Урок для 9 кл."Прогресії"

Про матеріал

Узагальнюючий урок з теми "Прогресії" для 9 кл. У ньому представлені цікаві прикладні задачі, які дають можливість застосувати отримані знання з даної теми в конкретних життєвих ситуаціях.

Перегляд файлу

Тема: Прогресії.

Мета:

- перевірити й скорегувати знання, уміння й навичок учнів по темі "Прогресії";

- виховувати навички самостійно приймати рішення ;

- розвити вміння робити вибір у нестандартних ситуаціях, відповідати за свої розв'язки.

Знати:

- Формули для  знаходження:

а) n-го члена прогресії;

б) суми n членів прогресії.

Вміти: застосовувати формули для розв'язку стандартних і нестандартних завдань.

Обладнання: картки із завданнями, дидактичний матеріал, довідкова література.

Тип: узагальнення й систематизація знань, умінь, навичок

 

 

 

1.Організаційний момент

 

2. Мотивація навчальної діяльності.

Ми вивчили одну з найцікавіших тем математики - прогресії. Сьогодні на уроці ми спробуємо знайти взаємозв'язок теорії з оточуючим нас життям, навчимося практично підходити до розв’язання деяких життєвих задач, використовуючи теорію прогресій.

 

3. Повідомлення теми, цілей і завдань уроку.

 

4. Актуалізація опорних знань

Робота вчителя

Робота учнів

●Усне опитування.

Що я бачу? Що я про це знаю?

5; 10; 15; 20; 25;...

8; 8; 8; 8; 8;...

-3; -9; -27; -81;...

1/7; 1/14; 1/21; 1/28;...

Як я можу знайти:

- bn якщо (bn) – геометрична прогресія й дані b1 и q;

- n, якщо (an) – арифметична прогресія й дані d, an и a1

- Sn, якщо a1, a2, a3... – арифметична прогресія;

- Sn, якщо b1, b2, b3,... – геометрична прогресія.

Усно відповідають на запитання вчителя, приводячи переконливі аргументи на доказ своїх суджень (якщо потрібно, формулюють правило або визначення)

 

5. Перевірка глибини осмислення.

Пояснює правила заповнення аркуша відповідей і його оцінювання.

Завдання :

1. (an) — арифметична прогресія

В1: 6; 8; 10;....

В2: 3; 6; 9;...

Знайти d.

2. (bn) — геометрична прогресія

В1: b1=1, q=-2.

В2: b1=2, q=-1.

Знайти b6.

3. (an) — арифметична прогресія

В1: -4; -6;...

В2: 10;5; ...

Обчислити а15

4. Знайти різницю арифметичної прогресії.

В1: a5=13; a11=31.

В2: a7=27; a12=-47.

5. (bn) — геометрична прогресія

В1: (bn)=2; 6; …

В2: (bn)=3; 6; …

Обчислити S6.

6.(an) — арифметична прогресія

В1: a1=1,7; d=0,3

В2: a1=3; d=3

Обчислити S20.

Приклад картки відповідей приводиться в кінці.

По варіантах

 

Одержують завдання та картки для відповідей.

Заповнюють аркуш відповідей.

 

Звіряються із правильною карткою, запропонованою вчителем, ставлять собі оцінку.

 

6. Застосування знань у нестандартних ситуаціях.

●а) Робота учнів з картками

Клас ділиться на 6 груп (у кожної приблизно по 5 учнів). Бажане розсадити школярів заздалегідь по групах однакового рівня підготовленості. Кожна група вибирає

капітана, який буде керувати роботою;

секретаря, який оформляє розв'язку групи;

консультантів;

 теоретика, який буде захищати запропонований групою розв'язок.

Завдання:

1. У сприятливих умовах бактерії розмножуються так, що протягом  однієї хвилини одна з них ділиться на дві. Підрахуйте, скільки бактерій народиться за 7 хвилин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бактерії утворюють послідовність 1; 2; 4; ..., яка є геометрич­ною прогресією b1=l, q=2.

S7=1·(27-1)/(2-1) = = 127

2. Вертикальні стрижні ферми мають таку довжину: самий короткий 5 дм, а кожний наступний на 2 дм довше. Знайдіть загальну довжину семи стрижнів.

Довжини стрижнів утворюють арифме­тичну прогресію а1=5, d=2.

Довжина стрижнів S7=(a1+a7)·7/2; а7=а1+2*6=17; S7=(5+17)·7/2=77 дм

 

 

3. Кулі розташовані у формі трикутника так, що в першому ряду 1 куля, у другому - 2, у третьому - 3 і т.д. У скільки рядів розміщені кулі, якщо їх 120 штук?

Після захисту всіх команд  виставляються оцінки.

Кулі утворюють послідовність 1, 2, 3,..., яка є арифмети­чною прогресією а1=1, d=l.

Sn=120

Sn =(a1+d(n–l)·n):2. 120=(2a1+(n–1))·n/2; 240=(2+n–l)·n; n2+n–240=0

D=312,

n=(-l+31)/2=15

●б)  Розв’язування завдань із практичним змістом.

З поняттям прогресії зв'язана велика кількість завдань і суджень.

▪ Історія із шахами

Розповідають, що винахідник шахів запропонував виплатити йому за першу клітку 1 зерно, за другу - 2, за третю - 4 і т.д. Суму цих зерен дуже довго підраховували й виявилося, що їх буде 18 446 744 073 709 551 615. При висоті комори 4 метра й ширині 10 метрів довжина його повинна була б скласти 300 000 000 км, тобто вдвічі далі, чим від Землі до Сонця. Розв’яжіть ще кілька цікавих задач на прогресії.

▪Завдання про вигідну угоду.

Чи була коли-небудь ця історія – невідомо. Але розповідають, що одного разу багатій повернувся додому надзвичайно радісним: у нього в дорозі відбулася щаслива зустріч, яка обіцяла велику вигоду. Дорогою додому йому зустрівся незнайомець, який запропонував угоду: щодня протягом місяця він буде приходити й приносити по сто тисяч рублів, а багатій повинен у перший день віддати йому 1 копійку, у другий – 2, у третій – 4 і т.п. Неспроста, вочевидь, говорять, що копійка на копійку набігає. Більше нічого від нього не було потрібно, тільки угода тримати міцно. Багатій підрахував, що за 30 днів він одержить 3 млн. руб.

Хто виграв, а хто програв у цій угоді?

▪Міські плітки.

Дивно, як швидко поширюються плітки. Інший раз не пройде й двох годин із часу якої-небудь події, а новина вже знає все місто. Розглянемо такий випадок.

У місто з населенням 50 тис. приїхав в 8 годин ранку зі столиці чоловік  і привіз цікаву новину. У будинку, де він зупинився, він повідомив цю новину трьом місцевим жителям, що зайняло 15 хвилин. Довідавшись цю новину, кожний з місцевих також розповів її трьом іншим, що зайняло ті ж 15 хвилин. Якщо слух і далі буде поширюватися по місту в такий же спосіб, то вже в 10:30 усе місто буде обізнаний про новину, яку в 8.00 знав тільки одна людина. Як це відбулося?

Пояснення:

Зерна утворюють гео­метричну прогресію b1=l, q=2.

S64=l(264–l)/(2–l)=264-1

 

 

 

 

 

Копійки утворюють геометричну прог­ресію b1=1, q=2.

S30=1(230-1)/(2-1) = = 10 737 418 р. 23 к. Мільйонер втратить 7 млн 37 тис 418 руб. 23 коп.

 

 

 

 

 

Плітки поширюються по геометричній прогресії b1=1, q=3.

S=50000=1(3n–1)/(3-1)

100001=3n

311=177146, 310=59049

Тож n≈10,5, тобто пройде не більш 2,5 години

 

7. Рефлексія

Що нового ви довідалися на цьому уроці?

Які висновки ви зробили для себе з даних історій?

 

8.Підведення підсумків уроку.

Закінчити урок хотілося б словами О. Красуцкої:

Ми прогрессию сегодня изучили.

В математике она имеет вес.

И, наверное, вы уловили

Общность слов "прогрессия", "прогресс".

Предстоит вам многому учиться

Но всегда подумайте о том,

Может быть, глубокий смысл таится

В слове, термине на первый взгляд простом.

Этот смысл и в жизни очень важен,

Пусть идет он с вами сквозь года,

Пусть прогрессия всей вашей жизни

Будет возрастающей всегда!

 

Виставляння оцінок у журнал.

 

9. Домашнє завдання:


Робоча картка

Тема: Прогресії

ПІБ_____________________________________ Варіант 1

 

Завдання

1

2

3

4

5

6

Відповідь

 

 

 

 

 

 

Сума відповідей Оцінка:

 

Завдання 1. Усне опитування

 

Завдання 2. Розв’яжіть письмово

1. (an) — арифметична прогресія 6; 8; 10;.... Знайти d.

2. (bn) — геометрична прогресія b1=1, q=-2. Знайти b6.

3. (an) — арифметична прогресія -4; -6;... Обчислити а15

4. Знайти різницю арифметичної прогресії, якщо a5=13; a11=31.

5. (bn) — геометрична прогресія (bn)=2; 6; … Обчислити S6.

6.(an) — арифметична прогресія a1=1,7; d=0,3. Обчислити S20.

 

Завдання 3. Робота у групах

Виконайте завдання на картках.

 

 

 

 

 

 

 

Робоча картка

Тема: Прогресії

ПІБ_____________________________________ Варіант 2

 

Завдання

1

2

3

4

5

6

Відповідь

 

 

 

 

 

 

Сума відповідей Оцінка:

 

Завдання 1. Усне опитування

 

Завдання 2. Розв’яжіть письмово

1. (an) — арифметична прогресія 6; 8; 10;.... Знайти d.

2. (bn) — геометрична прогресія b1=1, q=-2. Знайти b6.

3. (an) — арифметична прогресія -4; -6;... Обчислити а15

4. Знайти різницю арифметичної прогресії, якщо a5=13; a11=31.

5. (bn) — геометрична прогресія (bn)=2; 6; … Обчислити S6.

6.(an) — арифметична прогресія a1=1,7; d=0,3. Обчислити S20.

 

Завдання 3. Робота у групах

Виконайте завдання на картках.

 


Картка для групової роботи

У сприятливих умовах бактерії розмножують­ся так, що протягом  однієї хвилини одна з них ді­литься на дві. Підрахуйте, скільки бактерій наро­диться за 7 хвилин.

 

▪ Задача про вигідну угоду.

Розповідають, що одного разу багатій повернувся додому надзвичайно радісним: у нього в дорозі відбулася щаслива зустріч, яка обіцяла велику вигоду. Йому зустрівся незнайомець, який запропонував угоду: щодня протягом місяця він буде приходити й приносити по сто тисяч рублів, а багатій повинен у перший день віддати йому 1 копійку, у другий – 2, у третій – 4 і т. д. Неспроста, вочевидь, говорять, що копійка на копійку набігає. Більше нічого від нього не було потрібно, тільки угоду тримати міцно. Багатій підрахував, що за 30 днів він одержить 3 млн. руб. Хто виграв, а хто програв у цій угоді?

 

▪ Міські плітки.

Дивно, як швидко поширюються плітки. Інший раз не пройде й двох годин із часу якої-небудь події, а новина вже знає все місто. Розглянемо такий випадок.

У місто з населенням 50 тис. приїхав в 8 годин ранку зі столиці чоловік  і привіз цікаву новину. У будинку, де він зупинився, він повідомив цю новину трьом місцевим жителям, що зайняло 15 хвилин. Довідавшись цю новину, кожний з місцевих також розповів її трьом іншим, що зайняло ті ж 15 хвилин. Якщо слух і далі буде поширюватися по місту в такий же спосіб, то вже в 10:30 усе місто буде обізнаний про новину, яку в 8.00 знав тільки одна людина. Як це відбулося?

 

 

 

Картка для групової роботи

Вертикальні стрижні ферми мають таку довжину: найкорот­ший 5 дм, а кожний наступний на 2 дм довше. Знайдіть загальну довжину семи стрижнів.

 

▪ Задача про вигідну угоду.

Розповідають, що одного разу багатій повернувся додому надзвичайно радісним: у нього в дорозі відбулася щаслива зустріч, яка обіцяла велику вигоду. Йому зустрівся незнайомець, який запропонував угоду: щодня протягом місяця він буде приходити й приносити по сто тисяч рублів, а багатій повинен у перший день віддати йому 1 копійку, у другий – 2, у третій – 4 і т. д. Неспроста, вочевидь, говорять, що копійка на копійку набігає. Більше нічого від нього не було потрібно, тільки угоду тримати міцно. Багатій підрахував, що за 30 днів він одержить 3 млн. руб. Хто виграв, а хто програв у цій угоді?

 

▪ Міські плітки.

Дивно, як швидко поширюються плітки. Інший раз не пройде й двох годин із часу якої-небудь події, а новина вже знає все місто. Розглянемо такий випадок.

У місто з населенням 50 тис. приїхав в 8 годин ранку зі столиці чоловік  і привіз цікаву новину. У будинку, де він зупинився, він повідомив цю новину трьом місцевим жителям, що зайняло 15 хвилин. Довідавшись цю новину, кожний з місцевих також розповів її трьом іншим, що зайняло ті ж 15 хвилин. Якщо слух і далі буде поширюватися по місту в такий же спосіб, то вже в 10:30 усе місто буде обізнаний про новину, яку в 8.00 знав тільки одна людина. Як це відбулося?


Картка для групової роботи

Кулі розташовані у формі трикутника так, що в першому ряду 1 куля, у другому – 2, у третьому – 3 і т. д. У скільки рядів розміщені кулі, якщо їх 120 штук?

 

▪ Задача про вигідну угоду.

Розповідають, що одного разу багатій повернувся додому надзвичайно радісним: у нього в дорозі відбулася щаслива зустріч, яка обіцяла велику вигоду. Йому зустрівся незнайомець, який запропонував угоду: щодня протягом місяця він буде приходити й приносити по сто тисяч рублів, а багатій повинен у перший день віддати йому 1 копійку, у другий – 2, у третій – 4 і т. д. Неспроста, вочевидь, говорять, що копійка на копійку набігає. Більше нічого від нього не було потрібно, тільки угоду тримати міцно. Багатій підрахував, що за 30 днів він одержить 3 млн. руб.

Хто виграв, а хто програв у цій угоді?

 

▪ Міські плітки.

Дивно, як швидко поширюються плітки. Інший раз не пройде й двох годин із часу якої-небудь події, а новина вже знає все місто. Розглянемо такий випадок.

У місто з населенням 50 тис. приїхав в 8 годин ранку зі столиці чоловік  і привіз цікаву новину. У будинку, де він зупинився, він повідомив цю новину трьом місцевим жителям, що зайняло 15 хвилин. Довідавшись цю новину, кожний з місцевих також розповів її трьом іншим, що зайняло ті ж 15 хвилин. Якщо слух і далі буде поширюватися по місту в такий же спосіб, то вже в 10:30 усе місто буде обізнаний про новину, яку в 8.00 знав тільки одна людина. Як це відбулося?

 

docx
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
17 липня 2018
Переглядів
656
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку