Мета:навчити учнів визначати, що вважають історичними пам'ятками та яке значення вони мають для вивчення минулого; з'ясовувати, чому Софійський собор та Києво-Печерська лавра є визначними історичними пам'ятками України; розпізнавати та описувати історичні пам'ятки, складати про них зв'язну розповідь;
Розвивати інтерес до вивчення історії своєї держави;
Виховувати учнів свідомими щодо необхідності збереження пам'яток історії та культури.УРОК 24-25
Мета: навчити учнів визначати, що вважають історичними пам’ятками та яке значення вони мають для вивчення минулого; з’ясовувати, чому Софійський собор та Києво-Печерська лавра є визначними історичними пам’ятками України; розпізнавати та описувати історичні пам’ятки, складати про них зв’язну розповідь;
Розвивати інтерес до вивчення історії своєї держави;
Виховувати учнів свідомими щодо необхідності збереження пам’яток історії та культури.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник «Вступ до історії України», портрети історичних діячів, роздруковані матеріали.
Поняття та терміни: пам’ятки історії, ікона, мозаїка, фреска.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ . Актуалізація знань учнів
Бесіда:
ІІІ . Мотивація навчальної діяльності
Після прийняття християнства на Русі розпочнеться повсюдне будівництво храмів. При церквах і монастирях виникали школи та бібліотеки, осередки, де переписували книжки, працювали літописці, художники. Сьогодні на уроці ми з вами познайомимось з двома найбільшими релігійними спорудами часів Київської Русі – Софійським собором та Києво – Печерською лаврою.
Уявіть, що вам потрібно розповісти про історію України лише за допомогою фотографій чи картин. Які ви обрали б і чому?
ІV . Вивчення нового матеріалу
1. Що таке пам’ятки історії
а) Читаючи текст, з’ясуйте, що таке історичні пам’ятки та чому вони так називаються. Запишіть визначення у зошит.
б) Про що можна дізнатися з меморіальних дошок, фото яких розміщено на 141 сторінці? Чому, на вашу думку, на таких дошках є словосполучення «Охороняється державою»?
2. Як і навіщо створювали храми та ікони
а) Читаючи текст, поясніть поняття «храм». З’ясуйте особливості побудови християнських храмів.
б) Робота з візуальними джерелами
Розглянувши ілюстрації у підручнику на С. 142–143, дайте відповіді на запитання.
1. Які назви мають храми різних релігій? Опишіть їх. Чи однаковий вигляд
вони мають? Чому?
2. Розгляньте зображення ікон. Визначте, у чому полягає їхня історична цінність.
3. Чому Софійський собор є частиною світової культурної спадщини
Варіант І
а) Опрацювавши відповідний текст підручника, учні складають план.
б) Опишіть, що зображено на фресках Софіївського собору XI століття.
Вправа «Мандрівка Софійським собором».
Софійський собор було збудовано 1037 року київським князем Ярославом Мудрим. Зведення Софійського собору тривало упродовж 1017–1037 рр.
Софійський собор був однією з найбільших будівель свого часу. Загальна ширина храму — 54,6 м, довжина — 41,7 м, висота до зеніту центральної бані — 28,6 м. Увінчувала собор ступінчаста композиція з тринадцяти бань, вкритих свинцевими листами. Мури собору зводилися з природного каменю: граніту та рожевого кварциту, що межувалися з рядами плінфи. Навколо Софійського собору — центральної споруди Ярославового міста — стояли кам’яні храми, боярські палаци, житла городян, а подвір’я митрополії було огороджено муром. До наших днів з XI століття збереглися лише собор Софія Київська і руїни Золотих воріт — парадного в’їзду до старовинного Києва.
Назва собору «Софійський» походить від грецького слова «софія», що в перекладі означає «мудрість». Присвячений «мудрості християнського вчення», собор, за задумом творців, мав утверджувати християнство на Русі.
Збудований як головний митрополичий храм русі, собор Софія Київська був у давнину громадським і культурним центром держави. Тут відбувалися церемонії «посадження» князів на київський престол, прийоми іноземних послів; біля стін Софійського собору збиралося київське віче; при Софійському соборі велося літописання, діяла створена Ярославом Мудрим перша у Київській Русі бібліотека.
За свою багатовікову історію собор Софія Київська пережив навали ворогів, пограбування, часткові руйнування, ремонти і перебудови. Коли 1240 року місто захопив хан Батий, попри масові руйнування, Софійський собор уцілів, однак, розграбований і спустошений, він втратив колишню красу.
Лише у 30–40-х роках XVII ст. київський митрополит Петро Могила заснував при храмі чоловічий монастир. Софійський собор було частково відремонтовано, навколо нього споруджено дерев’яні монастирські будівлі, а всю територію обнесено високою дерев’яною огорожею.
Після пожежі 1697 року за указом російського царя Петра і розпочалось спорудження нових кам’яних будинків навколо собору Софія Київська. Протягом 70 років біля Софіївського собору було споруджено дзвіницю, трапезну, будинок митрополита, західні ворота (браму Заборовського), південну в’їзну башту, братський корпус, бурсу. Так склався архітектурний ансамбль монастиря Софія Київська.
V. Закріплення знань учнів.
1. Що називають історичними пам’ятками?
2. Як називаються храми у різних релігіях?
3. Що означають поняття ікона, фреска, мозаїка ?
4. Коли були побудовані Софійський собор і Києво-Печерська лавра?
5. Обчисліть, на скільки років Софіївський собор старший за Києво-Печерську лавру.
Встановіть відповідність
1) Фреска |
А) зображення Ісуса Христа, Богоматері, святих, ангелів, подій Святого Письма, виконані за певними правилами. |
2) Ікони |
Б) храм у православних християн. |
3) Мозаїка |
В) малюнки на стіні або підлозі, які викладали з невеликих кольорових шматочків каменю або скла. |
4) Пам’ятки історії |
Г) картина, намальована спеціальними фарбами на вологій штукатурці. |
5) Церква |
Д) це споруди, предмети та твори мистецтва, що пов’язані з певними подіями або періодами в історії і несуть історичну інформацію. |
Відповідь : 1- Г; 2- А; 3- В; 4- Д; 5- А
VІ. Домашнє завдання