11 клас УРОК № Українська мова
ТЕМА УРОКУ: МОВЛЕННЯ ПРАВИЛЬНЕ Й КОМУНІКАТИВНО ДОЦІЛЬНЕ. ОСНОВНІ ВИМОГИ ДО ГАРНОГО МОВЛЕННЯ
МЕТА УРОКУ: УЗАГАЛЬНИТИ Й СИСТЕМАТИЗУВАТИ ЗНАННЯ УЧНІВ ПРО ВИМОГИ ДО МОВЛЕННЯ, МОВНІ НОРМИ, УДОСКОНАЛЮВАТИ НАВИЧКИ ЗНАХОДЖЕННЯ Й ВИПРАВЛЕННЯ МОВНИХ ПОМИЛОК, РОЗВИВАТИ КОМУНІКАТИВНІ УМІННЯ, ВИХОВУВАТИ КУЛЬТУРУ МОВЛЕННЯ.
ОБЛАДНАННЯ: СХЕМА, ТАБЛИЦІ.
ТИП УРОКУ: УРОК- ПРАКТИКУМ.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
ІІІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ І МЕТОЮ УРОКУ
1.ПРОЧИТАЙТЕ І ПОЯСНІТЬ СЛОВА ОЛЕСЯ ГОНЧАРА.
СФОРМУЛЮЙТЕ ТЕМУ УРОКУ
2.Повернути нашій мові справжню народну красу – це справа честі всіх нас, це природний обов’язок перед незалежною, вільною Україною.
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
РОБОТА ЗІ СХЕМОЮ
Пригадайте, що вам відомо про норми літературної мови? Доповніть схему власними прикладами.
ТИПИ МОВНИХ НОРМ |
орфоепічні |
графічні |
лексичні |
граматичні |
стилістичні |
V. ПРОЦЕСУАЛЬНО – ДІЯЛЬНІСНИЙ ЕТАП
1.РОБОТА З ТАБЛИЦЕЮ №1
Пояснити, як ви розумієте такі ознаки мовлення:
2. РОБОТА З ТАБЛИЦЕЮ №2
Якісні ознаки культури мовлення
- 6.Комунікативна доцільність полягає у досягненні оптимального контакту і взаєморозуміння між мовцями.
3.СТРАТЕГІЯ «Я- РЕДАКТОР»
ВИЗНАЧТЕ , ЯКІ МОВНІ НОРМИ ПОРУШЕНО В РЕЧЕННЯХ.
ВІДРЕДАГУЙТЕ ЇХ
1Журнал «Дивослово» не тільки добре читається, а й добре дивиться.
2.Хочу переконати вас у слідуючому: до мовних норм я відношуся зі значною пошаною.
3.Більша половина синтаксистів пропонує школярам користуватися Жовтобрюхом.
4.Автомобіль наближався все ближче.
5.Господарі остались одні.
6.У фільмі йдеться мова про дійсні факти.
7.Я люблю футбол і плавати в басейні.
8.Ми всі раділи і гордилися успіхом нашої команди.
9.У неї були коричневі очі з веснушками на носі.
10.Художника вразила поза її обличчя.
11.У дівчини були мілкі риси обличчя і білокуре кудряве волосся.
12.У чоловіка був горбоносий ніс і темноокі очі.
13.У юнака був стурбований погляд очей.
4.ВИБІРКОВИЙ ДИКТАНТ
У КОЖНІЙ ПАРІ СЛОВОСПЛУЧЕНЬ ВИЗНАЧТЕ НОРМАТИВИ.
УКАЖІТЬ, ЯКІ НОРМИ ЛІТЕРАТУРНОЇ МОВИ ПОРУШЕНО.
ЗАПИШІТЬ ПРАВИЛЬНИЙ ВАРІАНТ.
1.Дякую вас, дякую вам. 2.Складати іспит, здавати іспит. 3.Самий активний учень, найактивніший учень. 3.Зустріч зі школярами, зустріч з школярами. 5.Вчитися на протязі життя, вчитися протягом життя. 6.Скажіти у двох словах, скажіть двома словами. 7.Завдавати шкоди, наносити шкоду. 8.Задавайте питання, ставте питання.8.Зміни впадають в очі, зміни кидаються в очі.
5. З’ЯСУВАТИ, ЧИ ПРАВИЛЬНО ПОБУДОВАНІ РЕЧЕННЯ.
ВИПРАВИТИ ПОМИЛКИ
1.Рік, у якому народився поет, був багатий на події, які увійшли в новітню історію України. 2.Жінка підійшла до того місця, на якому була тераса, з якої вона могла дивитися на море. 3.Країна, з якої студентів направили на навчання, гостро потребує спеціалістів, яких готує Київський національний університет імені Тараса Шевченка.4.Будинок, у якому ми веселились, розташований у мікрорайоні, у якому знаходиться торговельно- розважальний центр. 5.У саду було багато яблук, які любив хлопчик, який щоліта приїжджав до бабусі, яка жила в селі.
6.ТВОРЧА РОБОТА У ГРУПАХ
Доповнити висловлювання власними міркуваннями
1.Умій слухати себе та інших. Будь вдячний тому, хто виправляє твої мовленнєві помилки.
2.Свої зауваження, поради та рекомендації іншим роби тактовно, делікатно.
3.Вчасно і доречно підтримуй тему розмови.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
1.Як ви вважаєте, чи впливають на розвиток літературної мови глобалізаційні процеси розвитку суспільства? Поясніть.
2.Зробити висновок про те, яке мовлення є правильним і комунікативно доцільним.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Повторити матеріал уроку.
Сформулювати ознаки гарного мовлення (письмово)