Контрольні диктанти для 9 класу

Про матеріал

Диктанти призначені для оцінювання правописних умінь учнів 9 класу, передбачають поглиблення знань з української мови (пряма мова, складносурядне речення, складнопідрядне речення)

Перегляд файлу

                                                   Диктанти

1. Першу срібну монету у вигляді писанки було випущено двадцятого лютого дві тисячі шістнадцятого року. Королівський монетний двір Канади випустив чотири тисячі срібних монет номіналом в двадцять канадських доларів, які   зроблені у вигляді традиційної української писанки, тобто овальної форми з візерунками.

Яйцеподібна форма монет була першим прецедентом в історії канадської нумізматики. Вихід монети приурочений до 125-річчя утворення першого українського поселення Канади. Таким чином, Канада, де проживає багато етнічних українців, проявила інтерес і повагу до українського народного мистецтва. Дизайн монети, нагадаємо, був зроблений канадською художницею українського походження Енн Мораш.

У лютому дві тисячі вісімнадцятого року вийшла в обіг нова кольорова позолочена монета у формі української писанки номіналом у 20 канадських доларів, а її загальний тираж складає п’ять тисяч штук. Це вже третя "писанка" в колекції канадського монетного двору, але вперше вона позолочена.

  Крім прекрасного вигляду й весняної теми, ця монета-писанка є художнім вшануванням   канадців українського походження, чиї традиції є великою частиною мультикультурної спадщини Канади. 

152  слова                                                                              За матеріалами Інтернету

 

                                                                                          

2.З кожною зупинкою людей в автобусі більшало, а тепер уже й яблуку ніде було впасти. Молодик сидів, слухаючи музику й поглядаючи у вікно, коли раптом літня жінка поплескала його по плечу й сказала: «У ваші літа я поступалася місцем старшим, а ви…» Її підтримала інша жінка, а за дві-три хвилини на хлопця накинулися всі пасажири.

Юнак не витерпів такого тиску й сказав: «Добре, я встану, але хай сяде на моє місце тільки той, кому не буде соромно за свої слова».

Хлопець почав діставати щось з-під сидіння, і от з’явилася милиця, а потім друга, і він, спираючись, устав з місця.

Усі завмерли від здивування, а літня жінка, що так нервово весь час наступала йому на ноги, тепер зрозуміла, чому він на це не звертає уваги. До кінцевої зупинки ніхто не промовив і слова. Хлопець їхав, стоячи на милицях. І хоча було важко, він стояв. Йому давало силу те, що його місце залишалося порожнім усю дорогу.

Самовпевненість і поспішність висновків часто обертаються для людини соромом. Будьмо толерантними й розсудливими!

    166 слів                                                                                                            Притча

 

 

3.З-за дерев тьмяно блиснула чорна водяна гладінь… То був Бакай. Лісове озеро. Казали, що воно не має дна  таке глибоке. І ще казали, ніби колись давно жив у ньому водяник, який затягав людей і тварин під воду. Може, то був величезний сом чи інша якась водяна потвора –  хто його зна (бо казали те все старі забобонні люди). Та хоч було це дуже давно, слава в озера лишилася недобра. Десь колись пропало теля, і сліди його начебто обривалися на березі Бакаю… Колись, заблукавши, хтось нібито чув на озері чиїсь відчайдушні крики… Та що й казати – коли вже починають балакати про якесь місце, що воно таємниче й загадкове, то воно таки стає і таємничим, і загадковим. Уже від самих тих балачок. І хоч би яка була людина оптимістична й насмішкувата, наближаючись до такого місця, вона мимохіть примовкає й замислюється. Примовкли й хлопці.

140 слів                                                                                         За В. Нестайком  

 

 

4.За мить хлопчик з картонною коробкою в руках, в котрій принишкло лисеня, вибіг на  подвір’я.

 Страх в Білогруда поволі зник. І вже, коли червона куля сонця закотилася за темну лінію заходу і рожева прозорість заполонила травневий вечір, він безвідступно на трьох лапах скрізь шкатульгав за Дмитриком, бо щось рідне близьке відчував у ньому. Хлопчик брав його на руки, коли помічав, що малий стомився, носив по подвір'ю, напував молоком. Білогруд звикся з мешканцями обійстя. Бабусю він впізнавав відразу і, лишень чув її голос, радісно підстрибував, махав привітно головою. Коли ж бачив дідуся, виляв хвостом і нахиляв мордочку, щоб старий почухав йому за вухом. А найбільше малому подобалося спілкуватися з чорним пухнастим котом Циганом. І хоч той сприймав його недружелюбно,  Білогруд наближався до нього і намагався лизнути.

 Дмитрику! - загукала бабуся. - Неси свого вихованця у хату, спатиме під піччю, бо ніч буде холодною.

Йому там буде гарно, - зрадів хлопчик, бо вже й сам задумувався, де малюкові знайти надійний прихисток, хвацько підхопив коробку, в котрій той всім тілом тремтів від прохолоди, і гайнув до ґанку.

165 слів

 

 

Оцінювання правописних (орфографічних і пунктуаційних) умінь учнів

Основною формою перевірки орфографічної та пунктуаційної грамотності є контрольний текстовий диктант.

 Обсяг диктанту по класах:

 

Клас

Кількість слів в тексті

5-й

90-100

6-й

100-110

7-й

110-120

8-й

120-140

9-й

140-160

10-й

170-180

11-й

180-190

  

 Оцінювання. Диктант оцінюється однією оцінкою на основі таких критеріїв:      

 орфографічні та пунктуаційні помилки оцінюються однаково;

виправляються, але не враховуються такі орфографічні і пунктуаційні помилки:

1) на правила, які не включені до шкільної програми;

2) на ще не вивчені правила;

3) у словах з написаннями, що не перевіряються, над якими не проводилась спеціальна робота;

4) у передачі так званої авторської пунктуації.

  повторювані  помилки ( помилка у тому самому слові, яке повторюється в диктанті кілька разів), вважається однією помилкою однотипні (помилки на те само правило), але в різних словах вважаються різними помилками;

розрізняють грубі і негрубі помилки; зокрема, до негрубих відносяться такі:

1) у винятках з усіх правил;

2) у написанні великої букви в складних власних найменуваннях;

3) у випадках написання разом і окремо префіксів у прислівниках, утворених від іменників з прийменниками;

4) у випадках, коли замість одного знаку поставлений інший;

5) у випадках, що вимагають розрізнення не і ні (у сполученнях не хто інший, як....; не що інше, як...; ніхто інший не...; ніщо інше не...);

6) у пропуску одного із сполучуваних розділових знаків або в порушенні їх послідовності;

7) в заміні українських букв російськими;

-         п’ять виправлень (неправильне написання на правильне) прирівнюються до однієї помилки;

-орфографічні та пунктуаційні помилки на неопрацьовані правила виправляються, але не враховуються.

 Нормативи оцінювання по класах:

 

Бали

Кількість помилок

1

15-16 і більше

2

13-14

3

11-12

4

9-10

5

7-8

6

5-6

7

4

8

3

9

1+1 (негруба)

10

1

11

1 (негруба)

12

 

 

docx
Додано
3 грудня 2023
Переглядів
431
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку