Конспект уроку з засвоєння нових знань з елементами повторення для учнів 6 класу, що має на меті формувати ключові компетентності учнів, формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально – пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній
Тема : Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: формувати ключові компетентності :
уміння вчитися – самоорганізовуватись до навчальної діяльності;
загальнокультурну – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватись відповідно до теми;
формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально – пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній :
мовної і мовленнєвої :
поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; формувати вміння відрізняти прикметник від інших частин мови;
правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль;
діяльнісної : удосконалювати навички правильного й доречного використання прикметників в усному та писемному мовленні;
збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів;
соціокультурної:
проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів і потреб інших;
виховувати шанобливе ставлення до природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення.
Хід уроку
І. Орг. момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
(слайд 1)
- Діти, скажіть, яким ви хочете бачити сьогоднішній урок?
- На кожну букву слова «Урок» доберіть слова, які його будуть характеризувати.
- Перша буква «У». Назвіть ознаки уроку, які починатимуться з букви «У».
(Успішним, улюбленим, розвивальним, радісним, оптимальним, організованим, кольоровим, корисним.)
(слайд 2)
У – успішний, улюблений.
Р – розвивальний, радісний.
О – оптимальний, організований.
К – кольоровий, корисний.
- На які запитання відповідають слова, які ви дібрали?
- Отже, до якої частини мови відносяться слова, що відповідають на питання який?, яка?, які? (Прикметник)
- Тож ви, мабуть, зрозуміли , яка тема нашого сьогоднішнього уроку? (Відповіді дітей)
1. Вправа «Очікування». Прийом «Незакінчені речення»
- Дозвольте взяти у вас інтерв'ю. «Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?»
На цьому уроці я повторю …
На уроці я навчуся…
На уроці мене чекає…
ІІІ. Конкретизація теми, мети
-На сьогоднішньому уроці кожен з вас повинен досягти таких результатів з теми:
знати: що таке прикметник, яке його лексичне значення , які граматичні ознаки;
уміти: знаходити прикметники в реченні, визначати їх граматичні ознаки, правильно та доцільно вживати прикметники у власному мовленні; визначати їх роль у реченні.
-Наш урок почався зі слів «Сьогодні у нас незвичайний урок..». Незвичайний він буде тим, що це буде урок, на якому ми здійснемо подорож до одного з міст країни Морфології – міста Прикметник.
(На дошці – карта м. Прикметник, на якій позначено такі станції: Інтелектуальна, Пізнавальна, Спортивна, Розважально-ігрова).
І V. Актуалізація знань учнів
Учитель. Ось і перша станція – «Інтелектуальна», на якій ми з вами перевіримо, які знання ви вже маєте про прикметник.
Учитель: Отже, певні знання про прикметник ви маєте. А сьогодні, перебуваючи в цьому незвичайному місті, ми їх повторимо і поглибимо.
V. Сприйняття та засвоєння знань.
Учитель.
- Ми прибули на станцію «Пізнавальну», де повинні ви поглибити свої знання. А оскільки тема не є для вас абсолютно новою, тому і вивчення її буде відбуватися за вашої активної участі, ви зможете відчути себе справжніми вчителями.
- Щоб виконати наступне завдання слід розділитися на 4 групи.
1. Робота з підручником
«Навчаючи - вчусь»
Клас ділиться на 4 групи. Кожна група отримує завдання – вивчити певний аспект теми за підручником та пояснити її учням інших груп (за технологією «Навчаючи - вчусь»).
1 група – загальне значення прикметників, с.128,
2 група – роль прикметників у мовленні, с.128,
3 група – морфологічні ознаки прикметника, с. 128
4 група - синтаксична роль прикметника, с.128.
(Відповіді груп)
ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми.
Учитель.
Час вирушати далі. А наступна станція – «Спортивна», на якій ви зможете розім’ятися.
-Я буду називати слова: іменники, прикметники, дієслова. Якщо ви почуєте прикметник – піднімайте руки вгору,
іменник – плескаєте в долоні,
дієслово – розводьте в сторони.
Слова для фізкультхвилинки (Сніг, кататися, холодний, зима, замело, бурульки, сніжна, ліпити, Снігуронька, льодовий, мороз, морозити, новорічна)
- Молодці, діти, ви відпочили. Вирушаємо далі. І ось перед нами вже наступна станція «Дослідницька».
- Яку пору року характеризують слова, які були названі під час фізкультхвилинки? (Зиму)
- Скажіть, а для кого з вас зима - найулюбленіша пора року.
Не тільки для вас зима є улюбленою порою року. Художники, поети, композитори оспівували красу цієї пори року у своїх творіннях.
- А зараз пропоную перенестися до зимового лісу та відчути, побачити всю його красу.
- У кожного з вас на партах лежить текст. Пропоную вам, для початку, уважно його прочитати.
Перепиши текст, виправивши помилки
У зимовому лісі
Як хороше стати на лижі й побіхти до ранкового лісу! Ялинкі й сосни поодягали снігові шапкі й сумно позирають з-під зилених гілочок. Та ось із-за хмари виглянуло соничко а навколо заіскрилися замирихтіли засяяли сьніжинкі. Які вони красіві й різні але у них є і спільне. Кожна сьніжинка має шисть основних проміньчиків, що розходяця від центра.
Учитель. А перед нами вже наступна, остання, станція – «Розважально-ігрова», де ми маємо змогу пограти в лінгвістичні ігри, використовуючи отримані знання.
«Визбирувачі»
Виписати з тексту прикметники. Усно ввести їх в речення.
Вечір видався казковим. На зоряному небі яскраво світив місяць.Скрізь лежав мерехтливо-білий сніг, що переливався від сяйва зірок. Він здавався різнокольоровим: і білим, і фіолетовим, і рожевим, і золотистим. Мороз був тріскучий і колючий, але водночас приємний і радісний. Дерева - високі, стрункі, обліплені снігом – стіною стояли вздовж дороги... (З журналу)
Творче завдання
Продовжити речення у вигляді порівнянь
Дерева стоять, мов ....( у кришталі , неначе молода під вінцем, ніби цвітуть)
Вода в озері , мов ... ( дзеркало)
Повітря (чисте, свіже)
Небо (ніби безмежний тьмяно-срібний простір)
V. Закріплення знань.
Вправа-гра «Світлофор»
Кожен учень має картки двох кольорів – червоного і зеленого. Учитель зачитує твердження, а школярі піднімають картки відповідного кольору: якщо згодні – зеленого, ні – червоного.
VІ. Рефлексія Отже, добігла кінця наша віртуальна подорож містом Прикметник, але до нього ми ще не раз повернемося за новими знаннями про прикметник. А зараз давайте підсумуємо нашу роботу в подорожі.
Прийом «Мікрофон».
* На уроці я навчився…
* Я дізналася, що…
* Які види роботи на уроці вам сподобались?
* Чи поділитесь ви з батьками своїми враженнями від уроку
Учитель . Чи досягли ви очікуваних результатів?
VII. Домашнє завдання
1. Із творів художньої літератури виписати 3-5 речень, у яких розповідається про красу зими. Підкреслити в них прикметники. Визначити їх граматичні ознаки та синтаксичну роль.
2. Уявити ситуацію: до вас у гості приїхав друг (подруга) із-за кордону. Скласти розповідь про одне з українських народних свят зими.
VІІ. Оцінювання.
1