Тема: Дієприслівниковий зворот. Виділення комами дієприслівникових зворотів та одиночних дієприслівників.
Мета: домогтися засвоєння учнями поняття «дієприслівниковий зворот» формувати уміння і навички учнів знаходити та відокремлювати в реченнях дієприслівникові звороти та одиночні дієприслівники; виховувати в учнів любов і повагу до рідної мови.
Обладнання: кросворд, підручник, індивідуальні картки із завданнями.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід роботи.
I. Мотивація навчальної діяльності учнів.
|
Д |
О |
Ї |
В |
Ш |
И |
|
||||
|
Д |
Р |
И |
Ж |
А |
Ч |
И |
||||
|
Н |
А |
М |
А |
Г |
А |
Ю |
Ч |
И |
С |
Ь |
|
К |
А |
Ж |
У |
Ч |
И |
|||||
|
В |
С |
Т |
Е |
Л |
И |
В |
Ш |
И |
||
О |
Б |
М |
И |
Н |
У |
В |
Ш |
И |
|
||
П |
Р |
Я |
Д |
У |
Г |
И |
|
||||
|
Й |
Д |
У |
Ч |
И |
|
Якщо завдання виконано правильно, у виділеному рядку можна буде прочитати прізвища відомого українського художника ( Їжакевич )
Правильні відповіді.
II. Актуалізація опорних знань.
§ 10 (с. 48), впр. 132(ІІ)
Картка №1
Від поданих дієслів утворити дієприслівники.
Нести, відповідати, дивитися, писати, співати, малювати, допомагати, зустрічати, піднімати.
Картка №2
Списати текст, підкреслити дієприслівники як члени речення. У підкреслених словах пояснити орфограми.
Втрачаючи рідну мову, народ втрачає разом з нею і своє духовне надбання яке він нажив за багато віків. Втрачає свої запаси мудрості, що зберігаються в народній поезії, у творах усної народної творчості. Зберігаючи рідну мову, народ зберігає свої духовні сили.
Перекласти слова українською мовою.
Победив – перемігши, выздоровев – видужавши, прислушиваясь – прислуховуючись, увидя – побачивши, прочитав – пролітавши, радуясь – радіючи, смеясь – сміючись, шутя – жартуючи, приглашая – запрошуючи.
III. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу.
Завдання для I групи.
Уважно подивіться на речення, знайдіть в них дієприслівники разом із залежними словами і скажіть, в яких позиціях дієприслівник із залежними словами виділяються.
Завдання для ІІ групи.
Уважно подивіться на речення, знайдіть дієприслівники і скажіть, коли виділяються одиничні дієприслівники.
Слово вчителя
Вислухавши відповіді учнів вчитель зазначає.
Дієприслівник разом із залежними словами ставить дієприслівниковий зворот, який відокремлюються в реченні комами в будь-якій позиції. В усному мовленні дієприслівниковий зворот відокремлюються паузою та інтонацією.
Одиничні дієприслівники відокремлюються комами, якщо вони стоять перед присудком і означають час, при чину, умову дії.
Одиничний дієприслівник, що стоїть після присудка і відповідає на питання як?, та фразеологізми із дієприслівником не відокремлюються.
Наприклад. 1. Вона сиділа замислившись (Ю.Яновський) 2. Працювали не покладаючи рук.
ІV. Контроль за рівним засвоєння учнями знань.
Бесіди з учнями.
V. Закріплення набутих знань
Впр. 144 (письм.)
Творче завдання І група
Скласти речення, вводячи в них подані дієприслівникові звороти. Поясніть вживання розділових знаків. Розкажіть про відокремлення дієприслівникових зворотів.
Отримавши лист…, пролітаючи над лісом…, зайшовши до класу…
Творче завдання ІІ група
До поданих слів додайте слово, яке відповідало б на подане в дужках питання, утворіть дієприслівникові звороти. Складіть із зворотами речення.
Готуючись (до чого?); виконуючи (що?); приїхавши (звідки?)
Розкажіть про відокремлення дієприслівникових зворотів.
Завдання для обох груп
Спишіть речення, виправляючи помилки.
1. Повернувшись зі школи, його зустрів собака. 2. Йдучи по коридору, двері відчинилися. 3. Прийшовши з прогулянки, діти відпочивали. 4. Читаючи роман, серце наповнюється болем. 5. Проходячи під вікном, в кімнаті чулася розмова.
Відкритий мікрофон – 1
Уважно подивіться на записані вами речення і скажіть, що повинні означати дієслово-присудок та дієприслівниковий зворот або одиничний дієприслівник.
Відповідь: дію одного й того ж предмета.
VІ. Підведення підсумків.
1. Відкритий мікрофон – 2
2. Оцінювання роботи учнів на уроці:
VІІ. Д/з § 10 (ст..52), вивчити правило, впр. 145