Урок "Володимир Винниченко. «Федько-халамидник». Дитинство письменника. Художня розповідь про Федька, його життя, стосунки з однолітками"

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з початком творчого шляху В.Винниченка – майстра художнього слова, громадського діяча; розпочати роботу над аналізом оповідання «Федько-халамидник», характеристикою образу Федька; удосконалювати вміння виразно й вдумливо читати, переповідати прочитане; пробуджувати пізнавальні інтереси учнів; розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення, уміння аргументовано доводити власну думку; виховувати загальнолюдські почуття, інтерес до творчості В.Винниченка засобами мистецтва слова та засобами інноваційного навчання, формувати національну свідомість, громадянську відповідальність Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу засобами інноваційного навчання (з використанням хмарно орієнтованих технологій) з метою формування патріотичних якостей учнів
Перегляд файлу

Клас: 6-А

Урок: українська література

Тема: Володимир Винниченко. «Федько-халамидник». Дитинство письменника. Художня розповідь про Федька, його життя, стосунки з однолітками

Мета: ознайомити учнів з початком творчого шляху В.Винниченка – майстра художнього слова, громадського діяча; розпочати роботу над аналізом оповідання «Федько-халамидник», характеристикою образу Федька; удосконалювати вміння виразно й вдумливо читати, переповідати прочитане;  пробуджувати пізнавальні інтереси учнів; розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення, уміння аргументовано доводити власну думку; виховувати загальнолюдські почуття, інтерес до творчості В.Винниченка засобами мистецтва слова та засобами інноваційного навчання, формувати національну свідомість, громадянську відповідальність

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу засобами інноваційного навчання (з використанням хмарно орієнтованих технологій) з метою формування патріотичних якостей учнів

Методи, форми і прийоми роботи: випереджувальні завдання; робота в групах, колективна; перегляд відеорелаксації, буктрейлера; арт-терапія; частково-пошуковий, дослідницький; бесіда; робота з підручником; технології розвитку критичного мислення; інформаційне гроно; стратегія «РАФТ». Хмарно орієнтовані сервери: XMind, Padlet, Online Vizitka, Prezi

Обладнання: підручник, зошит, портрет В.Винниченка, предмети з твору, книжкова виставка творів письменника, візитки твору, плакат «Інформаційне гроно», квітка-схема, ілюстрації до твору, кольоровий пісок, колба, картки з домашнім завданням (2 варіанта), мультимедійна дошка, проектор, комп’ютер, маркер.

Випереджувальні завдання: прочитати оповідання, підготувати повідомлення про дитинство В.Винниченка з елементами інсценізації, створення візиток твору, намалювати ілюстрації до оповідання, створити буктрейлер.

Міжпредметні зв’язки: українська мова, історія, образотворче мистецтво, інформатика.

Методична ремарка. Інструктаж щодо уроку учитель проводить заздалегідь. Він також об’єднує учнів у групи для виконання випереджувальних завдань. Усі завдання вміщено на інтелектуальну карту уроку, спроектовано на мультимедійну дошку, деякі записи учні нотують у робочих зошитах.

Хід уроку

І. Організація навчальної діяльності учнів.

1.Привітання

2.Емоційне налаштування учнів на роботу

-Пропоную на початку уроку налаштуватись на плідну роботу, зануритись у безтурботний світ дитинства, згадавши таку дитячу забавку як калейдоскоп. Увага на екран. Спробуйте відпочити, вивільнити негативні думки. (Відеорелаксація «Кольоровий калейдоскоп». Звучить лірична мелодія, діти розглядають сяяння кольорового колейдоскопу, відновлюючи свій емоційний стан)

-До роботи готові. Почнемо. Перед вами інтелектуальна карта уроку, нею мандруватимемо сьогодні.

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної  діяльності учнів.

Вступне слово вчителя.

До уроку ви мали випереджувальне завдання - прочитати оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник», познайомилися з його персонажами.

Запишіть число, класна робота, тему уроку, вона перед вами на карті. Тема: Володимир Винниченко. «Федько-халамидник». Дитинство письменника. Художня розповідь про Федька, його життя, стосунки з однолітками (карта)

Епіграфом уроку слугуватимуть слова українського письменника Павла Загребельного: «Хай живе неоднаковість, слава відмінностям!» Запишіть епіграф у зошит. (карта)

Перед нами проблемне питання, на яке ми в кінці уроку спробуємо дати відповідь: Наскільки слова епіграфа суголосні з героями твору та життям автора, й чому саме їх узято за епіграф? (карта). Занотуйте його.

Мета уроку: ознайомитися з дитинством В.Винниченка як початком творчого шляху майстра художнього слова, громадського діяча; розпочати роботу над аналізом оповідання «Федько-халамидник», характеристикою образу Федька; ми маємо удосконалювати вміння виразно й вдумливо читати, переповідати прочитане;  пробуджувати пізнавальні інтереси учнів; розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення, уміння аргументовано доводити власну думку. І, звичайно, виховувати почуття пошани до творчості українського класика, національну свідомість, прищеплюючи такі риси, як чесність, порядність, добро.

Учитель:Серед когорти українських митців яскравою зіркою світить творчість Володимира Винниченка – письменника, художника, драматурга, відомого політика та патріота. Зверніть увага на портрет (портрет на дошці) В.Винниченка: високе, світле чоло, глибокий, розумний, проникливий погляд — весь обрис свідчить про титанічну натуру, сповнену сили волі, завзяття, грандіозної енергії і витримки, але водночас добру і душевну людину. Чарівна посмішка й ласкавий погляд темно-голубих очей, отінених чорним віями, робили його кремезну постать дуже симпатичною й навівали довір’я до нього.

-Тож сьогодні ми помандруємо сторінками дитинства В.Винниченка та його оповідання «Федько-халамидник». Для того, щоб робота на уроці була плідною учні були об’єднані в групи: «Біографи», «Дослідники», «Аніматори» та «Літературознавці».

Перша група «Біографи». Презентація епізоду з життя В.Винниченка з елементами інсценізації. Інформаційне гроно.

Учитель:Для того, щоб познайомитися з початок життєвого та творчого шляху Володимира Кириловича запрошуємо до роботи групу «Біографів». Прошу.

Учень 1.  Народився Володимир Винниченко 26 липня 1880 року в Херсонській губернії Єлисаветградського повіту (тепер Кіровоградська область). (карта; падлет)

Батько: Кирило Васильович (безземельний селянин, був наймитом заможного поміщика).

Мати: Євдокія Павленко (від першого шлюбу вже мала трьох дітей — Андрія, Василя, Марію).

Учень 1. А зараз уявіть собі зустріч Володимира Винниченка з героєм власного твору – з Федьком. Це можливо лише на нашому уроці української літератури.

(Заходить письменник і герой)

Федько: Вітаю, Володимиру Кириловичу! Радий зійти зі сторінок вашого оповідання і бути сьогодні у цьому класі.

Письменник.  Добрий день, Федю. Навзаєм. Знаєш, правду кажучи, створюючи твій образ я згадував своє дитинство, родину, друзів і тому ми з тобою дуже схожі.

Федько: Цікаво. Невже? Розкажіть нам дещо про свої дитячі роки.

Письменник.  Знаєте, над ворітьми двору була дерев`яна скриня, у якій я любив сидіти і слідкувати за тим, що робилося навкруги, не будучи поміченим ніким. І коли хтось з дітей вертався з чимось їстівним, за чим посилала чужа мати, я, … граючись у Солов`я-Розбійника, зненацька вистрибував зі своєї схованки й вимагав данини. Ніколи не забирав усього, а тільки невеличку частину. І це не від жадності до ласощів, а для того, щоб показати свою силу, владність. Коли бідний починав плакати, я вертав йому відібране, давав потиличника й одпускав.

Федько: А як до таких витівок ставилися ваші батьки? Мене за таке завжди сварили, намагалися виховати гідною людиною.

Письменник. Сусіди, звичайно, жалілись на мої витівки, тому батьки мусили карати або дорікати мені, але це робилося не дуже строго.

Федько: Бачу ви змалку звикли чинити наперекір загальноприйнятому. Спокій був вашим ворогом. Ви, мабуть,  були справжнім лідером у дитячому середовищі. Як і я!

Письменник. Навколишній світ я пізнавав через ігри. Любив рухливі, ризиковані розваги: перепливав широкий ставок, відчайдушно мчав верхи на коні, катався на крижині під час льодоходу.

Федько: О, мені такі пригоди теж близькі. Хоча відверто скажу, що я завжди цінував дружбу, тому моя відвага і надійність робили мене справжнім ватажком. Я вдячний вам за мою вдачу.

Письменник. Діти, хочу вам на згадку про нашу зустріч вручити візитки мого твору. Залучайтесь до читання.                       (Роздають роздруковані візитки. Сідають)

Учень 2.  Володимир виділявся з-поміж однолітків, крім названих рис, надзвичайною кмітливістю й прекрасною пам’яттю. Змалку у нього виявився потяг до знань, до книжки. Він рано сам навчився читати.

Учень 3. У книжках він прагнув знайти розгадку багатьох незрозумілих йому таємниць людського життя. Тому, допомагаючи батькові пасти панську худобу, носив у торбинці, крім шматка хліба, ще й книжки.

Учень 4.  Із семи років Володимир вчиться в сільській школі й одразу стає першим учнем. Згодом вступає до Єлисаветградської гімназії. У ті часи навчатися в гімназії могли лише діти багатіїв. Володимир, мужицький син, уже з перших днів став об’єктом глузувань.

Учень 5. Та він навмисне підкреслював своє селянське походження і говорив українською мовою – батьки так учили. Не ховався за спини інших. За «мужицтво» й національну гордість начальство виключає Володимира з гімназії.

Учень 6. Почалися кількарічні поневіряння по Україні, які утвердили бажання здобути освіту. Уже навчаючись у Київському університеті, поринає в літературну діяльність, згодом стає політичним діячем – у 1918 р. очолить уряд Української республіки.

-Тож дізнавшись цікаві факти про життя письменника, заглибившись у його спогади,  група «Біографів» створила інформаційне гроно. Презентуйте його.

Учень 7. Отже, опрацювавши цю інформацію, ми з’ясували, що у дитинстві Володимиру Винниченку були притаманні такі риси характеру:  (плакат на дошці, учень з’єднує і коментує)

Схема на плакаті

В.Винниченко (розбишакуватість, чесність, сміливість, товариськість, кмітливість, жвавість, щирість, рішучість, горда вдача – дитячий лідер )

Учитель: Дякуємо за роботу «Біографам». До речі, це інформаційне гроно допоможе дати відповідь на наше проблемне запитання.

Друга група «Дослідники».

Учитель: А зараз група «Дослідників» занурить нас в історію написання твору «Федько-халамидник». Діти висвітлять свої думки щодо автобіографічності цього оповідання.

Учень 1. Оповідання В. Винниченка «Федько-халамидник» вперше опубліковано в «Літературно-науковому віснику». Улюбленець кількох поколінь юних читачів — і то не лише українських, оскільки оповідання перекладалося й на інші мови, — Федько впевнено зайняв місце поруч з Томом Сойєром та П’ятнадцятирічним капітаном.

Учень 2.  Перше знайомство читачів з цим відчайдухом відбулося ще 1912 року, коли оповідання про нього з’явилося друком на сторінках київської газети «Рада». Винниченкові тоді було тридцять два роки і мешкав він далеко від України — у Франції.

Учень 3.  Оповідання «Федько-халамидник» із багатьох поглядів є твором автобіографічним. Збереглися записані дружиною Винниченка спогади його матері, в яких є деталі, які знаходимо і в оповіданні. Наприклад, згадки про те, як Володимир тримав сусідських дітей «трохи в терорі» (що схоже із забавами Федька, який вдає із себе Солов’я-Розбійника). Федьків батько — працівник друкарні — у родині Винниченків друкарем був старший брат Володимира.

Учень 4.  Та й довкілля, змальоване письменником, дуже нагадує Єлисаветград часів його дитинства. Проте найголовніше, мабуть, те, що своєму героєві Винниченко віддав чимало власних рис…

Учень 5.  В. Винниченко любив показувати своїх персонажів у ризикованих ситуаціях, доводячи кульмінацію до тієї точки, коли з’являється тонка межа між життям і смертю. Йому близькі маленькі відчайдухи, «халамидники», дитячі ватаги – «чудні», «кумедні», незрозумілі для свого оточення.

Презентація книжкової виставки

Учень 6.  До уроку наша група підготувала книжкову виставку творів В.Винниченка, для цього ми звернулися до шкільного бібліотекаря, а також відвідали районну бібліотеку. Нашу виставку назвали «Краса і сила творчості В.Винниченка».

Учень 7.  У літературу Винниченко увійшов у 1902 р. і одразу ж здобув визнання завдяки своїми оповіданнями: „Голод”, „На пристані”, „Краса і сила”, „Федько-халамидник”, „Кумедія з Костем” та іншими. Чимало творів перекладено іноземними мовами, його п’єси були представлені на сценах великих  європейських театрів.

-Дякуємо цій групі. Хочу додати, що ознайомитися з творчим доробком письменника ви можете і на нашому сайті, в розділі «Раджу прочитати», переглянувши «живу стіну».

-Тепер, думаю, стало зрозумілим, чому в творах В.Винниченка розкривається світ дитячої душі. Адже життєвою основою цих творів ставали особисті спогади про себе, батьків, родичів, сусідів, товаришів.

Третя група «Аніматори». Перегляд буктрейлеру

Учитель: Запрошую до презентації своєї роботи групу «Аніматорів», які створили буктрейлер до опрацьованого твору.

Учень 1:Буктрейлер (від англ. book — книга, trailer — тягач, причіп) — короткий відеоролик за мотивами книги, кліп по книзі. Метою створення буктрейлера є спонукання до прочитання книги. Його особливістю є те, що розповідь про книгу подається в образній, інтригуючій формі.

Учень 2: Буктрейлер – сучасна форма реклами книги. Ми підготували буктлейлер до оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник». Тож хочемо вам його показати і маємо надію, що це заохотить школярів до читання.  А ті, хто вже його читав, – захочуть ще раз перечитати і заглибитись у художній світ твору.

Учень: Для виконання завдання наша група створювала  ілюстрації до оповідання, шукаючи найцікавіші епізоди твору, а також спробувала показати зв'язок проблематики твору  з сучасним життям. Буктрейлер розміщений на нашому сайті «Дивограй».

Перегляд буктрейлеру

Учитель: Молодці! Хороша робота. Ваш буктрейлер зможуть переглянути на нашому сайті усі охочі, якщо хоч одна дитина захоче долучитися до читання, після перегляду вашого буктрейлеру, - то це означатиме, що ви досягли своєї мети.

Четверта група «Літературознавці».

Учитель: Федько-халамидник — заводій, дитячий «отаман». Федько любить влаштовувати ризикові розваги, дражнити сусідських хлопців. Скільки в ньому відваги, життєвого азарту й тієї вірності, яка, власне, й робить його ватажком! В оповіданні важлива не тільки напруга подієвої інтриги, а й психологічний сюжет. Федько пожалів Толю, а розплатився за це тяжкими побоями своїх і чужих батьків, та, зрештою, власним життям. Проте, очевидно, по-іншому він не міг. Бачити перед собою слабкого, морально пригніченого, і завдати йому удару — це не у Федьковому характері, це понад його гідність!

  • Наступна група «Літературознавці» працювала над образом головного героя, створивши квітку-схему,  яку мали підтвердити цитатами з твору. Тож до роботи запрошуємо останню групу.

Блок-схема «Образ Федька»

На дошці квітка з обличчям Федька, учениця пише на пелюстках риси характеру (негативні-блактині, позитивні - рожеві), діти підтверджують їх цитатами з оповідання:

Ми вирізнили такі риси характеру Федька:

Бешкетливий («там шибку з рогатки вибив»; «там синяка підбив своєму «закадишному» другові, там перекинув діжку з дощовою водою»; «але раптом встане, подивиться-подивиться і візьме та й повалить  усе чисто – і своє, і чуже»).

Чесний (автор «Якби він схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить»; батько після того, як відлупцює сина : «а це за те, що правду говориш»; батько Толі: «Федьку, я вірю тобі, я знаю, що ти ніколи не брешиш . не бреши й тепер…»; і тільки раз у житті довелося сказати Федькові неправду, врятувавши цим вже вдруге боягуза Толю. За чесність і героїзм хлопчик розплатився життям.

Сміливий («там десь дивитися страшно, а він полізе туди»; під час рятування Толі : «Держись, Только! Я зараз буду коло тебе! Держись, не бігай, стій на місці!»

Терплячий (під час батькового покарання терпляче зносив побої: «хоч би ж попросило тата, хоч би заплакало»).

Необачний («він усе любить або по кришах лазити, або на воротях сидіти»; «я завтра у школу не піду, зранку на річку збираюсь»; «а давай об заклад, що перейду на той бік»).

Щедрий («коли вже хлопці далеко і не можуть йому нічого зробити, він раптом вертається і віддає змія. Навіть принесе ще й своїх ниток і дасть»).

Спритний («але комашинка (Федько) якимсь чудом ловко видряпувалась на самий гребінь кучугури, скоренько з’їжджала з неї і бігла з крижини на крижину»; «ловкий хлопчик, що й говорити!»; «стриба, як кішка»).

Кмітливий («він ухопився руками за кригу і зо всієї сили пнувся, щоб його не знесло»; «не мігши схопити шворку закляклими від холоду руками, схопився зубами»).

Вірний у дружбі («не любить Федько й товаришів видавати»; всі хлопці тянулися до нього , дорожили дружбою з ним, а на похоронах «плакали навзрид»).

  • Діти, як думаєте чому квітка має пелюстки двох кольорів? (Позитивні й негативні риси)

Стратегія «РАФТ»

Учитель: -Скажіть, будь ласка, чи усвідомив Только свою провину? Доведіть свою думку.

  • Дайте оцінку вчинку Толі. (бездушний, підлий, боягузливий і брехливий, про таких, як він, в народі кажуть: «Лякливий, як заєць, а шкідливий, як кішка).
  • Звичайно, хотілося б, щоб хлопчина все ж таки зрозумів, що переклавши провину на Федю, став головним винуватцем трагічної кінцівки.
  • Ми спробуємо звернутись до героя твору, до Толі, виконавши письмове творче завдання, працюючи за стратегією «РАФТ». Ми з вами знайомі з таким видом роботи. І так погляньте на слайд.  Роль – учень, тобто писатимете від свого імені, адресуватимете висловлювання герою твору - Толику. Форма звернення – SMS-повідомлення. І тема висловлювання – це ваш заклик до усвідомлення вчинку.

Роль: учень

Аудиторія: Толик

Форма: SMS-повідомлення

Тема: заклик до усвідомлення вчинку            (Prezi)

  • Запишіть своє SMS-повідомлення в зошит, дотримуючись стратегії. Памятайте, що смс – коротке, лаконічне повідомлення, мета якого - передати інформацію. У нашому випадку – міститимуть заклик.  (Діти пишуть, зачитуємо декілька)
  • А 4 учням, по 1 з кожної групи, пропоную складніше завдання: написати електронного листа, попрацювати за комп’ютером.

ІІІ. Підсумок уроку.

1.Рефлексія «Пісочна картина»

- Як підсумок нашої роботи пропоную створити пісочну картину вражень від знайомства з творчістю В.Винниченка та його оповіданням. Кожна група має дати відповідь на своє запитання, погляньте на слайд, обговоріть його. (слайд)

- Що здивувало вас у біографії письменника? (1 група)

- Який епізод оповідання запам’ятався найбільше? (2 група)

- Якого друга ви б хотіли бачити поруч з собою? (3 група)

- Чому вас навчає оповідання? (4 група)

(1 учень від групи відповідає, після чого сипле кольоровий пісок у колбу)

-Ось така картина вражень сьогодні на уроці вийшла завдяки вашій роботі.

2. Робота з епіграфом.

Учитель: Тож можемо дати відповідь на проблемне запитання, чи суголосний епіграф уроку з життям автора та його героями? Обґрунтуйте вашу думку. (Міркування учнів: Письменник у дитинстві був лідером серед друзів, непосидючим, Федько теж відрізнявся неспокійною вдачею, а це значить, що всі люди різні; кожна людина має як позитивні якості, так і недоліки, тому треба сприймати її такою, якою вона є). Дійсно. Хай ці слова будуть вам дороговказом! Ми всі – різні, та всі – рівні.

-Оповідання є і зараз дуже актуальне. У нашому сучасному світі як ніколи потрібною є розмова про добро і зло у серцях людей. Бажаю, щоб ваше життя було гідним і повноцінним, як у Федька, і щоб добро ви робили, не очікуючи нагород і подяк, тобто стали справжніми патріотами.

ІV. Оцінювання.

-Кожен учень, який працював у групі, отримає оцінку, за свою роботу, враховуючи обєм і складність виконаного.

V. Домашнє завдання.

- Робота в зошитах по варіантах. Картки з таблицями у вас на партах.

І варіант: заповнити таблицю «Ставлення інших героїв до Федька».

ІІ варіант: порівняльна характеристика «Розподіли епітети»

Ставлення інших героїв до Федька

Батько

Матір

Товариші

Только

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розподілити епітети

Федько

Толя

 

 

 

Покірний, чесний, безсердечний, бешкетливий, делікатний, підлий, вірний у дружбі, боягузливий, сміливий, відчайдушний, любить славу, жорстокий, мужній, егоїстичний, справедливий, відвертий, кволий, понурий, активний.

 

docx
Додано
20 січня 2020
Переглядів
3486
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку