Урок "Прикметник як частина мови"

Про матеріал

Конспект уроку з засвоєння нових знань з елементами повторення для учнів 6 класу, що має на меті формувати ключові компетентності учнів, формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально – пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній

Перегляд файлу

Тема : Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

 

Мета:   формувати  ключові компетентності :

     уміння вчитися – самоорганізовуватись до навчальної діяльності;

     загальнокультурну – дотримуватися норм мовленнєвої культури,                      зв’язно висловлюватись відповідно до теми;

     формувати систему предметних  компетентностей і компетенцій                        шляхом виконання навчально – пізнавальних і практично                                                  зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній :

     мовної і мовленнєвої :

       поглибити знання учнів про прикметник як частину мови;                           формувати               вміння відрізняти прикметник від інших частин                                  мови;

      правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль;

      діяльнісної : удосконалювати навички правильного й до­речного                                    використання               прикметників в усному та писемному мов­ленні;

      збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів;

      соціокультурної:

      проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів і                     потреб інших;

               виховувати шанобливе ставлення до природи.

 

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань з елементами повторення.

 

 

 

Хід уроку

 

І. Орг. момент

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

                                                                                   (слайд 1)

 

 

 - Діти, скажіть, яким ви хочете бачити сьогоднішній урок?

 

- На кожну букву слова «Урок» доберіть слова, які його будуть характеризувати.

- Перша буква «У».   Назвіть ознаки уроку, які починатимуться з букви «У».

 (Успішним, улюбленим, розвивальним, радісним, оптимальним, організованим, кольоровим, корисним.)

                                                                                 (слайд 2)

У – успішний, улюблений.

Р – розвивальний, радісний.

О – оптимальний, організований.

К – кольоровий, корисний.

- На які запитання відповідають слова, які ви дібрали?

- Отже, до якої частини мови відносяться слова, що відповідають на питання який?, яка?, які?                    (Прикметник)

- Тож ви, мабуть, зрозуміли , яка тема нашого  сьогоднішнього уроку?                                               (Відповіді дітей)

 

 1. Вправа «Очікування».  Прийом «Незакінчені речення»

- Дозвольте взяти у вас інтерв'ю. «Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?»

На цьому уроці я повторю …

На уроці я навчуся…

На уроці мене чекає…

 

ІІІ. Конкретизація теми, мети

-На сьогоднішньому уроці кожен з вас повинен досягти таких результатів з теми:

знати: що таке прикметник, яке його лексичне значення , які граматичні ознаки;

уміти: знаходити прикметники в реченні, визначати їх граматичні ознаки, правильно та доцільно вживати прикметники у власному мовленні; визначати їх роль у реченні.

 

-Наш урок почався зі слів «Сьогодні у нас незвичайний урок..». Незвичайний він буде тим, що це буде урок, на якому ми здійснемо подорож до одного з міст країни Морфології – міста Прикметник.

(На дошці – карта м. Прикметник, на якій позначено такі станції: Інтелектуальна, Пізнавальна, Спортивна, Розважально-ігрова).

 

 

І V. Актуалізація знань учнів

 

Учитель. Ось і перша станція – «Інтелектуальна», на якій ми з вами перевіримо, які знання ви вже маєте про прикметник.

  1. Пригадайте, що ви знаєте про прикметник ?

 

  • Робота з кластером ( на екрані)
  1. До якого розділу мовознавства належить прикметник?
  2. Прикметник – це самостійна чи службова частина мови? (доведіть)
  3. На які на питання відповідає ця частина мови?
  4. Що виражає  прикметник?
  5. З якою частиною мови найчастіше вживається прикметник?                                  (з іменником)
  6. Як змінюється прикметник?
  7. Синтаксична роль прикметника в реченні.
  8. Яку роль у мовленні відіграє прикметник?

 

Учитель: Отже, певні знання про прикметник ви маєте. А сьогодні, перебуваючи в цьому незвичайному місті, ми їх повторимо і поглибимо.

V. Сприйняття та засвоєння знань.

Учитель.

- Ми прибули на станцію «Пізнавальну», де повинні ви поглибити свої знання. А оскільки тема не є для вас абсолютно новою, тому і вивчення її буде відбуватися за вашої активної участі, ви зможете відчути себе справжніми вчителями.

- Щоб виконати наступне завдання слід розділитися на 4 групи.

1. Робота з підручником

  • Перевірте за підручником , чи все  вам повідомлено, чи чогось не пропущено .

 

«Навчаючи - вчусь»

 Клас ділиться на 4 групи. Кожна група отримує завдання – вивчити певний аспект теми за підручником та пояснити її учням інших груп (за технологією «Навчаючи - вчусь»).

1 група – загальне значення  прикметників, с.128,

2 група – роль прикметників у мовленні, с.128,

3 група – морфологічні ознаки прикметника, с. 128

4 група - синтаксична роль прикметника, с.128.

(Відповіді груп)

 

ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми.

 

Учитель.

 Час вирушати далі. А наступна станція – «Спортивна», на якій ви зможете розім’ятися.

-Я буду називати слова: іменники, прикметники, дієслова. Якщо ви почуєте прикметник – піднімайте руки вгору,

іменник – плескаєте в долоні,

дієслово – розводьте в сторони.

Слова для фізкультхвилинки (Сніг, кататися, холодний, зима, замело, бурульки, сніжна, ліпити, Снігуронька, льодовий, мороз, морозити, новорічна)

 

- Молодці, діти, ви відпочили. Вирушаємо далі. І ось  перед нами вже наступна станція «Дослідницька».

- Яку пору року характеризують слова, які були названі під час фізкультхвилинки?                      (Зиму)

 

- Скажіть, а для  кого з вас зима  - найулюбленіша пора року.

Не тільки для вас зима є улюбленою порою року. Художники, поети, композитори оспівували красу цієї пори року у своїх творіннях.

 

- А зараз пропоную перенестися до зимового лісу та відчути, побачити  всю його красу.

- У кожного з вас на партах лежить текст. Пропоную вам, для початку, уважно його прочитати.

Перепиши текст, виправивши помилки

У зимовому лісі

 Як хороше стати на лижі й побіхти до ранкового лісу!  Ялинкі  й  сосни поодягали снігові   шапкі   й   сумно   позирають  з-під зилених   гілочок.    Та   ось   із-за    хмари виглянуло соничко  а навколо заіскрилися замирихтіли  засяяли сьніжинкі.  Які  вони красіві   й   різні    але   у   них  є  і   спільне. Кожна   сьніжинка   має шисть   основних проміньчиків,  що  розходяця  від  центра.

 

 

  • Учні записують текст, виправляючи помилки, розставляючи коми, по можливості, аргументуючи свої дії.
  • У тексті знайти та підкреслити прикметники.   (Діти по реченню читають текст та називають прикметники).
  • Визначити рід та відмінок кожного прикметника. Що допомогло швидко визначити ці категорії?

 

 

  • Діти, чи змогли б ми відчути всю красу зимового лісу, якщо б в тексті були відсутні прикметники?
  • Тож яку  роль виконують прикметники в мовленні?

 

Учитель. А перед нами вже наступна, остання, станція – «Розважально-ігрова», де ми маємо змогу пограти в лінгвістичні ігри, використовуючи отримані знання.

«Визбирувачі»

Виписати з тексту прикметники. Усно ввести їх в речення.

 

Вечір  видався  казковим.  На  зоряному  небі  яскраво  світив  місяць.Скрізь  лежав  мерехтливо-білий  сніг, що  переливався  від  сяйва  зірок. Він  здавався  різнокольоровим:   і  білим, і фіолетовим, і  рожевим,  і  золотистим.  Мороз  був  тріскучий  і  колючий,  але  водночас  приємний  і  радісний.  Дерева -  високі,  стрункі, обліплені  снігом – стіною  стояли  вздовж  дороги... (З журналу)

 

Творче  завдання

Продовжити  речення  у  вигляді  порівнянь

 

Дерева  стоять,  мов  ....( у кришталі ,  неначе  молода  під  вінцем,  ніби  цвітуть)

Вода  в озері , мов ... ( дзеркало)

Повітря  (чисте, свіже)

Небо  (ніби  безмежний  тьмяно-срібний  простір)

 

 

V. Закріплення знань.

Вправа-гра «Світлофор»

Кожен учень має картки двох кольорів – червоного і зеленого. Учитель зачитує твердження, а школярі піднімають картки відповідного кольору: якщо згодні – зеленого, ні – червоного.

  1. Прикметник – службова частина мови.
  2. Прикметник – самостійна змінна частина мови.
  3. Прикметником називається частина мови, що виражає ознаку предмета.
  4. Прикметник відповідає на питання як? куди? звідки?
  5. Прикметник не змінюється за родами.
  6. У реченні виступає будь-яким членом речення.
  7. У реченні виступає означенням.

 

VІ. Рефлексія Отже, добігла кінця наша віртуальна подорож містом Прикметник, але до нього ми ще не раз повернемося за новими знаннями про прикметник. А зараз давайте підсумуємо нашу роботу в подорожі.

 Прийом «Мікрофон».

* На уроці я навчився…

* Я дізналася, що…

* Які види роботи на уроці вам сподобались?

* Чи поділитесь ви з батьками своїми враженнями від уроку

Учитель . Чи досягли ви очікуваних результатів?

 

VII. Домашнє завдання

1. Із творів художньої літератури виписати 3-5 речень, у яких розповідаєть­ся про красу зими. Підкреслити в них прикметники. Визначити їх гра­матичні ознаки та синтаксичну роль.

2. Уявити ситуацію: до вас у гості приїхав друг (подруга) із-за кордону. Скласти розповідь про одне з українських народних свят зими.

VІІ. Оцінювання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
17 липня 2018
Переглядів
2615
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку