Тема: Ознайомлення з технікою монотипії. «Дивовижні метелики»
Мета:
Обладнання та матеріали: ілюстрації з комахами, дитячі роботи, мультимедійні презентації, фарби, папір, колекції комах.
На дошці: дата, тема уроку.
План уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Теоретична частина.
ІІІ. Практична частина
ІV. Підведення підсумків уроку. Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Оголошення теми уроку.
ІІ .Теоретична частина.
-Діти, давайте згадаємо, що ви знаєте про комах?
-Чим вони відрізняються від інших тварин?
-Які комахи ви знаєте?
-Які з них корисні , а які шкідливі?
-Як треба ставитися до комах?
2. Відео фрагмент казки К. Чуковського "Муха-Цокотуха"
3. Вступна розмова.
-Як вам сподобалася ця казка?
-Які комахи відвідували Муху-Цокотуху?
-Комахи-найбільш поширені істоти на землі. У наш час, близько 1,5 млн. відомих видів тварин, 1 млн. з них-комахи. І хоча деяких з них люди не люблять, їхня роль в природі в цілому величезна. Вони запилюють квіти, очищають нашу планету від різного «сміття», стають їжею для птахів і тварин.
4. -Давайте подивимося, як вони виглядають. Презентація: "Комахи".
- А це цікаві факти з їхнього життя. Презентація: "Неймовірні факти життя комах".
- А тепер ми вгадаємо загадки:
Свою ніжну павутину
Він сплітає безупинно,
Вісім лапок у комашки
День і ніч працюють важко,
Бо для мушок гамачок
Виплітає... (павучок).
Він рожевий і маленький,
Нам розпушує земельку,
Хоч безрукий і безногий,
В дощ вилазить на дорогу.
Дуже схожий на сучок
Цей маленький …(черв’ячок).
Хоч маленька це комашка,
Не впізнати її важко!
Це відомо і дитині —
В неї вогник всередині.
Ніби світлий маячок,
Пролітає …(світлячок).
Хто дзижчить уже від ранку,
Лізе в мисочку сметанки,
Спати діткам заважає,
Попід стелею літає?
Геть, нахабна набридухо!
Це велика чорна …(муха).
Ця червона намистинка
Має крильця у краплинках,
Невеличка, гарна дуже,
Упізнай її, мій друже —
На твою долонечку
Прилетіло…(сонечко).
Хто пронизливо пищить
Ні на мить не замовчить,
Ніс тонкий, як голки, мають,
Дуже боляче кусають?
Обережно! Надворі
Влітку люті…(комарі).
Цей маленький робітник
Змалку працювати звик,
Тягне мушок, соломинки
До великої хатинки,
Бо працює тяжко-важко
У мурашнику….( мурашка).
Посмугована комашка
Працювати звикла тяжко,
Із квіток нектар збирає,
Мед смачнючий виробляє.
Робітниця ця мала
Називається … (бджола).
Хоч бджолі вона сестриця,
та медок збирати ліниться. (Оса)
Холодно. Ще бджоли сплять,
А вони уже летять
До найперших квіточок
Мед збирають для діточок. (Джмелі)
Ой! Маленький вертоліт
Вирушив у свій політ!
Він прозорі крила має,
Понад річкою кружляє.
Довге тіло, довгі лапки,
В окулярах пані… (бабка).
Крила маю, а не птах,
Я літаю по квітках
І співаю "Жу-жу-жу".
Називають мене... (жук).
Музикант живе на лузі,
Упізнай його, мій друже,
Спинка, ноги, голова —
Все зелене, як трава.
Ще й швидкий, як вітерець,
Милий …(коник-стрибунець).
Чудеса! Погляньте, дітки —
З квітки полетіла квітка!
В неї крильця кольорові,
Пурхає в гаю і в полі.
Як же зветься цей веселик?
Здогадалися? …(Метелик).
5. Фізкультхвилинка.
6. Перегляд фотоальбомів: "Походження метелика", "Різноманіття метеликів".
7. Казка "Приключения бабочки Цветаи"/звучить Е Григ "Метелик"/
И бабочка Цветая полетела вслед за мотыльком. И вот они прилетели на маковое поле.
Маки согласились и у бабочки на крылышках появились красные полоски. И наши герои полетели дальше, к апельсиновому дереву. И дерево поделилось оранжевой краской. Солнышко тоже захотело помочь, и нарисовало жёлтые полоски на крылышках бабочки. А потом, и зелёная травка, и голубое небо, и синий ручей - все захотели помочь бабочке и нарисовать полоски на её крылышках. И вот остался маленький белый кусочек, и тут маленькая фиалка, которая росла на лугу, тихонько прошептала: «Бабочка Цветая, я тоже хочу тебе помочь, вот тебе чуть, чуть фиолетового цвета».
А в это время, после дождя, на небе появилась радуга. И мотылёк Червячок посмотрел на неё и воскликнул: «Цветая, твои крылышки совсем как радуга! Теперь я буду звать тебя Радужная бабочка!!!»
А бабочка Цветая продолжала кружиться и радовать всех своим танцем!
ІІІ. Практична частина.
1. Пояснення техніки виконання вчителем.
-Малювати будемо дуже цікавим способом. Ця техніка називається «монотипія». На грецькій мові це слово означає «один відтиск», тобто нам потрібно намалювати і відтиснути малюнок. Але для цього потрібно, щоб малюнок складався з однакових частин.
-А як працювати в такій техніці я вам розповім:
-На одну з половинок листа нанесіть фарбою кольорові плями- фарби веселки.
-Накрійте половину листа з кольоровими плямами іншою і притисніть їх долонею.
-Розгортаючи папір, розкажіть нам про свої емоції.
2. Фізкультхвилинка. Тренінг–терапія.
-Хто там, хто втомився?
І над партою нахилився?
1, 2, 3, 4, 5-
Нам пора відпочивати! (Звучить тиха музика).
-Сідайте зручніше, заплющити очі, відпочивайте. Уявіть себе на відкритому повітрі в полі. Уявіть себе метеликом на квітки, яка вам найбільше подобається. Ви втомилися, ваші крильця впали, вони важки від пилу і втоми. Ось в небі появилася хмаринка, і на вас полив теплий літній дощ. Краплі дощу змивають з вас все, що вам заважало. Вам стає краще. Ви вдихнули свіже повітря, звільнимося від турбот.
А ось вийшло яскраве, тепле сонечко, висушило ваші крильця, і вони як руки протягнулися до сонця. На душі у вас чисто, тепло і затишно. Ви чуєте спів птахів, відчуєте красу природи і радість життя.
Природа відіграє важливу роль у житті людини. Вона завжди зачаровувала і буде зачаровувати, збуджує і буде збуджувати людину. Але більш досконалим є створення природи-метелики. Вони, як і музика, створюють піднесений настрій, надихають на творчість. Давайте перейдемо до роботи.
3.Практична робота учнів.
ІV. Підсумки уроку.
1. Підсумкова бесіда
- Кому сподобався створений ним метелик-поаплодуйте. А тепер роздивіться роботу сусіда за партою-поаплодуйте, якщо робота вам подобається!
- Я теж вам усім аплодую, тому, що ви творчо працювали, були уважними і змогли передати на папері красу природи, прикрасу нашої землі -метеликів.
2. Рефлексія.
- Я запрошую вас у коло.
- То яку комаху ми сьогодні малювали?
- Якою технікою ми малювали метелика? (монотипія)
- Як називають однаковість лівої та правої частин? Якщо у метелика ліва та права частини однакові, отже він симетричний.
- А ще що можна назвати симетричним?
- Ми намалювали гарних метеликів.
Давайте розселимо метеликів на галявину (діти «розселяють» своїх метеликів на дошці)
Урок закінчився.
За роботу щиро дякую вам, друзі.
Всі ви, діти — молодці,
Гарно працювали!
Домашнє завдання: в техніці монотипії виконати образ будь-якої комахи.