Тема. Раціональні рівняння. Розв'язування дробово-раціональних рівнянь.
Мета. Освітня: закріпити уміння учнів розв'язувати дробово-раціональні рівняння.
Розвиваюча: розвивати обчислювальні навички, логічне мислення, навички самостійної роботи, сприяти формуванню особистісної, соціальної, здоров'я зберігаючої компетентностей через поширення екологічних знань учнів, розширювати кругозір учнів; розвивати розуміння учнями необхідності водо збереження.
Виховна: виховувати інтерес до предмету, дбайливе ставлення до природи, прагнення захищати природу.
Тип. Ділова гра з елементами економіки та екології.
Новомиколаївська загальноосвітня школа І – ІІ ст.
Урок-ділова гра
з алгебри
з елементами
економіки та екології
Тема «Раціональні рівняння. Розв’язування
дробово-раціональних рівнянь»
Математика. Історія
8 клас
Вчитель математики Нейскаш О. М.
Категорія: вища
2018
Тема. Раціональні рівняння. Розв’язування дробово-раціональних рівнянь.
Мета. Освітня: закріпити уміння учнів розв’язувати дробово-раціональні рівняння.
Розвиваюча: розвивати обчислювальні навички, логічне мислення, навички самостійної роботи, сприяти формуванню особистісної, соціальної, здоров’я зберігаючої компетентностей через поширення екологічних знань учнів, розширювати кругозір учнів; розвивати розуміння учнями необхідності водо збереження.
Виховна: виховувати інтерес до предмету, дбайливе ставлення до природи, прагнення захищати природу.
Тип. Ділова гра з елементами економіки та екології.
Обладнання. зошити, діаграми співвідношення води і суші на Землі, роздавальний матеріал: кредитні картки, картки з завданнями, пробірки, хімічні реактиви, гумові рукавички, піпетка …
Хід уроку
І. Організаційний момент
Добрий день! Запишіть число, класна робота.
Сьогоднішній урок поділено на три компоненти. Перший компонент – це, звичайно, математика, а саме, розв’язання дробово-раціональних рівнянь. Другим компонентом є екологічна складова нашого уроку. Ми поговоримо про найпоширенішу речовину в природі – про воду. І третім компонентом виступить економіка. З її допомогою кожен з вас заробить собі оцінку за урок.
Ви знаєте, що людство швидкими темпами переходить зі звичайних грошей до електронних, тобто до кредитних карток.
Ось і уявимо собі, що у вас є іменні кредитні картки.
(Роздати картки)
|
Прізвище та ім’я ____________________________________________ |
|
|
Надходження |
Видатки |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Всього: |
Всього: |
|
Різниця: |
|
|
Оцінка: |
Але не банк, а Ви самі будете контролювати свої «надходження» і «видатки».
Будь ласка, заповніть графу, в якій вказано кому належить картка і спробуємо нею скористатися, записавши перші «надходження».
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Але банк грошей просто так не дає, їх треба заробити. І допоможе нам в цьому «математичний диктант». Математичний диктант з наступною перевіркою за записами на дошці.
Зробіть перевірку за записами на дошці. Порахуйте кількість правильних відповідей. Помножте отримане число на 10 і у картку в графу «надходження» запишіть отримане число. Це ваші перші зароблені електронні кошти.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети, очікуваних результатів уроку.
Звернення до класу
А тепер повернемося до другої складової уроку – екології.
Світ навколо нас створений бездоганно. Налічується 1,5 млн. видів живих організмів, які існують в природі. Це не механічна суміш живого, це стрункий планетний ансамбль живого, починаючи від наділених розумом і закінчуючи одноклітинними та мікробами. Існування цього величного ансамблю не можливе без такої складової, як вода.
Без води життя на Землі неможливе. Все живе на землі потребує води. Кожна її крапля є дорогоцінним даром природи. У давні часи існувало справжнє водопоклоніння. Народ поважав воду як святу стихію, від якої залежало його щастя і добробут та заповідав наступним поколінням берегти цей безцінний дар природи.
Сьогодні на уроці мовою рівнянь ми поговоримо про цей найважливіший природній ресурс споживання людства. Мета нашого уроку – узагальнити знання про раціональні рівняння та способи їх розв’язання, а ще – зрозуміти, що необхідне бережливе ставлення до води.
І в цьому Ви маєте мені допомогти.
ІV. Формування умінь та навичок учнів розв’язувати раціональні рівняння.
(На протязі всього уроку учитель
контролює заповнення «кредитних карток»)
Учень 1 (біолог).
Одним з найважливіших елементів багатовікового і послідовного життя на Землі є кругообіг води. Саме у воді зародилися перші форми життя на нашій планеті. На перший погляд, води у природі дуже багато, адже на всій планеті 71% території займає саме вода. Та, на жаль, 97,5% всієї води – це солона вода морів і океанів, яка непридатна до використання її в їжу. Але проблема не лише в нестачі питної води, а насамперед, в її якості. За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, щорічно на нашій планеті 1 мільйон чоловік хворіє дизентерією, гепатитом, черевним тифом, холерою, головним чином через неякісну питну воду. Вже нині на нашій планеті люди відчувають брак чистої води.
А яка частина населення планети страждає від нестачі чистої води ви можете відповісти розв’язавши рівняння. (Відповідь:)
1 рівень |
2 рівень |
3 рівень |
|
|
|
Для отримання відповіді на питання про частину населення, яка страждає від нестачі води, треба записати число обернене до кореня рівняння. |
Для отримання відповіді на питання про частину населення, яка страждає від нестачі води, треба записати число обернене до кореня рівняння. |
Для отримання відповіді на питання про частину населення, яка страждає від нестачі води, треба записати число обернене до кореня рівняння. |
5у.о/7y.o |
20у.о/26y.o |
50у.о/60y.o |
Учень 2 (біолог).
Вода входить до складу гірських порід і мінералів, ґрунту, міститься в усіх живих організмах, в людині теж 70% води.
Я пропоную заповнити таблицю, вказавши запаси води на земній кулі (у млн.м3). Усі запаси води на земній кулі можна поділити на підземні води, льодовики, озера та води земної кори, яких є 340 млн. м3.
Для заповнення даної таблиці необхідно розв’язати наступні рівняння.
1 рівень |
2 рівень |
3 рівень |
Підземні води |
Льодовики |
Озера |
|
|
|
Для отримання повної відповіді, корінь рівняння треба помножити на 10. |
Для отримання повної відповіді, додатній корінь рівняння треба помножити на 10. |
Для отримання повної відповіді, від кореня рівняння треба відняти цілу частину. |
5у.о/7y.o |
20у.о/26y.o |
50у.о/60y.o |
Заповнена таблиця має вигляд:
Води земної кори |
340 млн. м3 |
Підземні води |
60 млн. м3 |
Льодовики |
30 млн. м3 |
Озера |
0,75 млн. м3 |
Учень 3 (еколог).
Бережімо воду, бо хоч запаси її великі, близько 1800 млн. м3, але не нескінченні, причому на прісну воду припадає всього декілька відсотків, з них її в рідкому стані ще менше.
А скільки відсотків запасів прісної води та скільки відсотків її в рідкому стані дізнаємося розв’язавши наступні рівняння.
1 рівень |
2 рівень |
3 рівень |
|
|
|
Знаменник показує скільки відсотків води існує, а чисельник показує скільки її в рідкому стані. |
Значення ОДЗ показує скільки відсотків води існує, а корінь рівняння показує скільки її в рідкому стані. |
Знаменник показує скільки відсотків води існує, а чисельник показує скільки її в рідкому стані. |
5у.о/7y.o |
20у.о/26y.o |
50у.о/60y.o |
Отже, прісної води існує лише 3%, і з них тільки 1% її – в рідкому стані.
V. Хвилинка відпочинку
А зараз ми трішки відпочинемо. До нас завітала хімік і вона покаже цікаві хімічні досліди.
Досліди:
1.Перетворення «води» на «компот»
(до розчину лугу добавити краплю фенолфталеїну)
2.Перетворення «компоту» на «воду»
(до маслинового розчину долити розчин кислоти)
3.Створення «хмарки» в пробірці
(до розчину мідного купоросу добавити розчин лугу)
4.Отримання «газованої води»
(до розчину соди долити розчин кислоти)
5.Добування «молока»
(до розчину натрій сульфату добавити розчин барій хлориду)
Учень 4 (еколог).
Ми вже дізналися, що зараз майже частина населення планети не забезпечена питною водою, а ще кожної години 1000 чоловік вмирає від отруєння водою. Головними постачальниками води для України є Дніпро, Дунай, а також Дністер, Південний Буг, Тиса, Прут та 63 тис. малих річок. Але на стан великих річок та на постачання міст і сіл питною водою впливає те, що малі річки зникають. А скільки малих річок вже зникло ви дізнаєтеся розв’язавши наступні рівняння. (Відповідь: 20 тис.)
1 рівень |
2 рівень |
3 рівень |
|
|
|
Для отримання повної відповіді, корінь рівняння треба помножити на 10. |
Для отримання повної відповіді, корінь рівняння треба помножити на 10. |
Для отримання повної відповіді, додатній корінь рівняння треба помножити на 10. |
5у.о/7y.o |
20у.о/26y.o |
50у.о/60y.o |
Але зникло не 20, а 20 тисяч малих річок.
Учень 5 (еколог).
У Світовий океан щорічно поступає від 25 до 30млн.тонн нафти і нафтопродуктів, більше 600 млрд. тонн промислових і побутових стічних вод, внаслідок чого гине планктон, який продукує кисень планети.
Найбільшу кількість води споживає промисловість та сільське господарство, при цьому вода сильно забруднюється, деяка її кількість втрачається безповоротно, а деяка частина повертається в очищеному вигляді для повторного використання. Яка кількість води втрачається? (Відповідь: 40%)
1 рівень |
2 рівень |
3 рівень |
Чисельник дробу у 3 рази більший, ніж знаменник. Якщо до знаменника додати число 12, то отримаємо . Чому дорівнює знаменник дробу? |
Яке одне й те саме число треба додати до чисельника і знаменника дробу , щоб дістати ? |
Знаменник дробу на 2 більший від чисельника. Якщо його чисельник збільшити у 3 рази, а до знаменника додати 90, то вийде . Знайдіть чисельник дробу. |
Для отримання повної відповіді, корінь рівняння треба помножити на 10. |
Для отримання повної відповіді, корінь рівняння треба помножити на 10. |
Для отримання повної відповіді, корінь рівняння треба помножити на 10. |
5у.о/7y.o |
20у.о/26y.o |
50у.о/60y.o |
Учень 6 (учениця 8 класу).
Дніпро – найбільша в країні і третя за величиною ріка в Європі. Вона є основною водною магістраллю. І хоча на території України протікають великі повноводні річки, є запаси підводних вод, але все ж наша держава належить до регіонів, недостатньо забезпечених водою. Як же можна зберігати воду?
Про це можна дізнатися, якщо розв’язати наступні завдання.
1 рівень |
2 рівень |
3 рівень |
Якщо кран нещільно закритий і з нього капає вода, то це звісно призводить до втрати деякої кількості рідини. Скільки води викапає за годину? (відповідь у літрах). (0,5л) |
Економісти підрахували: якщо з крана тече цівка води товщиною з сірник, то лише за добу це дає втрату багатьох відер води. Скільки відер води витрачається, ви можете дізнатися, якщо розв’яжете рівняння. (70відер) |
Якщо ми не закриємо кран, коли чистимо зуби, то дарма виллється деяка кількість води. Скільки води витікає даремно через нашу необізнаність і неуважність? (відповідь у літрах) (Відповідь: 3л)
|
|
|
|
Для отримання повної відповіді, корінь рівняння треба поділитити на 10. |
Для отримання повної відповіді, корені рівняння треба записати у порядку спадання. |
|
5у.о/7y.o |
20у.о/26y.o |
50у.о/60y.o |
Хочу завершити свій виступ словами Антуана де Сент-Екзюпері, автора дуже цікавої книжки «Маленький принц»: «Вода – ти саме життя, ти наповнюєш нас радістю, що не поясниш ніякими почуттями, с тобою повертаються до нас сили, з якими ми вже попрощалися».
VI. Оцінювання уроку
Підрахунок «надходжень» і «видатків». Виставлення оцінок.
VII. Підсумок
Але сьогодні на уроці ми не тільки розв’язували дробово-раціональні рівняння, а також з’ясували, що найважливіший природній ресурс споживання людства – вода – потребує нашого захисту.
Однак, виточуючи краплину за краплиною, людство завдає найбільшого удару природі. Саме тому хочу, щоб гаслом нашого життя стали слова «Пам’ятай, ми не отримали Землю в спадок від батьків, ми взяли її в борг у наших дітей»
VIII. Домашнє завдання.
Було підраховано, що в морській воді міститься деяка кількість тон золота. Лауреат Нобелівської премії Ф.Габер почав одержувати золото з морської води, але поки що це занадто дороге виробництво.
А от яка кількість золота міститься у морській воді ви дізнаєтесь, виконавши домашнє завдання.
Розв’язати №208(3), №210, №213(1).
Повторити §1, п.7.
1