Урок-дійова гра "Суд над радіоактивністю"

Про матеріал
Нестандартний урок-суд на урок узагальнення і систематизації знань з теми Фізика атома та атомного ядра у 9 класі
Перегляд файлу

урок – дійова гра з  фізики 9 клас

 ВІДКРИТЕ СУДОВЕ ЗАСІДАННЯ НАД РАДІОАКТИВНІСТЮ.

ТЕМА: узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок з теми: Будова атома і атомного   ядра

МЕТА: розширити і поглибити знання учнів з теми: Будова атома і атомного ядра;

  розвивати творчість, розкутість;

  виховувати почуття обов’язку   та відповідальності.

ТИП УРОКУ: узагальнення і систематизації знань, умінь, навичок.

ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ:  дійова гра.

Дійові особи: Голова суду, Секретар суду, Прокурор, Адвокат, Підсудна – Радіоактивність, Свідки, Присяжні. 

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань.

  • Добрий день, сідайте будь – ласка.
  • D:\Леся\ШКОЛА 1\курси 2017\Алиса_и_Кот.JPGЗапишіть сьогоднішнє число, класна робота.
  • Тема нашого уроку: узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок з теми.
  • Скажіть будь – ласка, яку тему ми вивчали?

(відповіді учнів)

  • Що в цій темі ми вивчали?

(відповіді учнів)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ВЧИТЕЛЬ: На початку уроку я хочу прочитати вам уривок з твору Керролла «Аліса в країні чудес»: За кілька кроків від неї сидів на гілці Чеширський кіт.

  • «Скажіть, будь ласка, куди мені звідси йти?»
  • «А куди ти хочеш потрапити?» - спитав у відповідь кіт. 
  • «Мені все одно…» - сказала Аліса.
  • «Тоді все одно куди йти!» - зауважив кіт.
  • Питання до класу: Що хоче сказати цим кіт Алісі, та навіщо я прочитала ці слова на початку уроку?

(відповіді учнів)

ВЧИТЕЛЬ: Так, треба знати мету своєї роботи і сьогодні ми проведемо урок, щоб узагальнити і поглибити свої знання з даної теми.

Вступне слово вчителя про актуальність розглянутого питання: оскільки прогрес дуже швидко розвивається в даному напрямі, а саме ядерна енергетика, зброя, новітні технології з використанням радіоактивних властивостей ядер, то доцільно провести урок, який надасть змогу краще і глибше пізнати позитивні і негативні сторони явища радіоактивності.

ІІІ. Узагальнення та систематизації знань.

ВЧИТЕЛЬ: Урок проведемо нестандартно у вигляді суду. Починаймо.

Секретар суду: Шановні, ви присутні на відкритому судовому засіданні. Встати суд іде!

D:\Леся\школа\уроки фізики\ядерна\150px-Alfa_beta_gamma_radiation.svg.pngСуддя: Справа № 31 проти радіоактивності оголошується відкритою. Прошу сідати. Підсудна, представтесь будь-ласка.

Підсудна: Я – Радіоактивність – фізичне явище, що полягає у здатності атомів деяких хімічних елементів до спонтанного випромінювання. До мого складу входять , а також рентгенівське випромінювання. Де α – промені – потік ядер гелію, β – промені – потік електронів , γ – промені – електромагнітні хвилі довжина, яких менша ніж у рентгенівських.

 Суддя:Ви звинувачуєтесь у тяжких злочинах як: негативний вплив на живі організми,  ушкодження навколишнього середовища. Чи визнаєте себе винною?

D:\Леся\школа\уроки фізики\ядерна\2017-11-15-19-33-42-1260449786.jpgПідсудна: Ні! Життя на планеті виникло і розвивається в умовах постійної радіації. На Землі завжди був природний радіаційний фон, що складається з космічного випромінювання та випромінювання природних радіонуклідів, що містяться в земній корі та повітрі. Дія природної радіації безпечна для людини.

Суддя: Прокуроре, Вам слово.

Прокурор: Викликається перший свідок Статистика. (виходить до трибуни). Скажіть будь-ласка Вам знайомі прізвища: Правик, Тишура, Кибенюк, Ігнатенко, Ващук, Титенок.

                 (секретар демонструє фото)

D:\Леся\школа\уроки фізики\ядерна\images1.jpegСтатистика: Так – це пожежники, які померли від променевої хвороби, бо отримали величезну дозу радіації коли гасили ЧАЕС. Це не єдині жертви. Загинули 24 співробітники АЕС, десятки мирних жителів; сотні отримали невиліковні хвороби. Офіційна довідка (середина травня 1986р.) із 30 – кілометрової зони вивезено понад 90тис. жителів; загублено 48тис. гектарів земельних угідь; виведено з ладу 14 підприємств; 15 будівельних організацій, втрачено 90тис. кв. метрів житла, 10400 приватних будинків. Також неможливо забути про трагедію Хіросіми і Нагасакі де загинули від радіації тисячі людей, а тепер через 65 років хвороби лише починають прогресувати.

Прокурор: Викликається свідок Війна. (виходить до трибуни). Скажіть будь-ласка Вам знайома підсудна? І що Ви можете розповісти?

                    (секретар демонструє малюнки)

Війна: Перші  атомні бомби були застосовані США наприкінці другої світової війни проти Японії. У 1945 р. були скинуті атомні бомби Товстун і Малюк на міста Хіросіма і Нагасакі. Загинули тисячі людей, але точна кількість жертв не відома,  бо люди і досі помирають від радіації тих років. У 1953 р. в Росії  була випробувана перша воднева (термоядерна) бомба. Термоядерний вибух знищує все живе на відстані 140 км. від епіцентру вибуху. Це вбивча суміш радіації та високої температури, адже як запал використовується атомна бомба і спочатку відбувається атомний вибух, який супроводжується різким зростанням температури, електромагнітним випромінюванням, а також виникненням потужного потоку нейтронів. Зі створенням ядерної зброї перемога на війні стала неможливою, ця зброя здатна привести людство до загибелі.                      

Прокурор: Викликається свідок подружжя Кюрі.(виходять до трибуни).  Скажіть будь-ласка Ви зробили значний внесок у вивчення радіоактивності, чому?

G:\Мои рисунки\фізика\imagesCAFIGPKD.jpgМарія Склодовська – Кюрі: Мені було дуже цікавим це питання, хотілося дослідити які ще елементи окрім урану мають таке випромінювання. Я перевірила всі відомі на той час елементи і виявила, що такі ж властивості має лише торій.

П’єр Кюрі: Згодом ми відкрили нові радіоактивні елементи, зокрема Полоній і Радій. Це були природні елементи, пізніше ми  навчилися одержувати  і штучні радіоактивні ізотопи.

Прокурор: Це все дуже цікаво, але які ж наслідки для вас це мало.

Марія Склодовська – Кюрі: Ми поступово опромінювались і померли від наслідків радіації.

Прокурор: Також, як доказ прошу занести до протоколу речовий доказ №1 листок із щоденника П’єра Кюрі. Через 100 років після смерті видатного вченого один з таких листків піднесли до лічильника Гейгера і помірне гудіння змінилося шаленим гулом. У мене все.             (віддає листок судді)

D:\Леся\ШКОЛА 1\фото зі школи\фізика\суд\Изображение 356.jpgСуддя: Адвокате, Вам слово.

Адвокат: Викликається свідок Енергетик. (виходить до трибуни). Чому, знаючи всі шкідливі властивості моєї підзахисної, використовуються ядерне паливо, для одержання електрики? 

            (секретар демонструє малюнки)

D:\Леся\школа\уроки фізики\ядерна\images4.jpegЕнергетик: Порівняйте самі під час «спалювання» у ядерному реакторі АЕС 11г. ізотопу  виділяється 8,2* Дж. енергії, щоб одержати цю ж саму енергію на ТЕС треба спалити 2800кг. кам’яного вугілля або 27500кг. нафти, а на ГЕС знадобиться близько 20000т. води. На сьогодні в Україні успішно працює 4 АЕС:Південноукраїнська, Хмельницька, Рівненська, Запорізька. На цих станціях діють 15 атомних енергоблоків, загальна потужність, яких становить13580 МВт. на ці 4 станції припадає половина електроенергії, що виробляється в Україні. Причому існує ряд інших переваг АЕС:

  •   Ядерні реактори не споживають дефіцитного органічного палива, запас якого обмежений й не завантажують перевезенням вугілля залізниці.
  •   Для роботи АЕС потрібна мала кількість палива.
  •   АЕС не споживають атмосферний кисень і не засмічують середовище.
  •   АЕС не потребують очисних водоймищ, які займають великі площі родючих земель.

Адвокат: Викликається свідок Винахідник. (виходить до трибуни). Що ви можете повідомити нам з даного питання.                                          

              (секретар демонструє малюнки)

D:\Леся\школа\уроки фізики\ядерна\adani_cargoscan_5000r_500.jpgВинахідник: Звісно вплив надмірної радіації небезпечний, але якщо дотримуватись правил безпеки, то можна її використати з користю. γ – випромінювання застосовують у пристроях, щоб дізнатися про вміст контейнерів. Такі пристрої використовують митники, прикордонники, міліція в аеропортах для виявлення контрабанди, наркотиків, вибухівки та ін..

Адвокат: Викликається свідок Лікар. (виходить до трибуни). Чи може радіація бути корисна?

                        (секретар демонструє малюнки)

D:\Леся\школа\уроки фізики\ядерна\image055.jpgЛікар: Створено найновітніший прилад для опромінення онкохворих тканин БОР-НЕЙТРОН-ЗАХОПЛЮВАЛЬНА-ТЕРАПІЯ (БНЗТ). Цей пристрій образно можна порівняти з «агентом 007», що безпомилково знищує тільки супротивника – ракові пухлини. Ідея ось така: Бор найкраще захоплює нейтрони, тому ядра Бору вводяться медпрепаратами в органи. При опроміненні нейтронами клітин, ядро Бору захоплює нейтрон і воно зазнає перетворення та розпадається на ядро Літію і  α – частинку, яка має кінетичну енергію, що руйнує лише одну хвору клітину. Тому Бор знаходиться в хворих клітинах і лише вони руйнуються.

Адвокат:У мене все.

Суддя: Приступаємо до судових обговорень. Прокуроре, Вам слово.

Прокурор: Шановні присяжні, пане Суддя я гадаю, що вина підсудної повністю доведена числом тих людей, що загинули чи постраждали від наслідків радіації. Прошу визнати її винною і назначити покарання – примусове вигнання з життя людей і планети.

Адвокат: Так втрата людей це безперечно трагедія і моя підзахисна шкодує, що призвела до таких наслідків, але це результат діяльності людини і необережне використання радіоактивних елементів. Якщо обдумано використовувати радіацію, то немає ніякої шкоди, а лише користь. Усе зло від рук людей  і  якщо потрібно когось покарати, то не радіоактивність, а нерозумних людей, що використовують недосліджені речовини, а потім винуватять інших. Шановні присяжні, пане Суддя  прошу звільнити мою підзахисну  і визнати її невинною в тяжких злочинах проти людства і природи.

Секретар: Шановні присяжні прошу голосувати!

Суддя: Суд постановив визнати радіоактивність невинною. Звільнити  підсудну з під варти.

              Чітко контролювати діяльність людини. Наголошувати кожного разу про небезпеку при застосуванні радіоактивних елементів. Проводити всі можливі обрахунки і вживати застережні заходи аби запобігати можливим трагічним наслідкам.

Наголосити вчителям, щоб належним чином викладали фізику  в школі, адже вони навчають майбутніх науковців, інженерів, технологів країни.

IV. Підведення підсумків уроку.

Вчитель: Давайте продовжимо такі речення:

  • Я навчився…
  • Я дізнався…
  • Я зробив висновок…

Дякую всім за участь.

V. Задання домашнього завдання.

підготуватись до контрольної роботи.

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дацишина Олена Олександрівна
    Дякую, Лесе Анатоліївно, за Вашу роботу! Своєю розробкою Ви надали творчий імпульс інтелектові.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
10 січня 2020
Переглядів
740
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку