Українська мова ІІІ курс
Урок №16
Контрольна робота №2
1. Тире потрібно поставити між частинами складносурядного речення :
А Сині роси зблискували на травах і сонце купалося на левадах.
Б Десь у хлібах кричав перепел і туман стелився од річки.
В На хвилину раптом стихли голоси і спинилися тіні.
Г Хвилина ще і схід розпише в сліпучі барви небосхил.
2. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Зранку ми почали непокоїтися…» обрати:
А так що настрій зіпсувався на цілий день;
Б проте погода посприяла нам і цього разу;
В й обговорювати можливі перешкоди;
Г передчуваючи серйозні ускладнення.
3. Кома перед і ставиться в реченні (розділові знаки не розставлено):
А Мова українська сповнена поетичної грації і тому досить важка для перекладу.
Б Доба Мазепи це час економічного політичного і культурного відродження України після Руїни.
В Треба зазначити що економічних понять в останні десятиліття з’являється все більше і більше.
Г Жовто-блакитні барви символізують дві першооснови буття дух і матерія добро і зло вогонь і вода батько і мати.
4. Складносурядним є речення:
А Тонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи — усе це дихало молодою парубоцькою красою.
Б Гляньмо на трепетну землю — і тоді відкриється нам на зелено-голубому обличчі планети край, схожий на серце.
В У дівчині пробуджується мати — творець нового життя.
Г Як простір немислимий без руху, так поезія неможлива без думки.
5. У реченні Темніли стрілки щавлю та смачно вабила конюшина (В. Дрозд) перед виділеним сполучником потрібно поставити:
А тире;
Б кому;
В крапку з комою;
Г розділовий знак ставити не потрібно.
6. У реченні Хоч козацька держава існувала недовго й займала лише частину української території, однак вона мала вирішальний вплив на розвиток національної свідомості підрядна частина:
А часу;
Б з’ясувальна;
В допустова;
Г наслідку.
7. Двокрапку потрібно поставити в реченні (розділові знаки не розставлено):
А Перемелеться лихо добро буде.
Б Вовка боятися в ліс не ходити.
В Раніше встанеш більше діла зробиш.
Г Сказано велика птиця горобець.
Д Любиш їздити люби й сани возити.
8. Знайдіть речення, у якому необхідно поставити тире (розділові знаки не розставлено):
А На квартирі було затишно топилася піч горіла лампа на підлозі лежала ціла купа свіжої соломи (І. Багмут).
Б Брязне клинок об залізо кайданів піде луна по твердинях тиранів (Леся Українка).
В Друзі розповіли подробиці утечу готували давно (М. Олійник).
Г І диво дивне сталося з ним совість заговорила! (А. Іщук).
9. Яке з наведених складносурядних речень має спільний другорядний член?
А Минуло кілька недовгих хвилин, і вони сиділи поруч над водою, у гущавині дикого терника на камені (С. Васильченко).
Б Був час обідньої перерви — і все живе поховалося в затінки, вщухло, принишкло.
В Співають ідучи дівчата, а матері вечерять ждуть (Т. Шевченко).
Г Де-не-де біля вирв сивіє безводний полин або кущиться пахучий чебрець (О. Гончар).
Завдання 10–13 мають по шість варіантів відповіді, серед яких лише два правильних.
10. Визначте складнопідрядні речення:
А Не видно і самого океану з височини, а тільки гори хмар, то снігових, то сивих, то блакитних….
Б Якщо сьогодні я прийду до неї, вона мене в олександрію візьме .
В Орел мухи не ловить, а слон за мишею не ганяється (Народна мудрість).
Г В моїй душі мелодія осіння, та в ній я чую ноти весняні (В. Сосюра).
Д Десь на краю села дівчата співали веснянки, гомоніли й галасували діти (С. Васильченко).
Е Людина відчуває свою слабкість тоді, коли її покидають надії (Б. Харчук).
11. Укажіть складні безсполучникові речення, в яких між простими реченнями слід ставити двокрапку (розділові знаки пропущено):
А Старий присувається до вікна, зазира всередину й бачить у хаті за столом сидять гості… .
Б Що за літо заробить Мотря те за зиму і проживуть (ПанасМирний).
В Вона їм не дорога їм дорогі ґрунти та обори.
Г В хаті грека пахло часником та смаженими грецькими ковбасками густий пах ладану не міг подолати ті запахи.
Д Так і його царська милість велів дати гетьману булаву в Переяславі.
Е Учися як слід то й добре буде. .
12. Укажіть складнопідрядні речення, в яких підрядні комою не відділяються :
А Діти почали грати в жмурки і за мить розбіглися хто куди.
Б Тоді зійшлись до стаї всі вівчарі і сіли біля живого вогню щоб в мирності з’їсти свою першу полонинську кулешу…
В Хлопець збився з дороги і не помітив як.
Г А коли врешті показалися люди і підняли угору довгі трембіти, позолочені сонцем щоб привітати полонину серед синіх верхів, коли заблеяли вівці і шумливим потоком залляли всі загороди, ватаг впав на коліна та підняв руки до неба.
Д За ним схилилися до молитви вівчарі й люди що пригнали маржину.
Е Вони прохали у Бога щоб Господь милосердний заступив християнську худібку на росах…
13. Укажіть, у яких складносурядних реченнях кому поставлено помилково:
А Хай лягають зморшки на обличчя, і все вище тисне кров моя, юності в Вітчизни я позичу і пісень позичу в солов’я (В. Сосюра).
Б Або гори Карпати сповиті в синяві мряки, або непроглядні густі праліси синіють здалека, немов зачарований, замкнений у собі, окремий світ (О. Кобилянська).
В Ворожа авіація йшла на місто хвиля за хвилею, та особливо спрямовувався удар по головних об’єктах: Дніпрогес, вокзал, «Запоріжсталь» (Я. Баш).
Г Верба ще більше постаріла, зараз у її дуплі нуртує вода, а на вершечку веселкою грає сиворакша (М. Стельмах).
Д В ті грізні й неповторні дні легенди були буденною дійсністю, і творились вони звичайними смертними юнаками й дівчатами, дітьми й дідами (Ю. Збанацький).
Е На тонкій шиї чорнів шнурок з дукачем, та червоніло дрібне добре намисто .
14.Установіть відповідність.
Вид речення
1 складнопідрядне |
А Як вийшов зі стодоли, то перед самим носом пролетіла зграйка снігурів і всілася на вишневому гіллі. |
2 складносурядне |
Б Повитягались гострі шпилі, одділились окремі камені, перетворившись у білий мармур, одяглися в різьбу, і встав перед нами острів із моря — весь як Міланський собор... |
З безсполучникове |
В На дворі, під тополями, була тиша, і тільки краплі води, спадаючи одна по одній з водограїв, ледве чутним плесканням порушали ту тишу. |
4 з різними видами зв'язку |
Г Сорок вісім могутніх струменів злилися в один пінистий велетенський водоспад і марно шумлять, надихаючи поетів і радуючи дітей. |
|
Д Через біле-біле поле йде веселий дідуган, довкруг нього зайці хвацько витанцьовують аркан. |
15.Установіть відповідність.
Вид підрядного
1 означальне |
А Хотів би я знати, про що той струмочок у мріях своїх гомонить між травою. |
2 з'ясувальне |
Б Ліс, де був розташований командний пункт, одним краєм підходив до села. |
3 обставинне наслідку |
В Ячмені почали половіти, немов сивина старості злегка торкнула буйну рослинність землі |
4 обставинне допустове
|
Г Довго співали дівчата, незважаючи на те що другого дня треба було рано вставати. |
|
Д На дні ущелини росла осока та очерет, так що ніяк не можна було туди прокласти шлях.
|
16. Установіть відповідність . Приклад (на місці крапок)
1кома |
А Леонтій Тарасович навчався в Баварії, його ранній період творчості пов'язаний з Литвою, пізніший ... з Україною |
2 тире |
Б Чоловік тричі дивним буває ... коли родиться, жениться і вмирає. |
3 двокрапка |
В Господар бамбуковим пензликом збив у густу піну заварений порошком зелений чай ... і простягнув кожному чашку напою. |
4 знак оклику |
Г Звуки води, що починала кипіти ... нагадували шурхотіння травневого дощу по молодому листю. |
|
Д Ха-ха... Та тьотя ніколи не одержить такої |
Відповіді відсилаєте мені в приватні повідомлення або на емейл valanna@ukr.net