Урок-диспут із зарубіжної літератури в 7 класі на тему : “Чи потрібно боротися за «останній дюйм?» (за творами О.Генрі «Останній листок» та Дж. Олдріджа «Останній дюйм»).

Про матеріал

Урок-диспут із зарубіжної літератури в 7 класі на тему :

Чи потрібно боротися за «останній дюйм?» (за творами О.Генрі «Останній листок» та Дж. Олдріджа «Останній дюйм»).

Мета: вчити на основі прочитаних творів робити висновки, висловлювати своє власне ставлення до проблем, що порушуються у творах; розвивати навички ведення дискусії; удосконалювати навички аналізу художнього тексту, вміння узагальнювати; розвивати усне зв'язне мовлення; виховувати любов до життя, прагнення боротися за «останній дюйм».

Обладнання: портрети О.Генрі, Дж. Олдріджа; дитячі малюнки до творів; картки з правилами ведення дискусії.

Тип уроку : урок розвитку зв'язного мовлення.

Кожна людина відповідальна перед усіма людьми за всіх людей і за все.

Федір Достоєвський

Хід уроку

  1. Вступне слово вчителя.

У житті іноді трапляються дуже складні життєві ситуації. Як виходити з них? Чи варто боротися з ними, чи, можливо, піддатися їм і пливти за течією життя. Чи легко подолати той « останній дюйм», який розділяє всіх і все. Яке значення в житті людини він може мати? Є така притча: « Жив на світі один мудрець. Всі люди йшли до нього за порадою. Кожному він міг порадити, кожного він міг розрадити. Ось одного разу один чоловік почав сумніватися в його мудрості і вирішив його перевірити. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його у долонях і подумав: «Запитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках – живий чи мертвий?» Якщо він скаже « живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді усі зрозуміють, хто з нас розумніший.

Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: « Який метелик у мене, о наймудріший: живий чи мертвий?» І мудрець, який насправді був дуже розумною людиною, відповів: « Усе в твоїх руках, чоловіче». Тому можна з сміливістю відповісти, що наше життя в наших руках. Яким воно буде залежить тільки від нас.

ІІ. Ознайомлення з правилами ведення диспуту.

  • Діти, зверніть увагу на «Правила ведення диспуту»

Дозволяється

Не дозволяється

  • Висловлюватися по черзі;
  • дотримуватися теми;
  • бути активним;
  • виявляти доброзичливість;
  • висловлювати свої думки чітко, лаконічно;
  • допомагати одне одному.

- Критикувати думки інших;

- пліткувати;

- насміхатися над невпевненими;

- бути пасивним;

- не дотримуватися теми;

- бути неуважним.

  • Отже, ми з вами опрацювали правила ведення диспуту, зрозуміли їх і можемо розпочинати наше обговорення.

ІІІ. Робота над темою.

  1. Слово вчителя.

Ми з вами прочитали й проаналізували два прекрасні твори, а саме: « Останній листок» та « Останній дюйм». Ці твори нас вчать за будь-яких обставин не втрачати віру, боротися за життя, бути гуманними і не забувати про ближніх. Люди є різні: одні намагаються протистояти обставинам, інші - тихо підкоряються їм. Одні ніколи не втрачають віри у щасливе майбутнє, інші – завжди все бачать у темних тонах.

Давайте разом з вами розглянемо ті проблемні моменти, які висвітлені на сторінках цих творів.

  1. Робота з текстом новели « Останній листок».
  • Як ви оцінюєте вчинок Бермана? Чи варто було Берману ризикувати своїм життям?

( Міркування учнів)

  • Чому автор завершує розповідь трагічним фіналом?

( Очікувана відповідь учня. Щоб ми побачили, як життя, перемагаючи в одному випадку, поступається смерті в іншому. Що вдячність не завжди встигає дійти до адресата.)

  • Чи можна вважати, що оповідання має песимістичний фінал через смерть художника?

(Очікувана відповідь учня. Ні. Нам, звичайно, шкода художника, але навіть смерть може носити оптимістичний характер. По-перше, художник рятує життя дівчини. По-друге, він нарешті створює шедевр, про який мріяв усе життя).

  • Якщо фінал оповідання щасливий, то чому ж тоді нам так хочеться плакати, коли ми його читаємо?

( Очікувана відповідь учня. Нам шкода художника. Але, мабуть, ми більше плачемо не від того, що Берман помер, а від того, що він врятував життя дівчини. Плачемо від величі його вчинку. Його душі.)

  • Чи можна ці сльози назвати сльозами радості?

