Урок для дистанційного навчання "Складносурядне речення, його будова й засоби зв’язку між його частинами"

Про матеріал

Тема.Складносурядне речення, його будова й засоби зв'язку між його частинами.

Методи та прийоми використані на уроці: вправа «Тепло долонь», вправа «Емоційний заряд», бліц – опитування «так-ні», вправа «Погляд на проблему», робота з підручником, вправа «Розумне перо», вправа «Коло думок», цифровий диктант, робота в диференційованих групах, орфографічна хвилинка, творче завдання, вправа «Валіза-м'ясорубка-кошик».

Урок для дистанційного та очного навчання.

До уроку є презентація.

Перегляд файлу

Тема. Складносурядне речення, його будова й засоби зв’язку між його частинами.

     Мета: поглиблювати знання учнів про особливості будови складного речення; ознайомити з поняттям про складносурядне речення, його будову і засоби зв’язку в ньому; розвивати уміння і навички розрізняти складні речення різних типів, визначати їх структуру і засоби зв’язку між простими реченнями у складносурядному; моделювати складносурядні речення відповідно до мети й обставин спілкування; розрізняти складносурядне речення й речення з однорідними членами; виховувати шанобливе ставлення до  природи, любов до рідної землі.

Формування компетентностей: шанобливе ставлення до  природи, любов до рідної землі, соціальні громадянські компетентності, уміння вчитися впродовж життя.

Наскрізна лінія: екологічна безпека і сталий розвиток

Міжпредметні зв’язки: література, музика, природознавство, образотворче мистецтво.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетентності).

Методи й прийоми: вправа «Тепло долонь», вправа «Емоційний заряд», бліц – опитування «так-ні», вправа «Погляд на проблему», робота з підручником, вправа «Розумне перо», вправа «Коло думок»,  цифровий диктант, робота в диференційованих групах, орфографічна хвилинка, творче завдання, вправа «Валіза-м’ясорубка-кошик».

Обладнання: підручник Заболотного В.В. Українська мова.-К.: Генеза,2017р., мультимедійна презентація, освітня платформа «На урок», Google клас.

 Очікувані результати:

  •                  поглибити знання про складне речення;
    •                  визначати будову та засоби зв’язку складносурядного речення;
    •                  розрізняти складносурядне речення та речення з однорідними членами;
    •                  сформувати вміння знаходити складносурядні речення, пояснювати засоби зв’язку в ньому.

 

Перебіг уроку

І Організаційний етап

Добрий день, мої найкращі учні! Дуже рада зустрічі з вами. І хоча нас розділяє екран монітора, та для мене наша зустріч - це свято.

З вами я, Олеся Валентинівна. І я запрошую вас на урок української мови. Отож, озброюйтеся  ручками, зошитами і записуємо 17 листопада Класна робота.

 

  •               Вправа «Тепло долонь» Слайд 1

Подивіться в мої долоні. Як ви гадаєте, що там? Так, ви праві, у мене тут гарний настрій, посмішки, старанність, уважність, активність та наполегливість. І все це я вам хочу подарувати, ловіть.

 

  •               Вправа «Емоційний заряд» Слайд 2

                                                        

-  Діти, перегляньне, будь ласка, дані зображення  та скажіть, що ви бачите? (Правильно, бджілка-трудівниця, осінь-чарівниця)

-Який зараз місяць

(листопад)

  • Що означає це слово (процес опадання листочків, природа починає входити у стан спокою)
  • Якаю темою об’єднані ці зображення? ( природа)
  •  Чи актуальна природоохоронна тема? (Звичайно, актуальна. Ми повинні не тільки милуватися природою, а й дбати та охороняти природні ресурси нашої планети.)

 

Ось тому й матеріал, з яким ми працюватимемо, буде стосуватися теми «Краса та багатство природи України»

 

ІІ Актуалізація опорних знань

 

  •               Після виконання завданнь, які ви будете отримувати на уроці,  ви маєте заповнити картку самооцінювання та в кінці уроку надіслати її в Google клас.

