Тема уроку. Дисперсія світла. Спектральний склад світла. Кольори.
Мета: : навчальна: сформувати в учнів єдине, цілісне уявлення про фізичну природу явища дисперсії світла; використовуючи методи наукового пізнання, пояснити природу дисперсії світла, застосувати отримані знання до пояснення атмосферних оптичних явищ; сформувати уявлення про залежність показника заломлення світла від кольору; спектральний склад білого світла; розглянути умови виникнення веселки; формувати необхідність збереження зору.
розвивальна: формувати інтерес до фізичного експерименту; розширити знання учнів про гаму кольорів та їх практичне застосування; сприяти активізації творчого мислення учнів; створювати ситуацію успіху;
виховна: виховувати організованість, упевненість у собі, самостійність, відповідальність, уміння знаходити і сприймати прекрасне в природі.
Тип уроку: урок-занурення. Урок засвоєння нових знань
Обладнання та наочність: портрет І. Ньютона та презентація про вченого, спостереження дисперсії світла під час його проходження через плоскопаралельну пластинку, через ніжку кришталевого бокалу, фотографії з веселкою, добірка віршів про веселку, дослід з різнокольоровим обертовим диском (диск з електрофорної машини), комп’ютерний дослід зі змішування кольорів, демонстрація лампи LED MINI PARTYLIGHT.
ХІД УРОКУ
Гасло уроку
« Немає нічого, що більшою мірою могло б привернути увагу людини й варте бути предметом її вивчення, ніж природа. Зрозуміти її величезний механізм, відкрити її творчі сили й пізнати закони, що керують нею,- найбільша мета людського розуму». Нікола Тесла
Доброго ранку - сонце привітне!
Доброго ранку - небо блакитне!
Доброго ранку - в небі пташки!
Доброго ранку - зелені дубки!
Доброго ранку - люди привітні!
Я всім бажаю щоб посмішки квітли!
Американський винахідник Генрі Форд сказав:
Зібратися разом - це початок,
Триматися разом - це прогрес,
Працювати разом - це успіх!
Ми зібралися,тримаємося разом і починаємо працювати. Бажаю успіху!
ІІ. Контроль знань. Повторимо матеріал про світло й світлові явища.Рекомендація. Учні можуть підготувати аркуші для самооцінювання, де вони самі себе оцінюють, збираючи бали. В кінці уроку ставлять оцінку і повідомляють вчителю.
Мозкова атака
Дослід 1. Завдання на передбачення (прогнозування) результатів досліду.
Що буде, якщо дерев’яну паличку опустити у склянку з водою. Виберіть правильний варіант результату досліду. Відповідь обґрунтувати.
Провести дослід і перевірити після того як учні запишуть на листку свою відповідь з обґрунтуванням.
Дослід 2. Увага! Подивіться на тіло, занурене у воду (учні бачать блискучу кулю, не підозрюючи, що вона покрита сажею). Витягнемо кулю з води. Чому у воді куля здавалась блискучою? Спробуйте відповісти на це питання. Врахуйте, що куля покрита сажею.
Дослід 3. Шановні знавці! Я пропоную вам ще один дослід. На столі знаходиться пробірка з рідиною, зануривши в яку скляну паличку і подивившись на неї, ви її практично не побачите. Чому?
Яка рідина в пробірці?( Очікувана відповідь – гліцерин)
(На дошці записані абсолютні показники речовин).
ІІІ. Актуалізація опорних знань та умінь
Погляньте навколо, яка захоплива, чудова природа, що нас оточує! Яке розмаїття кольорів, яке має кожна пора року: зелена трава,жовте сонце, блакитне небо, різнобарвні квіти, осіннє листя… Важко уявити, що було б , якби колір зник. Яким був би наш світ?Отже, світ зробився б дуже бідним, непривабливим, чорно-білим, сірим.
За яких умов ми бачимо світ кольоровим? (коли є світло).
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Гаслом нашого уроку я взяла слова НІколо Тесли. Природа прекрасна й загадкова, а в пізнанні чудова й захоплива. Навколишній світ наповнений мільйонами різноманітних відтінків. Завдяки властивостям світла кожен предмет і об'єкт навколо нас має певний колір, що сприймається людським зором. (перегляд ролика про красу навколишнього світу
Райдуга з неба злетіла,
Райдуга впала на землю,
Барвами вкрила долину,
Плава і в’ється над нею.
Ніжно її обіймає,
Ясно всміхається Сонцю.
Крила йому простягає… (Олександр Олесь) )
Чому кожна квітка забарвлена в свій колір? Чому утворюється веселка, яка надихає своєю красою поетів?
З’ясувати це зможемо, вивчаючи явище дисперсії
Дисперсія – звучить чудово слово,
чудове і явище саме.
Воно з дитинства нам близьке й знайоме.
І сотні раз спостерігали ми його.
Не оком лиш, а з поміччю його
Побачить розум, світ й красу життя цього. (Уїльям Блей)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
Слайд 5. Тема: Дисперсія світла. Спектральний склад світла. Кольори.
Записуємо в зошитах число і тему уроку.
.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Мета: на уроці вивчимо поняття дисперсії світла, розглянемо залежність показника заломлення світла від кольору, спектральний склад білого світла; з’ясуємо, що таке веселка; умови її появи; розширимо знання про гаму кольорів та практичне їх застосування.