Урок "Дикі та свійські тварини"

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань з предмету "Я досліжую світ" для 1 касу НУШ на тему "Дикі і свійські тварини".
Перегляд файлу

 

 

«Дикі та свійські тварини»

 

 

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Тема: Дикі і свійські тварини.

Мета уроку: формування уявлень про диких і свійських тварин, познайомити з характерними ознаками диких і свійських тварин; відпрацювання умінь безпомилково розподіляти тварин на диких і свійських; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, знаходити подібності та відмінності; виховувати інтерес і позитивне ставлення до природи, дбайливе ставлення до тварин; розвивати пам'ять, увагу, мову.

Завдання уроку:

1. Пізнавальні:

-Формувати поняття «свійські» і «дикі» тварини, особливості догляду за тваринами, умов необхідних для їх життя;

-Формувати уявлення про подібність і відмінності свійських і диких тварин;

-Знайомство учнів зі значенням свійських тварин в житті людини.

2. Розвиваючі:

-Розвивати спостережливість при роботі з наочним матеріалом;

-Розвивати логічне мислення на основі відпрацювання логічних операцій:

• Аналіз - при виявленні істотних ознак свійських і диких тварин;

• порівняння свійських і диких тварин за істотними ознаками

• встановлення зв'язків між тваринами і продукцією одержуваною від них;

• узагальнення при формулюванні висновку (визначення понять свійські і дикі тварини);

3. Виховні:

-Виховувати дбайливе ставлення до тварин і до навколишнього середовища;

-Виховувати пізнавальний інтерес;

-Виховувати культуру спілкування: учитель-учень, учень-учень.

Матеріали та обладнання: мультимедійне обладнання; презентація зі слайдами загадок; підручник «Я досліджую світ» для 1-го класу (частина 2) Автори: Гільберг Т., Тарнавська С., Гнатюк О., Павич Н.; картки із завданнями; розрізні картки з тваринами і картки «ліс», «будинок»; картки з назвами тварин, картки «Дикі і свійські»; листя різних кольорів; стрілки з кольорового паперу.

Форма організації пізнавальної діяльності:

• фронтальна робота;

• групова;

• індивідуальна.

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Продзвенів дзвоник. Почався урок. Перевірте чи все приготували до уроку?

    На уроці будь старанним,

    Будь спокійним і  уважним.

    Все пиши, не відставай,

    Слухай, не перебивай.

    Говори чітко, виразно,

    Щоб було усе всім ясно.

Хочеш  ти відповідати -

    Треба руку піднімати.

II. Актуалізація знань

Клас поділений на 4 групи.

Перевірка домашнього завдання.

-Діти, четверо, по одному з групи будуть працювати з картками, а з рештою пограємо в гру «Мікрофон»

 Індивідуальна робота за картками із завданням.

Дітям індивідуально роздаються картки із завданнями.

 

Підкресли назви культурних рослин

 береза  помідоркульбаба

 кропива  горох  льон

 пшениця кукурудза  айстра

 лопух смородина  подорожник

 

Наведи приклади овочевих культур

__________________________________________________________

__________________________________________________________

 

 

Підкресли назви дикоростучих рослин

 волошка осока агрус

 дуб  ліщина ірис

 лопух  осика  звіробій

 вишня  тополя конвалія

 

Наведи приклади плодових дерев

_________________________________________________________

_________________________________________________________

 

 

 

 

Бліц-опитування по темі минулого уроку

 

  • Такі рослини, як агрус, смородина, малина, називають ... (кущами).
  • Рослини, плоди яких людина вживає в їжу, називають ... (плодовими).
  • Рослини, з яких отримують волокна, називають ... (прядильними)
  • Рослини, які людина вирощує на полях, в їжу вживає насіння (зерна), називають ... (зерновими).
  • Яблуня, груша, слива - фруктові ... (дерева).
  • Помідор, огірок - ... (трав'янисті) рослини.
  • Рослини, які людина вирощує на клумбах, в квітниках, називають ... (декоративними).
  • Лук, часник, капуста, картопля - це ... (овочеві) рослини.

- Молодці, так багато знаєте про рослини. (Зібрати індивідуальні картки).

IІІ. Мотивація навчальної діяльності

1.Визначення теми уроку. Постановка завдань уроку.

 Кросворд «Свійські і дикі» (музика в світі тварин)

 - А тепер відгадайте загадки. (Картки з назвою тварини на дошці перевернуті)

 

 


Гостроносий і малий,

Сірий, тихий і незлий.

Вдень ховається. Вночі

Йде шукать собі харчі.

Весь із тонких голочок.

Як він зветься?...

(Їжачок)

 

Влітку медом ласував,

Досхочу малини мав.

А як впав глибокий сніг,

Позіхнув і спати ліг.

Бачив чи не бачив сни,

А проспав аж до весни.

(Ведмідь)

 

Хоч годинника не має,

Вранці він нас піднімає.

Кожен прокидається –

З сонечком вітається.

(Півень)

 

 

Довгі вуха,

Куций хвіст,

Невеличкий

Сам на зріст.

На городі

Побував  -

Нам капусту

Попсував.

(Заєць)

 

У клубок скотившись, няв

Між клубками ниток спав.

Я йому погладив спинку,

Хай співає вуркотинку.

 

(Кіт)

В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має.

Їй на місці не сидиться,

Як зовуть її?

(Лисиця)

 

 

Взимку на лужку

Їсть сіно, що в стіжку,

І дасть нам у відро

Смачненьке молоко.

( Корова )

 

Пухнастий клубочок

Виліз на дубочок,

Жолуді зриває

І в дупло ховає.

(Білка)

 

Ходить хмуро між дубами,

Хижо клацає зубами,

Зачаївся ось, примовк.

Грізний звір цей, звісно, ...

(Вовк)

 

Стоїть в стайні,

Вівса просить

І на собі

Хлопців носить.

(Кінь)

 

І ввечері, і зранку

Вартую я на ґанку.

І кусаю, і гарчу-

В дім чужих не пропущу.

(Собака)

 


 

- Правильно,діти. Про кого були всі ці загадки? (Про тварин.)

- На які дві групи можна розділити всіх перерахованих тварин? (Дикі і свійські.)

- Визначте тему нашого уроку. (Свійські та дикі тварини.)

 

 

 

 

 

 

та

 

тварини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV.Руханка

- Зараз я буду називати різних тварин. Якщо ви почуєте назву домашньої тварини плескайте в долоні, а якщо дикої тварини - тупайте ногами.

- Корова, ведмідь, лисиця, кішка, кінь, їжачок, вовк, слон, собака ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Вивчення нового матеріалу

- А тепер подивіться на дошку. (На дошці два зображення: ЛІС і ДІМ)

 

 

https://static6.depositphotos.com/1000888/575/v/950/depositphotos_5755943-stock-illustration-small-house-with-fence-and.jpghttps://sun9-10.userapi.com/c851224/v851224626/17d457/TH_c1CiDhWo.jpg

 

 - Що ви бачите? (На одній картині ми бачимо природу, а на іншій  - будинок людини)

- Давайте розподілимо тварин по групах правильно. (Вовк, кіт, свиня, кабан, лось, вівця, теля, ведмідь, папуга, білка).

- Яких тварин ви поселили в лісі і чому. А яких ви поселили біля будинку людини і чому.

-Як ви думаєте, чому деяких тварин називають свійськими, а деяких дикими? Чим вони відрізняються? (Дикі живуть далеко від людини, а свійські - поруч).

 

(Вивішується кластер на дошку ЖИВУТЬ У ПРИРОДІ і ЖИВУТЬ ПОРУЧ З ЛЮДИНОЮ)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-Вірно. Дикі тварини: живуть в дикій природі, житло будують собі самостійно, від ворогів рятуються самотужки; тварини самі добувають їжу, якщо захворіли, то і лікують себе самі; дбають про себе теж самі. Дикі тварини можуть жити в різних місцях з різними кліматичними умовами.

-Свійські тварини живуть поряд з людиною. (Люди годують їх, готують корм, косять і сушать траву, пасуть. Будують їм житло. Ветеринари піклуються про потомство, роблять щеплення, лікують вихованців.)

Робота в групах.

 - Кожна тварина повинна мати свій будинок, своє житло. І кожна тварина чимось харчується. Зараз ви виконаєте роботу, де всією групою підберете тварині будинок (де він мешкає) і їжу, якою харчується. З'єднайте кольоровими олівцями тварину з її житлом  позначте їжу, яку їсть кожна тварина.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Перевірка

А тепер попрошу вас скласти речення за цими картками. Наприклад: кінь живе в стайні і їсть овес.

(Діти складаютьречення)

- Назвіть диких тварин, зображених на картці. Хто ж будує житла для диких тварин? (Вони будують самі собі житло)

- Тепер назвіть свійських тварин, і скажіть хто будує житло для них? (Будує людина)

(Вивішується кластер ЖИТЛО БУДУЮТЬ САМІ і ЖИТЛО БУДУЄ ЛЮДИНА)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Хто ж годує диких тварин? (Вони самі добувають)

- Хто годує свійських тварин? ( людина).

(Учитель вивішує кластер на дошку ЇЖУ ДОБУВАЮТЬ САМІ і ГОДУЄ ЛЮДИНА)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Але давним-давно не було свійських тварин, всі тварини були тільки дикими. А звідки ж з'явилися свійські тварини? Давайте ми з вами перенесемося на кілька століть назад, до наших предків.

 Історія приручення домашніх тварин сягає своїм корінням ще в первісні часи. Людина, щоб вижити і добути собі прожиток, йшла далеко від печері, полювала за дрібними і великими тваринами і птахами. Коли їжі було більш ніж достатньо, тварин,що залишилися не вбивали, а залишали біля будинку в загоні, щоб ті не втекли, поїли і годували їх. Згодом люди усвідомили, що тримати і розводити тварин поряд з житлом набагато практичніше, ніж йти в ліси і виловлювати їх. А тварини  зрозуміли те, що за їжу біля людини не треба битися, робити запаси на зиму, тут спокійно і комфортно. Потомство одомашнених тварин вже не знало, не уявляло іншого життя і дуже добре прижилося поруч з людиною, даючи їжу, шерсть, в деяких випадках захист і допомогу. Так почалися перші взаємовигідні відносини людини і тварини.

 Найпершим тваринами, яких приручили, були собаки. Це сталося близько 10 тисяч років тому. Імовірно, предком собаки є один з найнебезпечніших хижаків - вовк. За своєю суттю, вовки своєю поведінкою схожі на людей. Вони живуть зграями, допомагають один одному і підтримують родинні зв'язки. Можливо, це одна з причин зближення вовка з людиною. Як відбувалося зближення, можна тільки припускати. Ймовірно, вовки, підбираючи за людьми залишки їжі, переміщалися на різні території слідом за ними, або людина, убивши дорослих особин, забирала маленьких вовченят собі, вигодовувала і приручала їх.

 

https://wikipet.ru/uploads/posts/2018-08/1534328027_5.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

Згодом, люди почали приручати інших тварин: кіз і овець. Кози постачали людину смачним і ситним молоком, а з овечої вовни вони навчилися прясти пряжу і виготовляти теплий одяг. Близько 4 тисяч років тому осідлали коней. Кінь виявився найкориснішою твариною. На ньому не тільки перетинали великі території в пошуках кращого місця для проживання, а й запрягали у вози і перевозили важкі вантажі.

Пізніше всіх до людини «прийшла» кішка. Вона відмінно зарекомендувала себе як мисливець за гризунами, які люблять поїсти зерно. Таке сусідство було взаємовигідним, і кішки залишилися з нами по сьогоднішній день, але вже в якості улюбленців.

VI.Руханка

Трошки відпочиньмо, давайте пограємо в гру «Батько - дитинча».

- Всі стаємо між партами. Я кидаю м'яч, називаю тварину. Той хто спіймав м'яч, називає дитинча цієї тварини.

У корови - ... (теля).

У свині -... (порося).

У кішки - ... (кошеня).

У кози - ... (козеня).

У собаки-... (щеня)

У вівці- ... (ягня)

У коня- ... (лоша)

У качки- ... (каченя)

- Яких тварин і їх дитинчат ми називали? (Свійських)

- Хто дбає про свійських тварин і їх дитинчат? (людина)

У лося - ... (лосеня).

У білки - ... (білченя).

У ведмедя - ... (ведмежа).

У вовка - ... (вовченя).

У лисиці- ... (лисеня)

У тигра- ... (тигреня)

У зайця ... (зайченя)

- Хто дбає про диких тварин і їх дитинчат? (Вони самі)

 

VII. Робота по темі уроку. Продовження

 -Для чого людина вирощує свійських тварин? Погляньте на картинки і скажіть, яку користь приносять вони людині? (Відповіді дітей)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- А чи приносять користь дикі тварини? (Відповіді дітей)

Пантоміма.

-Зараз по одній дитині з групи вийдуть і зобразять будь-яку домашню або дику тварину, а ми спробуємо вгадати, кого зображено.

VIII. Підбиття підсумків

- Про що ми з вами сьогодні розмовляли на уроці?

- Яких тварин ми називаємо свійськими?

- Яких тварин ми називаємо дикими?

- Яка різниця між дикими і свійськими тваринами?

(Свійські тварини живуть біля людини, людина їх годує, будує їм житло. Дикі тварини живуть в лісі, вони самі шукають їжу, самі будують житло.)

IX. Рефлексія діяльності

- Діти, ось і закінчилося наше заняття, мені дуже сподобалося, як ви працювали, відповідали на запитання. Виберіть колір світлофора і оцініть свої досягнення на уроці. (Виставлення оцінок).

https://w7.pngwing.com/pngs/49/664/png-transparent-traffic-light-lamp-traffic-light-poster-smiley-lamp.png 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Волкова Ірина СЕРГІЇВНА
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 березня 2021
Переглядів
3158
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку