Тема. Додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками.
Мета: відпрацювати і вдосконалити навички розв'язання завдань, що передбачають виконання дій додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками.
Тип уроку: застосування навичок і вмінь.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Якщо можливо, то слід організувати парну роботу учнів з перевірки правильності виконання домашнього завдання. Вчитель заздалегідь (за відкидною дошкою) записує правильні відповіді, учні перевіряють наявність правильних відповідей один в одного. Під час перевірки вчитель (або учень-консультант) коментує розв'язання (якщо є така необхідність).
Записи за дошкою можуть виглядати так:
1) |
1) х = - ; х = |
(ост.) |
(км) |
2) |
2) х = - ; х = |
на дві машини |
|
II. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
1) + ; 2) - ; 3) + ; 4) - .
III. Вдосконалення вмінь
Вчитель нагадує учням, що так само, як дії додавання і віднімання натуральних чисел-використовують у розв'язуванні рівнянь і текстових задач, так додавання і віднімання дробів використовують у розв'язуванні рівнянь і текстових задач. Після чого учні розбирають розв'язання прикладу (п. 24) з підручника і рівняння № 726 (1; 3).
Коментар до приклада (п. 24). Можна роботу організувати так, щоб учні спробували розв'язати запропоновану задачу самі і цілком ймовірно, що хтось з них запропонує інший спосіб розв'язання цієї задачі.
1) 32 : 8 = 4 (хв) — становить всього часу;
2) 4 · 3 = 12 (хв) — витрачено на розв'язування задачі;
3) 4 · 2 = 8 (хв) — витрачено на розв'язування рівняння;
4) 12 + 8 = 20 (хв) — витрачено на розв'язування задачі і рівняння. Але вчитель повинен показати учням, що спосіб розв'язування, поданий в підручнику, більш раціональний.
№ 726. 1) Окрім правила знаходження невідомого від'ємника, застосовується на інтуїтивному рівні правило рівності двох дробів з однаковими знаменниками:
; ; ; х = 27.
Відповідь. 27.
3) Повторити, як одне за одним застосовуємо правила невідомого зменшуваного і невідомого доданка:
; ; ; ; .
Відповідь. .
Після цього учні розв'язують №№ 718 (5, 6); 726 (2; 4); № 728; додаткові задачі 1-2 (дивись нижче).
Задача 1. Стьопа Смєкалкін записав три числа , , і склав з них деякий числовий вираз, його значення дорівнює . Який числовий вираз склав Стьопа?
Задача 2. Яке число пропущено (рис. 115)?
IV. Підсумок уроку
Текстові завдання
Варіант 1
1) ; 2) ; 3) ; 4) .
1) ; 2) ; 3) ; 4) .
Варіант 2
1) ; 2) ; 3) 0; 4) .
1) ; 2) ; 3) ; 4) .
V. Домашнє завдання
п. 24, №№ 727; 729; 731, повторити п. 17, приклади 2 і 3.