Тема уроку: Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження
Тема уроку: Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження
Мета уроку: допомогти учням зрозуміти причини деградації Скруджа; вдосконалювати навички характеристики літературного героя, виразного читання; розвивати творчу уяву; виховувати прагнення до самовдосконалення та повагу до християнських традицій
Епіграф: Май душу, май серце і будеш
людиною на всі часи
Ч.Діккенс
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку
1. Бесіда
- Хто такий Скрудж?
- Що ми про нього знаємо?
2. Робота зі схемою, в парах
Завдання: заповнити схему: якою людиною є головний герой повісті
Скрудж |
|
Зовнішність |
Риси характеру і поведінка |
1. «Постать немов його заморозилась» 2. «ніс загострився» 3. «щоки поморщились» 4. «хода стала скутою» 5. «очі почервоніли» 6. «тонкі губи посиніли» 7. «голос хитрий та прикрий скрипів» 8. «холодний іній лежав у нього на голові, на бровах і на сухім підборідді»
|
1. «Жмикрут» 2. «умів схопити людину як кліщами, придушити, скрутити» 3. «старий грішник» 4. «заздрісний, жадібний» 5. «твердий, як кремінь» 6. «ніяке кресало не могло викресати з його благородної іскри» 7. «скритий, потайний, як той слимак» 8. «холод у душі» |
3. Вчитель.
Це Скрудж сьогоднішній. Але чому він такий став?
Адже кожна дитина народжується, приходить у світ доброю, бо людина – це творіння Боже, а Бог – це добро!
То звідки береться зло? Чому у світі так багато злих, недобрих людей? Чому від народження людина стає злою, безсердечною бездушною?
Саме ці питання сьогодні ми постараємося вирішити.
Запис на дошці:
1. Чому добра від народження людина стає злою?
2. Звідки береться зло?
4. А для початку поговоримо про поняття «добро» і « зло»
Завдання: записати у дві колонки подані слова, які асоціюються зі злом, а які з добром.
(Чарівне, чорне, лагідне, жорстоке, невблаганне, допомагає, підтримує, кривдить, знищує, навчає, воно збагачує людську душу, нещадно руйнує душу людини, щастя, ненависть)
5. Вчитель.
Щоб з’ясувати, чому Скрудж став черствим, байдужим до чужої біди, скнарою, потрібно проаналізувати все його життя від самого дитинства. Давайте ще раз звернемось до змісту повісті й докладніше розкажемо про зустріч Скруджа з Духом Часу.
6. Бесіда
- Куди завів Скруджа Дух Минулого?
(у школу)
- Кого він там побачив?
(хлопчика, самотнього, який сам сидів у класі)
- Кого впізнав Скрудж у тому хлопчикові?
(Себе. У класі вже нікого немає, всі роз’їхалися на Різдво, а батько його залишив)
- Чи радісним було дитинство у Скруджа?
(Ні. Бо не відчував батьківського тепла, розуміння)
7. Робота зі словничком
Деградація – занепад.
Деградувати – ставати гіршим, йти назад у розвитку, занепадати.
Переродження – оновлення, зміна.
Переродитися – стати зовсім іншою людиною.
8. Завдання
Разом з учнями визначати кроки, які привели до деградації Скрудж, а які до переродження.
(на дошці напис «Деградація Скрудж» і другий «Переродження Скруджа»)
9. Вчитель
- Яким був перший крок до деградації Скруджа?
( байдужість, жорстокість батька)
- Чи мав друзів наш герой?
(Ні. Значить, другий крок – не було друзів)
- Який був стан у Скруджа, коли він побачив таку картину?
( Йому стало жаль хлопчика. Він заплакав)
Значить, першим кроком до переродження – стали сльози Скрудж, жаль, який охопив душу героя.
10. Вчитель
Дух Минулого повів Скруджа у друге Різдво. І знову він побачив себе самотнім і сумним. Але раптом двері відкрилися і ввійшла дівчина. Це була сестра Скруджа Фанні.
- Чого вона приїхала до Скрудж?
- Хто допоміг Скруджеві повернутися додому?
( Переродження – він впізнав сестру «Йому стало ніяково»; деградація – він ніколи не згадував сестру, не підтримував зв’язків з її сином)
11. Розповідь вчителя про роботу Скрудж у крамниці Фецвіга, як він почав заробляти гроші, які все більше і більше він хотів їх накопичити. Зустріч з дівчиною. Заради грошей він її покинув, не захотів з нею одружитися. Остання розмова закінчилася тим, що «вона вийшла і вони розлучилися…»
(ще один крок до деградації: відмова від коханої, сім’ї, дітей.
Надав перевагу грошам)
12. Вчитель
Скрудж не завжди був злим і скупим, але з плином часу брязкіт золотих монет витіснив з його душі такі почуття як людяність, милосердя, співчуття, кохання. Він власноруч відштовхує від себе все, що не приносить багатства: сім’ю, близьких, друзів.
13. Робота над ІІІ строфою. «другий із трьох Духів»
Бесіда
- До кого завітав Скрудж з Духом?
- Як жила ця сім’я? (дуже бідно)
- З яким настроєм вони готувалися до Різдва Христового? (були всі веселі, чекали чогось нового, кращого)
- Як Скрудж відреагував, коли побачив Тіма Тайні калікою?
(він стривожився, йому стало жаль хлопчика. «О ні, добрий Духу, скажи, що він буде помилуваний» - ще один крок до переродження, «Останньої ночі я ходив по неволі, і та наука багато вдіяла… Коли ти хочеш учити мене, то я хочу скористатися з твоєї науки»)
14. Робота над ІV строфою. «Останній Дух»
- Розказати, які картини побачив Скрудж у третій подорожі?
- Як він це сприйняв?
(«Скрудж наблизився до Духа, увесь тремтячи…», «Невже! – скрикнув Скрудж, упавши на коліна.)
15. Вчитель
Отже, Скрудж пригадав своє минуле, дізнався, що про нього думають оточуючі, побачив свою смерть і зрозумів, що на нього чекає самотність. Герой зрозумів свої помилки, він не тільки на словах, а й усіма вчинками почав доводити що переродився.
16. Учні записують добрі вчинки Скрудж: став радий, що Різдво ще не пройшло, купив найбільшого індика, гарно звертався до хлопчика, убрався у найкращий одяг, він мав такий ласкавий і веселий вигляд, прийшов у гості до племінника Фреда, не сварив писаря, що запізнився на роботу, підвищив зарплату
17. Рольова гра
Журналісти задають запитання Скруджу
Є така народна мудрість: «Якщо в тебе горе, поділися ним – і у тебе залишиться тільки половина горя. Коли у тебе щастя, поділися ним, і у тебе буде удвічі більше щастя»
Нарешті, Скрудж став щасливий, бо навчився ділитися з людьми добром, радістю, робити їх щасливими.
17. Бесіда
- Чому, діти, Марлей приходив до Скруджа у Різдвяну ніч?
(попередити, щоб не робив таких помилок, як він)
(що ще не пізно змінитися)
18.Вчитель
Ч.Діккенс назвав «Різдвяну пісню в прозі» «повістю про переродження людини, яка понад усе цінувала дзвін монет». Я думаю, що кожен зробив для себе відповідні висновки. Кожен з нас повинен пам’ятати, що рано чи пізно доведеться відповідати за свої вчинки. Тож, відкриймо свої душі, робімо добро, співчуваймо, будьмо милосердними.