Урок для 6 класу на тему "Відсоткові розрахунки"

Про матеріал
Підсумковий урок з теми "Відсоткові розрахунки" Урок-подорож з героями мультфільму "Як козаки сіль купували".
Перегляд файлу

Урок математики у 6 класі

Тема: Відсоткові розрахунки

Мета:

Навчальна:

  • поглибити та систематизувати знання учнів про відсотки;
  • розширити відомості про різноманітність сфер застосування відсоткових розрахунків;
  • розвинути у дітей підприємницькі і бізнесові якості;
  • формувати обчислювальні навички учнів, розвивати самостійність мислення, застосовувати свої знання в повсякденному житті;
  • виробити у школярів практичні навички під час розв’язування задач;
  • виховувати спостережливість, пізнавальний інтерес та любов до математики
  •  застосовувати набуті знання до розв’язування вправ у нестандартних ситуаціях;

розвивальна: формувати компетентності: соціальні (розвивати пізнавальну активність учнів, роботу в команді, усвідомлення власного внеску в спільну роботу), комунікативні (формувати власну точку зору, розвивати культуру мовлення, вміння доводити власну позицію), інформаційну, навчально-пізнавальну, ;

виховна: виховувати самостійність, відповідальність, старанність, активність, увагу, кмітливість, самостійність; прищеплювати інтерес до математики;

Тип уроку:  урок подорож, узагальнення знань

Обладнання та наочність: презентація, індивідуальні листи самооцінювання, листи самооцінювання роботи групи, задачі, середовище https://www.mentimeter.com/ для рефлексії

Хід уроку:

Відкриття — це 10% натхнення і 90% праці.

Т.Едісон

І. Організаційний момент.

Ось дзвінок вже пролунав

Він сигнал нам всім подав

Тож і ми часу не гаймо

І урок розпочинаймо.

ІІ Перевірка Д/З

           Сьогодні на уроці ми будемо розв’язувати задачі з відсотками подорожуючи з героями мультфільму про козаків.  Перевіримо готовність до подорожі. Візьміть свої ручки із зеленою пастою поставте  плюси на полях  у зошиті, якщо задача виконана вірно. У своїх бланках самооцінювання додайте по одному балу за кожну вірно виконану задачу.

 

У зошити записуємо число, класна робота і тему сьогоднішнього уроку. Девізом нашого уроку будуть такі слова:

 

Активним будь і не забудь:

Ми відправляємось у путь.

Знання з собою захвати,

В дорозі будь уважним ти!

ІІІ. Актуалізація опорних знань. (4 хв.)

     Стартуємо. Готовність номер один. А чи захопили ми знання?

Продовжіть речення:

У ваших листах оцінювання на столах є речення які потрібно продовжити. Кожна вірна відповідь 0,5 бала

  1.        Відсоток – це …..
  2.        Переведи у відсоток 0,3=….
  3.        Переведи у відсоток 0,03=….
  4.        У задачах на знаходження числа за його відсотком потрібно на відсоток….
  5.        У задачах на знаходження відсотку від числа потрібно на відсоток …
  6.        Скільки відсотків становить 10см від 1 метра……

ІV. Узагальнення  умінь та навичок.

Оскільки ми перенеслися в епоху козацтва, то згадаємо деякі  факти про них. Козаки жили в куренях, які плели з хмизу й укривали кінськими шкурами. Їх завжди залишали відкритими, щоб мандрівник чи просто перехожий міг зайти, поїсти і перепочити.

 Кожен курінь асоціювався із загоном, адже там могло проживати до 150 козаків. Кожен  курінь  мав свого отамана. Отаманами наших куренів будуть: (обрати три учня).

Об’єднання в групи

 Наші курені носитимуть назву героїв мультфільму «Як козаки сіль купували». Щоб дізнатися до якого куреня відноситься персонаж розв’яжіть задачі, число що є відповіддю до неї і буде ключем до цього завдання. У кожного куреня своя задача.

Задача «Чуприна»

Задачі будуть присвячені легендарній козацькій чуприні. Не всім дозволялося носити чуприну, котра була своєрідною відзнакою лицарського стану. Чуприну (оселедець) просто так не можна було собі вистригти. Тільки після посвяти у козаки (після першого бою, першого морського походу та складних іспитів) дозволялося воїнові голити голову, залишаючи чуприну. Чуприни заборонялося носити  селянам-втікачам, недосвідченим воякам, брехунам, боягузам, злодіям, ошуканцям. Позбавити чуприни козака вважалося найбільшою ганьбою.

 Погляньте на екран. Наші козаки  також не всі мають чуприну. У своїх задачах вам потрібно визначити відношення і записати їх звичайним дробом та отримавши відповідь обрати персонажа для назви свого куреня

 Грай (група 1)

Визначте відношення козаків, що мають чуприну до загальної кількості  козаків. (2/3)

Тур (група 2)

Визначте відношення козаків, що не мають чуприни до загальної кількості козаків(1/3)

Око(група 3)

Визначте відношення козаків, що не мають чуприни до козаків, що мають чуприну(1/2)

Роздаю кожній групі зображення одного з козаків та пусті мішечки із сіллю

Козаки завжди відчували дух змагання. Під час подорожі кожна команда збиратиме мішечки з сіллю та наприкінці подорожі визначимо  найактивніших.

Збираючись в далеку дорогу потрібно мати стартовий капітал. Нажаль наші герої не мали потрібної суми та змушені були  звернутися до лихварів.

Лихвар – це та людина, яка давала гроші в борг, і зазвичай, під великі (а часом занадто великі) відсотки. При цьому позичальник залишав в лихваря щось під заставу, і, якщо той не встигав завчасно повернути позичені кошти, то ця застава переходить безпосередньо  у власність лихваря. Якщо асоціювати роботу лихварів із сучасністю то вони працювали як наші теперішні ломбарди.

Задача про лихваря

Вирушаючи в далеку дорогу, наші козаки взяли позику у лихваря.

 Лихвар поставив умову: «Ви повернете  мені у встановлений термін 50 карбованців  та ще  30  % від вказаної суми. Яку суму повернуть козаки?»

Повертаючись від лихваря, наші козаки задумалися «Де ж народився відсоток? Яке походження знаку%. У яких галузях сучасного світу використовуються відсотки. Наведіть приклади »

Діти діляться своїми знаннями (за кожну відповідь 2 бали)

 Обираємо маршрут подорожі

Козаки обороняли нашу землю від ворожих нападів, кобзарі своєю піснею оживляли духовне пробудження, а чумаки були економічним важелем.
Хто такі ці чумаки?

 

Діти: «Чумак» з татарської це «перевізник». Чумаками називали категорію населення України, яке займалося товарно-візницьким промислом в 16 — 19 ст.
Чумацтво займалося одним з поширених занять населення після хліборобів і скотарства. Так як ще не знали про інші поклади солі, люди їздили на південь до Чорного і Азовського морів за цим продуктом. Вози чумаків  називали – мажа.

Їздили чумаки валками до 100 і більше возів, що їх очолювали виборні отамани.

Лише сміливі люди з вільних козаків і заможних селян везли зі слов’янських степів хліб і дерев’яні вироби на південь в Чорномор’я, а з півдня привозили сіль і солону рибу. Ризикуючи життям, тяглися чумацькі вози із запряженими в них волами через дикі степи, з центру країни на крайній південь і назад.

Чумаки – перші підприємці

У липні козак Око отримав дохід 180 карбованців, а в серпні на 5% більше, ніж у липні. Прибуток від торгівлі у серпні становить 90% від прибутку за вересень. Який дохід отримав чумак за ці три місяці

  1. 180*0,05=9
  2. 189/0,9=210
  3. 180+210+189=479

 Було дві постійних чумацьких дороги: Чорний шлях і Муравський. Свою назву Чорний шлях отримав через ті небезпеки, яким піддавалися проїжджі. Він тягнувся від Волині до Умані, звідти по таємних стежках, по глибоких ярах та берегах степових річок, доходив до Балти і, нарешті, до Дніпра.

Подорож тривала до 4 тижнів в одну сторону та від 2 до 10 днів по Криму. Даним промислом козаки займалися лише 120-150 днів на рік. З ранньої весни до жовтня місяця.

Завдання для  куренів.

Грай

Користуючись картою у підручнику на ст.111 виміряйте відстань між Києвом та Севастополем та визначте яку відстань у кілометрах долали  козаків в одну сторону.

(6,3*110=693 км)

Тур

Чумаки в середньому подорожували 25 днів долавши відстань 950км. Скільки кілометрів вони мають долати в день? Визначте який відсоток шляху за один день долали вони.

(38 км за день, 4% в день)

Око

Сервісі Googl Maps  має функцію   підрахунку відстані, яку ви подолали за рік, порівнюючи її  із довжиною екватора.

Чумаки отримали електронне повідомлення, що за рік вони  подолали 39% довжини екватора. Визначте відстань, що подолали козаки, якщо Довжина екватора Землі становить 40 000 кілометрів. 

(15 600км)

Фізкультхвилинка.

Покажіть діти своїми рухами

  • Як козаки крокують;
  • Як козаки несуть тяжкий мішок з сіллю за плечима;
  • Козаки піднімають легеньку гирю лівою рукою;
  • Козаки піднімають тяжку гирю правою рукою;
  • А тепер двома руками козаки піднімають гирю;
  • Витерли піт з чола

Цікаво, що майже всі шляхи загальноукраїнського значення сьогодні – засновані саме чумаками. Коли нашу територію вкривали безкраї степи, більшість доріг виключно з’єднували між собою найближчі села.

Чумакам було не вигідно втрачати час, подорожуючи поселеннями, і вони прокладали власні маршрути, прив’язуючись лише до річок (задля орієнтації на місцевості та постійного доступу до прісної води).

Корона вірус не єдина пандемія від якої потерпає людство. У середні віки була розповсюджена інфекційна хвороба – чума. Саме з нею могли асоціювати  чумаків.  Адже  вони багато мандрували і могли переносити її. Для того щоб в дорозі не заразитись чумою, чумаки мазали свій одяг в дьоготь.

Задача про пандемію

У західній Європі у 16-17 столітті проживало приблизно 75 000 000 людей. Підчас пандемії чуми, ще її називали «Чорна смерть» померло приблизно 24 000 000 європейців. Обрахуйте  відсоток смертності.

Кругозір чумаків був набагато вищим за пересічного українця. Мандруючи вони багато бачили та дізнавалися нового. Побачити море в той час було можливим лише одиницям.

Скільки солі в морі? В середньому солоність Світового океану становить 35% – це означає, що в одному літрі води розчинені 35 грамів солей.

Яке море найсолоніше?

Червоне море – 40-41%

Середземне море - 39%

Чорне море-17-18%

Азовське море – 11%

Мертве море - 340-350%

Визначіть скільки солі у літрі води Мертвого моря                                                                                

VІ. Підсумок уроку

        Наші герої прибули додому  живі, здорові, з повними возами солі.

А чи знаєте ви що було улюбленою їжею в козаків? Каша! А як вона називалася дізнаєтеся виконавши завдання.

Знайдіть рівні вирази в таблиці. (Додаток 5)

Впорядкуйте відсотки у порядку зростання разом із буквою

Отримаємо назву каші —Соломаха

 

Самоаналіз уроку учнями. Рефлексія.

Використовую сервіс https://www.menti.com/pwgsid7d7r

 

Оцінювання роботи учнів

Листки самооцінювання. Додаю бали за активніст

Домашнє завдання:

 

Свій урок я хочу закінчити такими словами:

Я вам бажаю 100% здоров’я, радості, удачі.

Над математикою жоден з вас в житті ніколи хай не плаче.

Прибутків щиро зичу вам у друзях, у родині, в грошах.

Знання міцні ви здобувайте, бо це завжди найлегша ноша. 


Додаток 1. Лист самооцінювання першого куреня козака Тура

денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916 

денежный мешок - 16004916TB7QDT7) IslandButtons.com Trackable Item - Kozak Tur / Козак Тур  (Tracker's TB)

денежный мешок - 16004916   

денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916

 Додаток 2. Лист самооцінювання першого куреня козака Грая

денежный мешок - 16004916 

денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916Грай (персонаж) — Вікіпедія

денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916   


денежный мешок - 16004916 Додаток 3. Лист самооцінювання першого куреня козака Око

денежный мешок - 16004916 

денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916Козак Око (@KozakOko) / Twitter

денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916денежный мешок - 16004916   


Оціночна таблиця уч______ 6-А класу  ПІ________________________________________

 

Вид роботи

Бали

1

Домашнє завдання

 

2

Тест / індивідуальна робота

 

3

Робота в групі

 

4

Доповнення

 

5

Розв’язування задачі біля дошки

 

6

Історична довідка

 

7

Малюнок

 

8

Активність

 

Всього:

 

Оцінка:

 

Мої пропозиції до уроку

 

 

Додаток 4. Індивідуальний лист самооцінювання

 


Додаток 5. Задачі для індивідуальної та групової роботи

Задача для об’єднання у групи:

Група 1:

Визначте відношення козаків, що мають чуприну до загальної кількості  козаків.

Група 2:

Визначте відношення козаків, що не мають чуприни до загальної кількості козаків

Група 3:

Визначте відношення козаків, що не мають чуприни до козаків, що мають чуприну

Задача про лихваря

Вирушаючи в далеку дорогу, наші козаки взяли позику у лихваря.

 Лихвар поставив умову: «Ви повернете  мені у встановлений термін 50 карбованців  та ще  30  % від вказаної суми. Яку суму повернуть козаки?»

Задача Чумаки – перші підприємці

У липні козак Око отримав дохід 180 карбованців, а в серпні на 5% більше, ніж у липні. Прибуток від торгівлі у серпні становить 90% від прибутку за вересень. Який дохід отримав чумак за ці три місяці?

Завдання для  куренів.

Грай

Користуючись картою у підручнику на ст.111 виміряйте відстань між Києвом та Севастополем та визначте яку відстань у кілометрах долали  козаків в одну сторону.

Тур

Чумаки в середньому подорожували 25 днів долавши відстань 950км. Скільки кілометрів вони мають долати в день? Визначте який відсоток шляху за один день долали вони.

Око

Сервісі Googl Maps  має функцію   підрахунку відстані, яку ви подолали за рік, порівнюючи її  із довжиною екватора.

Чумаки отримали електронне повідомлення, що за рік вони  подолали 39% довжини екватора. Визначте відстань, що подолали козаки, якщо Довжина екватора Землі становить 40 000 кілометрів. 

Задача. Скільки солі в морі?

 В середньому солоність Світового океану становить 35% – це означає, що в одному літрі води розчинені 35 грамів солей.

Мертве море - 340-350%. Визначіть скільки солі у літрі води Мертвого моря.

Задача про пандемію

У західній Європі у 16-17 столітті проживало приблизно 75 000 000 людей. Підчас пандемії чуми, ще її називали «Чорна смерть» померло приблизно 24 000 000 європейців. Обрахуйте  відсоток смертності.

Знайдіть рівні вирази в таблиці.

Впорядкуйте відсотки у порядку зростання разом із буквою

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 січня 2022
Переглядів
506
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку