Диктанти призначені для оцінювання правописних умінь учнів 9 класу, передбачають поглиблення знань з української мови (пряма мова, складносурядне речення, складнопідрядне речення)
Диктанти
1. Першу срібну монету у вигляді писанки було випущено двадцятого лютого дві тисячі шістнадцятого року. Королівський монетний двір Канади випустив чотири тисячі срібних монет номіналом в двадцять канадських доларів, які зроблені у вигляді традиційної української писанки, тобто овальної форми з візерунками.
Яйцеподібна форма монет була першим прецедентом в історії канадської нумізматики. Вихід монети приурочений до 125-річчя утворення першого українського поселення Канади. Таким чином, Канада, де проживає багато етнічних українців, проявила інтерес і повагу до українського народного мистецтва. Дизайн монети, нагадаємо, був зроблений канадською художницею українського походження Енн Мораш.
У лютому дві тисячі вісімнадцятого року вийшла в обіг нова кольорова позолочена монета у формі української писанки номіналом у 20 канадських доларів, а її загальний тираж складає п’ять тисяч штук. Це вже третя "писанка" в колекції канадського монетного двору, але вперше вона позолочена.
Крім прекрасного вигляду й весняної теми, ця монета-писанка є художнім вшануванням канадців українського походження, чиї традиції є великою частиною мультикультурної спадщини Канади.
152 слова За матеріалами Інтернету
2.З кожною зупинкою людей в автобусі більшало, а тепер уже й яблуку ніде було впасти. Молодик сидів, слухаючи музику й поглядаючи у вікно, коли раптом літня жінка поплескала його по плечу й сказала: «У ваші літа я поступалася місцем старшим, а ви…» Її підтримала інша жінка, а за дві-три хвилини на хлопця накинулися всі пасажири.
Юнак не витерпів такого тиску й сказав: «Добре, я встану, але хай сяде на моє місце тільки той, кому не буде соромно за свої слова».
Хлопець почав діставати щось з-під сидіння, і от з’явилася милиця, а потім друга, і він, спираючись, устав з місця.
Усі завмерли від здивування, а літня жінка, що так нервово весь час наступала йому на ноги, тепер зрозуміла, чому він на це не звертає уваги. До кінцевої зупинки ніхто не промовив і слова. Хлопець їхав, стоячи на милицях. І хоча було важко, він стояв. Йому давало силу те, що його місце залишалося порожнім усю дорогу.
Самовпевненість і поспішність висновків часто обертаються для людини соромом. Будьмо толерантними й розсудливими!
166 слів Притча
3.З-за дерев тьмяно блиснула чорна водяна гладінь… То був Бакай. Лісове озеро. Казали, що воно не має дна таке глибоке. І ще казали, ніби колись давно жив у ньому водяник, який затягав людей і тварин під воду. Може, то був величезний сом чи інша якась водяна потвора – хто його зна (бо казали те все старі забобонні люди). Та хоч було це дуже давно, слава в озера лишилася недобра. Десь колись пропало теля, і сліди його начебто обривалися на березі Бакаю… Колись, заблукавши, хтось нібито чув на озері чиїсь відчайдушні крики… Та що й казати – коли вже починають балакати про якесь місце, що воно таємниче й загадкове, то воно таки стає і таємничим, і загадковим. Уже від самих тих балачок. І хоч би яка була людина оптимістична й насмішкувата, наближаючись до такого місця, вона мимохіть примовкає й замислюється. Примовкли й хлопці.
140 слів За В. Нестайком
4.За мить хлопчик з картонною коробкою в руках, в котрій принишкло лисеня, вибіг на подвір’я.
Страх в Білогруда поволі зник. І вже, коли червона куля сонця закотилася за темну лінію заходу і рожева прозорість заполонила травневий вечір, він безвідступно на трьох лапах скрізь шкатульгав за Дмитриком, бо щось рідне близьке відчував у ньому. Хлопчик брав його на руки, коли помічав, що малий стомився, носив по подвір'ю, напував молоком. Білогруд звикся з мешканцями обійстя. Бабусю він впізнавав відразу і, лишень чув її голос, радісно підстрибував, махав привітно головою. Коли ж бачив дідуся, виляв хвостом і нахиляв мордочку, щоб старий почухав йому за вухом. А найбільше малому подобалося спілкуватися з чорним пухнастим котом Циганом. І хоч той сприймав його недружелюбно, Білогруд наближався до нього і намагався лизнути.
Дмитрику! - загукала бабуся. - Неси свого вихованця у хату, спатиме під піччю, бо ніч буде холодною.
Йому там буде гарно, - зрадів хлопчик, бо вже й сам задумувався, де малюкові знайти надійний прихисток, хвацько підхопив коробку, в котрій той всім тілом тремтів від прохолоди, і гайнув до ґанку.
165 слів
Оцінювання правописних (орфографічних і пунктуаційних) умінь учнів
Основною формою перевірки орфографічної та пунктуаційної грамотності є контрольний текстовий диктант.
Обсяг диктанту по класах:
Клас |
Кількість слів в тексті |
5-й |
90-100 |
6-й |
100-110 |
7-й |
110-120 |
8-й |
120-140 |
9-й |
140-160 |
10-й |
170-180 |
11-й |
180-190 |
Оцінювання. Диктант оцінюється однією оцінкою на основі таких критеріїв:
орфографічні та пунктуаційні помилки оцінюються однаково;
виправляються, але не враховуються такі орфографічні і пунктуаційні помилки:
1) на правила, які не включені до шкільної програми;
2) на ще не вивчені правила;
3) у словах з написаннями, що не перевіряються, над якими не проводилась спеціальна робота;
4) у передачі так званої авторської пунктуації.
– повторювані помилки ( помилка у тому самому слові, яке повторюється в диктанті кілька разів), вважається однією помилкою однотипні (помилки на те само правило), але в різних словах вважаються різними помилками;
розрізняють грубі і негрубі помилки; зокрема, до негрубих відносяться такі:
1) у винятках з усіх правил;
2) у написанні великої букви в складних власних найменуваннях;
3) у випадках написання разом і окремо префіксів у прислівниках, утворених від іменників з прийменниками;
4) у випадках, коли замість одного знаку поставлений інший;
5) у випадках, що вимагають розрізнення не і ні (у сполученнях не хто інший, як....; не що інше, як...; ніхто інший не...; ніщо інше не...);
6) у пропуску одного із сполучуваних розділових знаків або в порушенні їх послідовності;
7) в заміні українських букв російськими;
- п’ять виправлень (неправильне написання на правильне) прирівнюються до однієї помилки;
-орфографічні та пунктуаційні помилки на неопрацьовані правила виправляються, але не враховуються.
Нормативи оцінювання по класах:
Бали |
Кількість помилок |
1 |
15-16 і більше |
2 |
13-14 |
3 |
11-12 |
4 |
9-10 |
5 |
7-8 |
6 |
5-6 |
7 |
4 |
8 |
3 |
9 |
1+1 (негруба) |
10 |
1 |
11 |
1 (негруба) |
12 |
– |