Тема. Усне віднімання трицифрових чисел виду 480 – 250. Задача на знаходження трьох чисел за їх сумою та сумами двох доданків.
Мета: ознайомити учнів з прийомом порозрядного віднімання круглих трицифрових чисел; формувати вміння розв’язувати задачі на знаходження трьох чисел за їх сумою та сумами двох доданків; розвивати увагу; вдосконалювати обчислювальні навички; виховувати старанність.
150+140 = 290
310+220=530
530+430=960
610+260=870
1. Пояснення нового матеріалу (с. 52, завдання 332)
- Розгляньте записи у підручнику.
- Поясніть обчислення.
- Щоб знайти різницю чисел 480 і 250, треба кожне з чисел розкласти на розрядні доданки: сотні і десятки. Потім окремо відняти сотні (400 – 200 = 200) і десятки (80 – 50 = 30). Додавши отримані числа (200 + 30 = 230), отримали
відповідь.
- Отже, отні віднімають від сотень, десятки від десятків. Знайдені результати додають.
2. Первинне закріплення. усні обчислення (с. 52, завдання 333)
- Обчисліть приклади з усним поясненням.
530-340=190 |
670-520=150 |
770-360=410 |
960-650=310 |
670-530=140 |
860-440=220 |
430-120=310 |
390-170=220 |
3. Робота над задачею (с. 52, завдання 334)
- Прочитайте задачу.
- Скільки кілограмів креветок, молюсків і водоростей з’їдає кит за день?
-Зачитайте відповідь до задачі.
4. Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
Вище руки підніміть
І спокійно опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз.
За роботу, все гаразд!
V. Розвиток математичних знань учнів
1. Робота над задачею (с. 53, завдання 335)
- Розв’яжіть попередню задачу так, щоб у першій дії можна було знайти, скільки креветок з’їдає кит за день.
Розв’язання
1) 490 – 270 = 220 (кг) — з’їдає креветок;
2) 380 – 220 = 160 (кг) — з’їдає молюсків;
3) 270 – 160 = 110 (кг) — з’їдає водоростей.
2. Усне розв’язування задач (с. 53, завдання 336)
-Прочитайте задачу.
- Чи можемо ми відразу знайти відповідь на питання задачі?
- Так, можемо.
- Що для цього треба зробити?
- Від загальної кількості сувенірів відняти кількість дерев’яних.
Розв’язання
780 – 420 = 360 (сувенірів)
Відповідь: 360 глиняних сувенірів привезли на ярмарок.
3. Самостійна робота
- Обчисліть рівняння.
1 варіант
Х+600=800, х=800-600, х=200.
Х-230=100+20, х= 120+230, х=350.
2 варіант
Х-200=700, х=700-200, х=500.
Х-350=400+30, х= 430+350, х=780
4. Аналіз та розв’язування задачі (с. 53, завдання 337)
- Прочитайте задачу.
- Складіть коротку умову до задачі.
Було — 570 грн
Купив — 2 кг по 10 грн і 1 кг по 100 грн
Залишилось — ?
-Чи можемо відразу дати відповідь на питання задачі?
- Ні, не можемо.
- Як дізнатися, скільки грошей витратив тато?
- Як дізнатися, скільки грошей залишилось?
Розв’язання
1) 2 · 10 + 100 = 120 (грн) — витратив тато
2) 570 – 120 = 450 (грн)
Відповідь: 450 грн залишилось у тата.
5. Порівняйте не обчислюючи
952 – 74 952 827 – 63 827 – 36
306 + 278 306 310 + 98 305 + 98
49 + 714 714 + 49 440 – 342 540 – 342
1. Вправа «Мікрофон»
- За допомогою якого способу ми сьогодні розв’язували вирази?
- За допомогою способу округлення.
- Чи цей спосіб зручний для вас?
- В яких випадках ви його будете використовувати.
VII. Домашнє завдання
Завдання 338; 339, с.52.