошити: «Дієприслівниковий зворот. Кома при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові».
ІV.Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1) Розповісти, коли дієприслівниковий зворот і одиничний дієприслівник відокремлюється комами.
2) Що спільного у відокремленні дієприкметникового і дієприслівникового зворотів?
3) Розповісти, коли дієприслівниковий зворот і одиничний дієприслівник не відокремлюється комами.
4) Що відмінне у відокремленні дієприкметникового і дієприслівникового зворотів?
V. Закріплення вивченого матеріалу
Пунктуаційний розбір (з тексту виписати речення, де є дієприслівник чи дієприслівниковий зворот, поставити розділові знаки).
Цікаві факти про футбол
Творче конструювання
З двох простих речень утворити одне, замінивши друге на дієприслівниковий зворот (перше речення - усно; друге - письмово на дошці; третє - письмово самостійно).
1.Знання допомагає людині рухатися вперед. Воно робить її сильною.
2.З давніх часів до нас дійшли прислів'я і приказки. Вони ввібрали в себе мудрість народу.
3.Народні казки допомагали простим людям жити. Вони вселяли надію на краще майбутнє.
Весела естафета “Синонімічні забавки”
По черзі заповнюємо таблицю, добираючи з довідки синонімічний фразеологізм до поданого вислову. Пояснити значення 2-х фразеологізмів, увівши їх у речення.
Вислів |
Фразеологізм |
бути пасивним, не діяти |
|
дуже важко працювати |
|
братися ревно до роботи |
|
задуматися, не знаючи, що робити |
|
шукати те, чого знайти не можна |
|
щиро, чистосердечно |
|
Довідка:
Засукавши рукава, чухаючи потилицю, склавши руки, шукаючи кістки в молоці, поклавши руку на серце, обливаючись потом.
Відповідь
Вислів |
Фразеологізм |
бути пасивним, не діяти; |
склавши руки |
дуже важко працювати; |
обливаючись потом |
братися ревно до роботи; |
засукавши рукава |
задуматися, не знаючи, що робити |
чухаючи потилицю |
шукати те, чого знайти не можна |
шукаючи кістки в молоці |
щиро, чистосердечно. |
поклавши руку на серце |
VІ. Домашнє завдання:
Знати правила § 28
Виконати вправу 290
*Скласти твір із використанням одиничних дієприслівників і дієприслівникових зворотів « Футбол і я».
VІІ. Рефлексія
1.«Мікрофон»
- Що ви думаєте про урок?
- Що вам сподобалося?
- Що не достатньо вдалося з’ясувати?
Прослуховування гуморески Павла Глазового «Як ми з кумом футболістами були».
Побажання вчителя учням (і у футболі, і на уроках дотримуватися правил)
2. Оцінювання учнів. (за кількістю жетонів)
1