Урок "Дисперсні системи"

Про матеріал
Документ включає в себе хід уроку, дидактичні матеріали, інструктивні картки для учнів. Розробка уроку доповнюється презентацією "Дисперсні системи"
Перегляд файлу

Підготoвка до заняття за темою «ДИСПЕРСНІ СИСТЕМИ»

  1. Прочитати параграф 4 Савчин Хімія 9 клас,
  2.  Переглянути навчальне відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=bqVyKALtFYw

 Або

https://www.youtube.com/watch?v=8w3NdyzFgH8

  1. Відповісти на питання після параграфа
  2. Підготувати проект «Значення дисперсних систем» (для групи учнів класу)
  3. Скласти опорний конспект до теми (дивитись далі)

 

 

 

Опорний конспект до теми

Дисперсні системи

Дисперсні системи - це ___________________________________________________

____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

Дисперсніть -  це _____________________________________________________________

Дисперсні системи складаються з :

А) ________________________ - це ______________________________________________

_____________________________________________________________________________

Б) _________________________- це ______________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Класифікація дисперсних систем (за розміром частинок)

 

 

__________________

 

 

Розмір частинок:

 

 

 

 

 

__________________

 

 

Розмір частинок:

 

 

 

 

 

 

__________________

 

 

Розмір частинок:

 

 

 

 

 

_______________________

 

Мають _____________________

 

 

 

Гомогенні

Не мають поверхню розділу фаз

 

 

Грубодисперсні системи

 

 

 

__________________

 

Фаза______________

 

Середовище________

 

Приклад _________

 

 

_____________

 

Фаза_________

 

Середовище________

 

Приклад _________

 

_____________

 

Фаза________

 

Середовище_______

 

Приклад _________

 

__________________

 

Фаза____________

 

Середовище_______

 

Приклад _________

 

 

Колоїдні розчини

 

___________                   __________                       _____________

Коагуляція - це __________________________________________

Драгління гелів - це _______________________________________

 

Істинні розчини

 

________________                                      __________________

 

Властивості дисперсних систем (д.с.)

                          д.с.

властивості

Грубодисперсні системи (зависі)

Колоїдні розчини

Істинні розчини

Оптичні властивості

 

 

 

 

Стійкість

 

 

 

 

 

Можливість розділення

 

 

 

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

Вид заняття: лекція, технологія перевернутого класу. 

1. Тема: Дисперсні системи.

2.Мета заняття:

2.1. Навчальна:

  • систематизувати і розширити знання по темі «Дисперсні системи», закріпити поняття дисперсної системи; класифікацією дисперсних систем за різними ознаками; закріпити знання про значення дисперсних систем в повсякденному житті, науці і т.п

2.2. Розвиваюча:

  • розвиток аналітико-синтезуючого мислення, формування навичок дослідницької, самостійної роботи, прагнення до саморозвитку при пошуку додаткового матеріалу а також формування операційного мислення, спрямованого на вибір оптимальних рішень.
  • розвиток умінь використовувати хімічну  термінологію; формулювати цілі і завдання, застосовувати знання в новій ситуації, пояснювати природу явищ; спостерігати і описувати експеримент;

2.3. Виховна:

  • виховання наукового світогляду;
  • вміння чітко організувати самостійну роботу.

3. Методи: словесні, наочні, практичні.

4. Матеріально-технічне забезпечення та дидактичні засоби:

4.1. Комп’ютер

4.2. Проектор

4.3. Екран.

4.4. Картки з завданням

5. Література:

Рейтер А.Г., Степаненко О.М., Басов В.П. Теоретичні розділи загальної  хімії: навчальний посібник/ Л. Г. Рейтер. – К.: Каравела, 2003. – 344 с.: іл

Глінка М.Л. Загальна хімія: підручник/ М.Л. Глінка - К.: Вища школа  1982.-650с.

Савчин М.М. підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. К.: Грамота, 2017. –256 с.: іл

6. Структура заняття:

слайд

Хід заняття

 

Слайд 1

 

 

Слайд 2

 

 

Організаційна частина заняття.  (1 хв)  

 Мотивація навчальної діяльності. (1 хв)  

У природі речовини та суміші перебувають в одному із чотирьох агрегатних станів: твердому, рідкому, газоподібному та плазма. Однак досить часто виникають  ситуації, коли агрегатний стан певної суміші ми визначити не можемо.

Саме так і відбувається із хмарами. Що являють собою Хмари?

Відповісти  на це і багато наших питань допоможе тема нашого сьогоднішнього заняття – «Дисперсні системи».

 

 

 

Слайд 3

 

Слайд 4

 

Актуалізація опорних знань.

На минулому занятті в якості домашнього завдання ви отримали відео ролик з новою темою, який ви повинні були переглянути.

( Перегляд відео-фрагменту) (2 хв)  

 На основі відеоролику вам необхідно було скласти конспект за опорною схемою (Демонстрація опорного конспекту, анкети, результатів тесту). (2 хв)

А також відповісти на запитання після параграфа.

 

Слайд 5

 

Повідомлення  теми, формування мети, основних завдань. (1 хв)

Мета нашого заняття більш детально опрацювати матеріал, систематизувати та узагальнити знання з теми «Дисперсні системи».

Слайд 6

 

Слайд 7

 

 

 

 

Слайд 8

 

Закріплення  нового матеріалу. (50-55 хв)

(перегляд слайдів, повторення  визначення)

Яка характерна ознака дисперсних систем?

На слайді розміщенні  малюнки з зображення різних систем. Яка з них є дисперсною системою? Чому? (мал 2)

Отже дисперсною є лише та система в якій речовина знаходиться в диспергованому стані,  речовини рівномірно розподілені одна в одній.

З яких компонентів складається дисперсна система? На слайді зображена дисперсна система, вкажіть де дисперсна система а де дисперсна фаза?

Отже, дисперсійне середовище – це речовина, якої в дисперсійній системі міститься в більшій кількості. Дисперсійна фаза – це речовина, яка присутня в дисперсійній системі в меншій кількості.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 9

Слайд 10

 

Виконання завдання 1 до матеріалу з теми «Класифікація дисперсних систем» (учні отримують картки та розміщують їх на відповідних місцях на дошці)

                                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                            

Дайте визначення поняттям- Гетерогенна система, гомогенна система

Гетерогенні (Неоднорідні), складові частини можна виявити візуально або за допомогою оптичних приладів, мають поверхню розділу фаз. Саме тому в гетерогенних дисперсних системах дисперсна фаза та середовище може  має різний агрегатний стан.

Гомогенні (Однорідні), складові частини не можна визначити ні візуально, ні за допомогою оптичних приладів.

Який параметр покладено в основі класифікації дисперсних систем? (розмір частинок)

 

 

 

Слайд 11

Слайд 12

Слайд 13

Слайд 14

Слайд 15

Слайд 16

Слайд 17

 

 

Слайд 18

Слайд 19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 22

В залежності від того, я якому агрегатному стані перебувають дисперсна фаза та дисперсне середовище розрізнять декілька типів грубодисперсних систем. 

Визначення типу грубодисперсних систем за  слайдами

АЕРОЗОЛЬ      ТГ

СУСПЕНЗІЯ    ТР

АЕРОЗОЛЬ      РГ

ЕМУЛЬСІЯ      РР

ПІНА                 ГР

ПІНА                 ГТ

Приготування кави ціле мистецтво, справжня ароматна кава не тільки бадьорить але й покращує настрій і самопочуття.  Скільки типів дисперсних систем і яких присутні в чашці кави? (суспензія, аерозоль, піна)

Яка грубодисперсна система зображена на цьому малюнку? 

Це колоїдний розчин, особливий вид дисперсних систем. Внаслідок проміжних розмірів частинок, що за своїми розмірами більше молекул, проте значно  менше частинок речовини (100 – 300 нм) колоїдні розчини мають особливу будову та властивості.

Гелям притаманні властивості рідини і твердого тіла. Як рідинам, їм притаманна пластичність, текучість; як тверді речовини - зберігають форму, доволі міцні і пружні. Це пояснюється існуванням просторової сітки, утвореної часточками дисперсної фази. Рідкий стан в гелях не міцний, що пов’язано з процесом довільної втрати рідини, об’єм гелю при цьому зменшується  (старіння гелю, синерезис). Наприклад, скловидне тіло ока, що заповнює кришталик та рогівку – гель. Під час старіння кришталика відбувається його помутніння, виділення часток золю. Людина втрачає зір- катаракта.

Завдання 2 - Заповніть таблицю «Класифікація грубодисперсних систем»

ТТ Твердий золь слави металів, кольорове скло, емалі, мінерали,  композити

ТР Суспензії, золі, гелі річковий мул,  зубна паста, желе, томатний сік, кава, чай, какао

ТГ Аерозоль твердий дим, пилова хмара

РТ Тверді емульсії  опал, перли, вологий грунт

РР Емульсії молоко, нафта, ПВА, латекси, морозиво, білок курячого яйця, майонез   

Р/Г Аерозоль рідкий  туман, хмари, струмінь парфумів з пляшечки        

ГТ Тверді піни пінопласт, монтажна піна, пемза, хліб, сир, губки, зефір   

ГР Піни  мильна, газованих напоїв, морська, протипожежна, для голінна

ГГ Дисперсна система не утворюється       

Скільки типів гетерогенних систем  існує? (9)

Хмара- аерозоль  РГ                                                                                                                                                                                                                                       

Слайд 23

Перейдемо до гомогенних дисперсних систем. Пригадаймо види істинних розчинів. Чому вони мають такі назви?

Слайд 24

 Завдання 3. Дисперсні системи мають ряд властивостей - оптичні,  стійкість, можливість розділення. Виконайте завдання 3, та охарактеризуйте властивості дисперсних систем.

Слайд 25

Про яку властивість йдеться? Яким видам дисперсних систем вона притаманна?

(Конус Тиндаля- для колоїдних розчинів)

Слайд 26

Завдання 4.  Хмаринка слів містить основні поняття з пройденої теми. Дайте визначення термінам або розкрийте поняття                                                                                                                               

Слайд 27

Дисперсні системи мають велике практичне значення. Більш детально нам про це повідомлять учні (повідомлення учнів 5-7 хв)

Слайд 28

Ми повторили склад, будову та властивості дисперсних систем. Дізналися про галузі їх використання. Тепер пропоную виконати завдання 5 -  скласти вірш синквейн.

Слайд 31-42

Перевірка знань. Самостійна робота (10 хв)

Слайд 43

Повідомлення домашнього завдання (1 хв)

 

 

 

 

ІНСТРУКТИВНА КАРТКА УЧНІВ

Завдання до теми «Дисперсні системи»

 

Завдання 1. Складіть схему «Класифікація дисперсних систем» на дошці, використавши картки

Завдання 2. Оберіть приклади для відповідних типів дисперсних систем, заповніть таблицю «Класифікація гетерогенних дисперсних систем»:

Дисперсне     середовище

Агрегатний

стан

Дисперсна фаза

Тверда

Рідка

Газувата

Тверде

                     тт

                         рт        

                        гт                

Рідке

                     тр            

                         рр

                        гр        

Газувате

                     тг      

                         рг                               

                         гг      

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Аерозоль твердий:  дим, пилова хмара
  2. Тверді емульсії: опал, перли, вологий грунт
  3. Піни: мильна, газованих напоїв, морська, протипожежна, для голінна
  4. Тверді піни: пінопласт, монтажна піна, пемза, хліб, сир, морська та капронова губки, зефір   
  5. Емульсії: молоко, майонез, креми, нафта, ПВА, латекси, морозиво, білок курячого яйця
  6. Твердий золь: сплави металів, емалі,  кольорове скло, мінерали,   композиційні матеріали (фанера)               
  7. Аерозоль рідкий: туман, хмари, струмінь парфумів з пляшечки 
  8. Суспензії, золі, гелі: річковий мул,  зубна паста, желе, томатний сік, кава, чай, какао 
  9. Дисперсна система не утворюється

Завдання 3. Охарактеризуйте властивості грубодисперсних систем, колоїдних та істинних розчинів за властивостями:

 

  • Стійкість (стійкі, відносно стійкі, нестійкі)
  • Можливість розділення (фільтруються, не фільтруються)
  • Оптичні властивості ( прозорі, непрозорі)

 

Завдання 4. Дайте визначення  поняттям, «захованим» в хмаринці слів.             

Завдання 5. Складіть сінквейн до будь- якого терміну з попереднього  завдання.   Правила складання сінквейна:

У першому рядку - Повинна перебувати сама тема сінквейна, зазвичай це явище або предмет, про який йде мова. Найчастіше в першому рядку пишеться всього одне слово, але іноді й невелике словосполучення. За частини мови це займенник або іменник, і відповідає на питання: Хто? Що?

У другому рядку - Знаходяться вже два слова, іноді і словосполучення, які описують властивості і ознаки цього предмета чи явища. За частини мови це зазвичай причастя та прикметники, що відповідають на питання: Який? Яка?

У третьому рядку - Містяться вже 3 слова (іноді і словосполучення) які описують дії звичайні для цього явища або об'єкта. За частини мови це дієслова і дієприслівники що відповідають на питання: Що робить?

У четвертому рядку - автор пише вже безпосередньо свою думку з обраної теми. Іноді це може бути просто відомий афоризм, фраза або щось подібне, іноді навіть невеликий вірш. Самий традиційний варіант, коли ця фраза складається з чотирьох слів, але це не так принципово 3-5 слів вважається також відмінно, але зустрічаються і більш довгі варіанти для пояснення своєї позиції по темі.

П'ятий рядок - Містить в собі знову всього одне слово або словосполучення. Це як би резюме усього вірша, що відображає суть предмета або явища про яке говориться в сінквейна, і думка автора про це. Зазвичай як частина мови також іменник або займенник і відповідає на питання: Хто? Що?

 

КАРТКИ до завдання 1 «Класифікація дисперсних систем»

 (Вчитель роздруковує в збільшеному форматі)

1

Дисперсні системи

7

Частинки розміром 1-100

2

Гетерогенні системи

8

Колоїдні розчини нм

3

Гомогенні системи

9

Золі    Гелі     Драглі

4

Частинки розміром  >100 нм

10

Частинки розміром <1 нм

5

Грубодисперсні системи (зависі)

11

Істинні розчини

6

Суспензії  Емульсії  Аерозолі  Піни

12

Йонні та молекулярні розчини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Іванченко Ніна Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Савчин М.М.)
Додано
21 вересня 2021
Переглядів
2079
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку