Тема.Складносурядне речення, його будова й засоби зв'язку між його частинами.
Методи та прийоми використані на уроці: вправа «Тепло долонь», вправа «Емоційний заряд», бліц – опитування «так-ні», вправа «Погляд на проблему», робота з підручником, вправа «Розумне перо», вправа «Коло думок», цифровий диктант, робота в диференційованих групах, орфографічна хвилинка, творче завдання, вправа «Валіза-м'ясорубка-кошик».
Урок для дистанційного та очного навчання.
До уроку є презентація.
Тема. Складносурядне речення, його будова й засоби зв’язку між його частинами.
Мета: поглиблювати знання учнів про особливості будови складного речення; ознайомити з поняттям про складносурядне речення, його будову і засоби зв’язку в ньому; розвивати уміння і навички розрізняти складні речення різних типів, визначати їх структуру і засоби зв’язку між простими реченнями у складносурядному; моделювати складносурядні речення відповідно до мети й обставин спілкування; розрізняти складносурядне речення й речення з однорідними членами; виховувати шанобливе ставлення до природи, любов до рідної землі.
Формування компетентностей: шанобливе ставлення до природи, любов до рідної землі, соціальні громадянські компетентності, уміння вчитися впродовж життя.
Наскрізна лінія: екологічна безпека і сталий розвиток
Міжпредметні зв’язки: література, музика, природознавство, образотворче мистецтво.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетентності).
Методи й прийоми: вправа «Тепло долонь», вправа «Емоційний заряд», бліц – опитування «так-ні», вправа «Погляд на проблему», робота з підручником, вправа «Розумне перо», вправа «Коло думок», цифровий диктант, робота в диференційованих групах, орфографічна хвилинка, творче завдання, вправа «Валіза-м’ясорубка-кошик».
Обладнання: підручник Заболотного В.В. Українська мова.-К.: Генеза,2017р., мультимедійна презентація, освітня платформа «На урок», Google клас.
Очікувані результати:
Перебіг уроку
І Організаційний етап
Добрий день, мої найкращі учні! Дуже рада зустрічі з вами. І хоча нас розділяє екран монітора, та для мене наша зустріч - це свято.
З вами я, Олеся Валентинівна. І я запрошую вас на урок української мови. Отож, озброюйтеся ручками, зошитами і записуємо 17 листопада Класна робота.
Подивіться в мої долоні. Як ви гадаєте, що там? Так, ви праві, у мене тут гарний настрій, посмішки, старанність, уважність, активність та наполегливість. І все це я вам хочу подарувати, ловіть.
- Діти, перегляньне, будь ласка, дані зображення та скажіть, що ви бачите? (Правильно, бджілка-трудівниця, осінь-чарівниця)
-Який зараз місяць
(листопад)
Ось тому й матеріал, з яким ми працюватимемо, буде стосуватися теми «Краса та багатство природи України»
ІІ Актуалізація опорних знань
Слайд 4
До вашої уваги бліц – опитування, запишіть, будь ласка, відповіді в зошитах. На кожне питання ви відповідаєте лише «так» чи «ні» .
Слайд 5 (Самоперевірка за зразком)
Напишіть мені в чаті скільки у вас правильних відповідей.
Молодці. Ви всі гарно справилися з завданням.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності на уроці. Повідомлення теми і мети уроку.
Слайд 6
Шипшина важко віддає плоди.
Вона людей хапає за рукава.
Вона кричить: - Людино, підожди!
О, підожди, людино, будь ласкава.
Не всі, не всі, хоч ягідку облиш!
Одна пташина так мене просила!
Я ж тут для всіх, а не для тебе лиш.
І просто осінь щоб була красива.
Слайд 7
Я ж тут для всіх, а не для тебе лиш.
Слайд 8
Слайд 8
Завдання уроку
• поглибити знання про складне речення;
• визначати будову та засоби зв’язку складносурядного речення;
• розрізняти складносурядне речення та речення з однорідними членами;
• сформувати вміння знаходити складносурядні речення, пояснювати засоби зв’язку в ньому.
ІV Вивчення нового матеріалу
Слайд 9
Давайте з вами виконаємо вправу «Погляд на проблему»
Учитель. Перед вами слова Ліни Костенко:
Ще назва є, а річки вже немає.
Усохли верби, вижовкли рови,
і дика качка тоскно обминає
рудиментарні залишки багви.
Слайд 10
Скажіть, будь ласка, з яких же речень складається цей уривок.
(Правильно, перше речення складне сполучникове).
А друге?
(Вірно, друге речення з різними видами зв’язку, між 1 та 2 частинами – безсполучниковий зв'язок, а між 2 та 3 сполучниковий).
Слайд 11
Молодці! Ми з вами дослідили, що…
Складносурядне речення – це таке складне речення, частини якого рівноправні за змістом і поєднані між собою сполучниками сурядності.
Слайд 12 Сполучники сурядності:
єднальні: і, й, та (і), ні – ні, не тільки – а й, не лише – а й, не лише - але й
протиставні: а, але, зате, проте, однак, та (але)
розділові: або, чи, або – або, чи – чи, то – то, не то – не то, хоч – хоч
Розгорніть підручник на с. 54 (підручник Заболотного В.В. Українська мова.-К.: Генеза,2017р.) прочитайте речення
Слайд 13
У долинах співали струмки, і кожен з них мав свій голос (М.Стельмах).
Знайдіть схему даного речення. Розгляньте її. Прочитайте мені
Отже, схема даного речення.
[ ], і [ ].
Слайд 14
Перепишіть речення до зошитів, підкресліть граматичні основи. Накресліть схеми. Термін виконання 3 хв.
Темніє схід, а там, на заході, кривавий слід лишило сонце (М.Рильський).
То сонце виглянуло, то знову туча ( П.Тичина).
Слайд 15 (Самоперевірка за зразком)
V Закріплення вивченого матеріалу
Слайд 16
Красується в полі жито, і лунає дитячий сміх (Є.Летюк).
Схилились вишні в розпачі німім і ронять цвіт весільний у калюжу (Л.Гудзь).
Слайд 17
Правильно, діти. У першому реченні ми маємо дві граматичні основи, а в другому ні. Друге речення – це просте ускладнене речення, саме однорідними присудками - схилились, ронять. Ми повинні розрізняти складносурядне речення та просте речення з однорідними членами, які з’яднані сполучниками сурядності.
Слайд 16
Давайте виконаємо з вами цифровий диктант, ви маєте виписати номери лише тих речень, які є складносурядними. Термін виконання 2 хв.
Слайд 17 (Самоперевірка за зразком)
1,3,4.
Слайд 18
Ми з вами зараз попрацюємо
Оберіть собі завдання за складністю
І група (3б)
Встановіть відповідність між реченнями та їх схемами.
А. [ ] та [ ].
Б. [ ], і [ ].
В. Чи[ ], чи [ ].
ІІ група (6б.)
Побудуйте складносурядні речення за схемами.
1) Чи [ ], чи [ ].
2) [ ], а й [ ] .
3) [ ], і [ ] .
Слайд 19 (Самоперевірка за зразком)
І група
А- 4, Б-1, В-2.
ІІ група
Виконане завдання надіслати в Google клас.
Слайд 20
До вашої уваги орфографічна хвилинка за Новим правописом 2019 року
Вставити пропущені букви:
Про…кт, пів(яблука), пів(місяць), (і,и) рій, екс(чемпіон).
Слайд 21 (Самоперевірка за зразком)
Слайд 22
Розгляньте ілюстрації та з двома словами складіть складносурядні речення. Підкресліть граматичні основи та намалюйте схеми речень.Термін виконання 5хв.
Виконане завдання надіслати в Google клас.
VI Рефлексія
Слайд 23
Поміркуйте!
Що з того матеріалу, який ви почули на уроці
Валіза. Візьмеш з собою.
Мясорубка. Тобі незрозумілий, треба потренуватися, ще раз опрацювати.
Кошик. Взагалі незрозумілий та непотрібний.
Отже, що ви взяли з собою?
Ми навчилися розрізняти складносурядні речення, визначати засоби зв’язку в ньому.
Що ви відправили до м’ясорубки?
Можливо, вам потрібно потренуватися складати схеми.
Сподіваюся, що до кошика у вас нічого не потрапило, вам все було зрозуміло.
Напишіть у чаті, оберіть смайлики, які відображають ваш настрій.
Слайд 24
VII Домашнє завдання
І Обов’язково: Опрацювати теоретичний матеріал підручника §10 та пройти тестування на освітній платформі «На урок» за покликанням https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3874477
ІІ Завдання на вибір:
1.Складіть речення за схемами:
1. [ ], але [ ]. 2. То [ ],то [ ]. 3. [ ], і [ ]. 4. [ ],a [ ] – зіставлення.
2. Із творів художньої літератури виписати 5 складносурядних речень, накреслити їх схеми.
ІІІ Завдання високого рівня.
Написати міні-твір, використовуючи складносурядні речення на тему «Краса осіннього лісу»
Дякую вам за урок, до нових зустрічей.
Додаток
Картка самооцінування
Прізвище та ім’я учня_____________________________________________
№ з/п |
Вид роботи |
Максимальна кількість балів |
Ваш результат |
|
1 |
Вправа «Розумне перо» |
2 |
|
|
2 |
Цифровий диктант |
3 |
|
|
3 |
Робота в диференційованих групах |
І група - 3 бали
|
|
|
ІІ група – 6 балів |
|
|||
4 |
Творче завдання |
|
|
|
|
Усього балів |
І група - 9
|
ІІ група -12
|
|
Слайд 22
(Синтаксичний розбір речення)
Сіре небо все частіше вкривають низькі та важкі хмари, і сіється дрібний надокучливий дощик.
Речення розп., неокл., складносур., 2 част., спол. і, єдн., кома.
[ ], і [ ].
І- умов. просте, двоскл, поширене, неускл., повне.
ІІ- умов. просте, двоскл, поширене, неускл., повне.
Слайд 23
Пожовкла трава припала до самої землі, і тільки крихітні блідо-червоні зірочки вереску милують око.
Виконане завдання надіслати в Google клас