Урок з математики у 4 класі
Тема. Ділення багатоцифрових чисел на трицифрові у випадку, коли в записі частки є нуль (ознайомлення). Задачі на зведення до одиниці з буквеними даними (№№ 1093—1100).
Мета. Ознайомити учнів із діленням багатоцифрових чисел на трицифрові у випадку, коли в записі частки є нуль; закріплювати вміння учнів розв'язувати задачі на зведення до одиниці.
Обладнання. Картки для опитування; схеми задач.
Зміст уроку
I. Контроль, корекція та закріплення знань.
1. Усні обчислення.
• До частки чисел 60000 і 100 додай 400. (1000)
• Від 100 відніми частку чисел 8000 і 80. (0)
• Суму чисел 25 і 5 зменш на різницю цих самих чисел. (10)
• Добуток чисел 20 і 5 зменш на частку цих самих чисел. (96)
• 100 зменш на цього числа. (25)
• від 20 зменш у 5 разів. (3)
• До год додай год. (20 + 18 = 38 (хв).)
• Відстань між містом і селом 36 км. Туристи з міста до села йшли зі швидкістю 4 км/год. Назад вони поверталися на велосипедах і їхали зі швидкістю 12 км/год. Скільки часу витратили туристи на шлях туди і назад? (95 + 3 = 12 год)
2. Завдання для опитування.
а) Суму чисел 37448 і 17827 поділи на 25. (2211)
б) Площа ділянки 72 ари. площі ділянки засіяно огірками, а — засаджено помідорами. Яку площу займають огірки і помідори разом?
(Відповідь: 43 ари.)
3. Картки для опитування.
№ 1
1) Від числа 9390 відніми частку чисел 12852 і 54. (9152)
2) Площа ділянки 72 ари. площі засаджено полуницями, а картоплею. Яку площу займають полуниці і картопля разом? (45 арів.)
№ 2
1) До числа 7528 додай частку чисел 9078 : 89. (7426)
2) Довжина садиби прямокутної форми 30 м, а ширина — 20 м. площі садиби займають будівлі і двір, а решта город. Яка площа городу? (420 м2)
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення ділення із записом на дошці.
2. Закріплення вивченого.
а) Учні детально пояснюють знаходження часток.
б) Вправа № 1093.
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Знаходження значення виразів (№ 1094).
Варіант 1 — перший стовпчик.
Варіант 2 — другий стовпчик.
На дошці записано результати обчислень, учні звіряють їх із своїми значеннями виразів: 42; 7; 6805; 1536; 1008; 349 945.
2. Розв'язування задач.
а) Задача № 1096.
Учні складають за поданою у підручнику таблицею задачу про збирання огірків.
Наприклад. Фермер зібрав 1 т огірків. У перший магазин він відправив 125 кг огірків, а в другий у 5 разів більше. Скільки кілограмів огірків залишилося у фермера?
б) Задача № 1097*.
Учні аналізують задачу, роблять короткий запис:
b зошитів — а грн
? зошитів — с грн
Задачу розв'язують складанням виразу: с : (а : b)
в) Задача № 1098.
Учні складають план розв'язування задачі, після чого розв'язують її діями з поясненням.
(Розв'язання:
1) 60 : 3 ∙ 2 = 40 (хв) — триває урок;
2) 60 : 6 = 10 (хв) — триває перерва;
3) 40 ∙ 3 = 120 (хв) — тривають 3 уроки;
4) 10 ∙ 2 = 20 (хв) — тривають 2 перерви;
5) 120 + 20 = 140 (хв) — тривають 3 уроки і 2 перерви.)
IV. Підсумок уроку.
Завдання № 1095.
27 ∙ 9 ∙ 3 = 729 27 ∙ 9 - 3 = 240
27 : 9 : 3 = 1 27 : 9 ∙ 3 = 9
27 + 9 ∙ 3 = 54 (27 + 9) : 3 = 12
V. Домашнє завдання.
№№ 1099, 1100 (с. 169).