Урок зарубіжної літератури в 7 класіна тему:
« Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього. Гуманізм твору» (О.Генрі "Останній листок")
Мета: поглибити розуміння учнями ідейного змісту твору; удосконалювати навички характеристики літературного героя; розвивати вміння аналізувати і тлумачити образ, порівнюючи з образами інших творів, направлених на розуміння людяності великого мистецтва; формувати готовність до непоказної самопожертви та любов до ближнього.
Обладнання: комп ютер, мультимедійний проектор, презентація.
Тип уроку: комбінований.
Людина відображається в своїх вчинках.
Ф.Шиллер
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1862, Грінсборо, Вільям Сідні Портер, фармацевт, Техас, касир банку, новела, лікар, карикатури, ковбой, Атол, Маргарет, « Чотири мільйони», « Королі і капуста», « Останній листок», 1910, Нью –Йорк.
IІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. У житті обов язково настає мить, коли ми починаємо розуміти сутність людського існування. Тоді відкривається душа особистості, бо їй відкриваються колись незбагненні простори сутності людської. Тоді вона починає розуміти своє призначення в цьому світі, стає добрішою, милосерднішою. Цю мить називають просвітленням душі. Саме цю мить ми спробуємо вловити на сьогоднішньому уроці.
ІV. Повідомлення теми, мети й епіграфа до уроку.
Учитель. Тема сьогоднішнього уроку - втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього. Гуманізм твору.
Саме тому основними завданнями нашого уроку є поглиблення розуміння ідейного змісту твору; удосконалення навичок характеристики літературного героя; розвиток вміння аналізувати і тлумачити образ, порівнюючи з образами інших творів, направлених на розуміння людяності великого мистецтва; формування готовності до непоказної самопожертви та любов до ближнього.
V. Робота над темою уроку.
1. Словесне малювання.
- Яким у вашій уяві постає образ Бермана? ( Відповіді учнів).
1. Заповнення анкетних даних до образу Бермана.
1) Ім я.
2) Вік.
3) Національність.
4) Соціальний стан.
5) Рід занять.
2. Занурення в текст.
- Як з являється у творі образ Бермана?
- Знайдіть і зачитайте опис зовнішності Бермана.
- Якою людиною був Берман?
- Чи привабливий Берман зовні?
- Чому автор називає Бермана невдахою?
- Чи згодні ви з цією думкою?
- Як поставився Берман до розповіді Сью про хворобу Джонсі?
- Чому Сью не намалювала останній листок плюща? ( Тому, що вона була іншою людиною, вона не розуміла стан душі Джонсі, а Берман розумів її внутрішній стан. Він, як і Джонсі, перебував у стані відчаю. Крім цього, Берман, як і Джонсі, мав свою мрію).
- З якою скульптурою Мікеланджело порівнює автор цього героя?
- Хто такий Мойсей? Що вам відомо про нього?
(Цю скульптуру, а саме з Мойсеєм, зображеним Мікеланджело , порівнює Бермана автор, Мікеланджело виконав у 1515-1516 р. для гробниці папи Юлія ІІ. Тут він зображений в останній період життя. Мойсей постає справжнім вождем народу – мудрим, мужнім, вольовим, має виразні трагічні риси. Тепер можна уявити Бермана. Митці різних епох Мікеланджело та О. Генрі створили свої шедеври людяності і віри в людину – в цьому велика сила мистецтва. Адже й досі ми захоплюємося творами О. Генрі, а прекрасна статуя Мойсея і зараз знаходиться в центрі Мавзолею Юлія ІІ в церкві Петра у Римі).
- Чи випадковим є порівняння Бермана з Мойсеєм?
(Автор натякає, що у художника є якісь приховані риси і вони мають неодмінно розкритися).
- Якою була погода, коли Берман позував Сью?
- Чи змінилася погода наступного дня?
- Яку роль відіграють пейзажні замальовки?
- На які деталі ви звернули увагу?
- Що Джонсі попросила зробити, коли розвиднілося?
3. Виразне читання уривка тексту від слів « Листок плюща був на своєму місці» до слів « Удень прийшов лікар…»
4. Евристична бесіда.
- Як вплинув на стан здоров'я Джонсі вид опалого листка?
- Кому повинна завдячувати дівчина своїм одужанням?
- А що сталося з Берманом?
- Чому автор називає вчинок Бермана шедевром? Що таке шедевр?
5. Словникова робота.
Шедевр – твір мистецтва, який може бути зразком.
Гуманізм – ставлення до людини як найвищої цінності.
6. Дослідницька робота.
- Якого значення набуває у тексті слово «шедевр»? ( Не тільки витвір мистецтва, а й взірцевий вчинок).
7. Міні-дискусія.
- Чи варто було Берману ризикувати своїм життям?
8.Побудова діаграми Венна. ( Робота в парах)
Ми з вами визначили, що Сью теж піклувалася про Джонсі, проте вона не намалювала цей останній листок плюща. Давайте за допомогою кіл Венна визначимо особливості образів Сью та Бермана і з ясуємо, що спонукало Бермана врятувати Джонсі. Намалюйте в зошитах два кола, що перетинаються. В ліве та праве кола впишіть відмінні риси героїв, а на перетині кіл впишіть їх спільні риси.
Сью Берман
9.Слово вчителя.
- Я зачитаю вірш О. Олеся, а ви визначте, яким чином він співвідноситься з образом Бермана.
В далині тихий сон летить
І срібну сутінь розливає.
На горах жертвенних курить,
На горах жертвенних палає,
Ще хтось вартує, хтось не спить.
Так, ми спимо невільним сном,
Душа зневірена дрімає,
А хтось над нами б'є крильми,
За нас змагається орлом,
За нас живе і умирає.
VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.
Серед поданих афоризмів оберіть лише ті, які відображають головну думку новели і поясніть, чому ви обрали саме їх.
« Людина славна людяністю».
Перська мудрість
« Сила людини в її друзях».
Індійське прислів я
« Плати добром за добро. Злом за зло не віддячуй»
Народна мудрість
« Треба бути дуже терплячим»
А. де Сент Екзюпері
« Людиною стати - це мистецтво»
Новаліс
« Людина живе на землі не тільки заради свого власного щастя. Вона повинна зрозуміти великий закон людяності».
В. Гладстон
- Чи можна О.Генрі назвати письменником-гуманістом?
- Чому автор, створюючи розповідь, не залишив Бермана живим? ( Автор показав готовність людини до самопожертви).
- Як ви гадаєте, чи можна вважати кінець новели щасливим?
3. Робота з епіграфом.
- Як ви розумієте вислів Фрідріха Шиллера?
- Чому, на вашу думку, саме ці слова стали епіграфом до уроку?
Діти отримують осінні листочки, виготовлені з паперу, і на них записують ті моральні поняття, з якими вони зустрілися на сторінках твору.
VІІ. Підсумок уроку
Ми знаємо багато героїчних вчинків людей, про які знає вся країна. Чи можемо ми до таких героїчних подвигів віднести подвиг Бермана?
Звичайно, ні. Це був подвиг буденний, невидимий, подвиг душі, коли людина жертвує собою заради іншої людини і не чекає на подяку, на те, щоб її допомогу помітили.
Урок хочу завершити читанням поезії Ліни Костенко, яка сказала, що жити треба всупереч обставинам і за будь – яких ситуацій. Ці рядки стосуються і нашого письменника.
І все на світі треба пережити.
І кожен фініш – це, по суті, старт.
І наперед не треба ворожити,
І за минулим плакати не варт…
Хай буде все небачене побачено,
Хай буде все пробачене пробачено.
Хай буде вік прожито як належить.
На жаль, від нас нічого не залежить.
А треба жити. Якось треба жити.
Це зветься досвід, витримка і гарт.
І наперед не треба ворожити,
І за минулим плакати не варт…
Хай буде все небачене побачено
Хай буде все пробачене пробачено.
Єдине, що від нас іще залежить,
Принаймі вік прожити як належить.
(Діти отримують шаблони градусників і позначають на них свій рівень зацікавленості на уроці).
VІІІ. Домашнє завдання
Бібліографія
Урок зарубіжної літератури в 7 класі на тему:
«Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього. Гуманізм твору»
Мета: поглибити розуміння учнями ідейного змісту твору; удосконалювати навички характеристики літературного героя; розвивати вміння аналізувати і тлумачити образ, порівнюючи з образами інших творів, направлених на розуміння людяності великого мистецтва; формувати готовність до непоказної самопожертви та любов до ближнього.
Обладнання: комп ютер, мультимедійний проектор, презентація.
Тип уроку: комбінований.
Людина відображається в своїх вчинках.
Ф.Шиллер
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1862, Грінсборо, Вільям Сідні Портер, фармацевт, Техас, касир банку, новела, лікар, карикатури, ковбой, Атол, Маргарет, « Чотири мільйони», « Королі і капуста», « Останній листок», 1910, Нью –Йорк.
IІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. У житті обов язково настає мить, коли ми починаємо розуміти сутність людського існування. Тоді відкривається душа особистості, бо їй відкриваються колись незбагненні простори сутності людської. Тоді вона починає розуміти своє призначення в цьому світі, стає добрішою, милосерднішою. Цю мить називають просвітленням душі. Саме цю мить ми спробуємо вловити на сьогоднішньому уроці.
ІV. Повідомлення теми, мети й епіграфа до уроку.
Учитель. Тема сьогоднішнього уроку - втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього. Гуманізм твору.
Саме тому основними завданнями нашого уроку є поглиблення розуміння ідейного змісту твору; удосконалення навичок характеристики літературного героя; розвиток вміння аналізувати і тлумачити образ, порівнюючи з образами інших творів, направлених на розуміння людяності великого мистецтва; формування готовності до непоказної самопожертви та любов до ближнього.
V. Робота над темою уроку.
1. Словесне малювання.
- Яким у вашій уяві постає образ Бермана? ( Відповіді учнів).
1. Заповнення анкетних даних до образу Бермана.
1) Ім я.
2) Вік.
3) Національність.
4) Соціальний стан.
5) Рід занять.
2. Занурення в текст.
- Як з являється у творі образ Бермана?
- Знайдіть і зачитайте опис зовнішності Бермана.
- Якою людиною був Берман?
- Чи привабливий Берман зовні?
- Чому автор називає Бермана невдахою?
- Чи згодні ви з цією думкою?
- Як поставився Берман до розповіді Сью про хворобу Джонсі?
- Чому Сью не намалювала останній листок плюща? ( Тому, що вона була іншою людиною, вона не розуміла стан душі Джонсі, а Берман розумів її внутрішній стан. Він, як і Джонсі, перебував у стані відчаю. Крім цього, Берман, як і Джонсі, мав свою мрію).
- З якою скульптурою Мікеланджело порівнює автор цього героя?
- Хто такий Мойсей? Що вам відомо про нього?
(Цю скульптуру, а саме з Мойсеєм, зображеним Мікеланджело , порівнює Бермана автор, Мікеланджело виконав у 1515-1516 р. для гробниці папи Юлія ІІ. Тут він зображений в останній період життя. Мойсей постає справжнім вождем народу – мудрим, мужнім, вольовим, має виразні трагічні риси. Тепер можна уявити Бермана. Митці різних епох Мікеланджело та О. Генрі створили свої шедеври людяності і віри в людину – в цьому велика сила мистецтва. Адже й досі ми захоплюємося творами О. Генрі, а прекрасна статуя Мойсея і зараз знаходиться в центрі Мавзолею Юлія ІІ в церкві Петра у Римі).
- Чи випадковим є порівняння Бермана з Мойсеєм?
(Автор натякає, що у художника є якісь приховані риси і вони мають неодмінно розкритися).
- Якою була погода, коли Берман позував Сью?
- Чи змінилася погода наступного дня?
- Яку роль відіграють пейзажні замальовки?
- На які деталі ви звернули увагу?
- Що Джонсі попросила зробити, коли розвиднілося?
3. Виразне читання уривка тексту від слів « Листок плюща був на своєму місці» до слів « Удень прийшов лікар…»
4. Евристична бесіда.
- Як вплинув на стан здоров’я Джонсі вид опалого листка?
- Кому повинна завдячувати дівчина своїм одужанням?
- А що сталося з Берманом?
- Чому автор називає вчинок Бермана шедевром? Що таке шедевр?
5. Словникова робота.
Шедевр – твір мистецтва, який може бути зразком.
Гуманізм – ставлення до людини як найвищої цінності.
6. Дослідницька робота.
- Якого значення набуває у тексті слово «шедевр»? ( Не тільки витвір мистецтва, а й взірцевий вчинок).
7. Міні-дискусія.
- Чи варто було Берману ризикувати своїм життям?
8.Побудова діаграми Венна. ( Робота в парах)
Ми з вами визначили, що Сью теж піклувалася про Джонсі, проте вона не намалювала цей останній листок плюща. Давайте за допомогою кіл Венна визначимо особливості образів Сью та Бермана і з ясуємо, що спонукало Бермана врятувати Джонсі. Намалюйте в зошитах два кола, що перетинаються. В ліве та праве кола впишіть відмінні риси героїв, а на перетині кіл впишіть їх спільні риси.
Сью Берман
9.Слово вчителя.
- Я зачитаю вірш О. Олеся, а ви визначте, яким чином він співвідноситься з образом Бермана.
В далині тихий сон летить
І срібну сутінь розливає.
На горах жертвенних курить,
На горах жертвенних палає,
Ще хтось вартує, хтось не спить.
Так, ми спимо невільним сном,
Душа зневірена дрімає,
А хтось над нами б’є крильми,
За нас змагається орлом,
За нас живе і умирає.
VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.
Серед поданих афоризмів оберіть лише ті, які відображають головну думку новели і поясніть, чому ви обрали саме їх.
« Людина славна людяністю».
Перська мудрість
« Сила людини в її друзях».
Індійське прислів я
« Плати добром за добро. Злом за зло не віддячуй»
Народна мудрість
« Треба бути дуже терплячим»
А. де Сент Екзюпері
« Людиною стати - це мистецтво»
Новаліс
« Людина живе на землі не тільки заради свого власного щастя. Вона повинна зрозуміти великий закон людяності».
В. Гладстон
- Чи можна О.Генрі назвати письменником-гуманістом?
- Чому автор, створюючи розповідь, не залишив Бермана живим? ( Автор показав готовність людини до самопожертви).
- Як ви гадаєте, чи можна вважати кінець новели щасливим?
3. Робота з епіграфом.
- Як ви розумієте вислів Фрідріха Шиллера?
- Чому, на вашу думку, саме ці слова стали епіграфом до уроку?
Діти отримують осінні листочки, виготовлені з паперу, і на них записують ті моральні поняття, з якими вони зустрілися на сторінках твору.
VІІ. Підсумок уроку
Ми знаємо багато героїчних вчинків людей, про які знає вся країна. Чи можемо ми до таких героїчних подвигів віднести подвиг Бермана?
Звичайно, ні. Це був подвиг буденний, невидимий, подвиг душі, коли людина жертвує собою заради іншої людини і не чекає на подяку, на те, щоб її допомогу помітили.
Урок хочу завершити читанням поезії Ліни Костенко, яка сказала, що жити треба всупереч обставинам і за будь – яких ситуацій. Ці рядки стосуються і нашого письменника.
І все на світі треба пережити.
І кожен фініш – це, по суті, старт.
І наперед не треба ворожити,
І за минулим плакати не варт…
Хай буде все небачене побачено,
Хай буде все пробачене пробачено.
Хай буде вік прожито як належить.
На жаль, від нас нічого не залежить.
А треба жити. Якось треба жити.
Це зветься досвід, витримка і гарт.
І наперед не треба ворожити,
І за минулим плакати не варт…
Хай буде все небачене побачено
Хай буде все пробачене пробачено.
Єдине, що від нас іще залежить,
Принаймі вік прожити як належить.
(Діти отримують шаблони градусників і позначають на них свій рівень зацікавленості на уроці).
VІІІ. Домашнє завдання
Бібліографія