1
8 клас – урок з предмету «Основи здоров’я»
Тема: Складові уміння вчитися. Важливість налаштування на успіх. Бар’єри ефективного навчання. Розвиток логічного та образного мислення
Мета: сформувати поняття про вміння вчитися та його складові; довести важливість налаштування на успіх, розвивати логічне та образне мислення; розвивати здоров’язберігаючу компетентність;формувати групи компетентностей: соціальну і громадянську, уміння вчитися впродовж життя; реалізувати змістову лінію «Здоров’я і безпека»;
виховувати толерантне ставлення один до одного;
Цілі:
Знаннєвий компонент
Учень/учениця називатимуть чинники, що сприяють і перешкоджають розвитку інтелекту;
наводитимуть приклади бар’єрів ефективного навчання;
розпізнаватимуть можливості для розвитку своїх здібностей;
пояснюватимуть відмінності між двома видами пам’яті;
Діяльнісний компонент
умітимуть користуватися прийомами ефективного навчання і запам’ятовування;
демонструватимуть налаштованість на успіх, наполегливість у досягненні мети;
Ціннісний компонент
усвідомлюватимуть необхідність планувати своє майбутнє
Тип уроку: урок засвоєння знань
Форма проведення: урок з елементами тренінгу
Методи: бесіда, робота в парах, групах, індивідуальна та фронтальна
Обладнання: малюнки геометричних фігур, фліпчарт, маркери, аркуші паперу, малюнки для розвитку лівої і правої півкуль мозку, підручник, тестові запитання, зразок написання сенкану
Хід уроку
Епіграф «Всередині нас криються потенційні творчі можливості, й ми повинні працювати щосили, щоб розкрити цей потенціал»
Мартін Лютер Кінг
американський лідер руху за громадянські права
Клас ділиться за геометричними фігурами : коло - 7 учнів, прямокутник - 7 учнів, трикутник – 6 учнів.
І. Організаційний етап
Доброго дня! Посміхніться один одному і побажайте один одному гарного настрою.
ІІ. Підготовка до сприйняття матеріалу або актуалізація опорних уявлень та чуттєвого досвіду
Модно навчатись |
Не модно навчатись |
|
|
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Постановка проблеми
Японія експортує у світі 99 % корисних копалин, тобто власних запасів має лише 1 %. Але вона є яскравим прикладом того, як відсутність або мала кількість природних ресурсів не є перешкодою на шляху до економічного розвитку і процвітання.
Як ви думаєте за рахунок чого Японія тримає лідерські позиції у світі?
Частка населення з вищою освітою: 45%.
У Японії тестують в торговельній мережі міста Осака "розумний кошик" для покупок у супермаркетах.
Винахід планують впровадити в магазинах інших міст у 2018 році.
Японський кошик для покупок сам сканує електронні мітки на товари, підраховує загальну вартість покупки. При виході з торгового залу кошик ставиться на спеціальну стійку. Поки покупець розплачується, дно кошика зсувається, а товари акуратно поміщаються в пластиковий пакет.
Отже, люди, які гарно навчаються та здобувають освіту є винаходом для держави.
Визначення та прийняти правил, які сприятимуть ефективній роботі
Мозковий штурм «Правила роботи групи»
Мета: прийняти правила роботи груп
Матеріали: ватман, маркер.
Хід проведення: Учасникам пропонуються на обговорення перелік правил роботи, які за бажанням змінюються, доповнюються. Погоджені всіма правила записуються на ватмані:
З’ясувати, чи всі учасники погоджуються із правилами.
Підведення підсумків.
ІV. Оголошення теми, мети, завдань уроку
Тема нашого уроку – «Складові уміння вчитися. Важливість налаштування на успіх. Бар’єри ефективного навчання. Розвиток логічного та образного мислення». Як ви гадаєте, про що сьогодні ми з вами будемо говорити? Метою нашого заняття є ознайомлення із важливістю налаштування на успіх та дізнатися про бар’єри навчання.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Робота з підручником
Опрацюйте у підручнику на сторінці 81 параграфа 12 історію «Я отримаю найвищу оцінку!». Подумайте, що саме допомогло Едварду вступити до Кембриджу? Як ви розумієте вислів: «Всередині нас криються потенційні творчі можливості, й ми повинні працювати щосили, щоб розкрити цей потенціал»?
Мартін Лютер Кінг
2. Фізкультпауза «Гімнастика для мозку».
Щоб добре навчатися ми з вами зараз проведемо вправу для гармонійного розвитку півкуль головного мозку. Для цього вам необхідно одночасно правою та лівою рукою з’єднати малюнки, які лежать у вас на партах.
3. Створення проекту відмови від бар’єру навчання.
На сторінці 84 у вас є перераховані бар’єри навчання. Кожній команді слід розробити проект відмови від одного з бар’єрів навчання. Всі учасники команди мають бути задіяні. Спікер в кінці презентує проект.
VІ. Осмислення нових знань, умінь
1. Робота з підручником.
Прочитайте перші два абзаци на сторінці 85. Наведіть приклади історій з власного життя, коли ви застосовували короткострокову пам'ять.
2. Руханка «Лампа Алладіна»
Зараз ми з вами проведемо руханку для зняття втоми очей та напруження м’язів. Я вам читаю текст і коментую, що потрібно зробити. А ви повторюєте за мною.
Уявімо, що ми з вами захисники природи і вирушаємо в подорож Азією, щоб попасти туди ми повинні потерти чарівну лампу Алладіна (тремо долоню об долоню, щоб руки зігрілися,закриваємо очі і прикладаємо долоні до очей). Перед нами постає справжнє царство султана, нам не віриться, що ми дійсно в Азії. (відкриваємо очі і кліпаємо 5 раз). Відчуваємо тепло Сходу. (у нас покращується кровообіг очей, зволожується рогівка ока.) Ось ми і прибули до водойми, щоб побачити тих, хто забруднює річки (робимо поворот очима вліво, вправо, вверх, вниз) і тут ми бачимо азіатів, що забруднюють річку. Ми умовно підходимо до них (тупаємо ногами) і розказуємо їм про небезпеку відходів для екосистеми річки і самої людини, потім (дивлячись вдалечінь переводимо погляд на кінчик носа) і розуміємо, що ми вже вдома, сидимо за партами і вирушаємо далі в країну знань.
VІІ. Закріплення, систематизація та узагальнення
Вам необхідно написати лист проте, що ви зробите для покращення навчання у наступному році. Можливо це буде акцент на вивченні окремих предметів, або ж загалом.
VІІІ. Контрольно – коригувальний етап
Створіть сенкан за зразком, що у вас є на партах на тему «Пам'ять».
а) знання французької мови
б) свіже повітря та наполегливість
в) харчування
г) батьки
2. Пам'ять буває:
А) короткострокова і довговічна
Б) короткострокова і довготривала
В) низька і середня
Г) усі відповіді вірні
3. Серед бар’єрів ефективного навчання зайвим буде:
А) недосипання
Б)депресія
В) концентрація уваги
Г) неправильне харчування
ІХ. Підбиття підсумків уроку
Х. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
Опрацювати параграф 12.
Написати міні – твір: «Моя майбутня професія»
ІІ. Етап актуалізації опорних знань:
1.Бесіда.
Чи відбуваються у вас зміни стосовно ваги і зросту протягом року? Які саме?
Чи буває у вас так, що часто немає настрою? Що вам допомагає підняти настрій?
2.Прийом «Мозковий штурм»
Яку на ваш погляд людину називають гармонійно розвинутою?
3. Сенкани на тему: «Дитина» та «Доросла людина».
Вчитель. Якщо говорити про підлітка то сенкан матиме такий вигляд:
Підліток
Цікавий, енергійний,
Нудьгує, навчається, радіє
Підлітки часто змінюють настрій
Особистість.
ІІІ. Етап цілевизначення і планування
На дошці висить малюнок Святого Миколая із мішком подарунків. На партах у дітей лежать малюнки мандарин, на яких необхідно написати свої очікування від уроку. Звучить мелодія «Щедрик» Миколи Леонтовича під яку школярі виходять до дошки та наклеюють мандарини з побажаннями. Вчитель наголошує, що не на всій території України є мир та спокій і багато дітей на сході України хотіли би отримати подарунки від Святого Миколая. Тому наші мандарини будуть уявним дарунком цим діткам.
ІV. Етап опрацювання навчального матеріалу, цілереалізації
Повідомлення теми і мети уроку
Темою нашого уроку є «Психічний розвиток та ознаки гармонійного розвитку підлітка. Потреби людини, їх розвиток з віком». Сьогодні ми з вами дізнаємось чому у підлітків часто міняється настрій, ознайомимось із гармонійним розвитком та потребами людини.
1.Перегляд відеоролика про підлітків.
2.Робота у парах.
Візьміть інтерв’ю один в одного.
Уявіть, що вам подарували 1000 гривень. Складіть план своїх потреб на цю суму.
3. Фізкультпауза «Лампа Алладіна»
Уявімо, що ми з вами захисники природи і вирушаємо в подорож Азією, щоб попасти туди ми повинні потерти чарівну лампу Алладіна (тремо долоню об долоню, щоб руки зігрілися,закриваємо очі і прикладаємо долоні до очей). Перед нами постає справжнє царство султана, нам не віриться, що ми дійсно в Азії. (відкриваємо очі і кліпаємо 5 раз). Відчуваємо тепло Сходу. (у нас покращується кровообіг очей, зволожується рогівка ока.) Ось ми і прибули до водойми, щоб побачити тих, хто забруднює річки (робимо поворот очима вліво, вправо, вверх, вниз) і тут ми бачимо азіатів, що забруднюють річку. Ми умовно підходимо до них (тупаємо ногами) і розказуємо їм про небезпеку відходів для екосистеми річки і самої людини, потім (дивлячись вдалечінь переводимо погляд на кінчик носа) і розуміємо, що ми вже вдома, сидимо за партами і вирушаємо далі в країну знань.
4. Робота в групах
Сформулюйте поради, як підліткам порозумітися з оточуючими, якщо:
1 група – викликають незадоволення постійні поради дорослих , як одягатись;
2 група – компанія вирішила піти на дискотеку, але батьки їм заборонили
3 група – вчитель зробив зауваження учням стосовно їх поведінки на уроці;
4 група – учні у класі не можуть вирішити конфлікт через чергування у класі
5.Робота з підручником.
Користуючись підручником(параграф 10) складіть кросворд на 4 терміни та прокоментуйте його.
6. Метод «Прес»
На перерві дівчатка 6 класу насміхалися з однокласниці Даринки.
Почувши це, Олена Миколаївна – класний керівник, сказала:
1.Позиція: почніть зі слів «Я вважаю, що ...»та висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору.
2.Обґрунтування: починаючи словами «...тому, що... « наведіть причину появи цієї думки, тобто поясніть, на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції.
3.Приклад: продовжуйте висловлювання словом «... наприклад...» та наведіть факти, дані, що підтверджують в позицію.
4.Висновки: закінчте висловлювання «Отже (тому), вважаю..»
7. Гра – розминка «Емоційна гімнастика»
Мета: усвідомлення складності процесу виникнення почуття і вироблення навичок уважного ставлення до внутрішнього стану
Хід гри. Учасникам пропонується:
V. Етап рефлексійно - оцінюючий
1. Підведення підсумків.
Скласти по одному тестовому запитанню по ᶳ 10.
2. Прийом «Мікрофон». Учні по черзі називають, що нового вони дізналися на уроці.
Продовжити речення, записані на зворотній стороні дошки
На уроці я довідався…
Мені було не складно…
Можу порадити іншим…
Найкраще я упорався із…
3. Робота з таблицями : «Потреби різних людей»
VІ. Етап повідомлення домашнього завдання
Інструктаж щодо виконання