Урок для 6 класу. Тема: "ЖАРТИ В МУЗИЦІ"

Про матеріал
Мета: - ознайомити учнів із жартівливими народними піснями; - ознайомити учнів із творчістю Й.С.Баха; - формувати уявлення про відтворення жарту в класичній музиці; - розвивати креативне мислення учнів через виконання творчих завдань та ігрові ситуації; - розучити жартівливі пісні «Од Києва до Лубен». «Та орав мужик край дороги»; - закріпити поняття «сюїта», «тріо», «скерцо»; - повторити раніше вивчені жартівливі пісні; - виховувати любов до класичної і народної музики; - прищеплювати естетичні смаки.
Перегляд файлу

                                                         6 клас

розробка учителя Немішаївського ліцею №2

Кочерги Галини

                                                     

 

Тема  уроку:  ЖАРТИ  В  МУЗИЦІ

Мета:

  • ознайомити  учнів  із  жартівливими  народними  піснями;
  • ознайомити  учнів  із  творчістю Й.С.Баха;
  • формувати  уявлення  про  відтворення  жарту  в  класичній  музиці;
  •  розвивати  креативне  мислення  учнів  через  виконання  творчих  завдань  та  ігрові  ситуації;
  • розучити  жартівливі  пісні «Од  Києва  до  Лубен». «Та  орав  мужик  край  дороги»;
  • закріпити  поняття «сюїта», «тріо», «скерцо»;
  • повторити  раніше  вивчені  жартівливі  пісні;
  • виховувати  любов  до  класичної  і  народної  музики;
  • прищеплювати  естетичні  смаки.

Музичний  матеріал: Й.С.Бах «Жарт», українські  народні  пісні

           «Од  Києва  до  Лубен». «Та  орав  мужик  край  дороги»;

Наочність: портрет Й.С.Баха,  мультимедійна  презентація

Обладнання :  ноутбук, телевізор, фортепіано, фонохрестоматія, інтернет –

             енциклопедії, картки, лото, роздатковий  матеріал.

Тип  уроку: урок - подорож

 

                                                     ХІД  УРОКУ            

 

Учні  заходять  в  клас  під  музичний  супровід української  народної  пісні

                                 «За  городом  качки  пливуть».

 

І.Організаційний  момент. Музичне  вітання.

Оголошення  теми  і  мети  уроку.

 

Учитель:  Сьогодні  на  уроці  ми  будемо  подорожувати  країною  музичних  жартів.

 

ЗУПИНКА 1 – «Вступ»

 

 Ми не  можемо  уявити  своє  життя  без  жартів. Про-

те  жарти  бувають  різними. Жартуючи , можна  дода-

ти  бадьорості  та  оптимізму, поліпшити  комусь

 настрій  або  образити…Як  жартує  музика? Музика, що  зображує  настрої  людини,  звісно , може  бути  жартівливою. Кожен, напевне,  знає   музичні  твори  жартівливого  змісту. Пригадаймо  їх!  Можливо , між  нашими  улюбленими  пісенями  є  й   пісні-жарти?

 

ЗУПИНКА 2 – «Ти  мені, я  тобі»

Одне  із  завдань  минулого  уроку  було  згадати, знайти  жартівливі  пісні, музику.

             Учні  показують  свої  роботи, разом  розв’язують  кросворди, виконують  завдання, підготовлені  вдома.

 

ЗУПИНКА 3 – «Кросворд»

Учитель:  Я  теж  підготувала  для  вас  кросворд , рішення  якого  дозволить  нам  подорожувати  далі.

 

  

 

              

 

 

 РОЗСПІВУВАННЯ  «Луна»

 

ЗУПИНКА 4 -  «Давай познайомимось»

Учитель:   Багатство країни і народу має багато складових, та головне — це люди, їхня творча душа. Є легенда про те, як Бог різним народам роздавав долі. Усім щось дісталося, всі розійшлися по домівках. І раптом у кутку зали Господь помітив красиву дівчину, яка тихо плакала. «Хто ти і чого плачеш?» — спитав Бог. «Я Україна, а плачу тому, що не отримала долі, бо запізнилась». Пожалів Усевишній бідно вдягнену, але дуже чепурну дівчину, і дав їй замість долі пісню. Ось відтоді і стала пісня долею України. У піснях вона зберегла свою історію, вірування, обряди, погляди на життя, у піснях висловлювала свою тугу і радість.

Більшість українських пісень широкі, повільні, як розлогі наші простори. Але наш народ завжди відрізнявся вмінням пожартувати, посміятися із себе та з інших.

     Зараз  прозвучать  українські  народні  пісні  «Та  орав  мужик  край  дороги»,  «Од  Києва  до Лубен».

  • Визначте  жанр, музичну  форму, лад  цих  пісень.
  • Виходячи  з  чого  ви  зробили  такі  висновки?

                    

         Розучування  українських  народних  пісень «Та  орав  мужик  край  дороги»,  «Од  Києва  до Лубен».

 

ЗУПИНКА 5 – «Наші  гості»

Народна   творчість  має  багато  прикладів  жартівливої  музики. Жартівливі  українські  народні  пісні  виконувало  тріо  родини  Мареничів. Старовинні  народні  пісні  в  їх  виконанні  зазвучали  по-новому  завдяки  майстерним  обробкам, чудовому  вокалу  співаків  і  супроводу  гітари  та  легких  ударних  інструментів (маракаси, бубен тощо).

          Жартівливою  є  народна  українська  пісня «Ой  під  вишнею»  у  виконанні  тріо Мареничів. Виявляючи  витончений  смак,  почуття  гумору  й  артистизм,  виконавці  перетворили  цю  пісню  на  справжній  витвір  мистецтва.

           Послухаймте  цю  пісню  і  поміркуйте, чи  можна  її  назвати  жартівливою  і  чому  саме.

                                     Аналіз  прослуханого  твору  

  • У  чому  полягає  комізм  ситуації, про  яку  йдеться  у  пісні ?
  • Як   музика  допомагає  розкрити  зміст  пісні?

 

ЗУПИНКА 6 – «Рондо – стоп !»

           

Учитель: Щоб  переконатися  у  красі,

 цілісності  музично – поетичних  образів

 та  правдивості  їх  відтворення  в  жартів-

ливих  українських  народних  піснях, пропоную  створити  музичний  твір  у  формі  рондо,  в  якому  епізодами  будуть   жартівливі  народні  пісні, а  темою – рефрен  стане  приспів  з  української  народної  пісні  «Ой  є  в  лісі  калина» .    

                      Учні  співають  у  супроводі  фортепіано

 

ЗУПИНКА 7 – «Музичний  геній ! Хто  він ?»

 

Нам  любий … (хто?)

             Та  як  про  це  сказать?

 Не  те, щоб  нині  музики  не  стало,

Але  такого  чистого  кристалу

Не  дарувала  неба  благодать.

 Які  ж  у  ній  гармонії  палкі,

 Яка  ж  оце  всеобіймуща  совість,

 Яка  і  досі  незбагненна  повість

 Про  мою  душу,

                           ввергнуту  в  віки!

    (Микола Ушаков, пер.Ж.Храмової)

 

                      

              Геній , композитор ХVІІІ століття , хормейстер, органіст – віртуоз, скрипаль, один  із  засновників  не  тільки  німецької, а  й   світової  музичної  класики, кого католицька  церква  через  200 років  після  його  смерті  канонізувала  і  проголосила  святим, батько  трьох  відомих  синів – композиторів, який  написав «Весняну  пісню», про  кого великий  Л.Бетховен  сказав: « Не  струмок! – Море  має  бути  його  ім’я». 

  • Як  його  повне  ім’я?   (Іоган Себастьян Бах).
  • Які  твори  цього  композитора  вам  відомі?
  • Чому  Бетховен  сказав: «Не  струмок! – Море  має  бути  його  ім’я» ?

 

ЗУПИНКА 8 -  «Комп’ютерний  вірус»

Учитель:  На  нашому  комп’ютері  з’явився  вірус, який  потрібно  знешкодити  і  інформацію  виправити. Знайдіть  помилки  і  виправте  їх.

 

       

ЗУПИНКА 9 –

«Інструментальний  жарт»

  Учитель:      Численна  родина 

Й.С.Баха  налічує  близько 50 музи-

кантів –органістів, скрипалів, флей-

тистів, сурмачів, диригентів, компо-

зиторів, кантори, чиє  життя  було

  тісно  пов’язане  із  церквою, а та-

кож  мірошників, булочників, пасту

хів, які  були  безмежно  закохані  в

музичне  мистецтво. Не  маючи  можливості  часто  бачитись,  оскількижили  в  різних  містах, родина  зустрічалася  разом  раз  в  рік  в    призначеному  місці. Всі , глибоко  віруючі  члени  родини, спочатку  співали  хорали  – звернення  до  Бога, а пізніше  цей  серйозний  спів  змінювався  пісенними  жартами.

         Композитор, чия  музика  захоплює, зачаровує, поглинає  своєю  вражаючою  драматичною  силою,  в  якій  всеосяжно  і  яскраво  розкривається  невичерпний  світ  людських  почуттів, мав  неабияке  почуття  гумору, що  проявилося  в  творах, сповнених  світла  та  радості,веселої  усмішки.

      Прикладом  такої  танцювальної  музики  , сповненої  гумором,  є  п’єса  для  струнних  інструментів  із  флейтою «Скерцо» із  сюїти №2. Сюїта  складається  з  семи  частин : «Увертюра», «Рондо», «Сарабанда», «Бурре», «Полонез  з  варіацією», «Менует», «Скерцо» (з  італійської-ЖАРТ ) .

                 П’єса «Жарт» («Скерцо») – один  з  найпопулярніших  творів Баха. Це  легка, граційна , танцювальна  п’єса. Особливої  чарівності  твору  надає  мелодійне  звучання  флейти, яка  виконує  соло. Там ,де  потрібно  передати  легкість, витонченість  і  грацію, царить  флейта  з  її  прозорістю  тембру   у  поєднанні  з  притаманним  їй  високим  регістром.

                   Прослуховування  п’єси «Жарт» із сюїти №2 Й.С.Баха    

                                  (інструментальний  ансамбль).

 

ЗУПИНКА 10 – «Я  і  музика»

Учитель: Свої  враження  й  почуття  від  почутої  музики  відобразіть  у  кольорі   своїх  фантазій.Передайте  кольором  своє  відчуття  музики, або намалюйте  образ, який  визвала  у  ваших  фантазіях  п’єса.

                                          На  столах  олівці, папір

Учитель:

  •  Якою  є  музика:  поліфонічною  чи  гомофонною?
  • Які  засоби  виразності  застосував  композитор  для  втілення  змісту  твору?
  • Як  би  змінився  характер  музики  у  «Жарті» Й.С.Баха, якби  замість  флейти  соло  виконувала  віолончель?
  • Як  ти  вважаєш,  чи  можна  мелодію,  написану  для  одного  інструменту, доручити  іншому? Якщо  так,  то  назви  варіанти  таких  замін.

 

ЗУПИНКА 11 -  «На  замовлення» 

Учитель:  На  цій  зупинці  виконується  ваше  музичне  бажання,  пов’язане  з  темою  уроку.

Діти  співають «Веселкова  пісня» О.Жилінського

 «Чому  дівчата  в  нас  кирпаті?» ( слова М.Д.Сома,  музика Г.Кочерги)

 

ПІДСУМОК  ВИВЧЕНОГО

Учитель:  Ми  на  уроці  розглянули  приклади  жартів  у  музиці – вокальній  і  інструментальній. Отже , підсумуйте :

  • Як  проявляються  жарти  в  музиці ?
  • Чи  може  схвилювати і  дати  насолоду  музика, створена  Бахом  250  років  тому?

 

ДОМАШНЄ  ЗАВДАННЯ

     1.Знайти  цікаві  повідомлення  про  життя  і  творчість Й.С.Баха.

     2. Підготувати  запитання  до  теми  нашого  уроку.

     3. Підготувати  словничок  епітетів, порівнянь, крилатих  висловів  для 

                                                                    характеристики  жартівливої  музики. 

4.Знайти   жартівливі  вірші  й  придумати  до  них  музику, проспівати.

5.Намалювати  малюнок  на  тему «Жарти  в  музиці».

     6.Знайти  і  співати  українські  жартівливі  пісні.

 

ОЦІНЮВАННЯ

ПРОЩАННЯ

 

Учні  виходять  з  уроку  під  музичний  супровід  п’єси «Жарт» із 

                                                                                                     сюїти №2 Й.С.Баха.

 

 

 

 

docx
Додано
29 листопада 2022
Переглядів
1182
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку