Урок дистанційного навчання «Ознака сталості функції. Достатні умови зростання й спадання функції»

Про матеріал
Мета уроку: познайомити учнів з ознаками сталості функції; дати поняття про достатні умови зростання й спадання функції; сформувати вміння застосовувати ці ознаки до розв’ування задач.
Перегляд файлу

Урок дистанційного навчання на платформі Zoom

з алгебри в 10 класі.

Тема уроку: «Ознака сталості функції. Достатні умови зростання й спадання функції».

Мета уроку: познайомити учнів з ознаками сталості функції; дати поняття про достатні умови зростання й спадання функції; сформувати вміння застосовувати ці ознаки до розвування задач.

Хід уроку.

І. Організаційний момент. Оголошення теми і мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Щоб  краще  опанувати матеріал, дайте відповіді на запитання.

         1. Сформулюйте означення функції , що зростає  ( спадає ) на проміжку.

         2. Опишіть “поведінку“ графіка функції на  проміжках її зростання та спадання.

Перевіряємо !

    Функція  y = f(x) називається зростаючою (спадаючою) на деякому проміжку, якщо для будь-яких x1 і x2, що належать цьому проміжку, із умови x1>x2 слідує, що f(x1)>f(x2 )  (f(x1) < f(x2)).

        Сам цей проміжок називається проміжком зростання (спадання) функції.

    Приклад:

        Зростаюча функція  y = 3x+2 .

        Спадаючою є функція у =−7x+1.

Проміжки спадання і зростання функції
Графік функції y=x2 з показаними проміжками спадання і зростання

 

Як бачите, за графіком функції досить легко визначати її проміжки зростання та спадання. Для цього достатньо подивитися, від якого значення і до якого по осі Ox графік іде вгору (функція зростає), і між якими значеннями графік прямує вниз (функція спадає). Отриманні значення x слід записати як межі відповідних проміжків.

 

ІІІ. Вивчення нової теми.

Теорема 1. Якщо у всіх точках відкритого проміжку X виконується нерівність f′(x)≥0 (причому рівність f′(x)=0 виконується лише в окремих точках і не виконується ні на якому суцільному проміжку), тоді функція y=f(x)) зростає на проміжку X.

Теорема 2. Якщо у всіх точках відкритого проміжку X виконується нерівність f′(x)≤0 (причому рівність f′(x)=0 виконується лише в окремих точках і не виконується ні на якому суцільному проміжку), тоді функція y=f(x) спадає на проміжкуX.

Отже:

якщо існує похідна функції в інтервалі (a,b) і в даному інтервалі

1) f'(x)≥0, тоді функція в ньому не спадає;

2) f'(x)≤0, тоді функція в ньому не зростає;

3) f'(x)>0, тоді функція в ньому зростає;

4) f'(x)<0, тоді функція в ньому спадає.

 Приклад:

Необхідно досліджувати інтервали монотонності функції f(x)=x3−4x2−16x+17.

 

Спочатку знаходимо похідну: f'(x)=(x3−4x2−16x+17)'=3x2−8x−16.

Це парабола, яка перетинає вісь x в точках x1=−43 і x2=4 і її гілки спрямовані вгору. Тому похідна від'ємна в інтервалі (−43;4) (функція спадає) і додатна в інтервалах (−∞;−43) і (4;+∞) (функція зростає).

 

Відповідь: 

функція f(x)=x3−4x2−16x+17 зростає в інтервалах (−∞;−43) і (4;+∞), спадає в інтервалі (−43;4).

Теорема 2. Якщо у всіх точках відкритого проміжку X виконується нерівність f′(x)≤0 (причому рівність f′(x)=0 виконується лише в окремих точках і не виконується ні на якому суцільному проміжку), тоді функція y=f(x) спадає на проміжкуX.

Отже:

якщо існує похідна функції в інтервалі (a,b) і в даному інтервалі

1) f'(x)≥0, тоді функція в ньому не спадає;

2) f'(x)≤0, тоді функція в ньому не зростає;

3) f'(x)>0, тоді функція в ньому зростає;

4) f'(x)<0, тоді функція в ньому спадає.

Приклад:

Необхідно досліджувати інтервали монотонності функції f(x)=x34x216x+17.

Спочатку знаходимо похідну: f'(x)=(x34x216x+17)'=3x28x16.

Це парабола, яка перетинає вісь x в точках x1=−43 і x2=4 і її гілки спрямовані вгору. Тому похідна від'ємна в інтервалі (−43;4) (функція спадає) і додатна в інтервалах (−;−43) і (4;+) (функція зростає).

Відповідь: 

функція f(x)=x34x216x+17 зростає в інтервалах (−;−43) і (4;+), спадає в інтервалі (−43;4).

Опорний конспект

Ознака сталості функції

Якщо f ’(x ) = 0 в усіх точках проміжку (а; b), то функція f (x ) стала на цьому проміжку.

Ознаки зростання ( спадання ) функції

Якщо f ’(x ) > 0 при всіх хє(a;b), то функція f (x ) зростає на цьому проміжку.

Якщо f ’(x ) < 0 при всіх хє(a;b), то функція f (x ) спадає на цьому проміжку.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Виконання вправи он-лайн в Zoom.

Знайти проміжки зростання та спадання функції у=4х²-16х.

Розв’язання.

у'= 8х −16;

Розв’яжемо нерівності

  1. 8х −16>0, х>2;
  2. 8х – 16<0, х<2.

Отже, при Х є [2;+∞) функція зростає, якщо Х є (-∞;2], то функція спадає.

Якщо на кінцях проміжку зростання (спадання) функція неперервна , то їх можна приєднати до цього проміжку.

Відповідь: у , якщо  Х є [2;+∞); у ↓, якщо Х є (-∞;2]; 2 - критична точка.

  1. Розв’яжи завдання самостійно та запиши у зошит. Завдання для самостійної роботи.

№1. Визначте проміжки зростання функції у=х⁴+2х²

А

Б

В

Г

Д

(-∞;-1]

(-∞;-1] U [0;1]

[-1;0]

[-1;0] U [1;+∞)

інша відповідь


№ 2.Укажіть проміжки спадання функції 

А

Б

В

Г

Д

(-∞;+∞)

(-∞;-⅔]

[-1;0]

(-∞;-⅔] U [0;1]

 [-1;0]U[1,5;+∞)

№ 3. Додаткове завдання.

При яких значеннях а функція зростає на R?

V. Домашня робота. Виконати завдання для самостійного опрацювання; вивчити матеріал конспекту.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Адаменко Василь Іванович
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 березня 2020
Переглядів
8047
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку