Урок для 5 класу на тему "Українці в революції 1917-1920 рр."

Про матеріал

Мета:навчити учнів визначати перебіг подій в Україні протягом 1917–1920 рр., пояснити причини виникнення Центральної Ради, познайомити з подіями в Україні під час Першої світової війни 1914–1918 рр., показати героїзм українських січових стрільців;

Розвивати вміння встановлювати хронологічну послідовність історичних подій, виділяти головне, ставити запитання до тексту.

Виховувати зацікавленість учнів до історичних подій тогочасного періоду.

Перегляд файлу

УРОК 19

Тема. Українці в революції 1917-1920 рр.

 Мета: навчити учнів визначати перебіг подій в Україні протягом 1917–1920 рр., пояснити причини виникнення Центральної Ради, познайомити з подіями в Україні під час Першої світової війни 1914–1918 рр., показати героїзм українських січових стрільців;

Розвивати вміння встановлювати хронологічну послідовність історичних подій, виділяти головне, ставити запитання до тексту.

Виховувати зацікавленість учнів до історичних подій тогочасного періоду.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник «Вступ до історії України», карта.

Поняття та терміни: Перша світова війна, революція, автономія, республіка, Універсал

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

ІІ . Актуалізація знань учнів

- Назвіть  дату  заснування  та  ініціатора  відкриття  Харківського університету.

- Назвіть найбільші здобутки Харківського університету.

- Яку роль відіграв Харківський університет для розвитку освіти в Україні?

- Пригадайте, коли на українських землях існувала власна держава.                                                     Чому українські землі так приваблювали чужинців?

ІІІ . Мотивація навчальної діяльності


Як  ви думаєте, що може спонукати багатьох людей одночасно прагнути змін?

Початок ХХ ст. було ознаменовано для українського народу  карколомними змінами:  Перша  світова  війна,  боротьба  за українську державність, перемога більшовицької влади. Як ці події вплинули на життя українців, що здобули і що втратили вони за цей час — ось про що ми будемо говорити на цьому уроці.

ІV . Вивчення нового матеріалу

1. Чому розпочалась революція в Україні

а) Учні виписують  із  тексту  нові  поняття.  Складають  речення  з  кожним  із них.  Пояснюють, чому розпочалась Українська революція.

Робота з термінами

Революція (в перекладі з лат. «поворот, зміна») — швидка зміна встановленого політичного, соціального чи економічного порядку в суспільстві.

Республіка (з латинської — «спільна справа») — держава,  в якій  влада належить представникам народу,  обраним на певний час.

Що зображено на фотографії С.114? Що може об’єднувати таку велику кількість людей? Чого вони можуть вимагати?

б) Прочитайте  вірш  «На  майдані  коло  церкви...»  Поясніть,  як у поезії пов’язані слова «революція» і «воля»? Який настрій створює автор?

На майдані коло церкви

революція гуде.

— Хай чабан — усі гукнули, —

за отамана буде!

Прощавайте, ждіте волі, —

гей, на коні, всі у путь!

Закипіло, зашуміло —

тільки прапори цвітуть...

Павло Тичина, 1918 р.

2. Як розгорталися події Української революції

а) Робота з таблицею

Події Української революції

Дата

Подія

 

 

б) Знайдіть у тексті імена історичних діячів, пов’язаних з перебігом Української революції.

в) Які події революції відображено на фотографіях С.117?

г) Робота з історичним джерелом. Зі спогадів Михайла Грушевського

«Пробув  я головою  Центральної ради  тринадцять  місяців,  до кінця її існування. Тяжке й відповідальне було те становище. Вороги  українства,  які  і давніше  пеклом  на  мене  дихали,  у своєму засліпленні вважали мене і автором українського руху, і винахідником української мови, тепер особливо всіли на мене своїми лайками й погрозами. А найтяжче ставало, коли не було згоди й між своїми. При тім же, хоч усяку відповідальність валили на мене, в дійсності мав я дуже обмежений вплив і то моральний тільки: юридично моя роль  була  чисто  формальна,  як  голова  Центральної ради  я проводив її збори та представляв її на зовні. Рішала у всяких справах більшість…»

Запитання

а. Якою, за свідченням джерел, була роль Михайла Грушевського в Українській революції?

б. Як сучасник оцінював вплив М. Грушевського? Чи належав він до його прихильників? Як про це сказано в джерелі?

в. Як сам М. Грушевський оцінював свою роль? Як можна пояснити таку оцінку?

3. Як зберігається Українська революція в пам’яті народу

а) Порівняйте  проекти  Державного  герба  та  Державної  печатки,  створені  художником  на  прохання  Центральної  Ради у  1917-1918  роках,  із  сучасними  символами  України.  Про  що свідчить збіг у державній символіці часів Української революції та періоду незалежності?

б) Чому в сучасних містах є пам’ятники, присвячені  діячам революції в Україні  1917-1921  років?

V. Узагальнення та систематизація знань

Історичний диктант

1.Революція в Україні розпочалася … року та завершилася наприкінці … року (1914 р., 1917 р., 1918 р., 1920 р., 1924 р.).

2. Українська Центральна рада була утворена … (1914 р.; 1917 р.; 1919 р.).

3. Українська Центральна рада була утворена в місті … (Вінниця, Львів, Київ, Одеса, Харків).

4. Українську Центральну раду очолював … (Володимир Винниченко, Сергій Єфремов, Симон Петлюра, Михайло Грушевський).

Відповідь: 1 — 1917,1920 р.; 2 — 1917 р.; 3 — Київ; 4 — Михайло Грушевський.

Бесіда 

1. Чому 22 січня 1919 р. українці називають Днем соборності?

2. Чому Українська революція зазнала поразки?

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати § 17
  2. Письмово: Уявіть себе  мешканцями України у  1917-1920-х років.  Про  що

ви  могли  б  прочитати  у  газетах того  часу?  Придумайте  кілька заголовків уявних статей про події в Україні за часів революції.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 серпня 2018
Переглядів
1870
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку