Конспект уроку із зарубіжної літератури для 6 класу на тему: "Возвеличення сміливості, винахідливості та чесності у романі Р. Л. Стівенсона «Острів Cкарбів"

Про матеріал

Урок-подорож сприяє формуванню ключових компетентностей та реалізації наскрізних ліній при вивченні зарубіжної літератури, допоможе навчити учнів стежити за авторською думкою у творі, поглиблювати навички аналізу художнього твору та художнього образу, розвивати образне та творче мислення, спостережливість.

Перегляд файлу

Тема. Возвеличення  сміливості, винахідливості та чесності у романі Р. Л. Стівенсона «Острів скарбів»

Мета: навчати школярів стежити за авторською думкою у творі; поглиблювати навички аналізу художнього твору та художнього образу, розвивати образне та творче мислення, спостережливість; донести до дітей суть гуманістичних ідеалів письменника; сприяти вихованню у школярів мужності, сміливості, порядності.

Обладнання: роман Р. Л. Стівенсона «Острів скарбів»; ілюстрації до твору; мультимедійний проектор; картки.

Тип уроку: урок – подорож.

Теорія літератури: роман; пригодницький роман; тема та головна думка твору.

Епіграф:                                                                          Принцип Добра завжди перемагає,

незважаючи на щонайневдячніші

обставини і тяжкі перепони.

Чарлз Діккенс

Хід уроку

І. Організація класу та мотивація діяльності.

1. Вправа-вітання

Усміхніться всім навколо:

Небу, сонцю, квітам, людям.

І тоді обов'язково

День для вас веселим буде!

 2. Актуалізація суб’єктного досвіду. Звучать звуки моря, учні повинні закінчити речення. «Незакінчене речення»: «Море для мене – це…»

3. Зясування емоційної готовності до уроку.

Коло дружби «Подарую тобі море…» (учні стають у коло (можна в пари, якщо клас великий) і висловлюють один одному побажання «Подарую тобі море… радості, пригод, успіху і т.д.»)

ІІ. Оголошення теми й мети уроку.

 Отже, ми починаємо мандрівку, де знову зустрінемося з відважним Джимом Гокінсом і його командою, а також їхніми ворогами – піратами. Тож, очікуючи на незвичайну пригоду, перенесімось на крилах фантазії у той час, де відбуваються події роману Стівенсона «Острів скарбів». А для того, щоб не заблукати на сторінках твору, ми скористаємося картою, яка допоможе нам під час мандрівки. Але її не так просто здобути: карта знаходиться у скрині, тож потрібно виконати певні завдання, тоді зможемо по карті вирушити в подорож. Готові? Починаємо! Відкрийте робочі зошити, запишіть число, тему уроку. Епіграфом до уроку є слова англійського письменника Чарлза Діккенса «Принцип Добра завжди перемагає, незважаючи на щонайневдячніші обставини і тяжкі перепони». Як ви розумієте цей вислів? 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Щоб дістати карту зі скрині, потрібно виконати завдання вікторини «Так чи ні».

1. Вікторина «Так чи ні». (Учні ставлять + або – на позначення правильного та хибного твердження)

1. Роберт Льюїс Стівенсон британський письменник шотландського походження (так)

2. Він зявився на світ 14 листопада 1850 року (ні, 13 листопада)

3. Маленький Стівенсон завжди грався в рухливі ігри зі своїми однолітками (ні, бо часто хворів)

4. Стівенсон уже в 12 років почав цілеспрямовано готуватися до письменництва (так)

5. В дитинстві Стівенсон багато читав і фантазував (так)

6. Стівенсон продовжив сімейні традиції і став будівельником маяків, як батько та дід (ні)

7. Навчався на інженерному, а згодом на юридичному факультеті (так)

8. Не зміг відмовити батькам і перестав займатися літературою (ні)

9. Задля лікування письменник здійснив поїздку до Англії (ні, на південь Франції)

10. Задум написати «Острів скарбів» у Стівенсона виник, коли він намалював карту вигаданого острова для свого пасерба Ллойда Осборна (так)

11. Готові частини роману письменник читав у сімейному колі, дослухаючись до порад рідних (так)

12. Опис речей зі скрині Біллі Бонса придумав сам Стівенсон (ні, його батько)

Отже, ми виконали всі завдання, тому можемо мандрувати, використовуючи карту. (Учитель дістає із скриньки карту, показує її дітям, на карті позначено зупинки із завданнями, в ході уроку потрібно виконати завдання з карти, таким чином перевіряється в учнів знання змісту роману)

ІV. Сприйняття та узагальнення навчального матеріалу.

Перша зупинка «Морський бриз» Бриз (фр. brise) — вітри невеликої сили на берегах морів, великих озер і річок. Бризи мають добову періодичність: вдень вони дмуть з водної поверхні на суходіл, вночі — навпаки. (виконати тестові завдання)

1. Роман «Острів скарбів»:

а) авантюрний;   

б) пригодницький;   

в) науковий.

2. Розповідь у романі ведеться від імені:

а)Джима Гокінса;

б) лікаря Лівсі;

в) капітана Смоллета.

3. Як називався заїзд, який належав батькам Джима?

а) «Адмірал Бенбов»;

б) «Флінт»;

в) «Чорний Пес».

4. Імя бідолахи, який прожив на острові 3 роки:

а) Пю;

б) Бен Ган;

в) Довгий Джон.

5.  Герой роману, який не живе «за законами честі»:

а) Джим Гокінс;

б) лікар Лівсі;

в) Джон Сілвер.

Друга зупинка «Акуляча бухта» (Акули - риби-хижаки, небезпечні та агресивні мешканці морів та океанів. Бухта (від нім. Bucht, буквально — «вигин», «кривина») — невелика частина моря, затоки, озера, водосховища, відокремлена від відкритих вод з трьох боків частинами суші (виступами берегів, скелями та прилеглими островами)). Ми зустріли не просту акулу, а акулу літературну, але ми її не боїмося і виконаємо всі завдання, які вона нам приготувала. Можливо, виявиться, що вона не така вже й страшна.

1. Що таке роман? (Це великий за обсягом прозовий твір, у якому на тлі суспільних подій зображено значну частину життя головного героя або його долю в цілому)

2. Що таке пригодницький роман? (це твір, який побудований на захопливих пригодах головних героїв)

3. Що таке тема твору? (це те, про що розповідається у творі)

4. Що таке головна думка твору? (це те, заради чого його було створено, чого він навчає, до чого закликає, від чого застерігає)

Третя зупинка «Спіймати на гачок»: Що означає даний вислів? (1. Намагатися ошукати, перехитрити, ввести в оману когось. 2. Дуже захоплювати, полонити чим-небудь (про якісь заняття, інтереси і т. ін.)). Як називаються такі словосполучення? (фразеологізми). Щоб не опинитися на гачку і продовжити подорож, потрібно дати відповіді на питання:

1. Що ми дізнаємося про дитинство Джима?

2. Яка пригода підштовхнула хлопця до серйозних вчинків?

3. Коли у героїв роману виникла ідея подорожі?

4. Якими були стосунки Джима з лікарем Лівсі?

5. Як називалася шхуна, на якій герої відправилися у подорож?

6. Хто дізнався про те, що команда складається з піратів?

7. Як Джим дізнався про це?

8. Хто вперше зустрівся з Беном Ганом?

9. Скільки років Бен Ган прожив на острові?

10. Як Бен Ган опинився на острові?

11. Як поводиться Джим у ворожому таборі?

12. Як ви вважаєте, що є рушійною силою піратських вчинків?

Відповіді

1. Його батько мав корчму «Адмірал Бенбоу», і Джиму доводилося там працювати.

2. Смерть капітана, що мешкав у їхньому трактирі.

3. Коли до сквайра Трелоні та лікаря Лівсі потрапили папери старого пірата з картою, де були дивні позначки.

4. Дружні, хлопець довіряв лікареві.

5. «Еспаньйола».

6. Джим Гокінс.

7. Він сидів у діжці з-під яблук і почув розмову Сілвера з молодим матросом.

8. Джим Гокінс.

9. Три.

10. Його висадили на острів пірати.

11. Мужньо і сміливо.

12. Жага до збагачення.

Четверта зупинка «Екватор» (Екватор — уявне коло, проведене на поверхні планети (або іншого астрономічного тіла) на рівній відстані від обох географічних полюсів.). Фізкультхвилинка.

Раз, два – всі пірнають,

Три, чотири – виринають.

Пять, шість – на воді

Кріпнуть крильця молоді.

Сім, вісім - що є сили

Всі до берега поплили.

Девять, десять – тихо сіли,

Щоб сусіда не заділи.

Пята зупинка «Сонце в зеніті» (Зені́т — точка на небі, на яку ви дивитеся, якщо ваш погляд спрямовано «точно вгору» відносно поверхні. Точніше кажучи, це точка на небі з висотою рівною +90 градусів; ця точка є полюсом горизонтальної системи координат) Це означає, що сонце знаходиться в найвищій точці, і сонячні промені падають прямо, тобто, під кутом 90 градусів.

«Сонечко - характеристика» Джим Гокінс

Шоста зупинка «Острів» (Острів — частина суходолу, оточена з усіх сторін водою): анкета – характеристика роману

Назва твору

«Острів скарбів»

Автор  

Роберт Льюїс Стівенсон

Жанр  

Пригодницький роман

Час написання                                                     

1883 рік

Час дії

Середина XVIII століття

Тема

Пошуки піратських скарбів                                                                 

Головний герой

Джим Гокінс

Другорядні герої

Біллі Бонс, лікар Лівсі, капітан Смоллетт, сквайр Трелоні                            одноокий  П'ю, Сілвер та ін.

Головні думки

Справжній скарб – людська доброта, дружба, вірність.

Художні особливості

Розповідь від першої особи, переважання розповіді над описами,

сюжет розвивається стрімко, увесь

час тримається інтрига, персонажі поділені на два протилежні табори, між якими                                                                       існує постійне протистояння.

 

 

Сьома зупинка «Сліди піратів», літературний пазл «Острів скарбів»

Слово «пірат» у перекладі з грецької означає «робити спробу, випробовувати». Отже, пірат – це той, хто випробовує щастя. Це свідчить про те, що різниця між мореплавцями та піратами була ледь помітною. Пізніше слово «пірат» стало означати – морський розбійник будь-якої національності, той, хто за будь-яких часів грабував кораблі за власним бажанням.

Восьма зупинка «Скарб»

Написати твір-мініатюру «Які скарби потрібно шукати сьогодні?»                                                       

V. Підсумок уроку.

Підсумуємо наші знання вправою «Незакінчене речення»
«Роман «Острів скарбів» допоміг мені зрозуміти, що…»

Дякую, сподіваюся, всі ви отримали задоволення від уроку. Бажаю, щоб ваше дитинство було таким же яскравим і різноманітним, сповненим пригод як у Джима Гокінса, щоб кожен з вас був непересічною особистістю, яка не забуває про закони моралі та етики.

VІ. Оцінювання учнів.

Самооцінювання та оцінювання учнів учителем.

VІІ. Домашнє завдання.

Підготувати «Сонечко – характеристику» до образу лікаря Лівсі та сквайра Трелоні.

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 лютого
Переглядів
428
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку