Урок "Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст."

Про матеріал

Тема: Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст.

Мета: повторити й узагальнити вивчений матеріал з даної теми, а саме: причини, хід та результати Національно-визвольної війни українського народу сер. XVII ст., а також утворення Української козацької держави; розвивати в учнів уміння аналізувати й систематизувати матеріал, робити висновки, вміти виділяти головне та другорядне, висловлювати свою точку зору, працювати з джерелами інформації, виховувати повагу та любов до рідної країни

Перегляд файлу

Магдалинівська ЗОШ

Вчитель історії та правознавства

Костюкова Анна Миколаївна

Тема: Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст.

Мета: повторити й узагальнити вивчений матеріал з даної теми, а саме: причини, хід та результати Національно-визвольної війни українського народу сер. XVII ст., а також утворення Української козацької держави; розвивати в учнів уміння аналізувати й систематизувати матеріал, робити висновки, вміти виділяти головне та другорядне, висловлювати свою точку зору, працювати з джерелами інформації, виховувати повагу та любов до рідної країни

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань

Форма проведення: урок - гра «Що? Де? Коли?»

Обладнання: мультимедійна презентація, карти, чорна скринька, картки із запитаннями

Хід уроку

1.Організаційна частина уроку

Даний урок проходить у вигляді гри «Що? Де? Коли?». Клас ділиться на команди, кожна, з яких приймає участь по черзі, не перебиваючи і не викрикуючи правильні відповіді. За кожну підказку з команди знімається 1 бал. Кожен учасник команди повинен приймати участь у обговорені питань та відповідях. В кінці гри капітан команди виставляє оцінки кожному гравцю. Команда знавців виграє, якщо вона набрала 6 очків, але може не виграти, якщо 6 очків набере команда «телеглядачів».

Для кожної команди складено блок запитань: за кожну правильну відповідь – отримують 2 бали. Час на роздуми – 1хвилина.

Поле для гри поділено на 11 частин, на кожній з яких лежить конверт із запитанням.

2.Основна частина уроку

 Запитання для першої команди:

  1. Визначте про яку причину Національно - визвольної війни йдеться? «Православ'я в Речі Посполитій зазнає таких утисків, яких не терплять і греки в турецькій неволі: забрано у православних церкви, монастирі й кафедри, заборонено вільне впровадження відправ, бідні православні вмирають без причастя, не можуть прилюдно відправити похоронів: у Любліні, Сокалі, Белзі та інших містах через відібрання церков православні мусять потайки ховати своїх померлих у підвалах і домах».
  2. Про яку подію йдеться. «Сам Хмельницький з Тугай-беєм і з усім кінним військом перетнув в іншому місці річку... й міцно вдарив на поляків, які виїхали проти нього зі своїх окопів. Поляки не встояли проти нього й години і, лігши на кілька тисяч трупів, з великим тріском і жахом ледве вскочили на свої окопи в обоз» (Бива під Жовтими Водами). 
  3. Про яку подію йдеться. «Коли поляки вистрілили з гармат у напрямку Іслам-Гирея, він зі своїм військом кинувся навтьоки. Хмельницький вночі помчався за Іслам-Гиреєм, щоб умовити його повернутися назад. Але хан став відступати на південь, силою утримуючи при собі Хмельницького». (Битва під Берестечком)
  4. Фотопитання (слайд 2)
  5. Назвіть рік, коли відбувся перший молдавський похід Б. Хмельницького. (1650)
  6. Що мали на увазі московські чиновники, коли зауважили Богданові Хмельницькому, що він «непристойно величається»? Називає себе на ім’я по батькові)
  7. Фотопитання ( слайд 3)
  8.  Фортеця, споруджена поляками на Дніпрі. (Кодак)
  9.  Головний орган влади в Українській козацькій державі — __ рада. (Генеральна)
  10.                    Що це за подія? «Страшенна січа почалася. Трохи не все військо польське загинуло або потопилося у річці... Самого Калиновського було вбито, відтяли йому голову і послали Хмельницькому. Одплатили козаки за Берестечко». (Битва під Батогом)
  11.                    «Чорна скринька» - Японські моряки відрізали свої мотодорі, щоб у разі небезпеки принести їх у жертву духові-хранителю корабля. Якщо перенести японське мотодорі на український грунт, так можна назвати відому мрську рибу. Свої мотодорі мали і козаки. Що знаходиться в «чорній скринці»? (чуби-оселедці)

 

Запитання для другої команди:

  1.                   Визначте причину Національно-визвольної війни, про яку йдеться.

Із «Літопису Самійла Величка»

«...Коли переможцям у завойованих землях волю велику дати, то вони мимохідь підданих та завойованих починають озлобляти і їх права з діда-прадіда топтати. І заради цього, коли яка земля, що підлегла королівству (коли терпіти несила), виявить непокору у чомусь, то нужду розглянути нетрібно, хоч вона й заслуговує кари, треба милосердя мати і карою не переборщити, в страху невільницькому не тримати та, довівши до розпачу, дощенту не ламати; бо ж хіба може бути твердою присяга, ґвалтом вирвана, хіба той не зрадить, хто вічно під страхом проживає?»

  1.                   В який період проходила облога українським військом Львова і Замостя? (Вересень жовтень 1648 р.)
  2.                   «Частина польського обозу із твані ледве-ледве вибралася. І... подерлася на круту гору, однак ніяк не могла на неї зібратися. Друга частина загрузла в болоті і затарасувала шлях іншим. Третя частина починала вже гинути». (Битва під Корсунем)
  3.                   «Чорна скриня» - цю річ шили з каракулевого хутра, а зверху з суконною викладкою (шапка)
  4.                   Фотопитання ( слайд 5)
  5.                   Що це за подія? «Гетьман із старшиною домагався, щоб посли московські присягали за царя, що він вольності й порядки України порушати не буде й ворогам її не оддасть на поталу». (Переяславька рада)
  6.                   Фотопитання (слайд 6)
  7.                   Коли були укладені Березневі статті? (Березень 1654 р.)
  8.                   Фотопитання (слайд 7)
  9.              Часто річку Збруч називають такою, що розділяла український народ. Але бкли й інші. Скажімо, після Зборівського договору згадувалася інша річка. Тоді, навіть виникла приказка: «Знай, ляше: по …- наше». Назву якої річки пропущено? (Случ)
  10.              Чим завершилась битва під Берестечком? (поразкою)

3. Підбиття підсумків

Капітан кожної команди виставляє оцінки гравцям, в залежності від їх участі.

 

 

 

docx
Додано
17 липня 2018
Переглядів
1428
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку