Степанова Вікторія Олександрівна ,
учитель зарубіжної літератури
Кам'янської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Миколаївської області
Очаківського району с. Кам'янки
Урок 1
Тема уроку за програмою: Вільям Шекспір (1564–1616).
Виняткова роль В. Шекспіра в розвитку англійської національної літератури і світового мистецтва.
Тема уроку для оголошення учням Шекспір – це пророк, посланий Богом, щоб просвітити нам таємницю про людину, про душу людську. ( Ф.Достоєвський)
Мета уроку: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом В. Шекспіра , розкрити роль творчості поета і драматурга в розвитку англійської національної літератури і світового мистецтва; розвивати навички зв’язного мовлення , логічного мислення; сприяти виникненню зацікавленості англійською культурою і літературою; виховувати поглиблений інтерес до літератури;
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Ключові поняття: віхи життя і творчості митця , драма, сонет, оригінал, переклад, перекладачі
Наочні засоби навчання: портрет В. Шекспіра, відео презентація (Додаток №1), картки (Додаток №2), ілюстрації .
Реалізація на уроці змістових ліній літературної освіти
Емоційно-ціннісна лінія формування світогляду учнів, розвиток інтересу учнів до літератури інших народів світу.
Літературознавча лінія:
вивчення літературних творів у єдності змісту й форми.
Культурологічна лінія:
усвідомлення художньої літератури як важливого складника мистецтва; ознайомленню учнів із фундаментальними цінностями світової художньої культури; розширення ерудиції учнів, вихованню їхньої загальної культури, поваги до національних і світових традицій, толерантного ставлення до представників різних культур, віросповідань, рас і національностей.
Компаративна лінія:
розгляд теми у різних літературах;
Очікувані результати.
Учень (учениця):
Хід уроку
І.Актуалізація опорних знань
Бесіда:
- Що таке Відродження?
- Назвіть хронологічні рамки цієї доби.
- В якій країні почалося Відродження?
- Що стало основою нової культури Відродження?
- Назвіть найвідоміших представників епохи Відродження.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Мета та завдання уроку
Робота з епіграфом
Хто є Шекспір? Хто був він?
Білі руки підводять вчені — їм бракує слів.
Чи був він — той актор,
Чиї перуки Вкривали наймудрішу із голів.
В.Коротич
Діти , а що вам відомо про Шекспіра ? Чи чули ви про таку людину? (Відповіді учнів)
Яскравою сторінкою в культурі Відродження стала англійська література. І зіркою, яка осяяла її на віки, є великий драматург і поет Вільям Шекспір.
Джеймс Джойс писав: «З усіх великих людей він найзагадковіший. Єдине, що ми знаємо про нього, - це те, що він жив і страждав» .
Але ми точно знаємо, що вірші хвилюють читача досконалістю. Шекспір завжди з ними, із покоління в покоління. Саме про нього і його творчість ми будемо говорити на уроці.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
Відродження в Англії почалося в кінці ХV і продовжувалося аж до початку ХVІІ століття. Період бурхливого розвитку буржуазних відносин: ріст мануфактур та поява нового класу – буржуазії. Зубожіння селянства. Посилення пролетаризації населення.
Найбільш яскраво мистецтво англійського відродження знайшло своє відображення на театральній сцені. У 70-х роках XVI ст. у Лондоні з’явилася велика група акторів, що називали себе слугами графа Лестера. Вони починали грати на порогах готелів, як робили це за часів своїх мандрівок.
У 1576 р. столяр Джеймс Бербедж, батько знаменитого драматурга Річарда Бербеджа, побудував у передмісті Лондона стаціонарний театр. Протягом недовгого часу з’явився другий. А до кінця століття у Лондоні налічувалося вже 9 театральних споруд. Найбільшим із них був «Глобус», який побудував у 1599 році той же Бербедж. У жодному європейському місті не було такої кількості театрів.
«Глобус» за своєю архітектурою нагадував поріг готелю: великий овальний простір був огороджений високою дерев’яною стіною. Під час вистави двір заповнювався бідняками — платили за вхід усього одне пенні. Вздовж внутрішньої стіни були влаштовані галереї для багатих жителів міста. Дехто міг сидіти прямо на сцені.Передня частина сцени була розташована просто неба, задня частина — прикрита навісом. Декорацій у сучасному розумінні цього слова не було. За часів Шекспіра іноді навіть писали на папері: «Ліс» або «Площа»; вивішували надписи, щоб глядачі зрозуміли, де відбувається дія п’єси. Однак дуже багатими були костюми акторів: їх шили з шовку та атласу, прикрашали справжніми перлинами. Як і за часів давньогрецьких театрів, в англійському театрі усі ролі виконувалися чоловіками. Якщо вистава затримувалася, глядачі жартували: «Королева голиться». Дуже поважали в театрі «зберігача книг», у якого зберігались рукописи п’єс, і який вів вистави, а також був відповідальним за роботу суфлерів, тому що на підготовку вистави відводилося небагато часу і актори не завжди могли запам’ятати свої слова. Велику роль у створені театру відіграли талановиті драматурги Кристофер Марло, Томас Кід, Роберт Грін та Вільям Шекспір.
ім. В. Василька»
Запитання
Слово вчителя
Вільям Шекспір, англійський драматург і поет,— одна з найвидатніших постатей доби Відродження. Його п’єси і зараз грають в усіх театрах світу, вивчають у школах і не перестають дивуватися силі генія їх автора. Хто є Шекспір? Хто був він? Чому він настільки популярний у всі часи?
В. Шекспіра (Обмін враженнями після перегляду) Додаток №1
Народився Вільям Шекспір 23 квітня _______ року у місті _________________________у сім’ї забезпеченого ремісника та комерсанта. Батько Шекспіра навіть був _________________.
Вільям навчався у так званій граматичній школі. У _______років він одружується із Енн Хетевей, яка була старшою від чоловіка на _______ років. У сім’ї народжується ______дітей. Причини переїзду Шекспіра до Лондона достеменно невідомі. Але у ________році він залишає сім’ю, рідне місто і влаштовується на роботу у ________.Спочатку Вільям наглядав під час вистав за екіпажами, на яких приїжджали до театру багаті лондонці, потім працював суфлером. ЗгодомШекспірові дали невеличку роль, але актором він так і не став. Вільям почав переробляти п’єси для театру, а згодом став створювати власні _________. Слава швидко знаходить драматурга. Не змушує чекати і матеріальний добробут: Шекспір стає співвласником театру _________, купує будинок, а з часом отримує для себе та батька спадкове дворянство. На гербі його зображений __________, що тримає у пазурах золотого списа із срібним вістрям — адже прізвище «Шекспір» (Shakespeare) у перекладі означає «той, хто потрясає списом».
Слово вчителя
Ознайомившись із біографією Шекспіра, ми побачили, що він був сином свого часу, своєї культури, який завдяки своєму таланту створив велику кількість творів, зумів показати внутрішній світ людини, психологію її вчинків і заслужити світове визнання.
4.Робота з підручником. Виписати три основні періоди творчості В. Шеспіра .
5. Перевірка виконаної роботи
Три періоди:
1. 1590 – 1600 рр.
2. 1600 – 1608 рр.
3. 1609-1613рр.
1. Оптимістичний, тому що збігається з періодом раннього відродження, а раннє відродження пов'язане з гуманізмом. Все веде до добра, гуманісти вірять у торжество гармонії. Переважають історичні хроніки й комедії.
Історичні хроніки: "Генріх 6", "Ричард 3,2", "Король Джон", "Генріх 4, 5".
Комедії "Приборкування перекірливої" "Два веронца" "Сни в літню ніч" "Венеціанський купець" " 12-я ніч".
2. Пов'язаний з розвитком жанру трагедії. Шекспір створює в основному тільки трагедії. «Гамлет»
3. Романтичний
1 період ( 1590-1594) комедії "Сон у літню ніч", "Приборкування перекірливої",
«Багато шуму з нічого"; п'єси-хроніки; трагедія "Ромео й Джульета"
2 період ( 1594-1607) трагедії "Король Лір", "Гамлет", "Отелло"; сонети
3 період( 1608-1612) п'єси казки "Цимбелин", "Бура", "Зимова ніч"
6. Робота в групах
І- група
Завдання : створити психологічний портрет письменника за його біографією
Наприклад
цілеспрямований розумний театральний діяч
драматург В. Шекспір поет
інтелігентний творча особистість
романтик
ІІ – група
Завдання: уявіть, що ви на презентації нової книжки В. Шекспіра. Як би ви представили його аудиторії? Складіть невеликий усний виступ.
ІV. Підсумки уроку (систематизація або узагальнення вивченого матеріалу).
Складання сенкану до слова Шекспір
Словникова робота Сенкан повинен складатися з 5 рядків:
- У першому має бути те, про що ми пишемо, має містити слово, яке позначає тему (наприклад,матуся).
- У другому - два слова, які описують тему (наприклад, рідна, мила).
- У третьому - три слова, що відповідають на запитання «Що робить» (наприклад, любить, чекає, сподівається).
- У четвертому ціле речення; воно розкриває суть того, що робить предмет, про який пишуть (наприклад, Піклується і думає про своїх дітей).
- У п’ятому - синонім до першого слова (може бути епітет, синонім, це має бути своєрідний підсумок) (Наприклад, ненька).
Наприклад
Вільям Шекспір
Геніальний , талановитий
Творить , пише , живе
Людина з великої літери
Драматург
V. Рефлексія
Метод «Незакінчене речення»
Я дізнався (лася) ...
Я навчився(лася)...
Мені сподобалося ...
Для мене стало новим ...
Мене здивувало ...
VІ. Інструктаж до виконання домашнього завдання (диференційовано)
Знати біографію В. Шекспіра . Опрацювати в підручнику ст. _________
Виразно читати сонети №116, №130 В. Шекспіра .
Прослухати онлайн –сонети у музичному виконанні; підготувати мелодекламацію сонета В. Шекспіра .
VІІ. Аргументація оцінювання знань учнів
Література
1.Чередник Л.А. Зарубіжна література.8клас:авторські уроки.-Х.:Веста:Видавництво «Ранок»,2008.-с.186-190
2. www.testsoch.info. Періодизація творчості В Шекспіра . Жанрова своєрідність шекспірівських комедій Комедії ранні й зрілі: основні розходження між ними Аналіз комедії «Сон у літню ніч» Сюжетна структура й групи персонажів Образ «граючої Природи» і функції Афінського лема як «пасторального оазису» Художнє значення мотиву «п’єси в п’єсі»
3. http://rozrobki.at.ua/Авторські уроки і презентації . Вільям Шекспір – геніальний англійський поет і драматург доби Відродження.
4. http:/notatka.com.ua/ Вільям Шекспір – геніальний англійський поет і драматург доби Відродження
5.http://teacher.iod.gov.ua/ Система уроків вивчення творчості В. Шекспіра.