(Очікувана відповідь учня. Напевно, що так. Хоча скоріше це не сльози радості, а сльози гордості. Не кожна людина здатна на такий вчинок. Нам хочеться бути такими, як Берман. Він допоміг дівчині в тяжку хвилину, тоді, коли вона сама вже не мала ні бажання, ні сил боротися за «останній дюйм».)

  • Чи є Бермани в нашому суспільстві?
  • Який же висновок можна зробити: чи потрібно боротися за останній дюйм ( «останній листок») , на думку О.Генрі? А на вашу думку?
  1. Оголошення результатів анкетування « Моральні цінності в моєму житті».
  • Напередодні я запропонувала вам анкетування « Моральні цінності в моєму житті». Вам потрібно було підкреслити правильну, на ваш погляд, відповідь або дописати необхідне. Нагадую, які питання вам було запропоновано.

1. Що ти вважаєш найголовнішим у житті?

а) Гроші;

б) можливість допомагати людям;

в) визнання іншими людьми;

г) фізичну силу і здоров я;

д) владу над людьми;

е) солідну посаду.

2. З якими висловами, наведеними нижче, ти погоджуєшся?

а) Піклуватися про людей, які тебе оточують, - важливий обов язок людини;

б) робота над процвітанням своєї Вітчизни – головне завдання людини;

в) єдина турбота людини – турбота про себе.

3. Чи завжди ви допомагаєте людям?

а) Завжди;

б) інколи;

в) ніколи.

4. Хто отримує більше задоволення?

А) Той, хто робить добро;

Б) той, кому роблять добро

- Після обробки даних, ми отримали з вами ось такі результати.

1. Що ти вважаєш найголовнішим у житті?

а) Гроші -

б) можливість допомагати людям -

в) визнання іншими людьми -

г) фізичну силу і здоров я -

д) владу над людьми -

е) солідну посаду -

2. З якими висловами, наведеними нижче, ти погоджуєшся?

а) Піклуватися про людей, які тебе оточують, - важливий обов язок людини -

б) робота над процвітанням своєї Вітчизни – головне завдання людини -

в) єдина турбота людини – турбота про себе -

3. Чи завжди ви допомагаєте людям?

а) Завжди -

б) інколи -

в) ніколи -

4. Хто отримує більше задоволення?

а) Той, хто робить добро -

б) той, кому роблять добро –

4 . Слово вчителя.

Ця новела про збіг драматичних обставин, за яких звичайна людина виявила свої благородні риси. Інколи неприваблива зовнішність людини приховує велике чуйне серце. Новела « Останній листок» відтворила нам образок людського життя, щоб у ньому, ніби в дзеркалі, ми побачили власне життя.

5.Робота з текстом оповідання « Останній дюйм».

  • Напередодні я запропонувала вам анкетування «Я і мої батьки ». Вам потрібно було підкреслити правильну, на ваш погляд, відповідь або дописати необхідне. Нагадую, які питання вам було запропоновано.
  1. Як ти ставишся до поглядів своїх батьків?

а) Повністю згоден;

б)майже згоден;

в) переважно згоден;

г) зовсім не згоден.

2. Як ти вважаєш, чи легко тобі порозумітися з батьками?

а) Легко;

б) не завжди легко;

в) важко.

3. Чи бувають у тебе щирі розмови з батьками?

а) Часто;

б) не дуже часто;

в) ніколи.

- Після обробки даних, ми отримали з вами ось такі результати.

  1. Як ти ставишся до поглядів своїх батьків?

а) Повністю згоден -

б)майже згоден -

в) переважно згоден -

г) зовсім не згоден -

2. Як ти вважаєш, чи легко тобі порозумітися з батьками?

а) Легко -

б) не завжди легко -

в) важко -

3. Чи бувають у тебе щирі розмови з батьками?

а) Часто -

б) не дуже часто -

в) ніколи –

- Як бачимо, проблема стосунків батьків і дітей існує. Але ви не думайте, діти, що якщо у вас виникають конфліктні ситуації з батьками, то це виняток. Такі ситуації трапляються і трапляються дуже часто. Дуже часто випадає в житті долати отой « останній дюйм», що відділяє нас від всього і всіх. Питання в тому, чи всім під силу це зробити.

- У чому проявляється своєрідність розв'язання проблеми батьків і дітей в

оповіданні «Останній дюйм»?

- Який рецепт пропонує автор для подолання відчуженості між батьками та

дітьми, між людьми взагалі? (Він пропонує використати для цього

екстремальну ситуацію)

- Невже потрібна була екстремальна ситуація, щоб наші герої побачили і

розгледіли обличчя одне одного?

6. Порівняльний аналіз оповідань «Останній дюйм» Олдріджа та «Останній листок» О.Генрі.

- В назві обох оповідань є слово «останній». Чи в однаковому значенні воно вживається?

- Яку роль зіграли останній дюйм і останній листок в долі героїв?

- Герої, якого оповідання, на вашу думку, мають більше жаги до життя і прикладають більше зусиль для того, щоб вижити?

- У яких творах, вивчених вами в шостому класі, порушено проблеми, подібні до тих, що хвилювали О.Генрі та Джеймса Олдріджа?

7. Робота з епіграфом.

- Як ви розумієте слова невідомого автора, які стали епіграфом нашого уроку?

- Чому саме ці слова стали епіграфом нашого уроку?

IY. Підсумок уроку.

Людина завжди повинна сподіватися на краще. За будь-яких обставин треба боротися за життя своє і людей, які поряд з нами . Добро і віра врятують людство. Не випадково В.Крищенко говорив : «Спасіння - у добрі, спасіння - у любові. І це стосується, напевно, нас усіх».

Y. Домашнє завдання. Написати твір-мініатюру на тему: « Мої відкриття після прочитання « Останнього листка» О.Генрі та « Останнього дюйма» Дж. Олдріджа.

Бібліографія

  1. Головей В. Кроки назустріч одне одному: Урок за новелою Дж. Олдріджа «Останній дюйм» // Всесвітня література в сучасній школі. – 2013. – 3. – С.30 - 35.
  2. Ільченко Л.М. Мить просвітлення душі: Урок компаративного аналізу новел О.Генрі та В. Стефаника « Кленові листки»// Зарубіжна література в школі. – 2013. - №11 - 12. – С.53 - 57.
  3. Іроденко Л.М. Краса людських взаємин у новелі О.Генрі « Останній листок» // Зарубіжна література в школі. – 2013. - №4. – С.18 -19.
  4. Півнюк Н. Зарубіжна література: Підручник для 7 класу. – К: Освіта, 2007. С. 201-225.
  5. Тіщенко Т.В. Два уроки вивчення новели О.Генрі « Останній листок» // Зарубіжна література в школі. – 2012. - №17. – С.28-34.
  6. Чередник Л.А. Зарубіжна література. 7 клас: Авторські уроки. – Х. : Веста: «Ранок», 2007. – С.177 – 194.
Перегляд файлу

Урок-диспут із зарубіжної літератури  в 7 класі на тему :

“Чи потрібно боротися за «останній дюйм?» (за творами О.Генрі «Останній листок» та Дж. Олдріджа «Останній дюйм»).

Мета: вчити на основі прочитаних творів робити  висновки, висловлювати своє власне ставлення до проблем, що порушуються у творах; розвивати навички ведення дискусії;  удосконалювати  навички аналізу художнього тексту, вміння узагальнювати; розвивати усне зв’язне мовлення; виховувати любов до життя, прагнення боротися за «останній дюйм».

Обладнання: портрети О.Генрі, Дж. Олдріджа; дитячі малюнки до творів; картки з правилами ведення дискусії.

Тип уроку : урок розвитку зв’язного мовлення.

                                                                                    Кожна людина відповідальна перед усіма людьми за всіх людей і за все.

Федір Достоєвський

Хід уроку

  1. Вступне слово вчителя.

 У житті іноді трапляються дуже складні життєві ситуації. Як виходити з них? Чи варто боротися з ними, чи, можливо, піддатися їм і пливти за течією життя. Чи легко подолати той « останній дюйм», який розділяє всіх і все. Яке значення в житті людини він може мати?  Є така притча: « Жив на світі один мудрець. Всі люди йшли до нього за порадою. Кожному він міг порадити, кожного він міг розрадити. Ось одного разу один чоловік почав сумніватися в його мудрості і вирішив його перевірити. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його у долонях і подумав: «Запитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках – живий чи мертвий?» Якщо він скаже « живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді усі зрозуміють, хто з нас розумніший.

 Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: « Який метелик у мене, о наймудріший: живий чи мертвий?» І мудрець, який насправді був дуже розумною людиною, відповів: « Усе в твоїх руках, чоловіче». Тому можна з сміливістю відповісти, що наше життя в наших руках. Яким воно буде залежить тільки від нас.

ІІ. Ознайомлення з  правилами ведення диспуту. 

  • Діти, зверніть увагу  на «Правила ведення диспуту»

Дозволяється

Не дозволяється

  • Висловлюватися по черзі;
  • дотримуватися теми;
  • бути активним;
  • виявляти доброзичливість;
  • висловлювати свої думки чітко, лаконічно;
  • допомагати одне одному.

- Критикувати думки інших;

- пліткувати;

- насміхатися над невпевненими;

- бути пасивним;

- не дотримуватися теми;

- бути неуважним.

 

  •  Отже, ми з вами опрацювали правила ведення диспуту, зрозуміли їх і можемо розпочинати наше обговорення.

ІІІ. Робота над темою.

  1. Слово вчителя.

 Ми з вами прочитали й проаналізували два прекрасні твори, а саме: « Останній листок» та « Останній дюйм».  Ці твори нас вчать за будь-яких обставин не втрачати віру, боротися за життя, бути гуманними і не забувати про ближніх. Люди є різні: одні намагаються протистояти обставинам, інші -  тихо підкоряються їм. Одні ніколи не втрачають віри у щасливе майбутнє, інші – завжди все бачать у темних тонах.

Давайте разом з вами розглянемо ті проблемні моменти, які висвітлені на сторінках цих  творів.

  1. Робота з текстом новели « Останній листок».
  • Як ви оцінюєте вчинок Бермана? Чи варто було Берману ризикувати своїм життям?

( Міркування учнів)

  • Чому автор завершує розповідь трагічним фіналом?

( Очікувана відповідь учня. Щоб ми побачили, як життя, перемагаючи в одному випадку, поступається смерті в іншому. Що вдячність не завжди встигає дійти до адресата.)

  • Чи можна вважати, що оповідання має песимістичний фінал через смерть художника?

(Очікувана відповідь учня. Ні. Нам, звичайно, шкода художника, але навіть смерть може носити оптимістичний характер. По-перше, художник рятує життя дівчини. По-друге, він нарешті створює шедевр, про який мріяв усе життя).

  • Якщо фінал оповідання щасливий, то чому ж тоді нам так хочеться плакати, коли ми його читаємо?

( Очікувана відповідь учня. Нам шкода художника. Але, мабуть, ми більше плачемо не від того, що Берман помер, а від того, що він врятував життя дівчини. Плачемо від величі його вчинку. Його душі.)

  • Чи можна ці сльози назвати сльозами радості?

(Очікувана відповідь учня.  Напевно, що так. Хоча скоріше це не сльози радості, а сльози гордості. Не кожна людина здатна на такий вчинок.  Нам хочеться бути такими, як Берман. Він допоміг дівчині в тяжку хвилину, тоді, коли вона сама вже не мала ні бажання, ні сил боротися за «останній дюйм».)

  • Чи є Бермани в нашому суспільстві?
  • Який же висновок можна зробити: чи потрібно боротися за останній дюйм ( «останній листок») , на думку О.Генрі? А на вашу думку?

 

  1. Оголошення результатів анкетування « Моральні цінності в моєму житті».
  • Напередодні я запропонувала вам анкетування « Моральні цінності в моєму житті». Вам потрібно було підкреслити правильну, на ваш погляд, відповідь або дописати необхідне. Нагадую, які питання вам було запропоновано.

1. Що ти вважаєш найголовнішим у житті?

а) Гроші;

б) можливість допомагати людям;

в) визнання іншими людьми;

г) фізичну силу і здоров я;

д) владу над людьми;

е) солідну посаду.  

2. З якими висловами, наведеними нижче, ти погоджуєшся?

а) Піклуватися про людей, які тебе оточують, - важливий обов язок людини;

б) робота над процвітанням своєї Вітчизни – головне завдання людини;

в) єдина турбота людини – турбота про себе.

            3. Чи завжди ви допомагаєте людям?

              а) Завжди;

    б) інколи;

    в) ніколи.

            4. Хто отримує більше задоволення?

               А) Той, хто робить добро;

                Б) той, кому роблять добро

   - Після обробки даних, ми отримали з вами ось такі результати.

1. Що ти вважаєш найголовнішим у житті?

а) Гроші -   

б) можливість допомагати людям -

в) визнання іншими людьми -

г) фізичну силу і здоров я -

д) владу над людьми -

е) солідну посаду -

2. З якими висловами, наведеними нижче, ти погоджуєшся?

а) Піклуватися про людей, які тебе оточують, - важливий обов язок людини -

б) робота над процвітанням своєї Вітчизни – головне завдання людини -

в) єдина турбота людини – турбота про себе -

           3. Чи завжди ви допомагаєте людям?

          а) Завжди -

          б) інколи -

          в) ніколи -

            4. Хто отримує більше задоволення?

               а) Той, хто робить добро -

               б) той, кому роблять добро –

          4 . Слово вчителя.

       Ця новела про збіг драматичних обставин, за яких звичайна людина виявила свої благородні риси. Інколи неприваблива зовнішність людини приховує велике чуйне серце. Новела « Останній листок» відтворила нам образок людського життя, щоб у ньому, ніби в дзеркалі, ми побачили власне життя.

 

5.Робота з текстом оповідання « Останній дюйм».

  • Напередодні я запропонувала вам анкетування «Я і мої батьки ». Вам потрібно було підкреслити правильну, на ваш погляд, відповідь або дописати необхідне. Нагадую, які питання вам було запропоновано.
  1. Як ти ставишся до поглядів своїх батьків?

а) Повністю згоден;

б)майже згоден;

в) переважно згоден;

г) зовсім не згоден.

          2. Як ти вважаєш, чи легко тобі порозумітися з батьками?

а) Легко;

б) не завжди легко;

в) важко.

3. Чи бувають у тебе щирі розмови з батьками?

а) Часто;

б) не дуже часто;

в) ніколи.

- Після обробки даних, ми отримали з вами ось такі результати.

  1. Як ти ставишся до поглядів своїх батьків?

а) Повністю згоден -

б)майже згоден -

в) переважно згоден -

г) зовсім не згоден -

          2. Як ти вважаєш, чи легко тобі порозумітися з батьками?

а) Легко -

б) не завжди легко -

в) важко -

3. Чи бувають у тебе щирі розмови з батьками?

а) Часто -

б) не дуже часто -

в) ніколи –

- Як бачимо, проблема стосунків батьків і дітей існує. Але ви не думайте, діти, що якщо у вас виникають конфліктні ситуації з батьками, то це виняток. Такі ситуації трапляються і трапляються дуже часто. Дуже часто випадає в житті долати отой « останній дюйм», що відділяє нас від всього і всіх. Питання в тому, чи всім під силу це зробити.

            - У чому проявляється своєрідність розв’язання проблеми батьків і дітей в  

               оповіданні «Останній дюйм»?

            - Який рецепт пропонує автор для подолання відчуженості між батьками та  

             дітьми, між людьми взагалі? (Він пропонує використати для цього              

             екстремальну ситуацію)

           - Невже потрібна була екстремальна ситуація, щоб наші герої побачили і     

             розгледіли обличчя одне одного?

 

6. Порівняльний аналіз оповідань «Останній дюйм» Олдріджа та «Останній листок» О.Генрі.

- В назві обох оповідань є слово «останній». Чи в однаковому значенні воно вживається?

- Яку роль зіграли останній дюйм і останній листок в долі героїв?

- Герої, якого оповідання, на вашу думку, мають більше жаги до життя і прикладають більше зусиль для того, щоб вижити?

- У яких творах, вивчених вами в шостому класі, порушено проблеми, подібні до тих, що хвилювали О.Генрі та Джеймса Олдріджа?

7. Робота з епіграфом.

- Як ви розумієте слова невідомого автора, які стали епіграфом нашого уроку?

     - Чому саме ці слова стали епіграфом нашого уроку?

IY. Підсумок уроку.

Людина завжди повинна сподіватися на краще. За будь-яких обставин треба боротися за життя своє і людей, які поряд з нами . Добро і віра врятують людство. Не випадково В.Крищенко говорив : «Спасіння - у добрі, спасіння - у любові. І це стосується, напевно, нас усіх».

Y. Домашнє завдання. Написати твір-мініатюру на тему: « Мої відкриття після прочитання « Останнього листка» О.Генрі та « Останнього дюйма» Дж. Олдріджа.

 

Бібліографія

  1. Головей В. Кроки назустріч одне одному: Урок за новелою Дж. Олдріджа  «Останній дюйм» // Всесвітня література в сучасній школі. – 2013. – 3. –  С.30 - 35.
  1. Ільченко Л.М. Мить просвітлення душі: Урок компаративного аналізу   новел   О.Генрі та В. Стефаника « Кленові листки»// Зарубіжна література в  школі. –  2013. - №11 - 12. – С.53 - 57.
  1.  Іроденко Л.М. Краса людських взаємин у новелі О.Генрі « Останній листок» // Зарубіжна література в школі. – 2013. - №4. – С.18 -19.
  1.  Півнюк Н. Зарубіжна література: Підручник для 7 класу. – К: Освіта, 2007.  С. 201-225.
  1.  Тіщенко Т.В. Два уроки вивчення новели О.Генрі « Останній листок» //  Зарубіжна література в школі. – 2012. - №17. – С.28-34.
  1.  Чередник Л.А. Зарубіжна література. 7 клас: Авторські уроки. – Х. : Веста: «Ранок», 2007. – С.177 – 194.

 

docx
Додано
30 липня 2018
Переглядів
3042
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку