Тема. Дієслова – антоніми
Мета: поглибити знання учнів про дієслово, його синтаксичну роль; закріпити вміння виділяти дієслова в усному і писемному мовленні, добирати до дієслів антоніми; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: карти, малюнок корабля, хвилі, назва станцій.
Хід уроку
Закінчилась перерва
Продзвенів чаклун-дзвінок
А тепер усі швиденько
Налаштуймось на урок.
Сьогодні на уроці української мови ми здійснимо мандрівку по морю на прекрасному кораблі.
Я буду капітаном цього корабля, а ви всі штурманами. А хто хоче стати штурманом? (учень дає визначення: штурман – помічник капітана , який є одночасно фахівець з водіння судна, прокладає курс руху, визначає положення корабля) .
На цьому уроці під час нашої уявної подорожі ми ознайомимося з дієсловами-антонімами, навчимось використовувати їх в своїй мові .
Мандрівку свою розпочннаємо з порту « Каліграфія»
Невелике хвилювання на морі, як в цих рядках лЛлЛл; МмМм
У дорогу далеку нам треба скласти « багаж»
Наступна зупинка у бухті «всезнайок».
Спишіть дієслова, доберіть з довідки до них з антоніми. Виділіть в словах-антонімах префікси.
Заплести - …., в'янути - …, заходити - …, піднімати - …, з'єднувати - …,
загадувати - …
(Довідка: розплести, цвісти, виходити, опускати, роз'єднувати, відгадувати)
Що об’єднує ці слова? Всі ці слова – дієслова.
Наш корабель потрапив у тиху течію
Давайте зробимо невеличку зупинку та проведемо фізкультхвилинку
Хвилі бавляться та б’ються
Наче неслухи-хлоп’ята
І стрибають і сміються
Вітер їм лоскоче п’яти
Вгору, вниз і знову в гору
Підганяє дужий вітер
Розгойдав він ціле море
Як же хвилям не радіти
Продовжуємо нашу подорож. Корабель наближається до острова « Прислів’я” і м и побуваємо у мудреців. У прислів’ях дуже часто використовуються антоніми.
Запишемо прислів’я на дошці:
Краще віддати своє, ніж взяти чуже.
Наш корабель прибув у порт «Книжковий».
Щоб рухатися далі нам треба виконати завдання впр. 344
а) прочитайте сполучення слів;
б) поставте питання до дієслів, підкресліть дієслова, які стоять у початковій формі;
в) доберіть до дієслів антоніми.
Ми допливли до материка «Дієслово», але щоб нас там зустріли з радістю виконаємо останнє завдання.
Прочитати текст вправи 345 і виконати завдання.
1 група
2 група
( перевірка самостійної роботи).
— З яким настроєм завершуєте сьогоднішній урок?
Збіг наш урок,
Як коротка мить.
Дуже швидко
В роботі час біжить.
І попрацювали
Ми немарно,
Бо багато знань отримали —
Це гарно!
Виконати впр. 346.