Урок ""Диво Різдва." Комперативний аналіз творів Ч.Діккенса та М. Гоголя."

Про матеріал
Урок розрахований для вчителів зарубіжної літератури, які викладають в 6 класі.
Перегляд файлу

Що робить людину щасливою?

Тема. «Диво Різдва». Компаративний аналіз творів Ч.Діккенса «Різдвяна пісня у прозі» та М.Гоголя «Ніч перед Різдвом»

Мета (формувати компетентності):

предметні :поглибити знання учнів про святкування Різдва; формувати вміння робити порівняльний аналіз творів; удосконалювати навички аналізу тексту, характеристики героїв,виразного читання, інсценування;

комунікативні:розвивати культуру зв’язного мовлення;вміння висловлювати свої судження, обґрунтовано доводити свою точку  зору;

ініціативність і практичність : удосконалювати вміння працювати в групах,робити дослідження і висновки ;

математичні : розвивати творчу  уяву, абстрактне мислення;

 соціальні та громадянські:виховувати гуманістичні ідеали – милосердя, совісті, добра, справедливості;

 загальнокультурні:прищеплювати інтерес до національних традицій,до традицій інших нардів, інтерес до різних видів мистецтва.

Очікувані  результати:

Учень :

  •                    обстоює демократичні цінності(НЛ-2);
  •                  оцінює ініціативність  і підприємливість під час ухвалення життєво важливих рішень(НЛ-4);
  •                  простежує динаміку образів творів;
  •                  висловлює власне ставлення до героїв;
  •                  знаходить елементи фольклору у творах;
  •                  висловлює власні враження, емоції, почуття від прочитаних творів.

Методи та прийоми: «Асоцітивний кущ»,робота в групах, інсценізація, «Павутинка дискусії»,»Кластер», «Діаманта», «Сенкан», «Кола Вена», «Мікрофон», «Прес»,обмін враженнями від перегляду буктрейлерів.

Тип уроку: урок узагальнення знань

Обладнання: портрети письменників, тексти творів, ялинка, «речі із скриньки», мультимедійна презентація, різдвяні прикраси, фрагменти фільму «Вечори на хуторі біля Диканьки», мультфільму «Різдвяна історія»,»речі із скриньки», буктрейлери до творів.

 

Ці радісні дні – дні милосердя, доброти,

 всепрощення. Це єдині дні в усьому

 календарі, коли люди, наче з мовчазної

 згоди, вільно розкривають одне одному

 серця.

 Ч.Діккенс

Хід уроку

І. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу

Виконання учнями пісні «Новорічна»

Учитель. Дякуємо вам, діти, що прийшли до нашої господи на Свят-вечір! Щастя вам і здоров’я! Славте Сина Божого, повертайте до віри у добро, і Спаситель воздасть вам сторицею!Сідайте. Коли такі пісні і привітання зазвичай лунають? ( У Різдвяний вечір).

Перегляд фрагменту із фільму « Вечори на хуторі  біля Диканьки»

(Сцена колядок)

ІІ. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку

Отже, тема нашого уроку «Диво Різдва». Ми присвятимо його найулюбленішому святу дітей і дорослих – святу Різдва Христового.

 (Слайд 1) Тема Різдва часто звучить у творах письменників різних країн, зокрема і в тих двох творах, з якими ви вже ознайомились, а сьогодні продовжимо навчатись робити порівняльний аналіз. Ми разом поринемо у світ літературних героїв різних народів – Англії та України, пригадаємо традиції святкування Різдва у кожній країні, дізнаємося, що воно несе людям. І, звісно, без вигадки та фантастики нам не обійтися. Отже, вирушаємо у подорож! Не забудьмо взяти із собою творчу уяву, знання, вміння фантазувати, а також добрий настрій.

1. Робота з епіграфом (Слайд 2)

 - Зачитайте епіграф. Поясніть, про які дні говорить Діккенс?

2 Стврення  асоціативний куща  до слова  «Різдво»

Р –радість, родина

І- іскра,іній

З- зірка, зустрічі,

Д – добро,душа

В – вогонь,веселощі,

О- об’єднання

3  Бесіда

  • А що таке Різдво?
  • Коли його святкують?
  •  Як святкують Різдво  у вас  вдома?
  • Як гадаєте, чому Різдво одне з найкращих свят?
  •  А що є символом Новорічних і Різдвяних свят?
  • Хто приносить нам подарунки у ці дні?
  • Чи є Дід Мороз в Англії?

- От і нам Дід Мороз і Санта Клаус передали ялинку та просили її причепурити. Ось залишили  іграшки. А прикрасимо ми її так: спочатку  на  сніжинках напишемо, чого ми очікуємо від нашого уроку. А протім ,взявши іграшку, дамо  правильну відповідь на запитання і почепимо на ялинку.

(Учні беруть іграшки із запитаннями, відповівши на них, прикрашають ялинку).

Запитання

- Куди зникли зорі і місяць у різдвяну ніч?

- Хто допоміг Вакулі дістати черевички?

- Що було в мішках, які стояли в хаті у Солохи?

- Чому чорт не любив Вакулу?

-  Хто відвідав Скруджа Різдвяної ночі?

-  Що подарував Скрудж родині Кретчитів на Різдво?

-   До якої збірки входить повість «Ніч перед Різдвом»?

- З якою метою відвідує Скруджа привид Марлея?

-  Вакула за професією був…

- Які три духи з*явилися  до Скруджа?

- Чи була  у  Скруджа  рідня?

-Чи любила  Оксана  Вакулу?

-Хто  така Солоха?

- Що допомогло змінитися Скруджу?

- Хто такий  Пацюк?

IІІ. Опрацювання теми уроку

1.Вчитель.От ми і підготувались до свят. Ялинка прикрашена.

- А тепер давайте перенесемось у Англію і будемо святкувати Різдво,  заспіваємо різдвяну пісню на англійській мові.

(Діти виконуть пісню)

  -  Розкажіть про святкування Різдва в Англії.

 

2.Виступи учнів  англійською мовою. (Слайд 3)

 

- Про що розповіли діти ?

3. Розповідь про святкування Різдва  у Англії українською мовою.

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "малюнки до святкування Різдва в Англії"Результат пошуку зображень за запитом "малюнки до твору різдвяна пісня в прозі"     

4. Бесіда

Отже, Різдво – велике свято добра, радості. Всі на нього чекають. Воно заходить у кожен дім, засвічуючи різдвяні ялинки.

  •  Пригадайте, хто з героїв твору Діккенса не любив Різдво? (Слайд 5)
  •  Що говорять про це свято різні герої твору?(Племінник Скруджа, пани з добродійної організації, сам Скрудж). Зачитайте.
  •  Яким був Скрудж ? Як ставилися до нього жителі міста?
  •  Чому навіть собаки сторонилися його?
  • Що стало для нього  головним у житті?
  • Можливо, гроші в житті людини найцінніші? Я стверджую, що це так. Переконайте мене, що не все можна  купити. (Можна купити книги, але не знання,ліжко, але не сон,ліки,але не здоров*я, годинник, але не час, диплом, але не освту.)
  • Можливо, гроші взагалі не потрібні людині? Навіщо  вони  їй? (Вони   дають людині свободу  вибору. Маючи певний капітал, людина сама може вирішити, яким чином вона ними розпоряджатиметься.
  •  Чи помилявся Скрудж, коли вважав, що тільки гроші принесуть йому щастя?
  • Як Скрудж поводився із грошима? Наведіть приклади.
  • Чи правильне моє твердження: «Скрудж хоч і жадібний, але перед Різдвом він був щедрий».
  • А як він ставився до оточення? (Байдуже)
  • Чи були у нього друзі, кохана? (Не було, бо він їх зрадив).
  •  Назвіть риси, із яких зробив собі ланцюг гріхів Скрудж. (Слайд 6)
  • Щоб розбудити душу такої людини, потрібне диво. Яке диво сталося з ним напередодні Різдва?
  • Що зрозумів старий скнара, подорожуючи з духами?
  • Доведіть, що Скрудж дійсно змінився. (Слайд 7)

 Перегляд  фрагменту  мультфільму «Різдвяна  історія» .

  • Що відчуваєте ви, коли бачите, як змінився Скрудж?
  • Чи став  він  щасливішим?

 5. Учитель     А тепер давайте подивимось, як готуються до свята в Україні?

(Слайд 8)

6. Інсценування

Син. Сипле і сипле сніжок за вікном,

Вечір тихенько на землю зійшов.

Дочка. Чом це сьогодні так зіроньки сяють,

Ніби радіють і нас  звеселяють?

Мати. Так ясно зірка засвітила

Результат пошуку зображень за запитом "малюнки святкування Різдва в Україні"У ніч зимову за вікном,

Бо людям добрим сповістила:

Різдво святе до них      прийшло.

Збереться сім’я щаслива,

Запалять свічку на столі,

А добрий тато зайде в

хату

З снопом пшениці у руці.

Чекає вже кутя медова,

Щебечуть діти, чути сміх.

Під миготливий, тихий вогник

Молитва мовиться за всіх.

Виходить місяць із-за хмари,

І заглядає у вікно –

До української оселі

Знов свято радісне прийшло.

Син.        А чом пшеничний сніп наш тато

Приніс сьогодні в нашу хату?

Результат пошуку зображень за запитом "малюнки святкування Різдва в Україні"Дочка.  Сказав: почесний це дідух –

У ньому предків славний дух.

Мати.      Дідух єднає у Святвечір

Живих й померлих за столом,

Це символ хліба, символ праці

З старих часів до нас дійшов.

Дочка.     А ще кутя стоїть медова

І з медом, маком, є й горіх.

Мати.      Так, доню, страва ця святкова –

Знак злуки членів роду всіх.

Син.         А нащо сіна ми поклали

Під скатертину на столі?

Мати.       Щоб люди завжди пам’ятали –

Спочив Христос колись в яслі,

Спочив на сіні у вертепі,

Син Божий, всього світу цар.

І пастушки його вітали,

Принісши щирий скромний дар.

Син.  Хай стелить зима білий сніг по стежках,

Прикрасить нам землю на свята.

Хай прийдуть з колядками в хату до нас

Веселих нам свят побажати.

7. Учитель - Як готуються до Різдва  в Україні?

  •                  Які   страви готують до Різдва  в Україні?

8. Аналіз повісті М.Гоголя «Ніч перед Різдвом»

 Учитель. Ніч напередодні Різдва… Усього три слова. Здавалося б, не так вже й багато може вміститися у них…А , можливо… все життя, доля, кохання, майбутнє щастя. (Слайд 9) Особливо вплинула на долю М.Гоголя збірка «Вечори на хуторі біля Диканьки», яку він написав 1832 р. під впливом українських народних традицій, фольклору. Вона принесла йому славу, повагу, ввела у літературне коло відомих письменників 19 ст., здійснивши його заповітну мрію. Найкращим твором збірки вважають оповідання «Ніч перед Різдвом»

  • Як описує це свято Гоголь? Зачитайте.
  • Чи відбуваються різдвяної ночі якісь фантастичні події у творі Гоголя?
  • Результат пошуку зображень за запитом "малюнки до твору Ніч перед Різдвом"Хто є головними героями твору? (Слайд 10)
  • Як ставляться герої Гоголя до Різдва?
  • А тепер давайте завітаємо до хати багатого козака Чуба та подивимося, що ж робить, залишившись сама, красуня донька Оксана.

 

9. Інсценування. Оксана і Вакула.

Перед дзеркалом сидить дочка Чуба й сама до себе говорить.

Оксана. І чого люди кажуть, що я гарна? Брешуть люди, я зовсім не гарна. Яка тут краса у цих чорних бровах, карих очах , кирпатенькому носі? Ух!

До хати входить козак. Оксана його не бачить.

Оксана. Ні, гарна я !  Ой, яка гарна! Яку радість принесу я тому, кому буду жінкою! Як милуватиметься мною чоловік !

Вакула (пошепки). Ну  й дівка! З годину стоїть, вдивляючись у дзеркало, і не надивиться, та ще й хвалить себе вголос.

Оксана. Еге ж, парубки, чи ж вам до пари я? Ви погляньте, яка в мене сорочка,стрічки на голові! Усього цього батько накупив! (Побачивши коваля, скрикує.  Гнівно дивиться.)

Оксана. Чого ти прийшов сюди? Умить пронюхав, що батька вдома немає.

Вакула. Не сердься, моє серденько! Дозволь хоч поговорити, хоч подивитися на тебе!

Оксана. Хто ж тобі боронить, говори і дивися! (Сідає на лаву, дивиться у дзеркало, поправляє коси.)

Вакула. Дозволь і мені сісти коло тебе.

Оксана. Сідай.

Вакула. Люба Оксано, дозволь поцілувати тебе!

Оксана (відхиляється від Вакули і відштовхує його). Чого тобі ще хочеться? Геть від мене. Ось усю мене в свою сажу вимазав.

Вакула (убік). Не любить вона мене. А я її так люблю, як ніхто в цілому світі не любив і ніколи не любитиме.

У хату вбігають дівчата.

Одарка. Оксано, чого ж ти стоїш? Ходи з нами колядувати! Бери  мішок.

Оксана. Е, Одарко! У тебе нові черевички. Добре тобі, а мені  немає кому дістати такі гарні черевички.

Вакула. Не тужи, моя люба! Я тобі дістану такі черевики, як сама імператриця носить.

Одарка. От бачиш, любить тебе Вакула і черевички він дістане.

Оксана. А так! Будьте ви всі за свідків: якщо коваль Вакула принесе ті черевички, які носить цариця, то одразу ж вийду за нього заміж!

 (Хапає дівчат за руки.  Голосно  сміється  і біжить геть.)

Вакула.    Смійся, смійся! Я й сам  сміюся з себе! Де мій розум дівся? Вона мене не любить – Бог з нею! Проте ні, дістану я  їй  оті черевички

10. Бесіда

- Які риси характеру притаманні Оксані? У чому Оксана бачить своє щастя?

- Яке складне завдання повинен був виконати Вакула, щоб Оксана нарешті вийшла за нього заміж?

 - Чи вдалося Вакулі виконати свою обіцянку? Яким чином?

- Як змінилася Оксана за одну ніч? Зачитайте епізод, який доводить, що вона стала іншою.

- Чи можна вважати це дивом?

- Чи допомогла різдвяна ніч героям Гоголя переоцінити щось?

-  Як би тепер відповіла Оксана на питання про те, що робить людину щасливою?  (Головне – не багатство, а любов, щире серце).

-  Уявімо, що диво трапилось у нас на уроці: зустрілись Скрудж і Оксана. Як ви думаєте, про що вони могли б поговорити?

11.Стратегія «Павутина  дискусії»

Проблемне запитання : Чи варто було Вакулі кохати Оксану?

12.Складання  кластерів до теми «Диво Різдва»

13.Складання  сенканів і діамант.(Робота  вгрупах)

      Завдання 1.   1-а група  складає сенкани до образів Оксани і Фреда, 2-а – до образів  Вакули і Боба Кретчита.

Завдання 2. Скласти діаманту до образу Скруджа.(Робота в групах)

Скрудж.

1 Скнара.

2.Жадібний, злий.

3.Не шанує, не любить, не дає, проганяє.

4.Бездушний самотній старий, який нічого не любить, крім грошей.

5.Розуміє, співпереживає,радіє, любить.

6.Добрий , веселий.

7.Дідусь.

14. «Кола Вена» (Слайд 11) визначити спільне й відмінне у творах Гоголя  і  Діккенса (письмово)

Спільне:

  •                  Дія відбувається напередодні Різдва
  •                  Дива відбуваються протягом однієї ночі
  •                  Різдвяна  ніч дарує Диво – перетворює героїв
  •                  Щасливий фінал
  •                  Фантастичні герої.

Відмінне:

А «Різдвяна пісня»

- події відбуваються  в Англії

- головний герой – байдужий  скнара

- подорожує з трьома духами

- бачить минуле, теперішнє і майбутнє

- героя супроводжують Духи

- герой стає добрим, щирим, щедрим, починає шанувати Різдво

Б «Ніч перед Різдвом»

  •                  Головний герой Вакула – сильний сміливий, закоханий
  •                  Оксана – егоїстична самозакохана  красуня
  •                  Події відбуваються  в Україні
  •                  Вакула подорожує верхи на чортові до Петербурга
  •                  Змінюється Оксана.

15. Речі  з « чарівної  скриньки»

(Діти по черзі дістають малюнки з речами і пояснюють, кому вони належать та яку рису характеру героя вони підкреслюють)

Оксана -  дзеркало, черевички (гордість, самозакоханість, егоїзм)

Вакула – Ікона, скриня (віра в Бога, майстерність, чистота душі, вірність, любов до прекрасного)

Солоха – веретено (хитрість, спритність)

Чуб – кабан(дурість, лінь, недалекоглядність)

Скрудж –мішок з грошима, сундук з монетами,сніг(жадібність,бажання накопичити побільше грошей,холодність душі)

Марлей - канцелярські книги (робота замінила йому все)

Боб Кретчит - шарф, свічка (терплячість, страх)

Фред – святково накритий стіл (гостинність, щедрість)

Пацюк – вареники(обжерливість, лінь)

Пані Кретчит  – пудинг (доброта,любов)

  • Твори, які ми сьогодні проаналізували, закінчилися дивом:добро перемогло зло. Але є інші письменники, які писали різдвяні оповідання. (Слайд 12)
  • Чи всі твори закінчувалися щасливо?

ІІІ. Підсумок уроку

1.«Мікрофон» (Слайд 13)

- Над чим змусили нас замислитися  твори Діккенса  і Гоголя?

Результат пошуку зображень за запитом "малюнки до твору Ніч перед Різдвом"- Які заповіти залишили нам Діккенс і Гоголь?

- Що ви зрозуміли для себе на уроці?

- Що означає бути милосердним, гуманним?

- То ж у чому, на вашу думку, Диво Різдва?

2. «Прес» - Що робить людину щасливою?

Учитель. Чи сподобалися вам ці два твори?

Якщо так, то я пропоную вам до перегляду буктрейлери  до цих книг.

Ці роботи виконали учні нашого класу  разом з батьками(Презентація)

Учні висловлюють свої враження від побаченого.

 3 .Узагальнююче слово вчителя

Ось добігла кінця різдвяна історія. Дійсно, казковий кінець. Диво Різдва зробило наших героїв щасливими, хоча в житті казкові історії зустрічаються рідко. Але все у наших руках. Головне, щоб ми зрозуміли, що диво – це добро, яке ми можемо зробити власними руками.

А тепер візьміть свічки і напишіть на них побажання до Різдва і до Новорічних свят. І почепіть ці свічечки на нашу ялинку. Вона прикрашена і готова до свят.

Адже незабаром ми будемо святкувати Різдво - єдиний з усіх днів, коли ширшають вузькі серця», найкращий в році добрий, привітний день.

Смисл Різдва

Бувають дні, як одкровення Боже,

Благословіння зоряних небес,-

Коли на себе справжніх ми похожі,

І в нас Христос воістину воскрес.

Коли в душі так ясно, тихо,чисто,

Летять думки і сипле білий сніг,

Зелена зірка світиться перлисто,

І час невпинний прискоряє біг.

У дні такі завіт прадавній  з Богом

У серці, що відкрилось ожива…

І ми в собі народжуємось вдруге

Під знаком світлоносного Різдва.

Тож нехай різдвяний дзвін розбудить замкнені людські душі. Подаруймо одне  одному  усмішку, теплий погляд, добре слово і тим  самим зробімо людину щасливішою. Добро, яке ми здатні створити, варте чи не  найбільшого  скарбу.

Тож будьмо у святкові різдвяні дні уважнішими до людей, не забуваймо про посмішку, про добра справи, про любов до  ближнього,бо всі моральні чесноти у дні різдвяні мають найвищу ціну!Не забудьте привітати з Різдвом рідних та друзів.

Із Різдвом христовим щиро вас вітаєм!

Щастя і здоров’я вам усім бажаєм!

Нехай віра  в серці кожного засяє.

Нехай Матір Божа  усіх привітає.

 IV. Домашнє завдання

1.Написати невеликий твір-роздум  «Які дива  дарує нам Різдво?»

2. Намалювати ілюстрації до творів «Мої улюблені герої» 

 

docx
Додано
29 вересня 2021
Переглядів
1589
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку