Урок "Розкладання білого світла на кольори. Утворення кольорів."

Про матеріал
Урок містить в собі різні форми, методи, прийоми роботи з учнями. Може використовуватись і з мультимедійними засобами, і без них.
Перегляд файлу

Епіграф уроку:

 Даруй світло, темрява зникне сама

Тема уроку: Розкладання білого світла на кольори. Утворення кольорів.

Мета уроку: навчальна -  навчити характеризувати кольорову гаму світла, пояснювати утворення білого світла та різнобарв’я навколо .

Розвивальна – розвинути в учнів експериментальні вміння і дослідницькі навички, уміння описувати і систематизовувати результати спостережень, самостійно працювати з підручником, робити узагальнення і висновки.

Виховна виховувати вміння до самостійної і групової роботи, спостережливості, співпраці, порозуміння та доброзичливості. Пов’язати урок фізики з поезією.

Тип уроку: комбінований урок.

Методи роботи учнів: виконавчий, проблемно-пошуковий, творчий.

Прийоми роботи: фізичний диктант «так», «ні» (робота в парах), спостереження (фронтальна робота), повідомлення історичних фактів, «Знайди помилку»(індивідуальна робота), «Знайди правильну відповідь»(бригадна форма роботи), робота з ілюстрованим матеріалом (фронтально), творчий: розгадування загадок, складання «сенкану» (поваріантна форма роботи), читання поезії.

Обладнання: сім окремо вирізаних смужок з порядком кольорів веселки; картки з завданнями; круги з  спектральними секторами (сім кольорів, три первинні кольори, червоний і синій, червоний і зелений, т.д.); обертальний механізм;  кольорова крейда; прозора посудина з  сердечками семи кольорів веселки; скляні призми з наборів «Оптика»; таблиці («Комплект плакатів з фізики, Світлові явища, Л.Е. Генденштейн, Л.А. Кирик, видавництво «Ранок», наочні посібники») або мультимедійні засоби;  портрет І.Ньютона; підручники «Фізика» 9 клас, В.Д. Сиротюк.                                                                     

Хід уроку.

  1.       Організаційний момент.

Учитель. Добрий день. Сьогодні хочу розпочати наш кольоровий урок з пропозиції. Витягніть з цієї прозорої  скляночки сердечко, колір якого вам зараз найбільше сподобався. Через деякий час ви дізнаєтесь навіщо.

Розминка

Учитель. Для продовження нашого кольорового уроку, перевіримо чи готові ви до вивчення  нової теми? Відгадайте загадку: «Яскраве коромисло через річку повисло. Що це?» (веселка)

 А хто може нам нагадати порядок розташування кольорів веселки? (Учень називає колір і вибирає цей колір з підготовлених вирізаних смужок учителем заздалегідь, прикріплює на дошці по порядку.)

  1.               Актуалізація опорних  знань учнів.

Учитель. Отже, кольорів веселки є  скільки? Ви отримали картки з сімома стверджувальними реченням. Вам потрібно надписати над прочерками «так», якщо ви погоджуєтесь із твердженням і «ні», якщо не згодні, бо як казав Піфагор: « Хоч слова «Так » і «Ні» короткі, все ж вони вимагають серйозних роздумів.

Але спочатку підпишіть листочки у верхньому кутику.                          

 Завдання:

1.Місяць є штучним джерелом світла.__________

2.Сонце є холодним джерелом світла .__________

3.Швидкість поширення світла у вакуумі 300 000 км/с. ________

4.Промінь падаючий, відбитий і перпендикуляр, проведений в точці падіння лежать в одній площині.___________

5.На межі поділу двох різних прозорих середовищ світловий  промінь не заломлюється.___________

6.При переході світлового променя з повітря в скло кут падіння менший ніж кут заломлення._______

7.Якщо кут падіння перпендикулярний до поверхні , то промінь не заломлюється.__________

(Відповіді: ні, ні, так, так, ні, ні, так.)

Учитель. Обміняйтесь листочками з сусідом по парті і поставте один бал біля правильних відповідей. Підрахуйте кількість балів і поставте внизу число. Поверніть листочки сусіду.

Встаньте ті, кого  влаштовує отримана оцінка й здайте свій листок. Як бачимо, всі з вас хочуть вищої оцінки. Що ж, ви заробите ще бали, якщо будете працювати активно протягом наступних етапів уроку.

  1.               Зіткнення учнів з проблемою й висловлення первинних гіпотез.

Учитель.  Як ви думаєте, чи може звичайне прозоре скло забарвити поверхню білого тіла, тобто зробити її кольоровою? Візьміть скляні призми і подивіться крізь них на білі поверхні.

  1.               Визначення теми й мети уроку.

Учитель. Отже, сьогодні ми з’ясуємо, звідки береться різнобарв’я  навколишнього світу. Відкрийте свої робочі зошити і запишіть тему уроку: «Розкладання білого світла на кольори. Утворення кольорів.»

  1.               Робота з підручником.

Учитель. Зараз я зачитаю вам історичний факт, а ви знайдете в підручнику продовження вивчення цікавого явища.

У 1611 році архієпископ Антоніо Домініс спробував пояснити явище виникнення веселки, як цілком природного явища, що протистояло біблейському вченню. За це його відлучили від церви, приговорили до смертної кари, тіло і рукописи Домініса були спалені. Якщо ви вивчали Біблію, то знаєте, що там написане інше трактування виникнення веселки.

Учитель. Отож, відкрийте підручники на с.70 і знайдіть продовження вивчення цього явища, починаючи з п’ятого абзацу,  давши відповіді на запитання, які я вам роздаю для бригадної роботи. Якщо всі відповіді, які напишуть члени бригади будуть правильними, усі члени бригади одержать ще по 5 балів. За роботою бригади буде наглядати бригадир (учень з ряду, який хоче керувати роботою бригади). Хочу зробити акцент, що у підручнику є випадкова помилка, і той, хто знайде її отримає бонусні 12-балів.

Запитання:

 1. Хто і коли дослідно з’ясував, що сонячне світло складається з кольорових променів?

2. Як називають кольорову смугу  одним словом.

3. Як називалось прозоре тіло, для розкладання білого світла у досліді Ньютона?

 4. Хто і коли з’ясував, що біле світло можна отримати змішавши лише три кольори?

5. Запишіть основні, або первинні кольори спектра.

Відповіді:1.Ньютон, 1754р.  2. Спектр. 3.Скляна призма.  4.Т.Юнг, 1807р. 5.Червоний, синій, зелений.

Учитель. Отже, І.Ньютон, подивіться на портрет, який народився 1643р. й помер у 1727р., провів у 1754р. дослід?(Той, хто здогадався про невідповідність, отримує 12 балів)

У ресурсах Інтернету, дізнаєтесь, коли насправді був проведений І.Ньютоном цей дослід.

А чи може кольорова поверхня стати майже  білою? Чи можна поєднуючи одні кольори, утворювати інші кольори?

(провести спостереження за обертанням спектральних  кругів  на обертальному механізмі або проселивши нитку в крузі).

(Пояснити принцип забарвлень тіл за допомогою таблиці.)

  •                   Часто густо  в оптичних приладах використовують світлофільтри. Запишемо в зошит визначення:

Світлофільтр  - прозора пластинка, які пропускає світло лише певного кольору. Чому вона пропускає  лише певний колір? Тому, що забарвлення скляних тіл ми бачимо лише того кольору, який це скло пропускає, решта кольорів скляна речовина поглинає. Прикладом може слугувати світлофор, у якого джерелами світла є три однакові лампочки, але завдяки трьом світлофільтрам, які мають різну пропускну здатність щодо певних кольорів, ми спостерігаємо три кольори.

6.Обговорення гіпотез.

Учитель. Ну і знову загадка, бо хто не вивчатиме фізику, тому все навколо буде здаватися загадкою.

Загадка: «Шовком вишитий рушник після дощику під небом, висів-висів й кудись зник. Що це є, сказати треба.

- А як утворюється веселка? Може хто знає?

(Пояснення з плакату утворення веселки.)

7.Підсумок уроку.

Учитель. Що ж давайте спробуємо заробити кожен ще 2 бали, склавши сенкан до слів:

І варіант до слова «веселка», ІІ варіант до слова «світло»

Наприклад:

Веселка                                                                   

Яскрава  подвійна                                              

Милує  зачаровує  надихає            

Природне явище заломлення і відбивання

Спектр

         Світло     

біле сонячне

 забарвлює  заломлюється  відбивається

поширюється в прозорих середовищах

промінь                                                  

8. Домашнє завдання.

1. § 13 – опрацювати, дати відповіді на запитання до параграфу.

2. Скласти вірш, речення, скоромовку для запам’ятовування порядку розташування кольорів веселки. 

Тепер ви можете дізнатись, що означає колір, який ви вибрали на початку уроку:

  •                   червоний - захоплення , радість
  •                   помаранчевий - приємність
  •                   жовтий -  не визначеність
  •                   зелений - врівноваженість, спокій
  •                   блакитний  - мрійливість, не рішучість
  •                   синій -  незадоволення,сум
  •                   фіолетовий – очікування новизни.

 

Учитель. Насамкінець уроку, зачитаю вам вірша Юрія Вакули «Міраж»

Міраж – це те, що нам здається,

Далекий оптики обман,

Коли нам раптом усміхнеться

Серед пустелі океан.

 

Не йди до нього – не дістанеш,

Не доженеш ти – не біжи!

Прийдеш, поглянеш – і не стане

Тих благ, що несли міражі.

 

Лиш відберуть даремно сили

І втому марну принесуть,

Хоч багатьох вже спокусили –

До них розумні не ідуть,

 

А вибирають щось реальне,

Хоч менше, та просте, земне.

Не блиск примар, не ідеальне,

А те , що нас не обмане.

 

Тож вибирай у кожній справі

Корисне тілу і душі,

Не трать свій час в пустих забавах,

Не витрачай на міражі!

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Сиротюк В.Д.)
Додано
18 грудня 2019
Переглядів
990
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку