Урок-дискусія за твором Майка Гелпріна«Свеча горела»

Про матеріал
Розробка уроку з додаткового читання за твором Майка Гелпріна«Свеча горела»
Перегляд файлу

Конспект уроку-дискусії за твором Майка Гелпріна«Свеча горела»

 

Мета уроку: ознайомити учнів із творчістю Майка Гелпріна; формувати вміння аналізувати зміст прочитаного твору; розвивати інтерес учнів до читання, навички самостійної роботи з книгою, вміння спілкуватися в колективі та висловлювати власні думки і враження, поважати думку інших; виховувати повагу до творчості поетів та письменників, книг і літератури в цілому, визнання ролі світової літератури у духовному розвитку особистості та людства.

 

Тип уроку:  урок-дискусія.

 

Обладнання: текст оповідання Майка Гелпріна «Свеча горела», аудіозапис музичної композиції на вірш Бориса Пастернака «Зимняя ночь».

 

 

Хід уроку:

 

Сколько книг прочтено - не имеет значения,

Но имеет значение очень давно

Ежедневное, ежевечернее чтение,

 Еженощное - с лампой зажженной - в окно.

 И пока круг от лампы на крепком столе

Выключается только на позднем рассвете,

 Всё в порядке на круглой и светлой Земле,

 Населенной читателями планете.

                                                                                                  Борис Слуцький

«Мода наделала больше вреда, чем даже                                                          революции»

                                   Віктор Гюгю

 

І. Організацій момент.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

Робота з епіграфами до уроку.

  • Прочитайте та прокоментуйте епіграфи уроку.
  • Які думки та емоції викликали у вас наведені цитати?
  • Як ви думаєте, про що буде мова на сьогоднішньому уроці?
  • Чи любите ви читати? Що саме? Яку роль відіграє читання у вашому житті?

ІІІ. Актуалізація знань.

 

ІV. Перевірка домашнього завдання.

 

  1. Повідомлення учнів про життєвий та творчий шлях Майка Гелпріна.
  2.  

V. Оголошення теми та мети уроку. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

 

1.Слово вчителя.

Сучасне покоління молоді живе і навчається у надзвичайно цікаву еру – еру інформаційного прориву, наукових технологій. Ера комп'ютерів або інформаційна епоха (електронна епоха) — концептуальна ідея про те, що сучасний вік буде характеризуватися широкими можливостями для окремих осіб вільно передавати/приймати інформацію і мати миттєвий доступ до знань, що було  важко або неможливо в минулі епохи розвитку людства. Моє покоління жило у світі книг. Книга – одне з найдавніших джерел інформації, якому понад 2,5 тис. років. Але з появою Інтернету любителів книг і читання стає все менше і менше.

  1. Проблемне запитання.

-  Чи можливо повернути сучасне людство до книги?

-  Чи буде мати місце література в майбутньому світі?

3. Обговорення назви оповідання.

- Чому саме така назва твору?

- Що ви очікували від оповідання з такою назвою?

4. Аналітична робота.

- Які асоціації викликало у вас слово «свіча», символом чого воно є?

5. Прослуховування аудіозапису музичної композиції на вірш Бориса Пастернака «Зимняя ночь».

6. Робота над змістом оповідання.

6.1. Виразне читання ключових епізодів  оповідання за ролями.

6.2. Бесіда.

-  Про що оповідання?

- У який час, на вашу думку, відбуваються події?

- Спробуйте здогадатись, оптимістичним чи песимістичним буде фінал    твору з такою назвою?

- Фантастика, чи реальні події покладені в основу оповідання?

- Які  проблеми хвилюють автора оповідання?

- Який прийом використовує автор, щоб зацікавити читача?

- Як ви думаєте, в майбутньому розшириться коло проблемних питань, висвітлених автором?

6.3. Характеристика образів твору. Евристична бесіда.

- Хто є головним героєм?

- Ким у минулому був Андрій Петрович?

- Чому його звільнили з роботи? Чи вдався Андрій Петрович до якихось дієвих способів, щоб адаптуватися у сучасному суспільстві?

- Як це його характеризує?

- Яку надію втратив Андрій Петрович?

- На які заощадження жив герой?

- Якою була доля книг колишнього вчителя словесності? Чи може він змиритися з цим?

- Чи зрадив Андрій Петрович своєму покликанню – бути вчителем словесності?

- Що єдине було важливим для Андрія Петровича перед приходом Максима?

- Яка загальнолюдська проблема розкрита автором у словах Андрія Петровича? (Понимаете, в конце двадцатого века начался кризис. Читать стало некогда. Сначала детям, затем дети повзрослели, и читать стало некогда их детям. Ещё более некогда, чем родителям. Появились другие удовольствия - в основном, виртуальные. Игры. Всякие тесты, квесты… Технические дисциплины стали вытеснять гуманитарные. Кибернетика, квантовые механика и электродинамика, физика высоких энергий. А литература, история, география отошли на задний план. Особенно література…Литература умерла потому, что не ужилась с прогрессом…). (Цей епізод можна інсценізувати завчасно підготовленими учнями).

- Чому Максим не прийшов знову на заняття?

- Чи пробудила література почуття робота?

- До якого висновку про дитячу бездуховність дійшов робот Максим?

- Чи обдумано іде Максим на ризик?

- Опишіть стан Андрія Петровича, коли він зрозумів, що навчав робота.

6.4. Інсценізація фінального епізоду оповідання.

(Звонок в дверь застал его на полпути к плите. Андрей Петрович, стиснув зубы, двинулся открывать. На пороге стояли двое детей. Мальчик лет десяти. И девочка на год-другой младше.

- Вы даёте уроки литературы? - глядя из-под падающей на глаза чёлки, спросила девочка.

- Что? - Андрей Петрович опешил. - Вы кто?

- Я Павлик, - сделал шаг вперёд мальчик. - Это Анечка, моя сестра. Мы от Макса.

- От… От кого?!

- От Макса, - упрямо повторил мальчик. - Он велел передать. Перед тем, как он… как его…

- Мело, мело по всей земле во все пределы! - звонко выкрикнула вдруг девочка.

Андрей Петрович схватился за сердце, судорожно глотая, запихал, затолкал его обратно в грудную клетку.

- Ты шутишь? - тихо, едва слышно выговорил он.

- Свеча горела на столе, свеча горела, - твёрдо произнёс мальчик. - Это он велел передать, Макс. Вы будете нас учить?

Андрей Петрович, цепляясь за дверной косяк, шагнул назад.

- Боже мой, - сказал он. - Входите. Входите, дети.).

 

VІ. Узагальнення і систематизація вивченого.

 

- Чи очікували ви такий фінал?

- Чи можемо ми назвати фінал оптимістичним?

 

VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

 

- Які думки, враження, переживання та емоції викликало оповідання?

- Прокоментуйте слова  відомого бразильського психолога-педагога, Паулу Фрейре: «Справа не в кількості прочитаних сторінок, а в кількості викликаних ними думок».

 

VІІІ. Домашнє завдання.

Міні-твір «Якби я був учителем літератури…».

docx
Додано
11 лютого 2021
Переглядів
372
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку