Урок 13. Дія ділення. Назви чисел при діленні. Зв'язок дій множення і ділення. Задачі на ділення. Розв'язування задач, що містять дворазове зменшення на кілька одиниць.
Мета: актуалізувати знання учнів з теми «Зв'язок дій множення і ділення»; сприяти розумінню школярами поняття «перевірка діленням множення»; повторити назви компонентів при діленні; вдосконалювати навички розв'язування задач, що містять дворазове зменшення чисел на кілька одиниць; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне; виховувати акуратність, старанність.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Математика – наука
Точна і серйозна.
І прожить без неї нам
Навіть дня не можна.
Міркуємо – швидко!
Відповідаємо – правильно!
Лічимо – точно!
Пишемо – гарно!
II. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашнього завдання
2.Завдання для опитування.
А)Скільки місяців має рік?
Б)Скільки днів може мати місяць?
В)З якого місяця починається рік?
3. .Робота в групах. «Логічні головоломки»
Завдання: розгадати ребуси.
І 100 рія ТЕ 100’ ЛИ 100 к ВІ 3 НА
4. Фронтальне опитування
— Як називаються числа при додаванні?
— Як знайти невідомий доданок?
— Як називаються числа при відніманні?
— Як знайти невідоме зменшуване?
— Як називаються числа при множенні?
— Як знайти невідомий множник?
— Замініть у виразах дію додавання множенням.
4 + 4 + 4 + 4
13 + 13 + 13 + 15
7 + 7 + 7 + 7 ∙ 2
5.Хвилинка каліграфії.
III. Повідомлення теми уроку.
— Сьогодні на уроці ми повторимо назви чисел при діленні; розглянемо зв’язок дій множення і ділення; будемо розв’язувати прості задачі на ділення.
IV. Робота над темою уроку.
1. Повторення матеріалу, пов'язаного з діленням і множенням
1) Робота з геометричним матеріалом (с. 20, завдання 123 усно).
— Скільки потрібно паличок, щоб скласти 6 окремих трикутників?
Для допитливих
— Яку найменшу кількість паличок треба взяти, щоб скласти 6 трикутників?
— Накресліть їх.
2) Робота над задачею (с. 20, завдання 124).
— Скільки було рукавичок?
— По скільки штук їх розклали?
— Скільки пар рукавичок вийшло?
— Як це записати за допомогою виразу? (8 : 2 = 4)
— Яку дію виконали? (Ділення)
2. Зв'язок дій ділення і множення (с. 21, завдання 126)
— Розгляньте малюнок і поясніть, як за ним склали вираз на множення і два вирази на ділення.
— Назвіть числа в рівностях.
— Порівняйте рівність із множенням з рівностями з діленням.
— Що дістанемо, якщо добуток двох чисел поділимо на один з множників? (Другий множник)
Для допитливих
Якщо а ∙ b = с, то чому дорівнює с : а? с : b?
3. Самостійна робота (с. 21, завдання 127)
— З кожної рівності на множення складіть по дві рівності на ділення.
— Як знайти невідоме ділене? дільник?
4. Розв'язування простих задач на ділення
• 16 яблук поділили між 4 дітьми. Скільки яблук дали кожній дитині?
• У 6 банок розлили порівну 18 л води. Скільки літрів води налили у кожну банку?
Фізкультхвилинка
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько пригнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
Всі за парти посідали.
V. Розвиток математичних знань.
1. Робота над задачею на дворазове зменшення числа на кілька одиниць (с. 21, завдання 129)
Маса 100 л води становить 100 кг, маса 100 л нафти на 10 кг менша, ніж води, а бензину — на 14 кг менша, ніж нафти. Яка маса 100 л бензину?
— Про що йдеться в задачі?
— Що треба дізнатися — кількість кілограмів чи літрів?
Диференційоване розв’язування задачі.
Сильніші учні записують розв’язання самостійно виразом.
Усі решта — за допомогою картки-підказки.
1) [ ] - [ ] = [ ] — маса нафти
2) [ ] - [ ] = [ ] — маса бензину
2. Порівняння виразів
VI. Підсумок уроку.
— Що повторили на уроці?
— Як знайти невідомий множник? ділене? дільник?
— Перше число 10, а друге число — у 5 разів менше. Знайдіть друге число.
— З прикладу на множення складіть два приклади на ділення.
4 ∙ 5 = 20
2 ∙ 6 = 12
3 ∙ 9 = 27
VII. Домашнє завдання.
С. 21, завдання 130; 131.