Тема: Дієслово як частина мови
Мета: поглибити знання учнів про дієслово як частину мови та його граматичні ознаки; формувати вміння розрізняти дієслова серед інших частин мови; розвивати спостережливість, увагу, пам’ять, логічне мислення, зв’язне мовлення; виховувати працелюбність.
Обладнання: картки з індивідуальними завданнями, підручник (М.Д. Захарійчук, А.І. Мовчун, 2013 рік)
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
- Сьогодні, діти, у нас буде не звичайний урок, а урок – мандрівка. Куди і як ми будемо мандрувати, ви дізнаєтеся пізніше. А зараз давай давайте щиро та сердечно привітаємо один одного.
- Я всміхаюсь сонечку!
- Здрастуй, золоте!
- Я всміхаюсь квіточці!
- Хай вона росте!
- Я всміхаюсь дощику!
- Лийся, мов з відра!
- Друзям посміхаюся!
- Зичу їм добра!
- То ж давайте повернемося один до одного і подаруємо своїм друзям посмішку.
- Щоб наш урок був гарним, цікавим, змістовним; щоб ви добре засвоїли знання, якими ви повинні бути на уроці?
- Активними, старанними, уважними …
- Я згодна з вами. Мені приємно вчити того, хто хоче вчитися. То ж у подорож!
Б б ск уч дзв иб цю
Блискуче, дзвінке, сміливе,метке –
Стрибає в криницю по свіжу водицю.
- Запишіть каліграфічно.
- Зробіть звуковий аналіз слів дзвінке, стрибає.
Сонце пече, липа цвіте,
Жито доспіває, коли це буває?
- Прочитайте загадку, відгадайте.
- Які слова допомогли відгадати загадку?
Сьогодні ми починаємо вивчати ще одну частину мови. Спробуйте відгадати яку.
Зовсім спокою не маю –
То сиджу я, то кричу,
Їм, лечу, наздоганяю,
То співаю, то мовчу.
Безліч дій я називаю:
Прочитав, змалює, спить…
Кожен з вас мене питає –
«Що зробила? Що робить?»
«Що він робить?»,- поливає «
Роблять що?»,- співають нам,
«Що робила?»,- напувала-
Завжди відповідь я дам.
Як я звусь? Хто, друзі, скаже?
Дуже діяти люблю,
Слово це вам і підкаже,
Назву як писать мою. (Дієслово)
- Як називається частина мови, про яку йдеться в загадці?
- Правильно, цією частиною мови є дієслово. Сьогодні ми пригадаємо, що вже знаємо про дієслово.
Звучить музика, заходить дівчинка - Дієслово.
- Добрий день, любі діти! Звати мене Дієслово Я живу за тридев’ять земель, в тридев’ятому царстві у великому королівстві Морфологія разом з іншими частинами мови. Мене називають всі самостійною, тому живу я в окремому великому замку. Всі мене люблять і поважають. До мене часто інші частини мови звертаються за порадою і ставлять такі запитання «Що робити?» і «Що зробити?», а у відповідь я називаю дію, яку вони повинні виконати.
Без мене взагалі не можна уявити життя. Зі мною сонце світить, земля родить, люди працюють, діти граються, вчаться, ростуть. Я і хліб печу, і одяг шию, і у морі плаваю, і Вітчизну люблю, і міста будую, і зло караю.
-А зараз я хочу подивитися, наскільки ви були уважними і запам’ятали те, що я вам про себе розповіла.
Вчитель: - Діти, яка частина мови завітала до нас у гості? (Дієслово)
- На які питання відповідає дієслово? (Що робити? і Що зробити?)
- Що називає дієслово? (Дію предмета.)
Фізкультхвилинка.
- Виконайте всі дії разом з дієсловами, які наведені у вірші:
Гавкає, повзе,
Дме, стрибає, йде,
Шиє, на сопілці грає,
Білить пензлем, підмітає.
Варить, пиляє, присідає,
Скаче, щулиться, літає.
Б’є, пестить, кружляє, спить.
На засіданні сидить.
Вправа 337, с. 141.
- Прочитайте текст. Перекажіть. Спишіть текст.
1 група.
- Підкресліть дієслова в першому й другому абзацах тексту. Поставте до них питання.
- Покажіть зв’язок слів у реченнях третього абзацу. Поставте питання до виділених дієслів.
Вправа 338,с.142.
- Прочитайте текст. Перекажіть.
- Спишіть текст. Підкресліть дієслова, поставте до них питання.
Учитель читає вірш. Учні, почувши дієслово, плещуть у долоні. ПРОКИДАЙСЯ
Тільки сонце встане
Тихенько до віконця,
Ти підстав свою долоньку
Під промінчик ніжний сонця.
Прибери мерщій в кімнатці,
Й чистим, вмитим, за сніданком
Привітайся до матусі:
— Рідна, з добрим ранком!
Потім радісним, привітним
Поспішай до трав, до квітів,
А щоб день минув немарно
— З усіма поводься гарно.
Постановка проблеми
Під час читання тексту учні вставляють пропущені дієслова та записують відредагований текст. Під час запису тексту вставляють пропущені дієслова. За потреби можна користуватися довідкою.
Завдання: прочитати поданий текст. Чого в ньому не вистачає? Відредагуйте текст, а потім спишіть.
Картка 1
___________ весна. Сонце ________все вище. Земля ___________від снігу.
______________ струмки. На деревах бруньки.
Слова для довідок: з’являються, підіймається, течуть, звільняється, настала.
- Яку частину мови вивчали на уроці?
- Що називає дієслово?
- На які питання відповідає?
С. 142, вправа 339.