 

Слайд 4

  •               Бліц – опитування «так-ні»

До вашої уваги бліц – опитування, запишіть, будь ласка, відповіді в зошитах. На кожне питання ви відповідаєте лише «так» чи «ні» .

 

  1.                Речення поділяються на прості та складні  (так)
  2.                Речення в якому дві і більше граматичних основ називається простим (ні)
  3.                До складу простого речення  може входити лиш одна граматична основа   (так)
  4.                Граматична основа речення - це підмет, присудок і означення (ні)
  5.                Речення  поділяються на сполучникові й безсполучникові   (так)
  6.                Сполучникові речення поділяються на складносурядні та складнопідрядні (так)
  7.                Складне речення може складатися з двох і більше основ (так)
  8.                Чи є різниця між сполучниками сурядності та підрядності (так)
  9.                Однорідні члени речення ускладнюють просте речення? (так)
  10.            Складені присудки ускладнюють просте речення? (ні)

 

Слайд 5  (Самоперевірка за зразком)

Напишіть мені в чаті скільки у вас правильних відповідей.

Молодці. Ви всі гарно справилися з завданням.

 

ІІІ Мотивація навчальної діяльності на уроці. Повідомлення теми і мети уроку.

 

  •               Прослухайте поезію відомої сучасної поетеси-шістдесятниці наперевершеної Ліни Костенко та з’ясуйте чи є тут складне речення?

 

Слайд 6

Шипшина важко віддає плоди.

Вона людей хапає за рукава.

Вона кричить: - Людино, підожди!

О, підожди, людино, будь ласкава.

Не всі, не всі, хоч ягідку облиш!

Одна пташина так мене просила!

Я ж тут для всіх, а не для тебе лиш.

І просто осінь щоб була красива.

 

  •               Ви правильно підмітили. У цій поезії є складне речення. Назвіть його.

 

Слайд 7

Я ж тут для всіх, а не для тебе лиш.

 

  •               Скільки граматичних основ має дане речення? (Дві)
  •               Який зв'язок між частинами? (Сполучниковий)
  •               А який це сполучник? (Сурядності)
  •               Діти, якщо частини складного речення з’єднані сполучником  сурядності, то як може називатися таке речення? (Правильно, складносурядне)
  •               Отже, що сьогодні ми  з вами вивчатимемо?

 

Слайд 8

  •               Так, тема нашого уроку «Складносурядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому» (Запишемо в зошити)

 

  •               Сьогодні ми з вами маємо ознайомитися  ще з однією важливою темою синтаксису. Причому  знання, здобуті на сьогоднішньому  уроці знадобляться вам упродовж усього життя, а насамперед на ЗНО.

 

  • Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку, запишіть у чаті. (Дякую)

 

  •               Як ви вважаєте, які завдання постануть перед нами сьогодні на уроці?

Слайд 8

 

Завдання уроку

  •               Визначитися нам допоможуть базові слова. Продовжте написане?

 

 поглибити знання про складне речення;

 визначати будову та засоби зв’язку складносурядного речення;

 розрізняти складносурядне речення та речення з однорідними членами;

 сформувати вміння знаходити складносурядні речення, пояснювати засоби зв’язку в ньому.

 

ІV Вивчення нового матеріалу

 

Слайд 9  

  •               Вправа «Погляд на проблему»   

Давайте з вами виконаємо вправу «Погляд на проблему»   

 

Учитель. Перед вами слова Ліни Костенко:

 

Ще назва є, а річки вже немає.

Усохли верби, вижовкли рови,

 і дика качка тоскно обминає

 рудиментарні залишки багви.

 

  •               Чому я використала саме таке речення?  Дійсно, ми дуже необачно ставимося до природи, а хочеться, щоб все залишилося так як було колись, і річка, і верба, і калина,  і соловейко на ній.

 

Слайд 10  

Скажіть, будь ласка,  з яких же речень складається цей уривок.

(Правильно, перше речення складне сполучникове).

А друге?

(Вірно, друге речення з різними видами зв’язку, між 1 та 2  частинами – безсполучниковий зв'язок, а між 2 та 3  сполучниковий).

  •                   Давайте розберемо перше речення.
  •                   Скільки частин має перше речення? (Дві)
  •                   Чим з’єднані перша та друга частини? (Сполучником а)
  •                   А який це сполучник? (Сурядності)
  •                   Як таке речення називається? (Складносурядним)
  •                   А я вам ще по секрету скажу, що частини  ССР – рівноправні.
  •                   А тепер давайте з вами сформулюємо правило, що ми називаємо складносурядним реченням?

 

Слайд 11

Молодці! Ми з вами дослідили, що…

 

Складносурядне речення – це таке складне речення, частини якого рівноправні за змістом і поєднані  між собою сполучниками сурядності.

 

  • Пригадаємо групи сурядних сполучників ( єднальні, протиставні й розділові)
  • А давайте з вами згадаємо, які сполучники належать до єднальних, протиставних та розділових. Увага на екран.

 

Слайд 12 Сполучники сурядності:

єднальні: і, й, та (і), ні – ні, не тільки – а й, не лише – а й, не лише - але й 

протиставні: а, але, зате, проте, однак, та (але) 

розділові: або, чи, або – або, чи – чи, то – то, не то – не то, хоч – хоч

 

  •               Робота з підручником
  • А зараз попрацюємо з підручником

Розгорніть підручник на с. 54 (підручник Заболотного В.В. Українська мова.-К.: Генеза,2017р.) прочитайте речення

 

Слайд 13

У долинах співали струмки, і кожен з них мав свій голос (М.Стельмах).

 

Знайдіть схему даного  речення. Розгляньте її. Прочитайте мені

Отже, схема даного речення.

[    ], і [   ].

 

Слайд 14

 

  • Вправа «Розумне перо»

 

  • А зараз я пропоную вам виконати вправу «Розумне перо»

Перепишіть речення до зошитів, підкресліть граматичні основи. Накресліть схеми. Термін виконання 3 хв.

 

Темніє схід, а там, на заході, кривавий слід лишило сонце (М.Рильський).

То сонце виглянуло, то знову туча ( П.Тичина).

 

Слайд 15  (Самоперевірка за зразком)

 

  •               Фізкультхвилинка для очей

 

V Закріплення вивченого матеріалу

 

Слайд 16

  •               Вправа «Коло думок»

 

  •                   Зараз ми виконаємо з вами вправу «Коло думок». Поміркуйте, чому одне речення складносурядне, а інше ні, відповідь аргументуйте методом «Прес»

 

Красується в полі жито, і лунає дитячий сміх (Є.Летюк).

 

Схилились вишні в розпачі німім і ронять цвіт весільний у калюжу (Л.Гудзь).

 

Слайд 17

Правильно, діти. У першому реченні ми маємо дві граматичні основи, а в другому ні. Друге речення – це просте ускладнене речення, саме однорідними присудками - схилились, ронять. Ми повинні розрізняти складносурядне речення та просте речення з однорідними членами, які з’яднані сполучниками сурядності.

 

Слайд 16

  •               Цифровий диктант

 

Давайте виконаємо з вами цифровий диктант, ви маєте виписати номери лише тих речень, які є складносурядними. Термін виконання 2 хв.

  1.                Синіє ранок, і роса горить (М.Рильський).
  2.                І барвінком, і рутою, і рястом квітчає весна землю (Т. Шевченко).
  3.                Тремтить на колосках роса, а в серці дзвонять небеса (Д.Павличко).
  4.                Стояла мряка над землею, а ми очима і душею ловили промені у млі (Олександр Олесь).
  5.                Надворі світило сонце і дарувало посмішки дітям.

 

Слайд 17 (Самоперевірка за зразком)

1,3,4.

 

Слайд 18

 

Ми з вами зараз попрацюємо

  •               Робота в диференційованих групах

Оберіть собі завдання за складністю

І група (3б)

Встановіть відповідність між реченнями та їх схемами.

  1.                Мене ізмалку люблять всі дерева, і розуміє бузиновий Пан (Л.Костенко).
  2.                Чи то настане нічка темна, чи то веселий день шумить (Л.Глібов).
  3.                Налетів вітер і зірвав останнє листя з клена.
  4.                Вдалині хатилися дерева та шумів задуманий прибій (В.Сосюра).
  5.                Старий клен шумів крислатою кроною та скидав жовтогаряче вбрання.

 

А. [   ]  та  [   ].

Б. [   ], і  [   ].

В. Чи[   ], чи  [   ].

 

ІІ група (6б.)

Побудуйте складносурядні речення за схемами.

1)  Чи [       ], чи [        ].

2) [       ], а й  [       ] .

3)  [        ], і [        ] .           

 

Слайд 19 (Самоперевірка за зразком)

 

І група

А- 4, Б-1, В-2.

 

ІІ група

Виконане завдання надіслати в Google клас.

 

Слайд 20

  • Орфографічна хвилинка за Новим правописом 2019 року

До вашої уваги орфографічна хвилинка за Новим правописом 2019 року

 

Вставити пропущені букви:

 

Про…кт,  пів(яблука),  пів(місяць), (і,и) рій, екс(чемпіон).

 

Слайд 21 (Самоперевірка за зразком)

Слайд 22

  • Творче завдання

F:\лесюня\олеся школа\плани уроків\метод об єднання\2020-2021\Учитель року-2021\картинки\image.jpgF:\лесюня\олеся школа\плани уроків\метод об єднання\2020-2021\Учитель року-2021\картинки\f8051413c6c973a08498d87897c38b15.jpgF:\лесюня\олеся школа\плани уроків\метод об єднання\2020-2021\Учитель року-2021\картинки\thumb_l_28112.jpg

Розгляньте ілюстрації та з двома словами складіть складносурядні речення.  Підкресліть граматичні основи та намалюйте схеми речень.Термін виконання 5хв.

 

Виконане завдання надіслати в Google клас.

 

VI Рефлексія

Слайд 23

  •               Вправа «Валіза-м’ясорубка-кошик»

Поміркуйте!
Що з того матеріалу, який ви почули на уроці

Валіза. Візьмеш з собою.

Мясорубка. Тобі незрозумілий,  треба потренуватися, ще раз опрацювати.

Кошик. Взагалі незрозумілий та непотрібний.

Отже, що ви взяли з собою?

Ми  навчилися розрізняти складносурядні речення, визначати засоби зв’язку в ньому.

Що ви відправили до м’ясорубки? 

Можливо, вам потрібно потренуватися складати схеми.

Сподіваюся, що до кошика у вас нічого не потрапило, вам все було зрозуміло.

 

  • Чи справдилися ваші очікування?

Напишіть у чаті, оберіть смайлики, які відображають ваш настрій.

 

Слайд 24

VII Домашнє завдання

  • А тепер я хочу вас познайомити з д.з.

І Обов’язково: Опрацювати теоретичний матеріал підручника §10 та пройти тестування на освітній платформі  «На урок» за покликанням https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3874477

 

ІІ Завдання на вибір:

    1.Складіть речення за схемами:

     1. [  ], але [  ].     2. То [  ],то [  ].  3. [  ], і [  ].    4. [  ],a [  ] – зіставлення.

   

 2. Із творів художньої літератури виписати 5 складносурядних речень, накреслити їх схеми.

 

ІІІ Завдання високого рівня.

Написати міні-твір, використовуючи складносурядні речення на тему «Краса осіннього лісу»

 

  • Не забудьте заповнити картку самооцінювання та прикріпити її в Google клас, а також творчі завдання, які ви виконували протягом уроку.

Дякую вам за урок, до нових зустрічей.

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

Картка самооцінування

Прізвище та ім’я учня_____________________________________________

 

 

з/п

Вид роботи

Максимальна кількість балів

Ваш результат

1

Вправа «Розумне перо»

2

 

2

Цифровий диктант

3

 

3

Робота в диференційованих групах

 І група - 3 бали

 

 

ІІ  група – 6 балів

 

4

Творче завдання

 

 

 

Усього балів

І група - 9

 

ІІ група -12

 

 

 

 

 

 

Слайд 22

 

  •               Колективна робота

(Синтаксичний розбір речення)

     Сіре небо все частіше вкривають низькі та важкі хмари, і сіється дрібний надокучливий дощик.

Речення розп., неокл.,  складносур., 2 част., спол. і, єдн., кома.

[  ], і  [  ].

І- умов. просте, двоскл, поширене, неускл., повне.

ІІ-  умов. просте, двоскл, поширене, неускл., повне.

 

Слайд 23

  •               Самостійна робота

Пожовкла трава припала до самої землі, і тільки крихітні блідо-червоні зірочки вереску милують око.

Виконане завдання надіслати в Google клас

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Вправа «Тепло долонь»

Номер слайду 2

Вправа «Емоційний заряд»

Номер слайду 3

Речення поділяються на прості та складні?Речення в якому дві і більше граматичних основ називається простим?До складу простого речення може входити лиш одна граматична основа?Граматична основа речення - це підмет, присудок і означення?Речення поділяються на сполучникові й безсполучникові?Сполучникові речення поділяються на складносурядні та складнопідрядні? Складне речення може складатися з двох і більше основ?Чи є різниця між сполучниками сурядності та підрядності?Однорідні члени речення ускладнюють просте речення? Складені присудки ускладнюють просте речення?  Бліц – опитування «так-ні»

Номер слайду 4

Самоперевірка за зразком. Так. НіТак. НіТак. Так. Так. Так. Так Ні

Номер слайду 5

Шипшина важко віддає плоди. Вона людей хапає за рукава. Вона кричить: - Людино, підожди!О, підожди, людино, будь ласкава. Не всі, не всі, хоч ягідку облиш!Одна пташина так мене просила!Я ж тут для всіх, а не для тебе лиш.І просто осінь щоб була красива. Ліна Костенко Мотивація навчальної діяльності

Номер слайду 6

Шипшина важко віддає плоди. Вона людей хапає за рукава. Вона кричить: - Людино, підожди!О, підожди, людино, будь ласкава. Не всі, не всі, хоч ягідку облиш!Одна пташина так мене просила!Я ж тут для всіх, а не для тебе лиш.І просто осінь щоб була красива. Ліна Костенко Мотивація навчальної діяльності

Номер слайду 7

Тема. Складносурядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому

Номер слайду 8

Завдання уроку. Продовжте написане? поглибити … визначати … розрізняти… сформувати …

Номер слайду 9

Вправа «Погляд на проблему» Ще назва є, а річки вже немає. Усохли верби, вижовкли рови,і дика качка тоскно обминаєрудиментарні залишки багви. Ліна Костенко

Номер слайду 10

Вправа «Погляд на проблему» Ще назва є,/ а річки вже немає./ Усохли верби,/ вижовкли рови,/і дика качка тоскно обминаєрудиментарні залишки багви./

Номер слайду 11

Складносурядне речення – це таке складне речення, частини якого рівноправні за змістом і поєднані між собою сполучниками сурядності.

Номер слайду 12

Сполучники сурядності:єднальні: і, й, та (і), ні – ні, не тільки – а й, не лише – а й, не лише - але й протиставні: а, але, зате, проте, однак, та (але) розділові: або, чи, або – або, чи – чи, то – то, не то – не то, хоч – хоч

Номер слайду 13

Робота з підручником. У долинах співали струмки, і кожен з них мав свій голос (М. Стельмах).[ ], і [ ].

Номер слайду 14

Вправа «Розумне перо»Перепишіть речення до зошитів, підкресліть граматичні основи. Накресліть схеми. Темніє схід, а там, на заході, кривавий слід лишило сонце (М. Рильський). То сонце виглянуло, то знову туча ( П. Тичина).

