Урок "Дієприслівниковий зворот. Виділення комами дієприсдівникових зворотів та одиничних дієприслівників"

Про матеріал
Різні форми і методи навчання допоможуть учням на уроці краще засвоїти матеріал.
Перегляд файлу

 

Тема: Дієприслівниковий зворот. Виділення комами дієприслівникових зворотів та     одиночних дієприслівників.

Мета: домогтися засвоєння учнями поняття «дієприслівниковий зворот» формувати уміння і навички учнів знаходити та відокремлювати в реченнях дієприслівникові звороти та одиночні дієприслівники; виховувати в учнів любов і повагу до рідної мови.

Обладнання: кросворд, підручник, індивідуальні картки із завданнями.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід роботи.

I. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  • Організація класу;
  • Роздайте кросворд, утворивши у наведених реченнях виділенні дієслова, дієприслівники. Утворенні речення запишіть, а утворені дієприслівники запишіть в клітинки кросворду.

 

Д

О

Ї

В

Ш

И

 

 

Д

Р

И

Ж

А

Ч

И

 

Н

А

М

А

Г

А

Ю

Ч

И

С

Ь

 

К

А

Ж

У

Ч

И

 

В

С

Т

Е

Л

И

В

Ш

И

О

Б

М

И

Н

У

В

Ш

И

 

П

Р

Я

Д

У

Г

И

 

 

Й

Д

У

Ч

И

 

 

  1. Тільки після того, як доїси кашу, підеш гуляти.
  2. Іванко йшов додому і дрижав від холоду.
  3. Гроза намагалася вдертися в кімнату і била зовні в шибки вікон.
  4. Дівчина казала це і тихо зітхала.
  5. Листя з дерев опало і встелило тротуари.
  6. Коли хлопці обминули хутірець – одно хатку, вони опинилися на скошених луках.
  7. Часом стара бабуся, коли пряде грубу вовну, розповідає онукам про давнину.
  8. Коли ви кудись їдете, пам’ятайте про правила дорожнього руху.

Якщо завдання виконано правильно, у виділеному рядку можна буде прочитати прізвища відомого українського художника            ( Їжакевич )

Правильні відповіді.

  1. Доївши кашу, підеш гуляти.
  2. Іванко йшов додому, дрижачи від холоду.
  3. Гроза намагаючись вдертись у кімнату, била зовні в шибки вікон.
  4. Дівчина кажучи це, тихо зітхала.
  5. Листя з дерев опало, встеливши тротуари.
  6. Обминувши хутірець – однохатку, хлопці опинилися на скошених луках.
  7. Часом стара бабуся, прядучи грубу вовну, розповідає онукам давнину.
  8. Йдучи кудись, пам’ятайте про правила дорожнього руху.
  • Оголошення теми і мети уроку.

II. Актуалізація опорних знань.

  1. Перевірка Д/з

                        § 10 (с. 48), впр. 132(ІІ)

  1. Робота з картками.

Картка №1

Від поданих дієслів утворити дієприслівники.

Нести, відповідати, дивитися, писати, співати, малювати, допомагати, зустрічати, піднімати.

                                                      Картка №2

Списати текст, підкреслити дієприслівники як члени речення. У підкреслених словах пояснити орфограми.

Втрачаючи рідну мову, народ втрачає разом з нею і своє духовне надбання яке він нажив за багато віків. Втрачає свої запаси мудрості, що зберігаються в народній поезії, у творах усної народної творчості. Зберігаючи рідну мову, народ зберігає свої духовні сили.

  1. Завдання для класу.

Перекласти слова українською мовою.

Победив – перемігши, выздоровев – видужавши, прислушиваясь – прислуховуючись, увидя – побачивши, прочитав – пролітавши, радуясь – радіючи, смеясь – сміючись, шутя – жартуючи, приглашая – запрошуючи.

 III. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу.

                                              Завдання для I групи.

Уважно подивіться на речення, знайдіть в них дієприслівники разом із залежними словами і скажіть, в яких позиціях дієприслівник із залежними словами виділяються.

  1. Маруся, вийшовши з кімнати, засоромилась. (Квітка-Основ’яненко)
  2. Почали люди серпи гострити, лаштуючись до жнив. (Коцюбинський).
  3. Побачивши хорунжого, всі зрозуміли, що він прибіг з добрими вістями.

Завдання для ІІ групи.

Уважно подивіться на речення, знайдіть дієприслівники і скажіть, коли виділяються одиничні дієприслівники.

  1. Повечерявши, полягали спати. (Панас Мирний) 2. Прощаючись, Багіров відкликає Ясногорську вбік. (О.Ганчар) 3. Не повіривши, Чабанчук кинувся в канцелярію. (Данченко)

Слово вчителя

Вислухавши відповіді учнів вчитель зазначає.

Дієприслівник разом із залежними словами ставить дієприслівниковий зворот, який відокремлюються в реченні комами в будь-якій позиції. В усному мовленні дієприслівниковий зворот відокремлюються паузою та інтонацією.

Одиничні дієприслівники відокремлюються комами, якщо вони стоять перед присудком і означають час, при чину, умову дії.

Одиничний дієприслівник, що стоїть після присудка і відповідає на питання як?, та фразеологізми із дієприслівником не відокремлюються.

Наприклад. 1. Вона сиділа замислившись (Ю.Яновський) 2. Працювали не покладаючи рук.

ІV. Контроль за рівним засвоєння учнями знань.

Бесіди з учнями.

  1. Розкажіть, коли в реченнях відокремлюються дієприслівникові звороти. Наведіть приклади.
  2. Розкажіть про відокремлення одиничних дієприслівників. Наведіть приклади.

V. Закріплення набутих знань

      Впр. 144 (письм.)

Творче завдання І група

Скласти речення, вводячи в них подані дієприслівникові звороти. Поясніть вживання розділових знаків. Розкажіть про відокремлення дієприслівникових зворотів.

Отримавши лист…,  пролітаючи над лісом…, зайшовши до класу…

 Творче завдання ІІ група

До поданих слів додайте слово, яке відповідало б на подане в дужках питання, утворіть дієприслівникові звороти. Складіть із зворотами речення.

Готуючись (до чого?); виконуючи (що?); приїхавши (звідки?)

Розкажіть про відокремлення дієприслівникових зворотів.

Завдання для обох груп

Спишіть речення, виправляючи помилки.

1. Повернувшись зі школи, його зустрів собака. 2. Йдучи по коридору, двері відчинилися. 3. Прийшовши з прогулянки, діти відпочивали. 4. Читаючи роман, серце наповнюється болем. 5. Проходячи під вікном, в кімнаті чулася розмова.

Відкритий мікрофон – 1

Уважно подивіться на записані вами речення і скажіть, що повинні означати дієслово-присудок та дієприслівниковий зворот або одиничний дієприслівник.

Відповідь: дію одного й того ж предмета.

VІ. Підведення підсумків.

 1. Відкритий мікрофон – 2

  • Розкажіть про відокремлення дієприслівникових зворотів та одиничних дієприслівників у реченнях. Наведіть приклади.

2. Оцінювання роботи учнів на уроці:

  • Ви попрацювали сьогодні дуже добре, допомогли мені цікаво провести урок. А тепер скажіть, як ви вважаєте, на скільки балів ви сьогодні кожен працював на уроці.

VІІ. Д/з § 10 (ст..52), вивчити правило, впр. 145

 

docx
Додано
2 березня 2021
Переглядів
1435
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку