Тема: Арт-технології як засіб формування патріотичних якостей учнів на уроках української літератури
Мета: ознайомити з арт-технологією як засобом формування патріотичних якостей учнів на уроках української літератури, способом розвитку творчих здібностей; формувати комунікативну культуру та розвиток емпатійних вмінь, навички емоційної саморегуляції засобами художньо-творчої діяльності
-Тож зачитайте які слова ви знайшли і як погрупували.
- Слайд Таке завдання обрала невипадково, адже темою мого майстер-класу є «Арт-технології як засіб формування патріотичних якостей учнів на уроках української літератури».
Слово «арт» перекладається як мистецтво. Тож арт-терапія – це технологія цілеспрямованого використання мистецтва як засобу психотерапевтичного та психокорекційного впливу на особистість. Слайд
Художня творчість допомагає зрозуміти й оцінити свої почуття, спогади, образи майбутнього, знайти час для відновлення життєвих сил. Тому арт-терапія – це технологія створення та використання різних творів мистецтва з метою передачі почуттів, емоцій та інших проявів внутрішнього світу людини. Використання терапії творчістю у роботі з дітьми дає надзвичайні результати, адже процес творення (не за вимогою, не за зразком) завжди приносить радість. Слайд
Арт-терапія здатна не лише здійснити терапевтичний чи корекційний вплив на психічний та фізичний стан дитини, а й реалізувати основні функції освіти: виховну, розвивальну, діагностичну, корекційну, соціалізуючи, психогігієнічну. Я з працюючи над своєю проблемною темою, використовую арт-технології ще й з метою формування патріотичних якостей учнів. Слайд
Арт-технології передбачають роботу з метою реалізації наступних освітніх завдань:
1. забезпечення соціокультурної адаптації школярів (оволодівання поведінковими моделями у відповідності до соціально прийнятних морально-етичних норм, формування комунікативної культури та розвиток емпатійних вмінь); 2. формування позитивної „Я-концепції” школяра на основі самопізнання та самоприйняття; 3. турбота про емоційний та психічний стан школяра – зниження внутрішньої тривожності та агресії, оволодівання навичками емоційної саморегуляції засобами художньо-творчої діяльності тощо); 4. розвиток креативності як здатності до творчості та потреби до творчого самовираження; 5. формування етичного та естетичного імунітету особистості в процесі розвитку її духовно-моральної культури.
-А зараз, шановні колеги, уявіть себе учнями 6 класу. Слайд
ВПРАВА «МАЛЮНОК МУЗИКИ»
-Виконаємо вправу «Малюнок музики», яка поєдную в собі ізотерапію та музикотерапію. Проводжу її з метою самопізнання учнями своїх особистісних переконань, свого ставлення до Батьківщини, тобто виховання патріотичних почуттів. І, звичайно, розвитку творчої уяви, образного мислення, вміння висловлювати та обґрунтовувати власні думки.
-Тож сядьте зручно й послухайте музику. За моїм сигналом починайте малювати ті почуття, які у вас викликає ця музика та пісня, або ті образи, символи, які у вас асоціюються з цією музичною темою. Ви неповинні думати, як ви малюєте, це може бути навіть схематичний малюнок, краще заглибтеся у пісню, вивільнивши свої емоції”. Відео Тож до роботи!
Час звучання музики – орієнтовно три хвилини, але він може змінюватися за бажанням педагога у зв’язку з тими завданнями, які він ставить перед собою та перед учнями. Потім учням пропонується прокоментувати зображене.
Проводиться обговорення:
-Поділіться своїми враженнями, які образи вам навіяла мелодія й пісня і чому ви зобразили саме їх?
ВПРАВА «ДЕКОРАТИВНА ЛІНГВІСТИКА»
- Слайд
Аналізуючи народну легенду про дівчину-Україну, в якій розповідається про те, як Господь Бог вирішив наділи дітей світу талантами, пропоную виконати вправу «Декоративна лінгвістика».
-А чи пам’ятаєте ви, що отримала у дарунок дівчинка-Україна, який неоціненний скарб? (Пісню)
-Хочу нагадати рядки, які висвітлюють образ дівчини: «Вона була боса, одягнута у вишиванку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові мала вінок».
- Тож, діти, уявіть собі, що це той самий вінок, що мала героїня легенди. Перед вами різнокольорові стрічки, прошу написати на них побажання дівчині-Україні, щоб її майбутнє розквітало. Обов’язкове завдання: використати якомога більше епітетів і порівнянь у своїх висловлюваннях.
-Потім ми разом прикрасимо віночок, який нестиме символічний зміст і стане окрасою класної кімнати. Будь ласка, занотуйте свої побажання.
-А тепер прочитайте, що свої висловлювання, й прикріпіть вашу стрічку до українського віночка.
-Як бачимо прийом «Декоративна лінгвістика» розвиває бажання дітей до творчості: бажання мислити, творити, писати. І до того ж, коли дитина бачить одразу результат своєї роботи, вона вже успішна.
ВПРАВА «МОЯ МАСКА»
- Слайд
Звернемось до ще одного твору, що вивчаємо у 6 кл. «Євшан-зілля» Миколи Вороного, під час вивчення якого, на мою думку, можна використати прийом арт-технології під назвою «Моя маска». За сюжетом твору знаємо, що син половецького хана – головний герой поеми – опинився в полоні у князя Володимира ще малим хлопчиною. Він ріс у Києві в достатку, в безпеці, був оточений пошаною. Минав час і став він забувати рідний степ, а край чужий і чужі звичаї як за рідні уважати. Ні рідна мова, ні пісні його народу не могли побороти хворобу безпам’ятства до рідного краю. І лиш запах євшан-зілля допомагає згадати, хто він є, його родину, домівку. Тож стверджуємо думку, що євшан-зілля у поемі виступає символом пам’яті, рідної домівки, Батьківщини.
-Пропоную вам уявити себе головним героєм твору. Створіть маску, передавши на ній відповідні емоції (радість, задоволення чи то сум, ностальгія). І складіть міні-монолог від імені героя. Шаблони у кожного на парті. Слайд на екрані допоможе визначитися з емоцією. До роботи. Відео. Фортепіано
-Хочу звернути увагу, що мета завдання – це не створити витвір мистецтва, а передати певну емоцію, спробувати поставити себе на місце іншої людини. Тож презентуйте свою роботу. Хай ваша маска «заговорить».
-І на останок, шановні колеги, прошу вас дати відповідь на питання:
Чи варто використовувати арт-технології на уроках словесності.
-Оберіть свій смайлик, використавши прапорці.
-Поділіться своїми враженнями з приводу майсер-класу. Дякую за увагу.