"У чому щастя дитини за оповіданням В.І.Дмітрієвої “Малюк і Жучка”.

Про матеріал
Тема уроку: У чому щастя дитини за оповіданням В.І.Дмітрієвої “Малюк і Жучка”. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Форма проведення: проєкт. Тип проєкту: міжпредметний, довгостроковий, груповий. Мета: дослідити на основі оповідання “Малюк і Жучка” в чому щастя дитини, біографію письменниці, які проблеми піднімаються у творі. Завдання: - розвивати критичне мислення учнів, монологічну мову, виразну мову; уміння співпрацювати; - розвивати пізнавальні інтереси, вміння та навички працювати самостійно і в групах; - розвивати комунікативні навички; акторські здібності, естетичні смаки. Формувати вміння: - виділяти головне в роботі, - почуття відповідальності за доручену справу, підготувати доповідь. Навчити: визначати тему і розвивати її; - висловлювати свою точку зору.
Перегляд файлу

Інформація про клас

Урок проводиться в 6 класі, 22 учні

Тема уроку (позакласне читання)

 «У чому щастя дитини за оповіданням В.І.Дмітрієвої “Малюк і Жучка”.

 

Мета: дослідити на основі оповідання “Малюк і Жучка” в чому щастя

дитини,біографію письменниці, які проблеми піднімаються у творі.

 

Державні вимоги до рівня навчальних досягнень учнів (за програмою):

Знати  цікаві факти з біографії письменника, творчість якого вивчається, визначати головну думку твору, провідні мотиви, висловлювати своє судження про риси і поведінку героїв.

Вміти - формування стійкої мотивації до читання художньої літератури, до вивчення зарубіжної літератури як скарбниці духовних цінностей людства; формування духовного світу особистості, її високої моралі, ціннісних орієнтацій; розвиток творчих здібностей, культури спілкування, критичного мислення; формування етичних уявлень та естетичних смаків; розширення культурно-пізнавальних інтересів особистості.

 

Ключові компетентності:

(спілкування державною мовою, громадянська компетентність, екологічна грамотність і здорове життя)

Предметні компетентності  (уміння вчитися, спілкуватися державною, рідною мовою, інформаційно-комунікаційні, соціальні, громадянські, загальнокультурні, літературні компетентності)

Наскрізні змістові лінії:

-    «Екологічна безпека і сталий розвиток» (НЛ-1)

-    «Громадянська відповідальність» (НЛ-2)

-    «Здоров’я й безпека» (НЛ-3)

Міжпредметні зв’язки (МЗ): зарубіжна література – образотворче мистецтво

Мистецький контекст (МК): ілюстрації С. Закржевской до твору «Малюк і Жучка»

Тип уроку:

(засвоєння нових знань, засвоєння умінь і навичок).

Етапи уроку.

І Організайний етап

ІІ Вступне слово вчителя

ІІІ Виступи груп біографів, літературознавців, художників, акторів.

ІV Питання до класу

V Підсумок уроку

 


 

                                      

                                  Актуальність проєкту

В ході досліджень розглядається питання, які актуальні і на сьогоднішній день: виховання позитивних якостей характеру (відповідальність, чуйність, співчуття, вміння любити тварин і цінувати їх дружбу), піклування про свою сім’ю, у чому щастя дитини.

 Тема уроку:  У чому щастя дитини за оповіданням В.І.Дмітрієвої “Малюк і Жучка”.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форма проведення: проєкт.

Тип проєкту: міжпредметний, довгостроковий, груповий.

Мета: дослідити на основі оповідання “Малюк і Жучка” в чому щастя дитини, біографію письменниці, які проблеми піднімаються у творі.

Завдання: - розвивати критичне мислення учнів, монологічну мову, виразну мову; уміння співпрацювати; - розвивати пізнавальні інтереси,   вміння та навички працювати самостійно і в групах; - розвивати комунікативні навички; акторські здібності, естетичні смаки.

Формувати вміння: - виділяти головне в роботі, - почуття відповідальності за доручену справу, підготувати доповідь.

Навчити: визначати тему і розвивати її; - висловлювати  свою точку зору.

Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації  до твору і малюнки учнів (презентація).

                                                           Потрібно вірити в можливість                     

                                                       щастя, аби бути щасливим.

 Лев Толстой

 

Зміст уроку

I. Організаційна частина

1. Слово вчителя (актуалізація опорних знань про проект)

(Урок проходить на фоні музики Шопена)

Учні! Сьогодні  на уроці ми працюємо за проектом. А це значить, що ми повинні вирішити слідуючи питання.            

1. Проблема. У нашому випадку – У чому щастя дитини?

2. Пошук інформації. Пошуками інформації займалися всі учні, яких розділено на 4 групи: - біографи; - літературознавці; - художники; - актори.

3. Планування. Для кожної з груп було складено план наукового дослідження.

4. Продукт. Відповіді, які ви почуєте на уроці.

5. Презентація. Захист наших наукових досліджень.

6. Портфоліо. Папка, в якій зафіксовано проходження проекту і зібрано всі матеріали.

ІІ. Вступне слово вчителя.

Кожна людина мріє бути щасливою, а особливо про це мріє дитина. Сьогодні на уроці ми і спробуємо на прикладі твору Валентини Іовівни Дмітрієвої “Малюк і Жучка” дослідити, коли дитина  стає щасливою.

Діти! "Малюк і Жучка" - це розповідь про одного сільського хлопчика.

Він жив дуже давно,  ще за царя. Вам навіть важко уявити собі, як жили тоді сільські хлопці.

 Їхні батьки і матері дуже багато працювали. Але грошей було недостатньо, щоб нагодувати вдосталь і одягнути своїх малюків. Багато дітей зовсім не ходили тоді в школу, тому що в них не було в чому  вийти з дому. Деякі бідняки робили так: зберуть усі теплі речі, які є в будинку, і дадуть одній дитині - нехай хоч один в школу ходить. А решта, сестри і брати, вже зовсім роздягнені вдома сидять: їм нема в чому навіть у двір вийти.

Ось так  і жила родина Малюка, про якого й написана ця розповідь.

 ІІІ. Виступ групи біографів.

Дмітрієва Валентина Іовівна - письменниця ХІХ-ХХ століття. Народилася вона в селі Вороніно Балашовського повіту Саратовської губернії в 1859 році в родині кріпака. Закінчила Тамбовську гімназію в 1877 році, а потім лікарські курси в Петербурзі. Працювала вчителем у слободі Пісчанка. У журналі “Саратовські листи” вона розлючено писала про положення школи, котра була з вибитими вікнами, брудна та холодна.  Валентину Іовівну звільнили із забороною займатися педагогічною діяльністю. Потім Дмітрієва багато років працювала лікарем у Воронежі в дуже складних і важких умовах. Про це вона розповість у  своїх оповіданнях. Померла письменниця в післявоєнні роки (1947). До кращих її оповідань можна віднести “Тучки”, “Малюк і Жучка”, “Розбійники”, Червоний хутор”, “Доброволець” та інші.

Питання до класу (питання задають учні).

- Що турбувало  Валентину Іовівну, коли вона працювала в сільській школі?

- Які риси характеру можемо визначити у письменниці, прослухавши її біографію?

ІV. Виступ літературознавців.

Написане у 1896 році оповідання “ Малюк і Жучка” не займає і 20 сторінок, але скільки цікавих і визначних епізодів ми пізнаємо з нього! В оповіданні показано тяжке життя людей на прикладі родини Феодосії, яка залишилася без чоловіка із сьомома дітьми.

Твір побудований у формі розповіді-діалогу. Саме через діалог автор розкриває характер головного героя, його безпосередність,щирість і доброту. Письменниця широко використовує народно-побутову лексику: “матушка; виш; а вот,поди ты: ан врешь; соскучилась об нас; мамушка; глядит-то, слышу небось; будя; тятька; ну-кося;хлебца-то; вчерась”. Природності, невибагливості мови дійових осіб сприяють розмовні звороти та інтонації їх бесід: питання, вигукування, повтори, неповні односкладні речення:

“Ну как вдруг волки?”,“Ну не баловать у меня”, “Как же, и то ведь хозяин…”, “Отходит… теплый стал”, “И пряник-то!”, “Я тебе хлебца горяченького”.

 Питання до класу.

 - Які риси характеру Малюка ви можете назвати?

- Які проблеми  вирішує автор, змальовуючи образ головного персонажа?

- Як йому жилося в багатодітній родині?

- Які стосунки склалися у хлопця та вчительки?

 - Хто є справжнім другом Малюка?

V. Виступ групи художників.

Показ слайд-шоу з ілюстраціями та малюнків учнів  до твору.

 Питання до класу:

- Чи передав художник-учень в портреті Дмітрієвої її характер?

- Що головне відобразив художник-учень у цьому малюнку?

VІ. Виступ групи акторів.

 Показ уривку з твору Дмітрієвої “Малюк і Жучка”

 Питання до класу:

- Чи сподобалася вам гра учнів-акторів?

- Що головне можна виділити в цьому уривку?

VІІ. Підсумок.

- Чому навчає нас цей твір?

- Який же висновок ми можемо зробити. У чому щастя дитини?

- Чи актуальне це оповідання сьогодні?

- Кому  ви б запропонували  читати цей твір - дорослим  чи дітям?

Учитель.

Розповідь про маленького хлопчика вчить завзятості та наполегливості, любити вчення і прагнути отримувати нові знання, піклуватися про свою сім'ю, про своїх рідних, вчить відповідальності, чуйності і співчуття,  допомагати нужденним, з добротою відноситися до наших молодших друзів - тварин.

Не дивлячись на те , що твір був написаний  у ХІХ столітті, він і зараз відображає актуальну проблему сучасності - самітність, нещасливе дитинство багатьох дітей. І цю проблему повинні вирішувати  батьки разом зі школою, вчителями. Ніякі гаджети не зможуть замінити теплого ставлення до підлітка, любові до нього.

 

 

 

 

Перелік використаних джерел:

  1. Дмитриева В.И. Повести и рас сказі. «Советская Россия», 1976 г.
  2. https://knigger.com/kniga-malysh-i-zhuchka-153694
  3. Дмитриева, Валентина Иововна (писатель; 1859-1947). Малыш и Жучка [Текст]: [Рассказ]: [Для дошкол. возраста]/Рис. С. Закржевской. - Москва ; Ленинград: Детиздат, 1939 (Москва). - 32 с. :ил.; 20 см. - (Маленькая библиотека).

 

 

 

 

docx
Додано
11 жовтня 2020
Переглядів
384
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку