Урок "Диво Різдва.Повість М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом»".

Про матеріал
Мета і завдання: висвітлити окремі факти життя й творчості М. Гоголя, поглибити поняття про повість, розвивати навички виразного читання та усного мовлення, логічного мислення,роботи в групі; познайомитися із видом народної творчості-скрапбуком; виховувати інтерес до постатті письменника ,захоплення книжкою та читанням; сприяти розвиткові творчої компетентності, вихованню в учнів морально-етичних принципів, любові до звичаїв і свят українського народу. Обладнання: підручник-хрестоматія, обладнання для перегляду презентації, матеріали для скрапбуку. Тип уроку: урок застосування знань,умінь,навичок.
Перегляд файлу

Тема уроку: Диво Різдва.Повість М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом».

Мета і завдання:

                           висвітлити окремі факти життя й творчості М. Гоголя,

                           поглибити поняття про повість,

                           розвивати навички виразного читання  та усного мовлення,

                           логічного мислення,роботи в групі;

                           познайомитися із видом народної творчості-скрапбуком;

                           виховувати інтерес до постатті письменника ,захоплення

                           книжкою та читанням;      

                           сприяти розвиткові творчої компетентності,

                           вихованню в учнів морально-етичних принципів,

                          любові до звичаїв і свят українського народу.

Обладнання:

                        підручник-хрестоматія,

                        обладнання для перегляду презентації,

                        матеріали для скрапбуку.

Тип уроку: урок застосування знань,умінь,навичок.

                                                               Є темні сили на землі,

                                                               але тим яскравішим здається світло.

                                                                                                                     Ч.Діккенс.

 

                                                           Хід уроку

 I Підготовка до сприйняття навчальної теми.

(Слайд 1)

Слово вчителя.

З усіх свят,що існують на землі,людям найбільше подобаються Різдво і Новий рік. Це світлі дні,що приносять добро в наші душі,яке так необхідне кожному. Англійський письменник Ч.Діккенс  писав: «Це радісні дні-дні милосердя,доброти,всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі,коли люди наче з мовчазної згоди,вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх,- навіть у тих,хто не має ні грошей,ні долі,- таких самих людей,як вони самі». У ці дні кожна людина очікує на диво,бо душа потребує його. Дорослі-здійснення мрій,задумів,побажань. Для дітей дивом буде омріяна іграшка,цікава книга,що здатна перенести нас в невідомі краї,подарувати зустріч з улюбленими героями. Саме така і чекає нас сьогодні. Свій урок ми назвемо «Диво Різдва». А епіграфом уроку стануть слова Ч.Діккенса : «Є темні сили на землі,але тим яскравішим здається світло».

 II Оголошення теми і мети.

(Слайд 2)

Сл. вчителя.

На Різдво ми очікуємо і на подарунки. А найкращими  подарунками буде те,що зробимо своїми руками. Отже,на сьогоднішньому уроці ми не тільки перегорнемо сторінки улюбленого твору М.Гоголя «Ніч перед Різдвом» і проаналізуємо,які дива сталися напередодні  великого свята з героями,а ще навчимося складати скрапбук  про улюблений твір.

*Повідомлення учня про скрапбук (Слайди 3-8 )

 III Актуалізація опорних знань,умінь,навичок.

Перша сторінка нашого скрапбуку  присвячена М.В.Гоголю  (Слайд 9)

1.Виступ учня-біографа.

Усе життя Гоголя можна назвати дорогою. Лише в дорозі він заспокоювався,відчував натхнення,приплив нових сил. Дороги вели Гоголя до Москви,Петербурга, Рима і Парижа,Гамбурга і Єрусалима. Однак усі шляхи починалися з його рідного дому,з його України. Звідси він вирушав у свої мандри,сюди завжди повертався думкою і душею. Живучи в Петербурзі,в одному із листів до матері Гоголь пише: «Дорога моя матінко! Ви маєте тонкий ,спостережливий розум,ви багато знаєте про звичаїі ,про традиції малоросів. У наступному листі я чекаю від вас опису вбрання сільського дяка,від верхнього одягу до самих чобіт». У творчій уяві Гоголя народжувались сюжети «Вечорів на хуторі біля Диканьки» - твору,який зробив М.Гоголя відомим.

2.Сл. вчителя.

Справжнє диво створила з долею Гоголя збірка,яку він написав під впливом українських народних традицій, фольклору. У 23 роки став відомим. 1831р. вийшла перша частина збірки «Вечори на хуторі біля Диканьки». Образ Диканьки стає у творах збірки символом України,рідною землею автора.

3.Теорія літератури        (Слайд 9)

-Що таке повість? Які різновиди повістей ви знаєте?

-Який різновид цієї повісті? (Казкова .Відбуваються чарівні явища,діють фантастичні персонажі.Є  красуня і герой,який прагне здобути її кохання.Красуня випробовує героя,він отримує важке завдання-піти туди,не знаю куди,принести черевички.Герой проявляє розум,кмітливість,винахідливість,наполегливість,щоб досягти свого щастя.

- Хто є  головними героями твору?

4.Інсценізація. Оксана і Вакула.

Творче завдання.

Сл.вчителя.   Наступну сторінку скрапбуку  «Сюжетний ланцюжок» про пригоди наших героїв складає   I  група.   Завдання:   Розташувати ілюстрації в правильній послідовності і підібрати цитати.

5.Бесіда з іншими учнями.

- Чи сподобалася вам повість?

- Якою інтонацією пронизаний твір?(багато веселих епізодів)

6.Мікрофон.Як на Україні святкують Різдво? (Слайди12-19)

- Які народні повір’я описав Гоголь? (В цю ніч активізується нечиста сила. Це магічний час. Здійснюються найзаповітніші бажання. Різдвяна ніч - дивна ніч).

(Слайд 20)

7.Бесіда на основі герменевтичних запитань.

-Виразно прочитайте перший  абзац повісті. Який світ постає у вашій уяві?Поміркуйте,чому автор починає опис ночі з неба?

(Сторінка «Сюжетний ланцюжок» готова).

8.Запитання до класу:

- Яким чином відьма,яка вилетіла із комина,доповнила картину чарівної ночі?

- Чому відьма починає збирати зірки з неба?Поміркуйте,що уособлюють зірки в Різдвяну ніч?

- Знайдіть опис чорта.У чому комічність цього образу?Поміркуйте,чому чорт не страшний ,а смішний?

-Чому чорт вкрав місяць?

9.Перегляд уривку з мультфільму (Слайд 21)

 *Валеохвилинка (Слайди22-23)

10.Творчі завдання (II  група і III  група)Складають наступні сторінки: «Герої повісті», «Асоціативні картинки».

11.Бесіда з  I групою:

- що повідомляє автор про Вакулу?

- Чи випадково такий побожний,добрий парубок є сином Солохи?

- Що дізналися про Оксану?

- Як ставиться Оксана до Вакули?

- Чому Вакула пішов до Пацюка?

- Чому чорту не вдалося перемогти Вакулу?

- Якою стає Оксана під кінець повісті?

12.Запитання до II  групи («Герої»)    (Слайди-25-26)

- Кого з героїв повісті можна віднести і до реальних, і до фантастичних?

13.Запитання до III  групи (“Асоціативні картинки»)  (Слайди 27)

- Що символізує нарциз?

- Символом чого є черевички?В якій казці?

-В якій казці зустрічається дзеркало?

- Чим закінчується повість? (Перемогою добра над злом,людини над силами зла).

    *  Гра «Збери текст».

  Яка головна думка твору? Завдання: зі слів і словосполучень,поданих нижче,оформити висновок.

(Людина,отримає,завжди,в душі Бога,щасливе життя,переможе диявола,яка має).

(Слайд 28).

  IV  Рефлексія .

1.Закінчити речення.

(Слайд 29).

- Історія Оксани і Вакули навчила нас…

 2.«Кошик».(Слайд 30). Завдання : розподілити подані слова між «смітником» і «валізою»:

егоїзм,кохання,доброта,корисливість,цілеспрямованість,зло,самовпевненість,самолюбство,гординя,

хитрість.

Заключне слово вчителя.

Ми перегорнули останню сторінку книги М.В.Гоголя «Ніч перед  Різдвом» ,склали скрапсторінки.

(Слайд 31)

В Різдвяну ніч відбуваються чудеса і виконуються найзаповітніші бажання,але для тих,хто заслуговує цього,тому що це ніч не тільки чудес,а й ніч справедливості.

    Цей святий вечір даний нам не тільки для того,щоб веселитися і очікувати виконання бажань,але щоб позбутися від усього непотрібного, відкрити душу доброму,чесному,справедливому,відкритися любові, з якою прийшло до нас  Божественне дитятко і яке перетворить світ і людину.

V  Самооцінювання.

VI  Домашнє завдання        ( Слайд 32).

Скласти діалог: «Про що могли б поговорити Вакула з Духом Майбутнього Різдва з повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»

 

                                                  Література

Гончарук Г. Чарльз Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі».Микола Гоголь. «Ніч перед Різдвом».Фольклорні елементи у повістях.6 клас.//Всесвітня література в сучасній школі.-2015.-№2,с.22-23.

Машкара С. Микола Гоголь. «Ніч перед Різдвом».6 клас.//Всесвітня література в сучасній школі.-2015.-№4,с.35-36.

Міляновська Н. Світова література.6 клас.Посібник-хрестоматія.Т.:Астон,2015.-С.191-215.

Стельмах Л. Яке воно кохання? Тема кохання,образи Вакули і Оксани в повісті Миколи Гоголя «Ніч перед Різдвом».6 клас//Всесвітня література в сучасній школі.-2015.-№2,с.24-27.

Чередник Л. Зарубіжна література . 6 клас: розробки уроків/Л.А.Чередник.-Х.: «Ранок»,2015.-С.131-138.

                                Інтернет-ресурси:

  1. https://uk.wikipedia.org/wiki/
  2. http://zarlit19.blogspot.com/2014/11/blog-post_91.html
  3. https://www.youtube.com/watch?v=jo0ct1yni2g
  4. http://www.slideshare.net/bekeshnatalia/ss-16695134
  5. https://www.youtube.com/watch?v=6SEgF_mhSgQ

 

 

                                                 

                   

           

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ts Iruna
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
8 жовтня 2020
Переглядів
941
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку