Урок В.Короленко "Сліпий музикант". Петро і Евеліна

Про матеріал
Урок розроблений для учнів 6 класу. Розрахований на роботу в групах та в парах.
Перегляд файлу

Тема. Петро Попельський і Евеліна.

Мета: формувати читацьку компетенцію, вміння складати зв’язну розповідь на задану тему, розкрити значимість стосунків Петра Попельського і Евеліни; розвивати вміння характеризувати персонажі у їх ставленні до світу, природи, людей, мистецтва; розвивати емоційно-ціннісну компетенцію особистості; сприяти духовному зростанню школярів.

Обладнання: картки, відео фрагмент із кінофільму «Сліпий музикант» та відповідне обладнання для його показу, музичний уривок.

Тип уроку: урок розвитку знань, умінь, навичок.

Людина створена для щастя, як птах для польоту»

В.Г.Короленко

ХІД УРОКУ

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ  МОМЕНТ

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

1.Вступне слово

На сьогоднішньому уроці ми продовжуємо роботу над повістю Короленка «Сліпий музикант». (Тема уроку та епіграф заздалегідь написані на дошці).

Учні записують її у своїх зошитах.

2.Робота з епіграфом

Епіграфом до нашого уроку будуть слова В.Г.Короленка «Людина створена для щастя, як птах для польоту»

Як ви розумієте епіграф до уроку? (до круга з написом «Щастя» прикріплено ,,промені’’: здоров’я, кохання, хороша сім’я, справжня дружба, улюблена робота, достаток та ін). (Круг прикріплюється вгорі дошки і має стати вершиною дослідження)

ІІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.

  1. Вправа Мюнстенберга. З групи
  2. Перегляд фрагмента «Евеліна і Петро на прогулянці» з однойменного кінофільму «Сліпий музикант»(1960). Перша зустріч Петра та Евеліни

ІV.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1. Інтерактивна вправа «Сонечко»:

Якими зустрілися два маленькі сонечка?

Петрусь

Евеліна

Самотній

захоплений грою

сумний

ображений

злий

смілива

життєрадісна

вперта

наполеглива

2. Бесіда

1. Чим був викликаний сум Петруся? (Він соромився своєї слі­поти.)

2. Як поводила себе Евеліна? (Досить впевнено, сміливо.)

3. Як Петрусь сприйняв нову знайому? (Він спочатку проганяв її, а потім сам став чекати, щоб вона прийшла.)

4. Що найбільше вразило хлопчика в новій знайомій? (Приємний, спокійний голос. Оскільки до цього «усі знайомі йому діти кричали, сміялися, билися, плакали, але жоден не говорив так приємно».)

5. Як відреагувала Евеліна на звістку про сліпоту хлопчика? (Вона розплакалася.)

  1. Чому для Евеліни Петрусь здається чудним? (Тому що він не вміє гратися вкупі, Евеліна раніше не зустрічала сліпих дітей)
  2. Чому жах охопив дівчинку, коли хлопчик доторкнувся до неї? (Вона раніше не знайомилась у такий спосіб, і для неї це було жахливо, а він не вміє по-іншому, ніж через дотик і слух пізнавати світ) Зачитайте цей уривок (ст..163) «Усе це було…    кошмаром»
  3. Чому Петрусь був спантеличений такою реакцією Евеліни? (Він вперше зрозумів, що його сліпота може викликати не лише самий жаль, а й біль. Він вперше зазнає приниження каліки, бо сліпота і є каліцтво. Він страждає, бо ще не розуміє всіх відчуттів)
  4. Чому він заплакав? (Почуття болю і кривди охопило його, але він намагався приборкати цей біль)
  5.                    Евеліна повертається до Петруся. Чому? (Вона відчула співчуття і жаль до нього)

V.   ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК

1. Гра «Упізнай героя за характеристикою». «Мозковий штурм» 

Замолоду він славився всюди «небезпечним забіякою» і виправдав цю характеристику: поїхав в Італію, де поступив в загін Гарібальдіа. (Максим Яценко). 

Ця красива дівчинка, спокійна і розсудлива, випадково знайомиться з Петром на прогулянці. Спочатку вона не здогадується, що хлопчик сліпий. (Евеліна). 

Вони стають друзями. Вони разом беруть уроки у дядька Максима. Діти зростають, а дружба їх стає все міцнішою.( Петрусь та Евеліна). 

Йому доводиться боротися із сліпою материнською любов'ю: він пояснює своїй сестрі Анні Михайлівні, матері Петруся, що зайва дбайливість може зашкодити розвитку хлопчика. (Максим Яценко). 

Сліпий юнак грає на фортепіано перед гостями. Усі приголомшені і передбачають йому популярність. Уперше юнак усвідомлює, що і він здатний щось зробити в житті. (Петро)

У садибу хлопець повертається зовсім іншою людиною, душа його зцілюється. Мати гнівається на нього за обман, але скоро прощає. Герой багато розповідає про свої мандри. (Петро). 

Він дійсно їде до Київа і звідти пише додому заспокійливі листи. (Максим Яценко). 

Коли лікар повідомив, що дитина поза сумнівом, зрячий, батька охоплює така радість, що на декілька митей йому здається, ніби він сам усе бачить: небо, землю, своїх близьких. (Петро). 

  1. Завдання пошуково-дослідницького характеру

Учні аналізують роблять відповідні висновки.

Завдання для  1 групи:

Установіть послідовність подій у повісті . 

1 

Знайомство з Евеліною. 

А 

2 

Подорож до річки. 

Б 

3 

Народження сина. 

В 

4 

Мандрівка зі сліпими кобзарями. 

Г 

5 

Концерт у Києві. 

Д 

6 

Весілля Евеліни й Петра. 

Е 

7 

Катання на коні. 

Є 


Ключ до завдання: 1Б, 2А, 3Є, 4Г, 5Е, 6В, 7Д. 

 

Завдання для  2 групи

Робота з таблицею.

– Доберіть епітети до характеристики героїв.

Максим Яценко 

Хоробрий, відважний, стриманий, великодушний, надійний. 

Петро Попельський 

Талановитий, наполегливий, цікавий, цілеспрямований, життєрадісний, здібний, щирий, щасливий. 

Евеліна 

Впевнена, весела, життєрадісна, вірна, справедлива, надійна, щира, сердечна. 

Пані Попельська 

Стривожена, заклопотана, схвильована, засмучена, розгублена.

Йохим 

Добрий, талановитий, щирий, доброзичливий, щедрий, душевний. 

Єгор 

Сліпий, обізлений, крикливий, ненависний, злий. 

Роман 

Сліпий, добрий, щирий, дружелюбний. 

 

Завдання для  3 групи

 Робота з таблицею .

– Установити відповідність між героєм і його характеристикою.

ГЕРОЙ 

ХАРАКТЕРИСТИКА 

1. Дядько Максим 

А.Людина добродушна, але досить байдужий до усього, окрім господарства.  

2.Батько 

Б.Врешті-решт її мистецтво підкорює  Петруся

3.Йохим 

В.Відрізнявся бійцівським характером. Замолоду він славився всюди «небезпечним забіякою» і виправдав цю характеристику: поїхав до Італію, де поступив у загін Гарібальді. 

4.Петрусь 

Г.Любить слухати гру конюха Йохима на дудці. 

5.Евеліна 

Д.Він грає кожен вечір на дудці, і в одині з таких вечорів до нього на стайню прийшов сліпий панич. 

6.Єгор 

Е.Ровесниця Петруся. Ця красива дівчинка, спокійна і розсудлива, випадково знайомиться з Петром на прогулянці.  

7.Мати 

Є.Озлоблений на весь світ. Він грубо лає сільських дітей, що намагаються проникнути на дзвіницю. 

Ключ до завдання: 1В, 2А , 3Д , 4 Г, 5 Е, 6 Є, 7Б . 

 

  1. Читання в особах уривків тексту. Друга зустріч Петруся й Евеліни.
  1. Яким характером Евеліна дивувала рідних? («Дорослим»).
  2. Що привернуло увагу Петруся до Евеліни після їх першої зустрічі? (Її напрочуд приємний голос)
  3. Як почув наближення Евеліни Петрусь при другій зустрічі? (Він почув її тихі корки)
  4. Діти, скажіть, хто до кого озвався першим при їх другій зустрічі? (Петрусь до Евеліни)
  5. Як ви гадаєте, чому?(Він пошкодував що втратив можливість поспілкуватися після першої зустрічі)
  6. Як Петрусь зрозумів її мовчання? (В удаваній безтурботності її голосу, що наспівував пісню, хлопцеві вчулася ще незабута образа. Він відчуває це через голос)
  7. Що ще вловив хлопець у цій хвилині мовчання? (Зневагу)    ст.. 162
  8. Чому? (Пауза була занадто довгою, він був сліпим і не бачив, що в цей час вона перебирала у руках квіти)
  9. Чому звичайне запитання: «Хіба ви не бачите, що це я?» - викликало біль у серці хлопчика? (він був сліпим від народження і не розумів, що є інший світ)
  10.                    Яку роль відіграла Евеліна в житті Петра? (Вона стала його ангелом-охоронцем, а пізніше коханою, дружиною, матір'ю його сина. Евеліна вносила в їхню дружбу «свій спокій, свою тиху радість, повідомляла сліпому нові відтінки навколиш­нього життя», а він «давав їй своє горе».

Проблемні запитання

  1. Як би ви відповіли на питання, які були поставлені на по­чатку уроку: «Для чого ж створена людина? Чи здатна особис­тість чинити супротив обставинам? Як їй стати щасливою?»
  2. Як ви думаєте, чи став Петро щасливим? У чому його щастя?
  3. А чи щаслива Евеліна? Як на вашу думку, чи було жертовним рішення Евеліни залишитися з Петром?
  4. Словникова робота

Жертовне кохання – сповнене самопожертви, самовідданості.

Займи позицію

  1. На дошці вивішуються плакати «Так», «Ні», «Не знаю» .
  2. (З боку Евеліни це був вияв щирої і дуже самовідданої любові. Вона стала його ангелом-охоронцем, а пізніше коханою, дружиною, матір'ю його сина. Евеліна вносила в їхню дружбу «свій спокій, свою тиху радість, повідомляла сліпому нові відтінки навколишнього життя»).

Робота в парах. Створення сенканів про Петра Попельського та Евеліну


Петро

сліпий, розумний

вчиться, грає, любить

живе у своєму світі

музикант. 

Евеліна

молода, одинока

співчуває, поважає, розуміє

здатна пожертвувати своїм життям

дружина


VI. Підсумок уроку. 

 Слово вчителя

Щастя кожен з нас розуміє по-своєму. Складовими щастя люди називають роботу, гроші, родину, кохання, кар'єру та ба­гато інших речей.

Для головного героя повісті В. Короленка «Сліпий музикант» Петра Попельського щастя полягає в тому, що він знайшов себе:

Окрім того, Петрові пощастило, що він зустрів Евеліну. Дівчина покохала його і вийшла за нього заміж.. Вона стала для нього не лише подругою, дружиною, а й справжніми ОЧИМА. Отже, він щас­ливий ще й тим, що пізнав кохання, має сім'ю, маленького сина, який народився зрячим. У нього попереду щасливе майбутнє

  • Прийом «Дружня порада»

Ось і добігає до кінця наше знайомство з чудовим світом музики, яка зробила з сліпого хлопчика талановитого музиканта. І як своєрідний підсумок уроку, скористаємося прийомом «Дружня порада». Від імені літературного героя  дайте  своїм друзям поради, які були б важливими у їхньому житті, поради від імені Петруся.

Можливі варіанти

1.Нічого не боятися.

2.Іти до поставленої мети.

3.Вірити в себе.

4. Ніколи не здаватися.

5. Допомагати тим, хто потребує допомоги.

Підсумок уроку.

       «Продовжити речення»:

Сьогодні на уроці я зрозумів …

На уроці мені найбільше сподобалось …..

  1. Домашнє завдання:

Написати листа від імені сліпого музиканта Петруся всім людям, які збираються зробити свій вибір в житті.

Учитель: Я сподіваюся, що ви житимете, наслідуючи свої принципи. Дякую вам за допомогу і підтримку. На прощання хочу подарувати вам таку притчу: «Одна людина знайшла  скляний осколок, піднесла його до очей і побачила прекрасний світ: людей, будинки, ліс, гори, річку. Осколок їй сподобався, але здався звичайним, зовсім не цінним. Тоді вона узяла скло і одну його сторону позолотила. Осколок став цінною річчю. Але коли людина знову піднесла його до очей, то не побачила людей, будинків, лісу, гір, річки - всього того, що вона бачила раніше. Вона  бачила тільки себе». Я бажаю вам, щоб ви завжди бачили прекрасний світ. Зрозумійте, що істинне щастя поміщене у вас самих. Не витрачайте часу і зусиль у пошуках достатку, радості і душевного спокою у навколишньому світі. Пам'ятайте, щасливий не той, хто отримує, але лише, той, хто дає. Простягайте руку допомоги. Діліться. Посміхайтеся.

 

 

 

 

  1. Знайди вісім слів, які стосуються теми, що ми вивчаємо.

П

О

П

Е

Л

Ь

С

Ь

К

И

й

Ф

М

Е

В

В

Ц

И

Г

Б

Ш

О

В

Й

Б

Е

Є

Г

О

Р

І

й

Х

О

А

С

Л

І

П

И

В

Т

Ю

И

А

Ь

У

І

М

А

М

А

Л

Т

М

Р

А

М

Н

Н

Й

Р

О

М

А

Н

В

Ч

М

А

К

С

И

М

М

В

М

С

Т

А

В

Р

У

Ч

Е

Н

К

И

 

 

  1. Знайди вісім слів, які стосуються теми, що ми вивчаємо.

К

П

А

Е

Т

З

В

У

К

И

П

И

О

Д

З

В

О

Н

А

Р

І

И

Ї

С

О

П

І

Л

К

А

В

Ь

У

В

В

И

Д

У

Ш

А

Й

Т

Г

В

С

Ф

О

Т

Р

Е

П

І

А

Н

О

Ь

Ц

И

М

У

З

И

К

А

Л

Р

К

Ф

И

Н

Ь

У

Ч

Д

У

Д

В

А

Л

А

В

Р

А

Ф

Б

Г

Ю

У

 

 

  1. Знайди вісім слів, які стосуються теми, що ми вивчаємо.

Д

К

О

Р

О

Л

Е

Н

К

О

Й

Ж

П

Е

Т

Е

Р

Б

У

Р

Г

И

И

Р

С

І

М

Я

Ц

У

Т

У

Т

Т

Ф

Т

Р

О

Ш

С

Ш

А

С

О

У

К

Р

А

ї

Н

А

Я

А

Г

М

І

Й

И

Т

Г

О

Ю

Ж

Ї

О

И

П

И

С

Ь

М

Е

Н

Н

И

К

Р

И

В

Р

О

С

І

Я

Й

Щ

В

 

 

 

 

 

 

Установіть послідовність подій у повісті . 

1 

Знайомство з Евеліною. 

А 

2 

Подорож до річки. 

Б 

3 

Народження сина. 

В 

4 

Мандрівка зі сліпими кобзарями. 

Г 

5 

Концерт у Києві. 

Д 

6 

Весілля Евеліни й Петра. 

Е 

7 

Катання на коні. 

Є 


 

 

Завдання для  2 групи

Робота з таблицею.

– Доберіть епітети до характеристики героїв.

Максим Яценко 

Хоробрий, відважний, стриманий, великодушний, надійний. 

Петро Попельський 

Талановитий, наполегливий, цікавий, цілеспрямований, життєрадісний, здібний, щирий, щасливий. 

Евеліна 

Впевнена, весела, життєрадісна, вірна, справедлива, надійна, щира, сердечна. 

Пані Попельська 

Стривожена, заклопотана, схвильована, засмучена, розгублена.

Йохим 

Добрий, талановитий, щирий, доброзичливий, щедрий, душевний. 

Єгор 

Сліпий, обізлений, крикливий, ненависний, злий. 

Роман 

Сліпий, добрий, щирий, дружелюбний. 

 

Завдання для  3 групи

 Робота з таблицею .

– Установити відповідність між героєм і його характеристикою.

ГЕРОЙ 

ХАРАКТЕРИСТИКА 

1. Дядько Максим 

А. Людина добродушна, але досить байдужий до усього, окрім господарства.  

2.Батько 

Б. Врешті-решт її мистецтво підкорює  Петруся

3.Йохим 

В. Відрізнявся бійцівським характером. Замолоду він славився всюди «небезпечним забіякою» і виправдав цю характеристику: поїхав до Італію, де поступив у загін Гарібальді. 

4.Петрусь 

Г. Любить слухати гру конюха Йохима на дудці. 

5.Евеліна 

Д. Він грає кожен вечір на дудці, і в одині з таких вечорів до нього на стайню прийшов сліпий панич. 

6.Єгор 

Е. Ровесниця Петруся. Ця красива дівчинка, спокійна і розсудлива, випадково знайомиться з Петром на прогулянці.  

7.Мати 

Є. Озлоблений на весь світ. Він грубо лає сільських дітей, що намагаються проникнути на дзвіницю. 

 

1

 

docx
Додано
26 лютого 2019
Переглядів
34544
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку