Тема уроку. Дивосвіт Івана Корнющенка.
Мета уроку: ознайомити учнів із творчістю письменника Сумщини
І. Корнющенка; розвивати навички дослідницької роботи, уміння аналізувати художній твір; допомогти учням зрозуміти дивосвіт письменника; виховувати любов до природи, спостережливість, культуру екологічного мислення.
Тип уроку: урок вивчення особи письменника, опрацювання художнього тексту.
Форма проведення уроку: урок-дослідження.
Методи та прийоми: метод «Прес»; метод «Мікрофон»;бесіда; розповідь; гра «Із розсипаних слів»; гра «Шифрувальник»; виразне читання уривків; проблемно-пошукове дослідження; складання асоціативного куща, сенкану; розгадування загадок.
Обладнання: виставка творів письменника, тексти творів, мультимедійна презентація, комп’ютер; проектор; картки для самооцінки.
Епіграф
До природи є лише один вхід –
вхід зі сторони доброти
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя
Чи думають «брати наші менші» - звірі, птахи, комахи…чи діють вони виключно за інстинктом? На це запитання давно намагались і сьогодні прагнуть відповісти вчені й аматори-натуралісти. Переважна більшість їх стверджує : так, думають, діють, виходячи з відповідних умов.
Природолюб і натураліст Іван Корнющенко по-своєму дає відповідь на це запитання.
ІІІ. Оголошення теми, завдань уроку
Темою уроку літератури рідного краю є «Водивіст Івана Корнющенка».
Вам не здається, що тема уроку дещо не зрозуміла. Спробуймо разом розшифрувати анаграму.
Так, тема уроку «Дивосвіт Івана Корнющенка».
Завдання уроку:
IV. Актуалізація опорних знань учнів
Складіть асоціативний кущ до слова дивосвіт.
ДИВОСВІТ
Отож, протягом уроку дамо відповідь на питання: «Який же він - дивосвіт Івана Корнющенка?»
V. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу
Учитель.
Народився Іван Корнющенко 18 вересня 1936 року в с. Новомихайлівка Сумського району. Письменник належить до так званих дітей війни. А це - і бомбардування рідної Новомихайлівки, і раннє напівсирітство, і повсякденне збирання колосків у полі, аби вижити, і незабутні перші роки навчання, коли в класі замерзало чорнило, а писати доводилося на полях газетних сторінок. Після закінчення Степанівської семирічки в неповних 14 років довелося йти на будівництво, де хлопчина подавав на риштування цементний розчин та цеглу і тяжкою працею підірвав здоров'я.
Учень.
Коли письменник Іван Корнющенко був ще дитиною, у його житті відбувся такий епізод. Прилетіли навесні в село чорногузи. Усі знайшли собі місце, а одна пара гнізда собі чомусь не мостила. І вирішили малий Іван із другом допомогти птахам. Закріпили старе колесо на розкішній та розлогій липі і стали чекати. Довго спостерігали, як по кілька разів на день сідали лелека з лелечихою на те колесо, але жодної гілочки, щоб вимостити гніздо, так і не поклали. Засперечалися хлопці, чому чорногузи відмовилися від їхніх послуг. А старий Євдоким Тимофійович їм пояснив: "... лелека не мостить гнізда на липі, бо, коли вона цвіте, і дорослі, і лелеченята чадіють від запаху того цвіту..." . З того часу почав хлопець пильніше придивлятись до навколишнього світу.
Учитель.
З роками захоплення природою переросло в нагальну потребу ще глибше, ширше, всебічніше вивчати й аналізувати поведінку «братів наших менших». Як результат, книжка про природу «Мій дивосвіт». Книга має 7 розділів, у яких згруповані розповіді про фауну й флору нашого краю, тонкі спостереження над життям тварин і рослин, наведено цікавинки й бувальщини. Автор переконливо підводить читача до єдино можливого висновку: «До природи є лише один вхід – вхід зі сторони доброти».
Робота в групах
Клас об’єднано в три групи, кожна з яких опрацьовувала окремий розділ книги.
Виступ груп
Група «Юні орнітологи»
Опрацьовувала розділ «Царство пернатих», зокрема оповідання «Перш за все – чистота», «Із розрахунком», «Збагнула».
Першим я приніс весну, пробудив усе від сну. Заспіваю під вікном, бо зовуть мене... (Шпаком)
Шпак
Сойка
Ворона, або ґава
Метод «Мікрофон»
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться.
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте.
І за парти тихо сядьте.
Група «Юні ентомологи»
Опрацьовувала розділ «Навколо комах», зокрема оповідання «Коли одній не під силу», «Якби й тепло, і не жарко».
Гра «Із розсипаних слів»
Прочитайте слова. Виберіть серед них ті, які можна використати, щоб розказати, де і як живе коник-стрибунець (тоненькі ніжки, міцні лапки, зелений, великий, маленький, довгі вусики, любить траву, живе на луках, нічний метелик, тріскоче крильцями).
«З густого куща трави стрибнув зелений коник. В один момент він сидів на похилій стеблині череди. Хвилин п’ять чемпіон із стрибків сидів нерухомо. Потім повернувся в протилежну сторону. Я здогадався: гріється після ночі й заодно сушиться від роси.»
«Та веселий скакунець ще більше здивував кмітливістю. Сонце добре припікало, і зеленому конику, напевно, стало жарко. Тоді він розпустив над собою прозорі крильця і швидко-швидко затріпотів ними.»
— Проспівав ти літо боже, —
Вдача вже твоя така, —
А тепер танцюй, небоже,
На морозі гопака!
Скласти сенкан до коника-стрибунця (група «Юні орнітологи»), до мурахи (група «Юні ботаніки»)
Група «Юні ботаніки»
Опрацьовувала розділ «Зелена гілка вічності», зокрема оповідання «Постійно з парасолькою», «Задля принади».
Має гарні жовті вічка
Й фіолетову спідничку.
Запах ніжний і духмяний
Наповняє ліс весняний.
Працюючи над змістом оповідання, ми намагалися дати відповідь на питання:
«Маленький кущик фіалки. Вона така ніжна й тендітна. Червоно-жовті цятки зоріють посередині кожної квітки. А що вже пахне!»
«Тоненькі блідо-зелені стебельця, на яких сяяли квітки, раптом почали згинатися. І так, що незабаром кожна опинилась під великим і широким листком.»
«Її найбільше оспівано в народних піснях, здавна порівнюється вона з дівочою вродою і взагалі з усім тим, що є символом краси й ніжності».
Використовуючи метод «Прес», учні дають відповідь на питання: «Який же він - дивосвіт Івана Корнющенка?»
4 етапи методу «Прес».
Позиція. Висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору.
Почніть так: «Я вважаю, що…»
Обґрунтування. Поясніть, чому ви так вважаєте, на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції.
Почніть так: «Тому що,…»
Приклад. Наведіть приклад, додаткові аргументи на підтримку вашої позиції, назвіть факти, які демонструють ваші докази.
Почніть так: «Наприклад…»
VІ. Узагальнення вивченого
Гра «Шифрувальник»
VІІ. Підбиття підсумків уроку
«Методика взаємних запитань»
Заключне слово вчителя
Добро і краса – одвічні людські ідеали. Учімося бачити красу навколо себе, адже в природі все досконале і неповторне. Пам’ятаймо, що дерева, кущі, квіти, трави – живі істоти, і їм болять рани так само, як і нам. Не рвіть оберемками квітів, не руйнуйте гнізд птахів і мурашників, не ламайте калини край дороги, не залишайте після себе купи сміття в лісі, біля річки чи озера. Оберігаючи природу, ви дбаєте про своє майбутнє.
VІІІ. Рефлексивно – оцінювальний етап
Складання колажу – дерева побажань із різнокольорових листків:
Самооцінювання роботи в групі
Прізвище__________________
( Оцініть себе за кожним напрямком від 0 до 2 балів)
1 |
Ти брав активну участь у роботі групи |
|
2 |
Ти вносив вдалі пропозиції,які врахувала група |
|
3 |
Ти надавав підтримку іншим членам групи, заохочував їх до роботи |
|
4 |
Ти висунув нову ідею, що сподобалася іншим |
|
5 |
Ти вдало узагальнював думки інших і просував роботу групи вперед |
|
6. |
Ти доповідав класу про результати групової роботи |
|
7. |
Усього балів: |
|
ІХ. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
Написати листа до Івана Корнющенка або скласти твір «Дивосвіт Івана Корнющенка».
Література
1. Вертій О. На вершинах духовності: до 75 – річчя від дня народження Івана Корнющенка [Текст] / О. Вертій // Слобожанщина. Альманах літераторів Сумщини. Вип.. 16. – Суми: Мрія – 1, 2011. – с. 44.
2. Корнющенко І. Мій дивосвіт. Оповідання, етюди та есе про природу. – Суми: Видавництво «Козацький вал», 1998. – 252с.
3. Шуляр В. Уроки літератури рідного краю: технологія підготовки та проведення// Диво слово. -2003. -№7. –С.34-39
4.Ярошенко О.Г. Групова навчальна діяльність школярів: теорія і методика. – К.: Партнер, 1997. – 193с.