Номер слайду 15

Самоперевірка за зразком. Темніє схід, а там, на заході, кривавий слід лишило сонце. [ ], а [ ]. То сонце виглянуло, то знову туча. То[ ], то [ ].

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Вправа «Коло думок»Поміркуйте, чому одне речення складносурядне, а інше ні, відповідь аргументуйте методом «Прес»Красується в полі жито, і лунає дитячий сміх (Є. Летюк). Схилились вишні в розпачі німім і ронять цвіт весільний у калюжу (Л. Гудзь).

Номер слайду 18

Вправа «Коло думок»Красується в полі жито, і лунає дитячий сміх. Схилились вишні в розпачі німім і ронять цвіт весільний у калюжу.

Номер слайду 19

Цифровий диктант. Випишіть номери лише тих речень, які є складносурядними. 1. Синіє ранок, і роса горить (М. Рильський).2. І барвінком, і рутою, і рястом квітчає весна землю (Т. Шевченко).3. Тремтить на колосках роса, а в серці дзвонять небеса (Д. Павличко).4. Стояла мряка над землею, а ми очима і душею ловили промені у млі (Олександр Олесь).5. Надворі світило сонце і дарувало посмішки дітям.

Номер слайду 20

Самоперевірка за зразком1,3,4. Цифровий диктант

Номер слайду 21

Робота в диференційованих групахІ група. Встановіть відповідність між реченнями та їх схемами.1. Мене ізмалку люблять всі дерева, і розуміє бузиновий Пан (Л. Костенко).2. Чи то настане нічка темна, чи то веселий день шумить (Л. Глібов).3. Налетів вітер і зірвав останнє листя з клена.4. Вдалині хатилися дерева та шумів задуманий прибій (В. Сосюра).5. Старий клен шумів крислатою кроною та скидав жовтогаряче вбрання. А. [ ] та [ ]. Б. [ ], і [ ]. В. Чи[ ], чи [ ].ІІ група. Побудуйте складносурядні речення за схемами.1) Чи [ ], чи [ ].2) [ ], а й [ ] .3) [ ], і [ ] .

Номер слайду 22

Самоперевірка за зразкомІ група. А- 4, Б-1, В-2.ІІ група. Виконане завдання надіслати в Google клас.

Номер слайду 23

Орфографічна хвилинка за Новим правописом 2019 року. Вставте пропущені букви: Про…кт, пів(яблука), пів(місяць), (і,и) рій, екс(чемпіон).

Номер слайду 24

Самоперевірка за зразком. Проєкт, пів яблука, півмісяць, ирій, ексчемпіон.

Номер слайду 25

Творче завдання ирійпів яблука півмісяць. Розгляньте ілюстрації та з двома словами складіть складносурядні речення. Підкресліть граматичні основи та намалюйте схеми речень.

Номер слайду 26

Поміркуй!Що з того матеріалу , який ти почув на уроці ти…Тобі незрозумілий, треба потренуватися, ще раз опрацювати. Візьмеш з собою. Взагалі незрозумілийта непотрібний

Номер слайду 27

Домашнє завданняІ Обов’язково: Опрацювати теоретичний матеріал підручника §10 та пройти тестування на освітній платформі «На урок» за покликанням https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3874477ІІ Завдання на вибір: 1. Складіть речення за схемами: 1. [ ], але [ ]. 2. То [ ],то [ ]. 3. [ ], і [ ]. 4. [ ],a [ ] – зіставлення.2. Із творів художньої літератури виписати 5 складносурядних речень, накреслити їх схеми. (Виконане завдання надіслати в Google клас)ІІІ Завдання високого рівня. Написати міні-твір, використовуючи складносурядні речення на тему «Краса осіннього лісу». (Виконане завдання надіслати в Google клас)

Номер слайду 28

Номер слайду 29

zip
Додано
19 лютого 2021
Переглядів
3299
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку