6 клас
розробка учителя Немішаївського ліцею №2
Кочерги Галини
Тема уроку: ЖАРТИ В МУЗИЦІ
Мета:
Музичний матеріал: Й.С.Бах «Жарт», українські народні пісні
«Од Києва до Лубен». «Та орав мужик край дороги»;
Наочність: портрет Й.С.Баха, мультимедійна презентація
Обладнання : ноутбук, телевізор, фортепіано, фонохрестоматія, інтернет –
енциклопедії, картки, лото, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок - подорож
ХІД УРОКУ
Учні заходять в клас під музичний супровід української народної пісні
«За городом качки пливуть».
І.Організаційний момент. Музичне вітання.
Оголошення теми і мети уроку.
Учитель: Сьогодні на уроці ми будемо подорожувати країною музичних жартів.
ЗУПИНКА 1 – «Вступ»
Ми не можемо уявити своє життя без жартів. Про-
те жарти бувають різними. Жартуючи , можна дода-
ти бадьорості та оптимізму, поліпшити комусь
настрій або образити…Як жартує музика? Музика, що зображує настрої людини, звісно , може бути жартівливою. Кожен, напевне, знає музичні твори жартівливого змісту. Пригадаймо їх! Можливо , між нашими улюбленими пісенями є й пісні-жарти?
ЗУПИНКА 2 – «Ти мені, я тобі»
Одне із завдань минулого уроку було згадати, знайти жартівливі пісні, музику.
Учні показують свої роботи, разом розв’язують кросворди, виконують завдання, підготовлені вдома.
ЗУПИНКА 3 – «Кросворд»
Учитель: Я теж підготувала для вас кросворд , рішення якого дозволить нам подорожувати далі.
РОЗСПІВУВАННЯ «Луна»
ЗУПИНКА 4 - «Давай познайомимось»
Учитель: Багатство країни і народу має багато складових, та головне — це люди, їхня творча душа. Є легенда про те, як Бог різним народам роздавав долі. Усім щось дісталося, всі розійшлися по домівках. І раптом у кутку зали Господь помітив красиву дівчину, яка тихо плакала. «Хто ти і чого плачеш?» — спитав Бог. «Я Україна, а плачу тому, що не отримала долі, бо запізнилась». Пожалів Усевишній бідно вдягнену, але дуже чепурну дівчину, і дав їй замість долі пісню. Ось відтоді і стала пісня долею України. У піснях вона зберегла свою історію, вірування, обряди, погляди на життя, у піснях висловлювала свою тугу і радість.
Більшість українських пісень широкі, повільні, як розлогі наші простори. Але наш народ завжди відрізнявся вмінням пожартувати, посміятися із себе та з інших.
Зараз прозвучать українські народні пісні «Та орав мужик край дороги», «Од Києва до Лубен».
Розучування українських народних пісень «Та орав мужик край дороги», «Од Києва до Лубен».
ЗУПИНКА 5 – «Наші гості»
Народна творчість має багато прикладів жартівливої музики. Жартівливі українські народні пісні виконувало тріо родини Мареничів. Старовинні народні пісні в їх виконанні зазвучали по-новому завдяки майстерним обробкам, чудовому вокалу співаків і супроводу гітари та легких ударних інструментів (маракаси, бубен тощо).
Жартівливою є народна українська пісня «Ой під вишнею» у виконанні тріо Мареничів. Виявляючи витончений смак, почуття гумору й артистизм, виконавці перетворили цю пісню на справжній витвір мистецтва.
Послухаймте цю пісню і поміркуйте, чи можна її назвати жартівливою і чому саме.
Аналіз прослуханого твору
ЗУПИНКА 6 – «Рондо – стоп !»
Учитель: Щоб переконатися у красі,
цілісності музично – поетичних образів
та правдивості їх відтворення в жартів-
ливих українських народних піснях, пропоную створити музичний твір у формі рондо, в якому епізодами будуть жартівливі народні пісні, а темою – рефрен стане приспів з української народної пісні «Ой є в лісі калина» .
Учні співають у супроводі фортепіано
ЗУПИНКА 7 – «Музичний геній ! Хто він ?»
|
Нам любий … (хто?) Та як про це сказать? Не те, щоб нині музики не стало, Але такого чистого кристалу Не дарувала неба благодать. Які ж у ній гармонії палкі, Яка ж оце всеобіймуща совість, Яка і досі незбагненна повість Про мою душу, ввергнуту в віки! (Микола Ушаков, пер.Ж.Храмової)
|
Геній , композитор ХVІІІ століття , хормейстер, органіст – віртуоз, скрипаль, один із засновників не тільки німецької, а й світової музичної класики, кого католицька церква через 200 років після його смерті канонізувала і проголосила святим, батько трьох відомих синів – композиторів, який написав «Весняну пісню», про кого великий Л.Бетховен сказав: « Не струмок! – Море має бути його ім’я».
ЗУПИНКА 8 - «Комп’ютерний вірус»
Учитель: На нашому комп’ютері з’явився вірус, який потрібно знешкодити і інформацію виправити. Знайдіть помилки і виправте їх.
ЗУПИНКА 9 –
«Інструментальний жарт»
Учитель: Численна родина
Й.С.Баха налічує близько 50 музи-
кантів –органістів, скрипалів, флей-
тистів, сурмачів, диригентів, компо-
зиторів, кантори, чиє життя було
тісно пов’язане із церквою, а та-
кож мірошників, булочників, пасту
хів, які були безмежно закохані в
музичне мистецтво. Не маючи можливості часто бачитись, оскількижили в різних містах, родина зустрічалася разом раз в рік в призначеному місці. Всі , глибоко віруючі члени родини, спочатку співали хорали – звернення до Бога, а пізніше цей серйозний спів змінювався пісенними жартами.
Композитор, чия музика захоплює, зачаровує, поглинає своєю вражаючою драматичною силою, в якій всеосяжно і яскраво розкривається невичерпний світ людських почуттів, мав неабияке почуття гумору, що проявилося в творах, сповнених світла та радості,веселої усмішки.
Прикладом такої танцювальної музики , сповненої гумором, є п’єса для струнних інструментів із флейтою «Скерцо» із сюїти №2. Сюїта складається з семи частин : «Увертюра», «Рондо», «Сарабанда», «Бурре», «Полонез з варіацією», «Менует», «Скерцо» (з італійської-ЖАРТ ) .
П’єса «Жарт» («Скерцо») – один з найпопулярніших творів Баха. Це легка, граційна , танцювальна п’єса. Особливої чарівності твору надає мелодійне звучання флейти, яка виконує соло. Там ,де потрібно передати легкість, витонченість і грацію, царить флейта з її прозорістю тембру у поєднанні з притаманним їй високим регістром.
Прослуховування п’єси «Жарт» із сюїти №2 Й.С.Баха
(інструментальний ансамбль).
ЗУПИНКА 10 – «Я і музика»
Учитель: Свої враження й почуття від почутої музики відобразіть у кольорі своїх фантазій.Передайте кольором своє відчуття музики, або намалюйте образ, який визвала у ваших фантазіях п’єса.
На столах олівці, папір
Учитель:
ЗУПИНКА 11 - «На замовлення»
Учитель: На цій зупинці виконується ваше музичне бажання, пов’язане з темою уроку.
Діти співають «Веселкова пісня» О.Жилінського
«Чому дівчата в нас кирпаті?» ( слова М.Д.Сома, музика Г.Кочерги)
ПІДСУМОК ВИВЧЕНОГО
Учитель: Ми на уроці розглянули приклади жартів у музиці – вокальній і інструментальній. Отже , підсумуйте :
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.Знайти цікаві повідомлення про життя і творчість Й.С.Баха.
2. Підготувати запитання до теми нашого уроку.
3. Підготувати словничок епітетів, порівнянь, крилатих висловів для
характеристики жартівливої музики.
4.Знайти жартівливі вірші й придумати до них музику, проспівати.
5.Намалювати малюнок на тему «Жарти в музиці».
6.Знайти і співати українські жартівливі пісні.
ОЦІНЮВАННЯ
ПРОЩАННЯ
Учні виходять з уроку під музичний супровід п’єси «Жарт» із
сюїти №2 Й.С.Баха.